Någon som bor norr över som vet detta?

Sv: Någon som bor norr över som vet detta?

Då måste den vara skjuten efter att jag pratade med Jonas i dag då, för annars hade han nog vetat om det :cool:

Då måste den vara skjuten efter att jag pratade med Jonas i dag då, för annars hade han nog vetat om det :cool:

Jo precis. Men eftersom Coari nu inte bara sett den på trappen, utan den är dessutom skjuten. Då finns det liksom ingen som helst risk att den inte skulle nå statistiken. Och om nu Coari misstror Jonas mfl tillförlitlighet, så SVA borde göra även Coari nöjd.

För övrigt så i samma sekund som det blir känt att ett mårdjur inte bara skulle observerats såhär långt söderut utan också skjutits, då kommer dels ryktet gå som en löpeld i jägarkretsar (och än är det tyst) - dels kommer det hamna i varenda lokaltidning, uppslaget med rubriker som kommer innehålla ordet 'hot' och 'fruktade'.

Sen känns det rent generellt totalt osannolikt att ett mårddjur inte bara förirrade sig ända ner hit, utan dessutom i dagsljus klampar omkring på någons tomt, och sen dessutom skjuts. Dags köpa en trisslott i så fall ;)

Bara för att du inte är orolig behöver ju inte det betyda att inget kommer hända med hästarna.

Vad skulle hända? två stora märrar på 500 kg mot en vilsen varg? jag tror nog han hellre föredrar fåren som grannen har tvärs över skogen ca 500 meter bort. Men om du menade att jag skulle vara orolig över något annat så är jag givetvis mer orolig över att blixten skulle slå ner i deras hage. Grannens hund hoppade förresten in i deras hage för något år sedan men han sprang snabbt ut från den då mitt äldsta sto jagade ut honom.

Hade två små araber(ston) för en massa år sedan, dessa två jagade ut en flock vildsvin från deras hage. Såg detta med egna ögon.

Så jag är som sagt inte alls orolig då jag är helt säker på att han inte ger sig på så pass stora djur. Och dessutom så är en attackerande eller försvarande häst betydligt farligare än en varg. En häst har också tänder att försvara sig med och dessutom x-antal tons kraft i en spark.

Jo precis. Men eftersom Coari nu inte bara sett den på trappen, utan den är dessutom skjuten. Då finns det liksom ingen som helst risk att den inte skulle nå statistiken. Och om nu Coari misstror Jonas mfl tillförlitlighet, så SVA borde göra även Coari nöjd.

För övrigt så i samma sekund som det blir känt att ett mårdjur inte bara skulle observerats såhär långt söderut utan också skjutits, då kommer dels ryktet gå som en löpeld i jägarkretsar (och än är det tyst) - dels kommer det hamna i varenda lokaltidning, uppslaget med rubriker som kommer innehålla ordet 'hot' och 'fruktade'.

Sen känns det rent generellt totalt osannolikt att ett mårddjur inte bara förirrade sig ända ner hit, utan dessutom i dagsljus klampar omkring på någons tomt, och sen dessutom skjuts. Dags köpa en trisslott i så fall ;)

Hot och fruktade vet jag inte om det skulle stå i tidningarna...däremot utgör mårdhunden en stor risk att det skall spridas en sorts bandmask i sverige som skulle innebära slutet på att plocka bär i svenska skogar då människor dör av dem om man skulle äta dem (De angriper levern).
Det dör årligen några fåtal i europa av denna mask och vi vill absolut inte ha den i Svrige. Och den sprids endast med hunddjur som räv, hund, och mårdhund.
Så jag tror nog att SLU framför allt skulle ha stor koll på om det fanns mårdhund nära stockholm. Dessutom avlar de av sig som kaniner så skulle det finnas en skulle det finnas massor...har mycket svårt att tro att en mårdhund skulle ensam tagit en promenad ner till uppland från umeå för att kolla läget liksom:cool:

mer till huvudämnet ;)

Jag skulle inte vara speciellt orolig för hästarna, men det är jag det. (Sen att min häst hatar hundar så jag är säker på att han skulle bli mer blodtörstig vid syn av varg än vargen skulle bli vid syn av häst)

Däremot om det var björn skall man passa sig. I naturen så känner björnar lukten på älgar som skall till att kalva och lurpassar på dem tills de föder och är utom all möjlighet att försvara sig.

När min häst skulle föla (kan tillägga att det är mitt i skogen i dalarna = björn lite överallt:D)
Hur som helst...en annan märr i stallet hade fölat två dagar tidigare och grävt ner efterbörden på dyngstacken:crazy:
Trots alla tecken på att hon skulle föla höll hon fölet i magen.
Jag och mamma sov i bilen utanför stallet och plötsligt skriker mamma att hon ser en björn. Jag som är trött som fan ser ingenting, fattar typ inte vad jag gör i bilen:angel:.
Det visar sig att björnen gått förbi bilen alldeles utanför och grävt upp efterbörden:eek:. (Han kan inte gått någon annan väg)
Vi kontaktar länssyrelsen eller vilken myndighet det nu var och jägare i byn ställde upp och gick ut för att leta rett på björnen som låg och lurade kanske 300 meter in i skogen. Jägarna drev bort björnen från stallet några kilometer och samma natt som de gjort det fölade min häst.
Men även efter fölningen tog vi in hästarna på nätterna :banana: ifall nallen skulle bli för sugen på fölkött och återvända:d

Senast ändrad av en moderator:

Dvärgbandmask, risk för rabies, slå ut delar av den svenska artrikedomen, uppförd på 'svarta listan' - har svårt tro att tidningarna skulle låta bli att blåsa upp det. Tyvärr.

,

Slår upp det stort och döper om den till MÖRDARMÅRDEN. :devil: (OBS Aftonbladet och Expressen, jag vill ha provision på uttrycket!)

En sak jag har undrat över när jag läst den här tråden; hur gjorde man på fäbodarna "förr i tiden"? Hur undvek man att rovdjuren tog boskapen?

En sak jag har undrat över när jag läst den här tråden; hur gjorde man på fäbodarna "förr i tiden"? Hur undvek man att rovdjuren tog boskapen?

Jag vet faktiskt inte. :)

Men visst var det så att pigorna följde med boskapen på fäbon? Kan det ha varit så att de vaktade dygnet runt? Löste av varandra, eller?

Norrland

Det är ingen fara. Vargen river inte en häst. Jag hade inte alls varit orolig. Vargen har oförtjänt dåligt rykte om sig. Den finns massor med gamla sägner och berättelser om vargar som jagar människor, ryttare osv. De har ingen förankring i verkligheten.

Vi har haft björn strykande häromkring också. Den i sig utgör ett större hot, men har aldrig varit med om att björnen har intresserat sig för hästarna.

Har träffat varg när jag ridit i skogen för rätt många år sedan. Vargar är skygga varelser och de flyr direkt de märker att de är iakttagna.
Björn skulle jag inte vilja möta öga mot öga till fots, på hästryggen känner jag mig rätt trygg dock.

Senast ändrad av en moderator:

som lines skrev ..man jagade dem bla..och använde lapptyg vargnät och varggård för att fånga varg och djuren på fäboden vaktades noga.man lade oxå ut åtel med giftig lav "Letharia vulpina" till vargarna.
Man gick oxå ut i skallgångskedjor och jagade varg..ett tag var det lagstadgard och deltog man inte fick man böta.ofta var man flera tusen personer som deltog. 1647 infördes skottpengar på varg.

Nja, det där stämmer ju inte helt.
De flesta vargar är skygga-men inte alla.
De flesta vargar river inte hästar-men visst har det hänt.

För övrigt stallar jag in mina hästar då åskan går.

Men så bra då. Det gör jag med när jag vet om att det kommer åska men tyvärr kan även den bäste missa åska som kommer på natten helt plötsligt. Bor man vid havet som vi gör så kommer det in fort. Men jag är fortfarande mer rädd för åska än vargen då blixten även kan slå ner i stallet även om du har åskskydd på det.

Bor du vid havet förstår jag att du är mera rädd för åska än varg.
Själv bor jag mitt där flest vargrevir korsas i hela landet. Och jag har valt tex. att inte ha mina hästar på bete upp mot skogen. Eller släppa min hund lös på vintern. Visst finns det varg med på sommaren-men då är de inte lika hungriga. Det är en avvägning av risker man får göra.

glömde...

Jag hade rätt i att han hellre föredrog grannens får, inatt åt han sig mätt på två stycken.

Grannen gick ut i tidningen med att han nu minsann skulle sätta sig på taket och med whiskey och bössan i högst hugg...:crazy: Vapen och sprit ingen kombination jag skulle välja och jag hoppas det bara är ord och ingen handling :mad::devil:

Läser farbror blå i tidningen om en jägare som planerar att sitta på taket, dricka whiskey och vaka varg, så lär han nog få besök...

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Fritid Som en del kanske vet så vill jag köpa ett hus, någonstans i Sverige då det inte går att köpa ett vettigt hus för min budget i...
2
Svar
35
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: terwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka