någon som har bild på

Sv: någon som har bild på

Menar du allvar att du faktiskt tänker köpa en valp trots att risken är stor att hunden har höftledsfel och taskig mentalitet? Som riskerar att både ha ont och att bita dig och/eller andra personer?

Det är fördjävla korkat att köpa på sig problem när det är så lätt att undvika det.

Jag hittar inte hunden på SKK hunddata, skrev in hans namn under Rottweiler men där stod att tyvärr finns ingen hund med det namnet??

ja har ju redan en kass hund .
klarade bara mh men inte mt
så då kan jag ha två

Av alla kombinationer som kan göras så väljer du en av de värsta? Tror du ens på nedärvning? Det måste du ju göra, annars skulle du inte ha frågat om föräldradjuren. Visste du det här? Tycker du det är ok?
Är det egenskaper du söker i ett framtida husdjur, skadad kropp och opålitligt psyke?

Sök svarta prickens hera och hennes senaste kull.
Hanen har sånt där u jag inte kan få fram på ett svenskt tangentbort.

ja har ju redan en kass hund .
klarade bara mh men inte mt
så då kan jag ha två

Oj vad skrämmande resonemang. Även om du har en "kass" hund redan enligt dig så finns det väl ingen anledning att skaffa en till. varför inet skaffa en frisk och sund hund efter friska föräldrar. En kompis till mig fick avliva sin rottweiler som 9 månader då den började göra utfall mot barn och andra hundar. Det visade sig efter hälsotest att den hade kraftigt höft fel och fick avlivas direkt pga sina smärtor. Är detta något man medvetet vill riskera om man vet med sig att mamman och andra kullar har dåliga höfter? Vill man få en agressiv hund eller en hund som måste avlivas pga sina höfter? Nej förstår inte att man inte fäster sig mer vid sin hund än att man vågar ta ett sånt beslut att riskera något sånt medvetet.

tycker de flesta av hennes trådar verkar vara konstiga, och inte riktigt sanna.,

Du har ingen aning om vad du ger dig in på. Det är ett jäkla slit att leva med en hund som är reserverad. Reagerar den dessutom med att bita så kan du inte längre ha ett normalt liv.

Visst går det, men varför i hela friden vill du utsätta dig för det?

Jag har lite funderingar på en del saker.

Min första hun kanon fin rottis. Ej MH MT testad Inga höftfel. Köptes av privat familj , Fast tiken var från kennel.
Då fanns det inga data över kullar mm att kolla på. Va va det för fel .blev 9,5 år fick canser

Tik 2 köptes av en mycket bra kennel . Med gör fina hundar. Fick fina reultat på valparna.
Den tiken blev 8 mån. Grava ledproblem. Systor alla leder.
då va det en kanon fin kennel.

Tik 3 köptes av en fin kennel
Inga höftfel mm.. Ej MH MT testad. Så länge sedan inget krav då. Levde i en familj med 4 barn kanon hund.
Hon blev 12 år.

tik 4 köpt på en bra kennel
Har mycket fina hundar. BRA kullar med fina MH MT och fina föräldrar. Allt kanon bra.
Men va hände . Jo min tik klarade MH men inte MT
Hon har fria höfter.
Så det behöver inte skapa en massa problem,
O jag snackade med min nuvarande kennel. Som har tittat ut valpen. För den skulle gå till hene. Bous valp efter utlån av en hane tidigare.
Men hon kan inte ha fler hundar. Hon har 3st och ska sluta med avel mm.
Hon fattade inget av vad jag pratade om. när vi diskuterade. Så jag tar valpen,
så får vi se vem som har rätt

Jag fattar ingenting av din text, vad vill du ha fram :confused::confused:

Det är enbart du som köper hunden, men jag håller med flertalet skrivare att jag förstår inte tanken bakom din hund eller ditt resonemang tidigare i tråden om att du likaväl kan ha 2 kassa hundar.

Klart att fina kennlar kan få dåliga hundar och en privatuppfödare kan få mycket bra hundar, det är det ingen som säger emot på.

Jasså går det inte att läsa
jag beskriver hur det är att köpa hund. Man kan köpa grisen i säcken även om det är en kanon kennel.

Alla blandras hundar . Hur opolitliga är inte vissa av dom
hur mycke fel är det inte på en sådan hund. Det ifrågasätts aldrig.

Den kennel som dessa valpar är av som jag skall köa nu.
Dom rekomenderas av skk
fick listan av dom
Det är inte jag som valt hund. Utan min kennel ringde o frågade om jag vill köpa en valp.
så nu är det klart redan

O jag snackade med min nuvarande kennel. Som har tittat ut valpen. För den skulle gå till hene. Bous valp efter utlån av en hane tidigare.
Men hon kan inte ha fler hundar. Hon har 3st och ska sluta med avel mm.
Hon fattade inget av vad jag pratade om. när vi diskuterade. Så jag tar valpen,
så får vi se vem som har rätt
Faktum med att det är svårt att fatta vad du pratar om även i text.

Det är ju bara att titta statistiken, visst du kan ha en djäkla tur och få en frisk och mentalt bra hund, med oddsen är betydligt lägre än om du köper en hund vars syskon och föräldrar är bra mentalt och friska.
Dåliga rottisar kostar ungefär lika mycket som en bra (i inköpspris i alla fall). Så varför inte köpa en med bra förutsättningar?

Är det från kenneln du redan har en hund som inte förstod problemet med mentaliteten hos valpens mamma och avkommor så blir en del saker i tråden om din hunds MT ännu lite klarare...

Nja, det är du som valt att köpa hund eftersom du valde att köpa en hund av din uppfödare. Även om hunden redan är köpt så förstår jag varför man reagerar.

Självklart kan man köpa grisen i säcken och ändå få ett bra resultat. Jag köpte själv en blandras-valp som visade sig vara blandning mellan amstaff/pitbull. En helt underbar hund som nuförtiden bor hos min kusin där hunden får den aktivering som han kräver. Alla berömmer hunden för hans underbara temperament, så visst kan det gå bra att köpa grisen i säcken. Men man får räkna med att folk har åsikter om allt man gör. Själv fick jag höra när jag hade min blandras att det var livsfarligt att ha en amstaff/pitbull ihop med barn, och att det var oansvarigt som förälder att ha en kamphund när man har barn. Dom orden kom ändå ifrån min egna umgängeskrets , och inte på ett diskustionforum :grin:

Du pratar fortfartande om att "klara MH" osv. Trots att vi sagt det tiotusen gånger förstår du inte att det är en beskrivning, en utvärdering och inget prov man ska klara. Det är dessutom milsvid skillnad på att kampa lite dåligt på ett MH och att få rejäla höftledsfel och vara ångestbitare.

Om din uppfödare "inte fattar nåt av vad vi påstår" så är det väldigt konstigt. Menar du att hon inte VET att tikens första kull är gravt HDbelastad och att tiken fick rapporteringskod A på en utställning? En halvseriös typ skulle väl ändå försöka förklara detta, men uppfödaren gör inte ens det?

Det ifrågasätts väl jämt? Hade nästan hellre sett att du köpt en snäll blandras från Blocket, för det finns inte en chans att det är lika mkt fel på föräldrarna som det är på den du nu ska köpa.

Jasså går det inte att läsa
jag beskriver hur det är att köpa hund. Man kan köpa grisen i säcken även om det är en kanon kennel.

Du måste ha missat alla tusentals blandrastrådar:crazy:

Den kennel som dessa valpar är av som jag skall köa nu.
Dom rekomenderas av skk
fick listan av dom
Möjligen att du fått en lista på registrerade uppfödare, men rottweilerklubben har knappast rekommenderat tiken med tanke på mentaliteten.
Det är inte jag som valt hund. Utan min kennel ringde o frågade om jag vill köpa en valp.
så nu är det klart redan

Nu ska jag för första gången säga något som kan uppfattas som lite elakt, men det är vänligt menat.
De såg väl chansen att kränga av hunden till nån som inte begriper bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike... 2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 039
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka