Någon som har en Shar Pei?

V

vackrastarflow

Jag tycker det verkar vara en underbar ras, men så väldigt ovanlig...

Är det nån här som har en och kan berätta lite om dess egenskaper och hur de är? Och isåfall undrar jag om ni hade problem med hundens ögonlock, och hur vanligt det är med just det problemet?
Jag såg ett tv-program om rasen, och föll pladask!! Har visserligen alltid gillat dem, men då blev det mer verkligt som en hund jag skulle vilja ha själv. Har bara sett två levande exemplar - en mörk i usa och en ljusbrun här i sverige. Man smälter ju så fort man ser dem!! Lagom storlek också...
Men i alla fall, är mest intresserad av att höra lite om dess mentala egenskaper.

Sv: Någon som har en Shar Pei?

sjukdomarna håller på att avlas bort. tyvärr fick man avla lite hipp som happ för några år sedan då rasen höll på att dö ut. men visst är det något man får på köpet. dock är jag fullt kapabel till att sköta både hud, päls och ögon.

tack för länken, men jag var mest intresserad av att höra från någon som äger en shar pei, om hur de är rent mentalt.

Den dagen man bort rynkorna kommer hudproblemen försvinna. De trånga hörselgångarna har man vad jag vet inte kommit ngn vart med. I mina ögon är detta en av det raser som egentligen är olaglig att avla på om man skall följa djurskyddslagen.
Bara att inse huden på Shar Pei är en genetisk defekt. Jag antar att du inte skulle vilja ha en utan rynkor.
PL

Senast ändrad:

Har haft ganksa mycket att göra med Shar-Pei.
Som inte bara ser mysig ut, den är väldigt social och trivs med att ligga och tryna under täcket.
Den har en speciell doft och luktar inte som vanlig hund.

Däremot så får inte alla hundar problem med ögonen.
Känner en jätte fin Shar-pei kille som inte haft ett enda problem under 5 års tid.
Men dom "nålade" upp ögonen på honom som valp (det är tydligen väldigt viktigt)

Många tror också att man måste bada hunden hela tiden för att hålla den ren i rynkorna.
Vilket inte heller stämmer så bra, eftersom man vill undvika vatten där.

de shar-Pei ägare jag träffat är väldigt stolta över sina individer, som oftast är väldigt friska.

Jag älskar Shar-Pei, en helt underbar hund.
Men jag vill dock inte ha en själv, då den inte är så aktiv som jag önskar.

tack så jättemycket!! finfint svar!
jag är ju en sån som gillar gos och mys i tv-soffan, så det passar ju helt utmärkt. sen är storleken helt perfekt!
när du säger att de inte luktar som vanlig hund, luktar de bättre eller sämre (enligt dig ;-))?

det är din åsikt. sen att den är konstig och imbicill är en helt annan sak. det där är min åsikt.

Den är helt medicinsk gundad. Om du kallar kunskap att vara imbicill så säger det mest om dig själv.
PL

Tja, jag vet inte hur jag ska beskriva doften, det luktar iaf inte äckligt!
Pojkvännen beskrev lukten som ostbågar, och det är nog det närmaste jag kan komma själv i en beskrivning också. :rofl:

Jag älskar Shar-Pei, det är en urmysig ras som är både lättlärd och trevlig och ytterst social, den älskar alla! samtidigt som den är en bra vakthund.

jag tror att man kan hålla sig med en frisk Shar-Pei om man hittar rätt uppfödare och är berädd att kosta på sig en ordentlig hund och inte vara helt främmande för att rasen har vissa fel.
Precis som de flesta raser har.

vackrastarflow skrev:
det är din åsikt. sen att den är konstig och imbicill är en helt annan sak. det där är min åsikt.

Hur kan du säga så?
Du vill bara veta hur den är mentalt. Men inte hur den är i övrigt. Ja, jag förstår att det föds hundar med defekt mm när folk tänker som dig. Ni/du tänker bara på att få en "häftig" hund, sen hur den mår i övrigt, det bryr ni er inte om.

Hur gör man när man nålar upp ögonen, det låter på gränsen till det tillåtna.
Att lukten är annorlunda beror på att huden inte fungerar på normalt sett o då blir bakteriefloran annorlunda.
PL

Senast ändrad:

Grana skrev:
Hur kan du säga så?
Du vill bara veta hur den är mentalt. Men inte hur den är i övrigt. Ja, jag förstår att det föds hundar med defekt mm när folk tänker som dig. Ni/du tänker bara på att få en "häftig" hund, sen hur den mår i övrigt, det bryr ni er inte om.
och hur kan du säga så?
hur vet du att jag inte vet hur den är i övrigt? man kan läsa sig till vilka sjukdomar den har i sitt arv, men inte hur den är mentalt. visst sen är det ju skillnad från hund till hund, men det är kul att höra det från någon som är i kontakt med just shar pei-hundar.
om folk tänker som mig, och det är fel, då är det ju j*vligt synd. jag har läst flera böcker om just den hundrasen. jag söker kontakt med folk som är i direktkontakt med hundarna. jag slukar allt jag kommer över. så säg mig, du som redan vet allt, vad som är fel med det? vad tycker DU man ska göra för att förstå en ras? hade det varit bättre om jag köpt en utan att ha läst om dem?
nä fy, personer som du... :crazy: (finns inga ord)

peter_lundin skrev:
Den är helt medicinsk gundad. Om du kallar kunskap att vara imbicill så säger det mest om dig själv.
PL
nu menade jag inte att den var fel. jag menade att den var imbicill med tanke på vad jag undrade från början. förlåt, det var felformulerat.

jag tror att man kan hålla sig med en frisk Shar-Pei om man hittar rätt uppfödare och är berädd att kosta på sig en ordentlig hund och inte vara helt främmande för att rasen har vissa fel.
:bow:

är det inte så att i sverige finns det så få av rasen att de flesta uppfödare är väldigt seriösa och har kennelklubben andandes i nacken?

vackrastarflow skrev:
och hur kan du säga så?
hur vet du att jag inte vet hur den är i övrigt? man kan läsa sig till vilka sjukdomar den har i sitt arv, men inte hur den är mentalt. visst sen är det ju skillnad från hund till hund, men det är kul att höra det från någon som är i kontakt med just shar pei-hundar.
om folk tänker som mig, och det är fel, då är det ju j*vligt synd. jag har läst flera böcker om just den hundrasen. jag söker kontakt med folk som är i direktkontakt med hundarna. jag slukar allt jag kommer över. så säg mig, du som redan vet allt, vad som är fel med det? vad tycker DU man ska göra för att förstå en ras? hade det varit bättre om jag köpt en utan att ha läst om dem?
nä fy, personer som du... :crazy: (finns inga ord)

Herrejösses, det inlägget är inte ens värt att besvara.

peter_lundin skrev:
PL

Tyvärr finns det människor, som liksom du, borde ha mer insikt och medicinsk kunskap och ändå skaffar en sådan hund.

Jag har en veterinärbekant som har en sådan hund. Men hon kan ju behandla honom själv. :crazy:

Till trådskrivaren:

Vad är det som är så bra med hundrasen? Du vet ju inte ens hur den är mentalt?

SessCa skrev:
Men dom "nålade" upp ögonen på honom som valp (det är tydligen väldigt viktigt)

Det låter inte klokt! :eek: Vad är det för premisser?
Vore det inte viktigare att inte gynna sådan avel? Och hur "seriös" kan aveln anses vara om ryknorna skall behållas?

Jag antar att rasklubben inte vill avla bort dem.

Att SKK-uppfödare av en särskild ras alltid är seriösa är tyvärr utopi. Det verkar tvärtom vara mer tunnsått med seriösa kennlar bland de raser som är mer spektakulära och därmed betingar ett större intresse.

Fö. har samtliga shar pei jag mött varit ointresserade av både sin matte och andra.

Senast ändrad:

Jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle köpa en hund som jag vet har mycket problem... Varför gynna rasen när dom uppenbarligen har en "defekt" som skadar dom flesta hundarna i rasen..

Och detta med att nåla upp ögonen.... Vad är det??? Skulle ju vara bra om någon kunde förklara det... Det låter ju då verkligen inte särskilt snällt... :crazy:

Första gången jag träffade på en Shar Pei kände jag mig tvungen att verkligen söka information, jag blev mörkrädd.
Det räcker inte att läsa man måste tänka lite så att man verkligen förstår vad det innebär att avla på hundar med så mycket defekter.
Jag undrar om folk "nålar upp" ögonlocken själva, det är i så fall olagligt.
Jag känner inte till ngn annan ras där en rasklubb ger ut en särskild bok till veterinärer så att dessa skall förstå sig på rasens specifika problem!
PL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte köpa någon mer hund nu, men igår träffade jag en underbar hund som fångade mitt intresse, en shar-pei och jag har därför...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 736
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 050
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V