någon som har bild på

Sv: någon som har bild på

det beror väl på vad man skall ha hunden till. sälskap i soffan eller ute på en tävling bana
eller något annat. vi har bara hundarna som familje hundar mys mm, Behövs inte något MT på 600 p.Jag kan göra om mitt MT i maj med rätt förare mm

Nej du har rätt. Ska man bara ha den till sällskap och mys som du skriver så går det ju jättebra med en sådan hund du tänker skaffa. Vad händer om den får kraftiga smärtor så att den hugger pga att den har ont? Eller om den blir dåligt mentalt och gör utfall när ni myser? Men det gör väl inget för det ska ju BARA vara en sällskapshund och då behövs ingen mentalt bra hund eller hur?:confused::grin:

seriöst.. jag fattar inte varför du inte tar och lyssnar på dom som har erfarenheter från dåliga hundar.. både mentalt och fysiskt.

Varför ta på sej mer problem än man verkligen måste? :crazy:

Derför för jag hade en bra hund. från bra kennel o allt va man kollar. Avlivads vid 8 mån
så det hjälpte inte om det var en bra kennel o friska hundar.
Jag har gjort mitt val.- det kan bli gör bra

Så bara för att du tog en hund från en bra kennel och som fick avlivas vid 8 månader så tar du denna valp från en dålig uppfödare och hoppas på att den ska bli bättre än din första? jag blir helt mållös...
Visst kan det finnas fina hundar bland "buskavlare" likväl som det kan förekomma skit bland kända uppfödare, men det första är ändå i minoritet.
När hunddata finns så kan man ju kolla upp föräldrarna och JAG skulle då hellre köpa en rottisvalp av Lars Stenberg ute i "bushen" om hans valpar var efter fina och mentalt friska och friröntgade föräldrar med bra avkommor, än att köpa en valp med föräldrar och släktingar med dokumenterat kass mentalitet och trasiga höfter osv. av en "fin uppfödare". Om jag bara hade de två att välja på alltså. Allra helst hade jag köpt valp av en uppfödare med bra rykte, fina och friska hundar som lämnat trevliga & friska avkommor.

Jag hoppas för din skull att du inte tar valpen bara för att din uppfödare vill och för att du inte klarar av att säga nej. Utan att du tar den med vetskapen om att det kan komma att kosta dig mycket, både pengar och tårar med tiden.

Hade jag varit du så hade jag sagt "tack för erbjudandet, men nej tack".
Jag vet inte om du känner att du "räddar" den här valpen men jag kan säga som så att hade jag tänkt med hjärtat istället för hjärnan när jag varit på jakt efter hundar så hade jag säkert haft huset fullt av hundar med diverse fel. Blev tex. erbjuden en toksöt valp av min uppfödare som de trodde hade halvstängd hörselgång (vid vet. besiktning senare visade det sig dock inte vara nåt fel). Jag skulle få valpen gratis och jag kan säga att det riktigt värkte i hjärtat när han låg i min hand och sov, 3 v gammal :love: . Var nära att jag sa "ja" på en gång men sen började jag tänka på vad jag egentligen ville ha och vad det innebär att ha en hund som hör dåligt och som kanske får öronproblem senare i livet. Så jag tackade nej till valpen.

Sen kan jag tycka att det är oerhört synd att man har en rottweiler enbart till sällskap och mys i soffan. Nu ser iof en del av den aveln ut så idag. Men vill man ha en sällskapshund skaffar man väl just en sällskapsras?

Derför för jag hade en bra hund. från bra kennel o allt va man kollar. Avlivads vid 8 mån
så det hjälpte inte om det var en bra kennel o friska hundar.
Jag har gjort mitt val.- det kan bli gör bra

Ditt resonemang ar kan jamforas med att sitta upp pa en hast:

Folk varnar och sager: "Rid inte den hasten, den har sprickor i en av ryggkotorna och kommer att slanga av dig pga. smartan av din vikt. Alla som suttit upp har akt av. Hasten har ont."

Du svarar att med resonemanget att "ja, men jag har ju faktiskt ridit en helt frisk hast som en gang bockade av mig". Utan att lyssna pa fakta. Sitter du upp, da ar risken stor att du aker av. Och aven om du inte aker av forsta gangen, sa kommer hastens ryggsmartor tillslut vara for stora for att ignorera.

Forstar du varfor folk forsoker varna dig? Det ar bara for att vara snalla och hjalpa till.

KL

Det känns som med din trångsynthet så kommer du en dag att hamna på löpsedlarna.
Det är såna som du som inte tar åt sig fakta utan tänker med hjärtat en liten bit och bara ser allt genom rosa sken, som skapar löpsedlar där hundar bitit folk eller andra hundar svårt.

Jag vet att jag låter elak, men det är så jag ser framtiden med en hund med den bakgrunden. :crazy:

Sen kan jag tycka att det är oerhört synd att man har en rottweiler enbart till sällskap och mys i soffan. Nu ser iof en del av den aveln ut så idag. Men vill man ha en sällskapshund skaffar man väl just en sällskapsras?

Tack för att du sa det, så slapp jag!

Tack även till alla i tråden som gör sitt yttersta för att hjälpa till, fast det är helt lönlöst. Det är frustrerande att tala för döva öron som vägrar inse hur fel de har...

*KL*

Jag tror vi kan lägga den här tråden till vila nu. Vi är många som har sagt samma sak utan att det har gått hem, vi lär inte lyckas helt enkelt och får lov att önska Rotterö lycka till med sitt val.

Är man inte medveten om, eller inte vill veta, vad man har i kopplet blir det svårt att jobba förebyggande för att få en hund som fungerar bra. Hoppas innerligt att inget oskyldigt barn eller annan hund råkar illa ut framledes pga denna hund.

Bättre att lägga ner än att få höra "bukemobben skyldig till personligt påhopp" eller nåt... :grin:

Hur gjorde man förr när inte mental tester o liknade fans.
Jag har köpt hund. Utan att veta va dom har haft . >De har blivit kanon bra.
så nu tar jag valpen hit. låter den va o ser hu den utvecklas.

Självklart räcker det inte att låta hunden genomgå en massa olika tester, man måste ju ta hänsyn till resultatet i avelsarbetet också (vilket den aktuella uppfödaren inte verkar göra)... Annars är ju testerna meningslösa!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike...
2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 039
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka