Någon som bor norr över som vet detta?

Sv: Någon som bor norr över som vet detta?

Vargarna river mycket ren. Därav att det finns ett motstånd mot varg i samekretsar.

Norrland

Jag har faktiskt mer dålig erfarenhet av lo än både varg och björn. 2 hästar som jag känner har blivit rivna av lo, (eller ok vi har inte sett lodjuret på hästarna men dock har de haft sådana rivsår på sidan som inte kan förklaras annars) då var lodjuren exremt tama och stal mat från soptunnor osv. och hästarna som blev rivna hade unga föl och stod ensamma i hagar nära huset. Så fler hästar i flocken är ett hett tipps!

Björn har vi haft i hagen utan att hästarna har störts...(dålig el...)
Men jag är ändå mer rädd för björn än varg speciellt på hösten då björnar är hungriga och går nära husen...

Sakligt är väl endå det tips jag skrev om att vidta lämpliga åtgärder... Se till att inte jägarna klipper sönder ditt staket till dina tamdjur.:angel:

Varghat har jag endast uppleft från jägare,,, aldrig ngn ägarer av tamboskap.

Är jag fortfarande otydlig i skrift??
Håller med om att varghatet ofta florerar bland jägare, de gillar inte att deras hundar går åt...Jag reagerade på att du blev så frustrerad över "Peter skriker varg" när det inte varit aktuellt i tråden.
Tror jag inte det behövs fem trådar till utan endast en fungerande eltråd med "kräm" i..

Fråga Lilla Skutt om vad som gäller för att hålla grisarna inom sitt revir och hur man håller vildsvin utan för hästarnas inhägnad.

Är det ngt Lilla Skutt e bra på att förstå sig på, så är det just SVIN!! :love:
Svin hålls borta genom att man sätter en nedre tråd på ca 25 cm.
:bow::bow::bow:

Så talar endast en hästägare med erfarenhet av verkligheten..

Du får 100% stöd från mig för ditt kloka,kunskapsgivande inlägg..
Vet du vad vi andra har för erfarenhet?

//Piraja, f.d. Hälsingebo (på landet ja) som nu är på väg till Västernorrland:cool:

Jag har faktiskt mer dålig erfarenhet av lo än både varg och björn. 2 hästar som jag känner har blivit rivna av lo, (eller ok vi har inte sett lodjuret på hästarna men dock har de haft sådana rivsår på sidan som inte kan förklaras annars) då var lodjuren exremt tama och stal mat från soptunnor osv. och hästarna som blev rivna hade unga föl och stod ensamma i hagar nära huset. Så fler hästar i flocken är ett hett tipps!

Men jag är ändå mer rädd för björn än varg speciellt på hösten då björnar är hungriga och går nära husen...
Var lodjuren verkligen tama? Under brunsttid blir framförallt hanarna väldigt disträ och kan te sig väldigt orädda. Så har fallet alltid varit när vi haft lon på gården.

Vad gäller häst så spelar tillgången till byten för björn och varg, och föralldel även lo, in. Finns gott om byten håller de sig mätta och behöver inte gå på hästar. Men är de hungriga, då vill inte jag ha mina djur ute. Och hur vet man om viltet är mätt eller hungrigt?

Nä, jag chansar inte. Jag tar in hästarna.

Norrland

Varghat har jag endast uppleft från jägare,,, aldrig ngn ägarer av tamboskap.
Då kan du inte ha träffat värst många glesbyggdsbor från rejält vargtäta områden?
Här går drevet bland hästägare.stuterier.kobönder fårbönder fäbodbrukare..hunduppfödare..Mammor pappor..och bärplockare..svampplockare. även en del "tre trappor upp människor".osv..

Till ts.. ang staket. 5 trådar är rekomenderat med minst 8 joule utspänning.agregatet ska som lägst hålla 4500 volt i trådarna.

Vargarna river mycket ren. Därav att det finns ett motstånd mot varg i samekretsar.

Norrland
Lappar är rovdjurshatare oavsett art, skjuter allt de ser och betalar för att få det skjutet. Lätt för skrupelfria jägare att tjäna grova pengar på tjuvskjutna rovdjur om de ger det till en lapp. :mad:

Lappar är rovdjurshatare oavsett art, skjuter allt de ser och betalar för att få det skjutet. Lätt för skrupelfria jägare att tjäna grova pengar på tjuvskjutna rovdjur om de ger det till en lapp. :mad:

Oj, norrlandskonflikten i ett nötskal. Lappar vs befolkning. :cool:

Norrland

precis, chansen är inte stor men den finns. så får man ju välja om man vill ta den risken eller ej, jag gör det inte.

precis, chansen är inte stor men den finns. så får man ju välja om man vill ta den risken eller ej, jag gör det inte.

samma här.. mina får gå in om kvällarna..Det känns tryggast så..

Här uppe hände i allafall nått som måste ses som EN på miljonen..

Det hadde blivit får rivna i en by..och länstyrelsen skulle dit och besiktiga mitt på blanka dan..då slog vargen till igen..Medans djurägare och besiktningsman mfl stod och såg på. :eek:
Varför den gick till attack igen är dessutom svårt att säga eftersom 20 får redan saknades.Borde den inte vara mätt?

Det handlar inte om att vargen är mätt utan att inhägnade får som inte kan fly triggar jaktbeteendet, samma sak med räv i hönshus, kan djuren fly nöjer de sig med att riva vad som behövs men när de fortsätter att rusa runt i panik triggas jakten. Jag antar att de rivna fåren låg kvar i hagen och inte utanför så vargen kunde komma åt dem utan att gå in i hagen igen?

Ingen rök utan eld, finns att läsa i tidningarna varje år om hetsjagade rovdjur och försvunna kroppar men stora blodspår och övertydliga bevis på vad som hänt. :grin:
Senaste jag tänker på är lodjuret som satt i en slagfälla som jägaren blev tillsagd att släppa fri, sen var fällan tom, fanns blod både i fällan och bilen men utan kropp kunde han inte fällas. Är lite osäker på vad priserna ligger på nu, men för flera år sedan kunde man lätt få över 20' för en skjuten järv, lo eller varg.

Senast ändrad:

Det handlar inte om hagar det handlar om fäbobruk med frigående djur..så att säga att djuren inte kunde komma undan och att hage triggade igång beteendet är ingen bra ursäkt om man kan kalla det så..

Inte rasism utan fakta, finns tyvärr svart på vitt, gäller inte alla lappar utan generellt renägare vilket är en liten klick av alla lappar som finns i Sverige. Största föreningen finns i Sthlm.

Dalmasarna är ju annars kända för att vara varghatare och gärna tar saken i egna händer. Är det lika rasistiskt att folk kan räkna med att få sina bilar vandaliserade om de inte är mot vargen utan vill att de fyra stora ska få leva inom landets gränser?

Senast ändrad:

Jag har ingen aning om vad du svamlar om.
Men bara det att du använder "lapp" säger mig en hel del.
Du drar alla över samma kam.

bara för att det finns ett fåtal dåraktiga idioter i dalarna som "tar saken i egna händer" betyder ju inte automatiskt att varenda dalmas/kulla är på det viset..

i berört fall som jag ovan beskrev har vargen återvänt flera ggr mestadels på dagtid när fäboden varit fylld med människor. nu sista gången sköts skrämselskott mot den när det var väldigt nära skytten(är många friviliga som är där hjälper till att vakta fåren.om dalamasarna vore som du beskrev hadde vargen varit ett minne blott för länge sen..Då hadde h*n ju knäppt den på en gång eller hur? :grin:

Fäbobruk kommer det inte finnas möjlighet att bedriva så länge till i våra trakter..eftersom fäbobruk betyder lösgående betesdjur som håller landskapet öppet..Ledsamt att se att ett så pass stort kulturarv ska gå förlorat :(

Senast ändrad:

Alla dalmasar är inte idioter, jag känner flera vettiga, men precis som när det gäller lapparna så finns det dem som gladeligen förstör privat egendom och sysslar med illegal jakt. Det är inga nyheter att folk får sina bilar förstörda av rovdjurshatare, att det finns en illegal marknad med pris på tjuvjagade rovdjur eller att många av rovdjuren plågas ihjäl, de får inte ens ett välriktat skott utan hetsas och plågas till döds. :mad:

Är man så jävla sjuk i huvudet som de här personerna är skulle vapenlicensen vara förverkad för tid och evighet och de borde sitta inlåsta tills fan kom och avlöste dem! :devil:

Vad det gäller användandet av ordet lapp så är Lines väldigt okunnig, det finns hur många lappar som helst som själva använder ordet och jag använder det bäst jag vill. Jag har lappsläkt som är reggade lappar och skulle kunna regga mig själv om jag ville, har god lust många gånger eftersom jag skulle få vara med och besluta om många frågor isf. Lapp och nomad är ord som fortfarande används i dagligt tal av "oss"/"dem", inte finns det några nomader längre i Sverige men jag kan ju hälsa dem nästa gång jag träffar nån att de måste sluta använda ordet nomad eftersom de är rasister som själva kallar sig för det. :grin:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Fritid Som en del kanske vet så vill jag köpa ett hus, någonstans i Sverige då det inte går att köpa ett vettigt hus för min budget i...
2
Svar
35
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: terwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka