Någon som bor norr över som vet detta?

Sv: Någon som bor norr över som vet detta?

Det är ju bra att du har en sån stabil källa som aftonbladet Coari.
Annars vet ju alla här att vildsvinen här har inget med jägare att göra.
Det är en uppfödning av vildsvin som gick i konkurs och på något vis lyckades grisar rymma i samband med konkursen.

Här i Storstadsområdet har dessa svin sedan länge förekommit, dom skrämmer inte bara upp hästarna,, dom kräver ett fullgott stängsel för att vare sig ta sig in till tamdjuren eller att tamdjuren i panik springer igenom ett icke fullgott stängsel ut bland flocken.

Själv anser jag att ett fåtal vargar är som en fjärt i rymden genfört med att få in en flock viltsvin i i sitt närområde.

Det bästa av allt,, det är ju för fasen jägarna som själva har planterat in dom mitt i bland tamboskap så dom får utlopp för sitt nöjes dödande..

Som rubriken i länken säger: Nu har svinen nått Norrland

Och så sitter folk i norrland och beklagar sig för att vargen ger sig på tamdjur och att det är så synd om dom.

Om ett år ska även jag tycka synd om dom när dom fått ta del av sanningen om vilket som är mest skrämmande,, en enskild förvirrad varg eller en flock galna vildsvin.

GRATTIS NORRLAND!!

Jag har nog aldrig hört om att vildsvinen ska ha gått in i hagar och skrämt tamdjur, och då bor jag ändå mitt i vildsvinstätaste områdena i Småland. De största problemen med vildsvinen är väl ändå att de orsakar så många (och allvarliga) viltolyckor. Det brukar räcka med att sätta en låg tråd med ström på för att hålla grisarna ute, till och med ifrån potatisland och annat gott! Däremot äter dom djävlarna upp all svamp, inte en kantarell så långt ögat når- bara uppriven mossa. :-(

Det är en uppfödning av vildsvin som gick i konkurs och på något vis lyckades grisar rymma i samband med konkursen.

Och tanken är för dig helt främmande alla dessa uppfödningar av tamdjur som gått i konkurs där även tamdjuren "lyckats" rymma strax innan konkursen och blivit offer för Vargen???

Ge dig,, Norrland har invaderats av Svin!!

Jag vet inte vad du pratar om. Men jag pratar om vildsvinstammen som finns här i Dalarna.

Är min erfarenhet också...hästarna bryr sig inte om svinen alls...och det är helt tomt på svamp. Ser ut som en jordfräs gått fram här överallt i skogarna. Gillar inte att bli överraskad av grisflockarna under mina promenader heller...:cool:

Jag har inte träffat på några grisar vare sig på ridturerna eller på vägarna ännu, peppar peppar. Däremot ser jag både älg och rådjur var och varannan vecka på vägarna runt Växjö. Och en tamgris på vägen när jag åkte hem från stallet härom veckan, med en man som gick efter och försökte fånga den med ett rep. Mycket märklig syn!

Det är ju bra att du har en sån stabil källa som aftonbladet Coari.

Utanför Grycksbo (som ligger utanför falun) fanns det plötsligt vildsvin i skogen. De såg inte riktigt ut som vildsvin mer som korsning med tamgris. De ver inte alls rädda för människor. Och när pappa och syrran skulle åka ut med bilen för att titta de på exotiska djuren kom en gubbe dit och sa att de inte hade något där att göra...får ju en att fundera på om det finns en hund begraven :devil:

Här kommer grisarna in på gården sent på kvällen...trots att jägarna gjorde vad dom kunde i höst/vinter för att decimera antalet. Jag ser gris i stort sett varje dag...men hästarna bryr sig inte om dom. Flyttar norrut nu och där är antalet gris inte tillnärmelsevis i den här skalan. Har hellre rovdjur än gris:cool:

Yada yada. Old news.

Kan ju upplysa om att kommer de hit upp och norröver, så är chanserna för överlevnad inte stor vintertid med tanke på 100-140 cm snö och tjäle som ligger på 150 cm och djupare. Möjligtvis kanske de fixar att överleva alldeles ute vid kusten

Dalarna hör inte till norrland och mig veterligen har det funnits gris där nere ett bra tag.

Största andelen svin håller bevisligen sig troget kvar i södra delarna av landet där det är mer gynnsamt för dem, så någon invasion är det knappast tal om.. :cool:

Kan ju upplysa om att kommer de hit upp och norröver, så är chanserna för överlevnad inte stor vintertid med tanke på 100-140 cm snö och tjäle som ligger på 150 cm och djupare.

Bli inte rädd om gödselstacken helt plötsligt börjar röra på sig mitt i vinter. Bli heller inte förvånad över deras överlevnads instinkt och interligens.

Va inte du jägare??

Vad har det med saken att göra?

Vildsvin kan oavsett inte klara sig speciellt bra som vildlevande här uppe vintertid pga 1) snödjupet och 2) tjälen.

Fast vildsvinen håller faktiskt på att röra sig uppåt i landet:o
Det finns ju redan i svealand sedan långt tillbaka och kommer nog inte dröja förens de är vanliga i dalarna heller. Kanske inte (norra/västra dalarna då)
Sen hurvida de kommer nöffa över gränsen till norrland har jag ingen aning om :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Fritid Som en del kanske vet så vill jag köpa ett hus, någonstans i Sverige då det inte går att köpa ett vettigt hus för min budget i...
2
Svar
35
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: terwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka