någon som har bild på

Sv: någon som har bild på

Faktum med att det är svårt att fatta vad du pratar om även i text.

Det är ju bara att titta statistiken, visst du kan ha en djäkla tur och få en frisk och mentalt bra hund, med oddsen är betydligt lägre än om du köper en hund vars syskon och föräldrar är bra mentalt och friska.
Dåliga rottisar kostar ungefär lika mycket som en bra (i inköpspris i alla fall). Så varför inte köpa en med bra förutsättningar?

Är det från kenneln du redan har en hund som inte förstod problemet med mentaliteten hos valpens mamma och avkommor så blir en del saker i tråden om din hunds MT ännu lite klarare...
Jo hon har full koll på hundars MT med mm . hon är mycket duktig. Kör mycke räddnings hundar och även polis hundar.
Men hon fattade inte felet på valpen. det jag beskrev. För hon hade bara sett bra saker.

Du måste ha missat alla tusentals blandrastrådar:crazy:

Möjligen att du fått en lista på registrerade uppfödare, men rottweilerklubben har knappast rekommenderat tiken med tanke på mentaliteten.

Nu ska jag för första gången säga något som kan uppfattas som lite elakt, men det är vänligt menat.
De såg väl chansen att kränga av hunden till nån som inte begriper bättre.

hhhmm tack du. jag fattar nog .

För hon hade bara sett bra saker.

Då tycker jag hon ska titta på hunddata i två minuter ungefär, så kommer hon att ha sett även mindre bra saker. Du ska inte komma och tuta i mig att en räddningshundförare vid sunda vätskor rekommenderar en hund vars mamma och syskon smäller på människor som går fram och skakar hand med föraren.

Det är ju inte vi som ska leva med hunden, betala veterinärkostnader, se hunden lida och behöva avliva den.
Så länge vi inte befinner oss i din närhet så slipper vi oroa oss för vad hunden kan ställa till med, kommer den bita gästerna? Vågar jag låta grannens barn komma på besök? Vad händer om jag råkar trampa hunden?

Så varför tror du vi försöker avråda dig? För att vara elaka?

jo, jag har sett hunden på skk. Men jag hittar ingen beskrivning om det ni pratar om.

Allt jag hittar är att hanen gör hela si mentalbeskrivning utan att varken ägare eller beskrivaren avbryter. Jag ser inget dåligt med hans mentalbeskrivning , iaf om man kollar på avelsdata. Jag kan ju inget om siffror och sånt, så det uttalar jag mig inte om men hunden gör ju allt han ska i mentalbeskrivningen.

Nä det är inte ni .
Vi får väl se hur mycke vet kostnader det är o blir.

Förr hade dom ingen koll. Hur va hundarna då.'Nu skall det läsas o studeras i detalj. ändå blir det fel.
Då kanske valpen slulle avlivas direkt. Den finns ju
skall man bara slänga den på soptipen då.

nä den skall få bo hoss mig. trotts allt va ni säger.

ja vet att MH är en beskrivning.

o min hund var kass sa ni sist för att hon ej klarade MT ingen rottis. det va också en skit hund.
jaja nu är jag klar här

Det är ju inte vi som ska leva med hunden, betala veterinärkostnader, se hunden lida och behöva avliva den.
Så länge vi inte befinner oss i din närhet så slipper vi oroa oss för vad hunden kan ställa till med, kommer den bita gästerna? Vågar jag låta grannens barn komma på besök? Vad händer om jag råkar trampa hunden?

Så varför tror du vi försöker avråda dig? För att vara elaka?

Titta här så ser du kanske att det inte är för att vara elaka mot dig.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=932660&highlight=Maromer

Här ser du hur folk försökt avråda henne
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=614846&highlight=Maromer

Jag kan dra upp fler exempel på hur folk här på hund kunnat skaka på huvudet och säga "vad var det vi sa".

jo, jag har sett hunden på skk. Men jag hittar ingen beskrivning om det ni pratar om.

Allt jag hittar är att hanen gör hela si mentalbeskrivning utan att varken ägare eller beskrivaren avbryter. Jag ser inget dåligt med hans mentalbeskrivning , iaf om man kollar på avelsdata. Jag kan ju inget om siffror och sånt, så det uttalar jag mig inte om men hunden gör ju allt han ska i mentalbeskrivningen.

Titta på tiken och tikens avkommor.

Jag reagerar däremot på att uppfödare har väldigt många hundar med avelsstopp pga hd-belastning . Av 13 hundar är 9 lagda med avelstopp, 1 har lindrig atros och 3 är oröngtade. Nja, där hade jag inte köpt hund med tanke på att första kullen är född 2007 ..

Nä det är inte ni .
Vi får väl se hur mycke vet kostnader det är o blir.

Förr hade dom ingen koll. Hur va hundarna då.'Nu skall det läsas o studeras i detalj. ändå blir det fel.
Då kanske valpen slulle avlivas direkt. Den finns ju
skall man bara slänga den på soptipen då.

nä den skall få bo hoss mig. trotts allt va ni säger.

ja vet att MH är en beskrivning.

o min hund var kass sa ni sist för att hon ej klarade MT ingen rottis. det va också en skit hund.
jaja nu är jag klar här

Parningen borde aldrig ha skett från början!

Jag reagerar däremot på att uppfödare har väldigt många hundar med avelsstopp pga hd-belastning . Av 13 hundar är 9 lagda med avelstopp, 1 har lindrig atros och 3 är oröngtade. Nja, där hade jag inte köpt hund med tanke på att första kullen är född 2007 ..

Ja, läs tråden från början;):(

Det skrev jag också bland de första inläggen. Ok MH på hanen. Däremot har han hög nedärvning av HD.

Det här är antagligen inte lönt..men jag försöker.

Varför tar du så illa vid dig av goda råd? INGEN i den här tråden skriver illa
om föräldrarna till din valp för att vara elaka. Det folk har skrivit är inget någon har hittat på, utan sådant som finns dokumenterat på föräldrarna.
Det går att se information om dom på www.skk.se , på hemsidan går du in på webbtjänster/hunddata och söker sedan på föräldrarnas namn. Där kommer deras resultat upp och man kan även söka på syskon, mor och farföräldrar mm.

Allt folk försöker göra är att varna dig från att köpa en valp som har hög potential att bli väldigt svår att hantera. Att du inte bryr dig om att hunden är reserverad gör väl inte andra så mycket, men när föräldrardjuren har bitit folk ringer alla varningsklockor.

Jag har själv haft en hund som var reserverad och bet både barn och vuxna, OCH mig! Detta var en pytteliten tax och trots att jag älskade den hunden skulle jag aldrig aldrig aldrig vilja ha en hund med samma mentalitet. Tänk då att du riskerar att köpa en likadan hund, en rottweiler dessutom!

Kom också ihåg att du ville ha information om hanhunden i den här tråden, det fick du. Att folk sedan blir rent förskräckta måste du ju förstå.
Du kan inte begära att folk tycker att det är okej att den här formen av avel bedrivs, speciellt inte med en hundras som redan har dåligt rykte.

Hur som helst, lycka till med valpen. Jag hoppas för din skull att samtliga i tråden har fel och du får en ok valp.

Hur som helst, lycka till med valpen. Jag hoppas för din skull att samtliga i tråden har fel och du får en ok valp.

Formuleringsfel. Vi HAR rätt, det finns det som sagt bevis på i hunddata;)
Men vi kan hoppas att hon har tur och får en ok valp.
Men hon sponsrar fortfarande usel avel.

Formuleringsfel. Vi HAR rätt, det finns det som sagt bevis på i hunddata;)
Men vi kan hoppas att hon har tur och får en ok valp.
Men hon sponsrar fortfarande usel avel.

Näe, jag menade precis det jag skrev. Jag hoppas att samtliga (även jag) har fel om att hon kommer att få en reserverad, hd-besmittad hund med låg bittröskel.

*kl*

HUR i hela friden tänker SKK när det är okej att regga en sån valp? jag trodde inte att det gick att regga avkommor till hundar med rapp kod A. det var ju en massa skriverier för några år sedan på västerviks bk om en avelshane som fick rapp kod A och såldes för att han inte gick att avla mer på? någon som kommer ihåg? är det föressten okej att skriva ut namnet på hunden?

eftersom man har skrivit ut andra namn så antar jag att det är okej att skriva ut namnet på denna hane. det är schäfern Markallens Nemo och tittar man på avkommor kan man se att han inte har några valpar tillverkade efter att han fick rapp kod A.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike... 2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 039
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka