någon som har bild på

Sv: någon som har bild på

Nej uppebarligen kan hon inte tycka att det är så sabla jobbigt.

Det är 2 år sedan vi tog bort Atlaz nu den 27/12 och jag mår fortfarande otroligt dåligt över allt..

För mig har allt med den hunden inneburit så mycket onödigt lidande för både hunden och mig och jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver gå igenom det igen.

Jag ska iaf göra allt som står i min makt för att förhindra en upprepning.

Tycker man å andra sidan att det inte är så jäkla jobbigt att avliva en ung hund så tja, då är det tydligen ett mycket enkelt val :(

Och jag har en hund som inte fick godkänt på sitt MT och som inte kommer att avlas på även om jag fick någon förfrågan just för att han inte räcker till mentalt.

He, min rottis fick godkänt på MT och jag tycker trots allt inte att han räcker till mentalt. Han är trevlig och mycket orädd men det krävs lite mer än så för att platsa i avel i mitt tycke.
Det går tolv rottisar på ett dussin, det är inte direkt som om det inte finns bra hundar om man letar.

Tibben HDröntgas på fredag, trots att han inte ska avlas på och att det inte är ett krav inom rasen. Jag hoppas jag får plats på ett MH här i närheten innan han är 18månader, för det finns ännu inget diagram på dem vilket är lite synd.
De är sällskapshundar och lite urhundstypiga så intresset för Mh har inte varit så stort. Jag tycker det är mycket synd - men å andra sidan så väger de trots allt 8-14 kilo och till och med en pensionär med rullator kan sparka in pannbenet på en utan större problem om de skulle gå till angrepp.

40-60 kilo rottweiler är liksom en helt annan femma när det smäller.

Nej, för min del hade nog godkänt eller ej också varit av underordnad betydelse vad gäller min hund. Det var bara en poäng som fattades men även om han tagit den hade han ju fortfarande haft de brister han har och vissa av dem syns inte på en MT-bana. Jag är glad över att han ändå är så trevlig som han är och ledsen över att så många andra ställer så otroligt låga krav, både uppfödare och valpköpare.

Ja du gör ju verkligen hundens uppfödare en jättetjänst om du ger sjutton i att röntga/testa hunden. Håll det hemligt vet jag så kan hon kränga fler valpar... Låt uppfödningen fortgå.

Å andra sidan finns det ju de som inte bryr sig om sånt resultat så vi kanske ska sluta helt med alla tester och kontroller?

*uppgivet stön*
ja kanske det bättre förr stön
vi får väl se va det blir av denna valp

Nej, för min del hade nog godkänt eller ej också varit av underordnad betydelse vad gäller min hund. Det var bara en poäng som fattades men även om han tagit den hade han ju fortfarande haft de brister han har och vissa av dem syns inte på en MT-bana. Jag är glad över att han ändå är så trevlig som han är och ledsen över att så många andra ställer så otroligt låga krav, både uppfödare och valpköpare.

det beror väl på vad man skall ha hunden till. sälskap i soffan eller ute på en tävling bana
eller något annat. vi har bara hundarna som familje hundar mys mm, Behövs inte något MT på 600 p.Jag kan göra om mitt MT i maj med rätt förare mm

seriöst.. jag fattar inte varför du inte tar och lyssnar på dom som har erfarenheter från dåliga hundar.. både mentalt och fysiskt.

Varför ta på sej mer problem än man verkligen måste? :crazy:

Min vart nästan lite väl "snäll" (obetydlig skärpa/försvarslust) men med stor dådkraft och måttligt hård. Lite mer social kamplust hade varit önskvärt. Så hans brister skulle väl inte ställa till något dramatiskt direkt - men lite mer djävla amanna hade ju varit önskvärt.

seriöst.. jag fattar inte varför du inte tar och lyssnar på dom som har erfarenheter från dåliga hundar.. både mentalt och fysiskt.

Varför ta på sej mer problem än man verkligen måste? :crazy:

Derför för jag hade en bra hund. från bra kennel o allt va man kollar. Avlivads vid 8 mån
så det hjälpte inte om det var en bra kennel o friska hundar.
Jag har gjort mitt val.- det kan bli gör bra

Det är väl ingen som sagt att en familjehund behöver prestera 600 p på ett MT heller? Jag är jättenöjd med min hund och skulle aldrig kalla honom kass. Skillnaden mellan dig och mig är att jag anser att för att en hund ska vara ett lyckat avelsresultat och ett bra avelsdjur så räcker det inte bara med att den är mysig och trevlig till vardags.

det beror väl på vad man skall ha hunden till. sälskap i soffan eller ute på en tävling bana
eller något annat. vi har bara hundarna som familje hundar mys mm, Behövs inte något MT på 600 p.Jag kan göra om mitt MT i maj med rätt förare mm

Min hund har ett godkänt MT 147p. (gamla systemet) Även om han med andra ord itne är perfekt och inte skulle duga till tjänst så gör hans brister inte honom till en farlig hund, han har mycket lite rädslor, ingen lust att försvara sig eller skärpa. Med andra ord krävs det mycket för att han ska bli arg. Är en trevlig hund i soffan.

Hundar som MORRAR OCH/ELLER FÖRSÖKER BITA testledaren när den blir hanterad som i din valps släkt ger inte bra vibbar för nån som vill ha "hunden som sällskap i soffan".
Det ger starka signaler om att hunden kan bli eller är farlig.
Jag hade inte haft mina barn i närheten av hund som vill bita när personer vill klappa den.

Senast ändrad:

Som sagt, förr sköt man hundar som var dåliga och använde dem absolut inte i avel.

Derför för jag hade en bra hund. från bra kennel o allt va man kollar. Avlivads vid 8 mån

Det är som att säga "jag krockade en gång när jag var nykter så nu tänker jag köra rattfull".

Min är lite för ljudkänslig även om han är skottfast. Dessutom avreagerade han avsevärt sämre på MT än på MH, d v s utvecklingen gick åt fel håll vilket jag som var med på båda tillfällena kunde se tydligt. Dock är faktiskt det som är jobbigast med honom och det som är mest begränsande både till vardags och tränings/tävlingsmässigt att han är så hundfixerad och så lättstressad av andra hundar. Det är ju inget som mäts på ett mentaltest eller syns i officiell statistik och förut trodde jag bara att det var mitt fel som hundägare men efter att ha fått mer insyn i hur hans äldre helsyskon är så tror jag att det även kan finnas en gentetisk bakgrund.

Skit kanske det inte är, men avkommorna är rena medelmåttor som egentligen inte presterat mer än utställningsresultat. det finns en och annan räddningshund, men de senaste tävlingsresultaten verkar komma från hundar födda 2000 eller tidigare. Inte heller avelsdjuren de använder är meriterade på annat än utställning. Tittar man på den kullen din hund kommer från så finns det brister i mentalitet. Tittar man på kenneln i stort så verkar det som de avlar sällskapshundar istället för brukshundar.

Att de dessutom anser att valpen du tänker köpa är bra säger väldigt, väldigt mycket om din uppfödare. En seriös uppfödare hade inte velat bli sammankopplad emd en dylik parning överhuvudtaget. Vore jag uppfödare skulle jag skämmas om jag blev omnämnd i de sammanhangen.

Har du kunskap nog att reda ut en Rottweiler som är reserverad och ångestbitare?
Förstår du hur begränsat ditt liv måste bli för att en sådan hund ska må bra?

De fungerar inte som vanliga familjehundar. Besökare kan inte komma och gå som de brukar, ungarna kan inte ta hem kompisar hur som helst och ute måste du hela tiden hålla koll så ingen går fram till hunden olovandes. Det går inte bara att köra på och tro att det löser sig när hunden blir äldre. Det kostar både blod, svett och tårar att leva med en sådan hund och sorgen kan bli än större om hunden måste tas bort på grund av aggressivitet eller ledfel. Vill du verkligen utsätta dig för detta?

Fast risken är ju många ggr större att du får en kass hund om du köper från en dålig kennel med dåliga hundar än om du köper från en bra kennel som avlar på bra hundar.

har du någonsin haft en mentalt riktigt dålig hund nångång? Hade du haft det, så tvivlar jag på att du hade velat sätta dej i samma sits en gång till.

Senast ändrad:

Jag håller med dig. Jag, som är totalt rabiat vad gäller blandrasavel, anser att det här nog måste vara det värsta. En person som köper blandras av okunnighet där fakta inte finns att få kan jag i alla fall ha lite förståelse för, men det här...........nej, det går bara inte.

Min Rottweiler är totalt störd i huvudet och det är just en sådan du är på väg att köpa. Jag vet därför precis vad som kan vänta runt hörnet och vilka problem du kan komma att få och det är inte roligt. Inte roligt alls faktiskt. Varför tror du jag försöker avråda dig.

Min hund bet på sitt MH och har gjort utfall mot både folk och fä. Hon lever i skyddad verkstad för det är vad hon klarar av och då mår hon bra, men jag kan inte ha ett vanligt liv. Är du beredd att göra samma uppoffring?
Du räddar ingen hund om hunden mår dåligt i ditt hem.

Fast efter vad jag läst i denna tråden så vet inte jag om jag tycker du kan avgöra att din förra hund var från en bra kennel. För det säger du ju att den du har nu också är....

Fast Rotterö har ju tagit bort hundar redan. Hon kanske inte tycker att det är så jobbigt.

Eller så säger hon. Jag börjar blir mer och mer misstänkt och undrar hur gammal denna personen i fråga är.

Hoppas hon har turen på sin sida och slipper avliva sin hund och att den får friska höfter och sunt psyke.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike...
2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 039
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka