Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samerna e oxå väldigt duktiga på att stödfodra sina renar väldigt nära järnvägs spåren och vägkanten.
Samerna e oxå väldigt duktiga på att stödfodra sina renar väldigt nära järnvägs spåren och vägkanten.
Hur många av er som har synpunkter på renskötsel har varit med om att få hästarna att i panik kasta sig över/genom stängslet (1,5m högt stängt med polarband) för att renflocken kommer över gårdsplan och runt hagen? Har ni sen försökt att få samen/lappen att komma och ta rätt på sina renar??? Lycka till!!! Fram för fler rovdjur!!!
Björn har vi haft i hagen utan att hästarna har störts...(dålig el...)
Men jag är ändå mer rädd för björn än varg speciellt på hösten då björnar är hungriga och går nära husen...
Varför skulle de göra det? Renarna är är ekonomisk investering för samerna, de driver företag. Varför ta livet av företagets kapital?
Du har inte svarat på min fråga om du själv har erfarenhet av att ha hästar i anslutning till skogar där björn och varg går.
Norrland
Skriv inte BS utan ta reda på hur det förhåller sig i verkligheten!!
Du skriver sällan något annat än BS. Och ännu mera sällan har du någon källa till dina urban legends.
LÄS inläggen ordentligt! Vad gör det dig om jag tar in hästarna när det finns spår av varg eller björn i närheten? Stör det dig? (Tar in = tar in över natten).
Norrland
Om du verkligen såg mårdhund i stockholmsområdet antar jag du informerat berörda myndigheter/förbund. Det är då en utbredning som inte är känd tidigare, eller inte var hösten 2008 i alla fall, då fanns inga dokumenterade mårdhundsiakttagelser så långt söderut.
Man vill att alla fynd av mårdhund - död eller levande - inrapporteras då det INTE är en art vi alls vi hall i Sverige och den helst ska utrotas/skjutas av. Och om den etablerar sig i Mälardalen eller söderut är det synnerligen obra.
Så det är för dig helt främmande vad Staten ersätter samerna för varje enskild ren och under vissa omständigheter dessa ersättningar betalas ut..
Skriv inte BS utan ta reda på hur det förhåller sig i verkligheten!!
JA,,,,, jag har erfarenhet av både björn, varg, Lo och även en mårdhund som satt på min förstukvist kl 04,30 i slutet av juni i år.
Å du, detta inte långt i från Arlanda.
Aldrig,,, aldrig har ngt tamdjur blivit slaget här nere så länge dom gått i hagar med hela staket. Däremot så är det en massa hästar som blivit överkörda av bilar när staketen varit bristfälliga.
Om alla lärde sig att hålla sina tamdjur i inhägnader som är hela och anpassade för det tamdjurets ändamål så skulle detta varghat aldrig förekomma.
Konstigt att det inte för dagen finns ett större "bil/tåg hat" eftersom flera tamdjur årligen dödas av bilar och tåg än av rovdjur.
(hästtransport olyckor inräknat)
Väx upp och inse fakta,, blunda inte för verkligheten och om man nu är så otroligt rädd för naturen,, flytta då inte ut till naturen!!
Bara för att du inte är orolig behöver ju inte det betyda att inget kommer hända med hästarna.