någon som har bild på

Sv: någon som har bild på

ett snabb koll visar att valpens:

mor: lynnesfel
morbror: lynnesfel
mormor: ej gk mentaldel på korningen, senare godkänd

farbror: artros

halvbror 1: hd
halvbror 2: artros
halvsyster 1: hd
halvsyster 2: artros
halvsyster 3: hd

ska jag fortsätta?

ska jag fortsätta?

Glöm inte att halvsyskonens MHn där de morrat och/eller försökt bita.

Jag känner till din uppfödare och om du kallar denne för bra så har du verkligen inte höga krav. Hennes man har haft Schäfrar som polishundar och ingen Rottweiler. Den sista Rottweilern som gick i tjänst hos polisen fanns väl i GBG-distriktet och det var ingen hund från din uppfödare. Att man har polishund är väl ingen merit för kenneln om den inte är uppfödd av just kenneln ifråga.

I dagsläget har kenneln en räddningshund, i övrigt så är det bara utställning. De säljer inga avkommor till polis eller väktare. Det finns inga tävlingsresultat att tala om.

Att de dessutom vill pracka på dig en skräphund och har mage att ta betalt säger en hel del om dem.

Jag förstår att det känns jobbigt att höra så mycket negativt. Men samtidigt så är det viktig fakta som visas och tyvärr går det inte att blunda för att kombinationen inte låter så lyckad.

Det finns många valpar där ute som kommer från mer genomtänkta kombinationer. Det finns ju inga garantier hur en hund kommer bli men man kan ju minimera riskerna så gott det går genom att vara noga.

Förstår att du försöker försvarar ditt val men var inte för envis utan tänk igenom det en gång till. Det låter verkligen inte bra det där och vi pratar inte om någon chihuahua direkt.

Hade inte tänkt skriva nåt i den här tråden men jag måste ändå fråga:

Är det DU som vill ha hunden eller är det DIN UPPFÖDARE som vill att du tar den? alltså om valpen hade funnits hos någon helt annan, någon som du inte kände, skulle du fortfarande ha köpt den?
Undrar bara för jag vet att en del kan känna det som om att de "måste" ställa upp, säga ja och vara till lags för sin uppfödare för att "hålla sig på god fot" med denne...

*kl*
Som uppfödare ställer jag mig väldigt undrande till att din uppfödare tar den här valpen överhuvudtaget? Varför inte istället begära pengarna och därmed låta skituppfödaren förlora på affären? Om jag vore din uppfödare - som är såå bra - skulle jag inte vilja ha med skituppfödaren att göra!!

Men om sådana som du inte köpte dessa valpar så skulle de ju inte längre föda upp dem? Du har BETALAT dem = det LÖNAR sig för dem att fortsätta avla på detta (ursäkta) skitmaterial till hundföräldrar. Det är inte bara deras ansvar, DU bär även en ganska stor bit i detta.

Varför väljer du inte att sponsra en seriös uppfödare istället som faktiskt anstränger sig till att leta efter friska och mentalt sunda föräldradjur till sina valpar?

Eller får jag gissa... Var den här valpen billig...?

Det kan det och jag hoppas för din skull att det blir så. Men ärligt, du har inte direkt oddsen på din sida...

Jag kan bara hålla med. Det är ju alla som köper dessa valpar och all annan oseriös uppfödning som gynnar uppfödarna och får dem att fortsätta med sin avel.

Jag känner till din uppfödare och om du kallar denne för bra så har du verkligen inte höga krav. Hennes man har haft Schäfrar som polishundar och ingen Rottweiler. Den sista Rottweilern som gick i tjänst hos polisen fanns väl i GBG-distriktet och det var ingen hund från din uppfödare. Att man har polishund är väl ingen merit för kenneln om den inte är uppfödd av just kenneln ifråga.

I dagsläget har kenneln en räddningshund, i övrigt så är det bara utställning. De säljer inga avkommor till polis eller väktare. Det finns inga tävlingsresultat att tala om.

Att de dessutom vill pracka på dig en skräphund och har mage att ta betalt säger en hel del om dem.

Oj ja det var ju verkligen en stor skillnad. Det var ju en jättebra kennel bara för att de har "bra" hundar från annan uppfödning än sin egen. Nej då hade många "skit" kennlar varit bra. Håller med om att man verkligen inte kan resonera så.

ska jag fortsätta?

Herregud. Hur kan man ens gynna en uppfödare genom att köpa en valp härifrån. Och hu rkan man ens våga köpa en hund med de förutsättningarna. Förstår inte att man inte vet med sig att man förhoppningsvis fäster sig mer vid ens hund och att det inte bara är något man avlivar hur lätt som hellst.

Nej att avliva en glad och trevlig unghund vid t.ex två års ålder pga kraftig hd och benpålagringar är verkligen ingen hit. Man investerar ju så mycket känslor i en hund också...

Ja precis men man får tyvärr sina funderingar ibland med tanke på hur vissa resonerar. det får mig bara att fundera över om alla verkligen bryr sig lika mycket om sina hundar. Menar inte just i denna tråden nu men överlag. Varför och hur kan man våga riskera något sådant om man redan från början får på papper att en så pass stor risk finns för höftfel?

*kl*
Som uppfödare ställer jag mig väldigt undrande till att din uppfödare tar den här valpen överhuvudtaget? Varför inte istället begära pengarna och därmed låta skituppfödaren förlora på affären? Om jag vore din uppfödare - som är såå bra - skulle jag inte vilja ha med skituppfödaren att göra!!

Det funderar jag också på :confused:

*kl*

Och då kan man ju även undra - varför "låna ut" hanhund till en sådan uppfödare? För visst är det så som det påstås vara nu?

Hade jag haft en hanhund hade jag inte låtit vem som helst använda honom utan varit väldigt noga med att tiken som någon vill ha honom till är en bra tik. Lånar man ut hanhund till "dålig tik" är man ändå inte bättre än tikägaren.

Och då kan man ju även undra - varför "låna ut" hanhund till en sådan uppfödare? För visst är det så som det påstås vara nu?

Om man dessutom inte får betalt i reda pengar! Det hade ju varit en orsak annars, men det här... Nej jag fattar inte heller.

<Utlånet av hane va till en tidigare kull.
Hon fick inga pengar av dom Skulle ta en valp.
Jag gynnar inte o seriös uppfödare. Han får inga pengar.

Hur gjorde man förr när inte mental tester o liknade fans.
Jag har köpt hund. Utan att veta va dom har haft . >De har blivit kanon bra.
så nu tar jag valpen hit. låter den va o ser hu den utvecklas.

Tänk om det kunde vart sån här koll i häst världen. Då hade jag sluppit avliva min häst.
Hingst gav med ärvda fel .

Fast frågan är om du sluppit avliva din häst eftersom du vägrar att använda dig av den fakta som finns tillgänglig.

Tänk om det kunde vart sån här koll i häst världen. Då hade jag sluppit avliva min häst.
Hingst gav med ärvda fel .

Vill du slippa avliva din hund? För du har nu blivit grundligt varnad för hur stor risken är för ärvda fel. Sån koll finns det i hundvärlden, som du själv säger. Men du väljer att strunta i det. Lycka till.

Ja då får jag väl avliva den om det skulle behövas.

Det fick jag göra med en tidigare rottis , den kom från en gör fin kennel. Fina höfter fina föräldrar mm
trots det så fick hon avlivas.
Valpen kan få en schans här hos oss.

Det ger väl sig om det är en kass hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike... 2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 039
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka