Någon som bor norr över som vet detta?

Sv: Någon som bor norr över som vet detta?

Slår upp det stort och döper om den till MÖRDARMÅRDEN. :devil: (OBS Aftonbladet och Expressen, jag vill ha provision på uttrycket!)

En sak jag har undrat över när jag läst den här tråden; hur gjorde man på fäbodarna "förr i tiden"? Hur undvek man att rovdjuren tog boskapen?

I Dalarna fick jag höra från "gammelfolket" jag träffade på, att dom använt grisar, galtar. Hur utbrett det var vet jag inte.

En sak jag har undrat över när jag läst den här tråden; hur gjorde man på fäbodarna "förr i tiden"? Hur undvek man att rovdjuren tog boskapen?

Förr i tiden när man levde med sina djur på fäbodar så gjorde man sitt bästa för att utrota varg och björn. Och för att vara på den säkra sidan så brukade man slå med käppar mot en vägg på slogboden (mindre lada) för att ljudet skulle skrämma iväg rovdjur. En del hade detta som tradition att göra så när de kom till sina fäbodar i början på sommaren.

Nu verkar det ju vara brist på fäbodar i dessa täta rovdjursrevir, vad det nu kan bero på.

Kan en "modern" lösning vara inhägnader av den kvaliten som dels håller kvar tamdjuren innanför inhägnaden och rovdjuren utanför inhägnaden??

Runt huvudstads området ser man påfallande ofta inhägnader bestående av vita smala plastpinnar med (i bästa fall) två tunna vita eltrådar kopplade till ett bilbatteri. Påfallande ofta kopplat till ett helt urladdad bilbatteri dessutom. Sedan blir man förskräckt när hästarna blir överkörda av bilarna och Polisen börjar få mer arbetsuppgifter att fånga in lösspringande hästar än lösspringande brottslingar..

Här ner i Stockholm är dödligheten på hästar orsakade av tåg och bilar 90% högre enligt statestiken än att dom blir dödade av rovdjur.

Så har vi det här nere men inte fasen skriker hästägarna här nere bilen!!! Bilen!! Kommer det in en varg i området ja då jävlar ska den skjutas.

Radio Sthlm hade senast i går ett repotage om "varghatet" slutklämmen va att detta hat ligger långt tillbaka i generationer och sagor som Rödluvan och Vargen, Peter och vargen mm mm. Atrid Lindgren har skrivit mkt om vargen i balancerad sago skildring.

De flesta fäbodar finns faktiskt just i de mest vargtäta länen.att stänglsa på fäbod är inget alternativ.För då är det ingen fäbod längre utan räknas då som lantbruk om jag förstått det hela rätt.

fäbobruk är ett speciellt sätt att hålla djur på och förutsätter frigående djur.dels för att behålla artrikedomen i och runt fäboden.

du kan inte gämföra rovdjursfrågan med bilar ..Det är ju helt absurt att göra så eftersom 85% av den svenska befolkningen har tillgång till bil. ca 4.2 miljoner bilar+ tyngre fordon går inte att gämföra med ca 250-300 vargar ca 3000 björnar etc.

från viltskadecenter.
Det totala antalet angripna tamdjur (dödade, skadade eller saknade till följd av rovdjursangrepp) under 2008 var 504. 471 (93 procent) av dessa var får, 20 (4 procent) var nötdjur och 11 (2 procent) var getter. En häst skadades och en häst dödades av varg.
I dalarna har hitils i år 89 får angipits av varg gämfört med i fjol då var det 33 st.ser inte värt bra ut eller hur?och året är ju inte slut än.

Senast ändrad:

Det fanns (tidigare) en unghane som under drygt ett år tid strövat i samma revir strax norr om Vallentuna. Den hade aldrig slagit ett tamdjur men jägarna gillade inte att ha varg i närområdet och enda sättet att för tillstånd att skjuta den är att ansöka om skydds jakt.

För att skydds jakt ska beviljas så krävs det att vargen vid upprepade tillfällen fäller/skadar tamboskap vilket ju aldrig hade hänt.

Nu fick jägarna en ide och helt enkelt klippte upp fårstängslet i en stor fårhage i vargens revir. Fåren sprang ut i skogen och vargen fällde och skadade får och lamm.. Kvarlevorna placerades i hagen och stängslet lagades. Detta upprepade sig några gånger samtidigt som man va väldigt noga med att dokumentera som slagna sargade kvarlevorna av får/lam lemlestade i sin hage.

Efter fjärde "attacken" kallades länsstyrelsen ut för att konstatera att skydds jakt skulle beviljas. Jägarna blev som tokiga och adrenalinet sprutade lika mkt vilt som deras vapen avfyrade sina kulregn.

Vargen sköts naturligtvis inom ett dygn.

Får jag välja mellan att ha en varg i mitt närområde eller ett gäng hatiska jägare så känner jag mig tryggare med vargen.

Varför blir alla helt desperata så snart peter skriker vargen

Fy sjutton vad tragiskt. :(
Hoppas du anmälde det om du visste om det?

De flesta fäbodar finns faktiskt just i de mest vargtäta länen.att stänglsa på fäbod är inget alternativ.För då är det ingen fäbod längre utan räknas då som lantbruk om jag förstått det hela rätt.

fäbobruk är ett speciellt sätt att hålla djur på och förutsätter frigående djur.dels för att behålla artrikedomen i och runt fäboden.

du kan inte gämföra rovdjursfrågan med bilar ..Det är ju helt absurt att göra så eftersom 85% av den svenska befolkningen har tillgång till bil. ca 4.2 miljoner bilar+ tyngre fordon går inte att gämföra med ca 250-300 vargar ca 3000 björnar etc.

från viltskadecenter.
Det totala antalet angripna tamdjur (dödade, skadade eller saknade till följd av rovdjursangrepp) under 2008 var 504. 471 (93 procent) av dessa var får, 20 (4 procent) var nötdjur och 11 (2 procent) var getter. En häst skadades och en häst dödades av varg.
I dalarna har hitils i år 89 får angipits av varg gämfört med i fjol då var det 33 st.ser inte värt bra ut eller hur?och året är ju inte slut än.

:rofl::rofl: Hur resonerar du?? Tror väl fasen att man får räkna med att tamdjur blir till föda för rovdjur om man släpper dom vind för våg rakt ut i naturen.. Skulle man göra så i sthlm så skulle dödsfallet på tamdjur som faller offer i trafiken bli enorm,, för att inte tala om antalet trafikdödade trafikanter..

Jag blir faktisk uppriktigt trött på folk som tar sig in i naturen och skyller över sin egen okunskap att hålla tamdjur inom stängsel och släpper dom vind för våg och sedan påstår att alla fel beror på rovdjuren..

Ta du och kolla statestiken på antal dödade renar förosakade av SJ och bilar som årligen anmäls,, räkna om det i procent och återkom.

Makalöst att folk flyttar ut i naturen och sedan gnäller över att det är så naturligt där.

Flera kanske skulle flytta till Sthlm,, kommer det hit ett rovdjur så "puff" blir det ett trafikoffer och problemet är löst. Likadant är det med dom som envisas med att ha sina tamdjur utan inhägnad,, "puff" så blir dom trafikoffer fast med påföljden att ägaren till dessa tamdjur kan bli fälld för framkallande av fara..

Jag är inte same, och jag ägnar mig inte åt renskötsel. Jag skulle bli galen om det skulle driva en renflock här!! Det är ett problem, och jag tycker att samerna har fel i att hävda att de bedrivit renskötseln så i urminnes tider. Nu har tiderna förändrats, och det funkar inte längre!

Urminnes tider säger de ... om man kan kalla 1500-1600-tal för det. Att hålla ren i större skala började förekomma relativt sent, sett ur ett historiskt perspektiv.

*kl*
Förlåt för lite OT men det är redan så många som kan varg som har svarat i tråden så jag tycker inte jag behöver upprepa det flera har skrivit.

Jag har bott på landet större delen av mitt liv ..Några få år i den grå betongen vilket gav mig rysningar varpå jag flyttade ut på landet igen.

så du menar att fäbobruk inte är något vi svenskar bör värna om? det faktum att oftast är det de artrikaste markerna i sverige som finns just kring fäbovallar.Majviva och Jungfrulin är växter som är utrotningshotade..ska vi strunta i dem?dessa trivs bra kring fungerade fäbodar med lösbetande djur.

De flesta i min närhet har ordentliga staket åt sina djur. och så tycker jag det ser ut överlag här uppe. det är värre neröver .skillnaden är väl den att vi här stänglar för att hålla vilda djur ute oxå..inte bara de tama inne.
sen handlar det oxå om ersättning för rovdjurstängsel.det ska du ha klart för dig att alla inte får bidrag för. Hästägare får väldigt sällan bidrag för sådanna tex.knappt så nötbönderna får det heller. då är det sannerligen inte lätt att skydda sig alla ggr.och rovdjurstängsel är inte billigt.

problemet är väl inte att rovdjuren blir offer för trafik nere i stockholm.Ni får ju skyddsjakt på dem bara ni säger varg åt länstyrelsen och naturvårdsverket ..medans här uppe skriker man sig hes för döva öron..medans attackerna fortsätter.

jag vill ha rovdjuren..Men jag betackar mig att ha dem på den egna tomten eller i byn.Vi har mil och åter med mil med skog runt omkring där jag bor.. där får dom gärna husera hur mycket dom vill.Men i byn och på min tomt tycker jag inte att jag ska behöva ha dem faktiskt..Nån strövarg eller passerade björn hit eller dit är inte heller nått problem anser jag om dom passerar här.men när dom är ständigt återkommande då är det inte roligt längre det förstår väl vem som helst?

men du kan säkert vrida på detta oxå ..fram och tillbaka...Jag har hittat ett inlägg från en man från ditt område på en annan sida..han var glad för han kunde åka hem härifrån ..slippa oro
så här skriver han,,,

. Jag har vistats på Kruppa fäbod sedan jag var 1 år gammal, så det blir i över 40år. När mina föräldrar åkt upp med mig och min bror från Stockholmsområdet så var den främsta anledningen att det var så bra att vi kunde vara ute och leka på tomten och i skogen omkring ingen trafik. Vi har plockat blåbär, hjortron och lingon i skogarna runt våran fäbod. Jag har även arbetat i skogen i unga år med min far. Det har alltid varit djur på somrarna vid fäboden och det är bara på senare år som det elektiska hänget har skapats pga att för många djur(får) har blivit tagna av rovdjur.

Situation har inte alltid varit så här i Kruppa som den är nu. Jag åkte upp till fäboden med min dotter föra att koppla av med mina föräldrar och för att min dotter skulle kunna gå ut och titta på fåren, plocka bär etc. Jag möte fårägaren och besiktningsmannen från Länstyrelsen den 23 juli och bad att få följa med ut och titta på det döda fåret. Det låg ca 100-125 m från våran tomt.
Mina föräldrar har varit där sedan midsommar när fåren kom upp till fäboden. Vi såg flera rester av döda får i skogen just utanför fäöbodvallen och maginehåll från får. I slutet av våran inspektionsrunda så märkte vi att fåren ovanför hänget mot skogskoanten verkade oroliga så fårägaren gick upp för att se efter vad som var fel. Just när han hade kommit tillbaka till oss så springer alla fåren mot hänget i panik och efter dem så kommer vargen som slår ett får på höger bakben och huger tag i strupen och biter sig fast. Vi rusar då mot vargen och när jag busvisslar så tittar vargen upp släper fåret och springer in i skogen igen.

Jag frågar då besiktningsmannen om en varg kan attackera en vuxen person och i vanliga fall inte. Jag frågar då om en varg kan attackera ett barn (4år) så då är han inte lite säker att de inte skulle göra det. Fåret hade fått så allvarliga skador så att de avlivades, det var hål in till strupen. Jag träffade fårägaren ca 2 timmar senare och han sa att ett till får hade blivit dödat efter denna attack. 28 Juli ca kl 8.30 vargen smyger upp bakom en beväpnad jägare endast 2 meter ifrån honom för att ta ett får. Trots dessa händelser ingen skyddsjakt utan bara mera daltande med vargarna för att skräma bort dem. Jag vill mena att dessa vargar inte är skygga för människor de är mer inställda på att skaffa mat så kunde jag inte ens lämna min dotter obevakade en sekund på våran inhängnade tomt. Jag eller hennes farmor var endast 1 meter ifrån henne hela tiden. ÄR DET AVKOPPLING? När jag förklarar min olust och rädsla så får jag sympati från besiktningsmännen men när jag ber dem att säga det medans jag filmar så är det inte beredda att ställa upp på det. Till er i beslutande ställning, vad krävs för att skyddsjakt ska tilllåtas? Att en människa blir dödad? Eller att ett lättare byte för vargen ett barn?

29 Juli, nu har jag fått nog det är ingen avkoppling att vara kvar här med vargar och min dotter som jag känner att jag inte kan garantera säkerhet för, jag åker hem till Stockholm. Men alla bor inte i Stockholmsområdet, det är inte lät att bedriva jordbruk i dessa trakter när man har rovdjur in på knuten ocg befattningshavare och politiker som inte förstår situationen. Kom upp hit och ta med er barn eller barnbarn i skogen runt fäbod bland vargarna, jag tror inte att ni skulle tycka att det skulle kännas bra? Jag tror att det är dags att tänka om och sluta att dalta med vargarna. Jag hade tänkt att åka upp till min stuga i augusti med familj och koppla av med jag hoppar över det. Det är ingen avkoppling att vara instängd på sin tomt och inte känna sig säker att ta med mig min dotter i skogen för att plocka bär etc.

Per kruppa fäbod.

ovantående skribent från storstaden har i allafall förståt hur det känns att bo mitt i ett vargrevir.

Kan du förstå? jag är så trött på att folk skrattar åt min och andras oro.
Vi på glesbyggden har oxå rätt att känna oss trygga i våran närmiljö precis som du i storstaden.Eller ska det inte vara lika för alla?

sorry ts för att jag går väldigt ot.Behåll gärna vargen där nere.. vi behöver inte ha tillbaka den :D

ska även säga att ha djur lösa vind för våg är det ingen som har öht inte ens på fäbodarna.dom är bevakade hela tiden eller i direkt anslutning till fäboden där det är mycket liv och rörelse från människor.. det är ju inte så som vissa verkar tro att man går ut i skogen med fåren flera mil och sen lämnar dem där..

ska även säga att ha djur lösa vind för våg är det ingen som har öht inte ens på fäbodarna.dom är bevakade hela tiden eller i direkt anslutning till fäboden där det är mycket liv och rörelse från människor.. det är ju inte så som vissa verkar tro att man går ut i skogen med fåren flera mil och sen lämnar dem där..

Nej precis förr i tiden var det pigornas uppgift att följa med djuren när de betade, man arbetade i skift. Höll man djur var de alldeles för dyrbara att släppa vind för våg. Förlorade man djur var det en svår ekonomisk förlust.

:rofl::rofl: Hur resonerar du?? Tror väl fasen att man får räkna med att tamdjur blir till föda för rovdjur om man släpper dom vind för våg rakt ut i naturen.. Skulle man göra så i sthlm så skulle dödsfallet på tamdjur som faller offer i trafiken bli enorm,, för att inte tala om antalet trafikdödade trafikanter..

Jag blir faktisk uppriktigt trött på folk som tar sig in i naturen och skyller över sin egen okunskap att hålla tamdjur inom stängsel och släpper dom vind för våg och sedan påstår att alla fel beror på rovdjuren..

Ta du och kolla statestiken på antal dödade renar förosakade av SJ och bilar som årligen anmäls,, räkna om det i procent och återkom.

Makalöst att folk flyttar ut i naturen och sedan gnäller över att det är så naturligt där.

Det handlar inte om att släppa stackars djur vind för våg ute i skogen, du skall inte prata om okunskap när du inte verkar ha någon som helst koll alls.
Det handlar om att värna om ett kulturarv och hålla våra fäbodar som de varit. Min familj äger en fäbodstuga i en fäbod som tyvärr inte har någon djurhållning längre. Det är sorgligt att höra hur öppet det en gång varit men då det inte lönar sig med den sortens djurhållning längre så har de markerna vuxit igen och markägare har planterat skog istället.

Sedan att jämföra med antalet djur som dör i trafiken är som att jämföra antalet döda i trafiken och döda i AIDS, det är två helt olika ämnen.

Sedan verkar det som om du tror att alla jägare är så extremt skjutglada.
Visst finns det jägare som verkligen är blodtörstiga men det är inte riktigt det som är grejen men det förstår nog inte någon som inte varit med och jagat själv. Många jägare har väldigt stor respekt för djuren och naturen.
Det som jägare och bönder ofta är arga över är att man enligt lagen inte får skydda djur som varg attakerar förrens vargen attakerar samma djur en gång till. Alltså om du ser din hund/häst/får vad som helst blir dödad av en varg måste du vänta tills den slutar och attakerar en gång till. Inte speciellt logiskt:cool:

Det handlar inte om att släppa stackars djur vind för våg ute i skogen, du skall inte prata om okunskap när du inte verkar ha någon som helst koll alls.
Det handlar om att värna om ett kulturarv och hålla våra fäbodar som de varit. Min familj äger en fäbodstuga i en fäbod som tyvärr inte har någon djurhållning längre.

Men herre gud,, vad är det du skriver??? Har inte du som alla andra sett filmen fäbojäntan ??

Falubygdens bästa reklam för falukorv.

Försök förstå sanningen (inte så som fäbojäntan tolkade sin avsaknad av män i glesbygden)

Kulturarv??? Vad menar du med det?? Att tamdjur ska löpa fritt utan inhägnad i naturen där rovdjur har sina naturliga jaktmarker och att jorbruksverket vill värna om kulturarvet att rovdjur ska få leva fritt i sin naturliga miljö ock tamdjur ska av vederbörande tamdjurs uppfödare ha insikten om att tamdjur bör skiljas från rovdjur.

Du talar om kulturarv,, men har ingen aning om innebörden..

För dig är kulturarv att alla tamdjur ska få löpa fritt i milsvidda områden,, samtidigt som det mest grundläggande för kulturarvet är att ta död på alla rovdjur som lever i frihet i sin naturliga miljö..

Lägg ner ditt trångsynta resonemang presic som många andra här som resonerar som du, eller flytta tebax till storstaden.

Ett jävla tjat om att allt ska vara så naturligt och "putte nuttigt" ,, när verkligheten kommer ifatt sagan så blir det ett jävla ranmaskri att det är rovdjuren som är boven i dramat,, trots att dom va först i den naturliga miljön sedan århundraden..

En sak jag inte förstår från allt detta gnäll,, är man missnöjd så är det väl bara att flytta i från naturen in till storstaden.. Alla rovdjur som förvitrrar sig in i en storstad kommer inom loppet av 12 timmar falla offer för trafikdöden..

Tänkte inte på att detta även kommer gälla alla tamdjur på "fäbodens kulturarv" fast med en % ökning på100 % i trafikdödade tamdjur i förhållaqnde till slagna tamdjur orsakade av rovdjur..

Ja herre gud vilka argument vissa kommer med samtidigt som man skriver "hallelulia" för det naturliga...:bow::confused::angel:

Har man problem med att finna balans i att leva i naturen så förstår jag inte varför man själv inte inser obalansen. Ingen människa har tvingas till att leva i och med naturer,, däremot så har rovdjuren sitt previlegium att vara skapta till att leva i naturen..

Människan e ofta väldigt trångsynt och oförstående för naturens lagar.. Detta ska inte i slutändan belastas rovdjuren utan endast återföras till människans erkännande på bristande interligent.

Senast ändrad:

Alltså, ärligt talat förstår jag inte alls vad du yrar om?

Du verkar ha låst fast dig vid ett tänk om gullepluttigt och naturligt. :confused: Vad har du fått det ifrån? Det är bara din bild av det hela. Alla har inte utvandrat från Stockholm.

Du måste förstå att alla inte är födda i storstan. Vi finns, vi som vuxit upp i "naturen", vi har inte flyttat ut till naturen.

Att bevara kulturarv som Draksus skriver om handlar inte om att släppa får fritt och sedan sitta och gnälla på vargen... LÄS hennes inlägg ordentligt och ta dig en funderare.

Norrland

Kan vi få be om en eftertänksamhet när det gäller ordvalet, det kan väl ändå inte vara så svårt.

Boj/moderator

Kan vi få be om en eftertänksamhet när det gäller ordvalet, det kan väl ändå inte vara så svårt.

Boj/moderator

Förlåt då,, jag körde texten i ett ordbehandlings program innan jag postade det och då blev det så där..

Ska genast byta programvara.

Men herre gud,, vad är det du skriver??? Har inte du som alla andra sett filmen fäbojäntan ??

Falubygdens bästa reklam för falukorv.

Försök förstå sanningen (inte så som fäbojäntan tolkade sin avsaknad av män i glesbygden)

Kulturarv??? Vad menar du med det?? Att tamdjur ska löpa fritt utan inhägnad i naturen där rovdjur har sina naturliga jaktmarker och att jorbruksverket vill värna om kulturarvet att rovdjur ska få leva fritt i sin naturliga miljö ock tamdjur ska av vederbörande tamdjurs uppfödare ha insikten om att tamdjur bör skiljas från rovdjur.

Jag svarade på det som du skrivit tidigare i tråden, att allt tamboskap skall alltid stängslas in i hägn. Hela grejen med fäbod var ju att man följde med sina djur i skogen och det var det jag syftade på och det finns folk och fä som fortfarande vill hålla den traditionen vid liv. Det handlar inte om att man inte skall ha några rovdjur i skogen, det skrev jag inget om. Det är det kulturarvet som man värnar om, precis som de skogsentreprenörer värnar om ett kulturarv när de väljer att använda häst istället för maksiner.

Tala inte om för mig vad jag anser om saker och ting, det har du ingen aning om:grin:. Jag har aldrig skrivit att jag inte vill ha några rovdjur. De är en del av den svenska naturen och skall så vara.
Men det går att hålla en bra djurhållning även om man inte har dem i hägn. I italien tex har man hundar som skyddar som fårflock från rovdjur när de betar i bergen för att dra ett annat exempel än den gamla svenska modellen.
Och by the way svamla om porr är bara larvigt:cool:

Och för att påminna andra användare, så kan det räcka med en tillsägelse.

Boj/moderator

Vildsvinen har nu spritt sig ända upp i Norrland.

Bland annat genom olaglig utplantering.

– När det gäller förekomsten längst norrut finns det anledning att misstänka att vildsvin planterats ut olovligt, säger Christer Pettersson, vildsvinsexpert på Naturvårdsverket. – För några år sedan fanns det plötsligt vildsvin i Dalarna, men det fanns inga andra på 20 mils avstånd. Det tyder på att någon placerat ut dem medvetet och sannolikt för att man ska kunna jaga dem, säger Christer Pettersson.

Å äntligen är det en jägare som vågat yttra sig om jägarrnas inställning i området.

”Intressant inslag”
En anonym jägare som tidningen Dalademokraten talat med säger:

– Det är klart att jägarna i Dalarna, som inte längre har något villebråd att jaga, ser ett högvilt som dessutom klarar vargstammen som ett intressant inslag i naturen. Det finns inte några rådjur kvar, och i älgjakt riskerar man att varg kan ta hunden.

Källa Aftonbladet, Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5638176.ab

Här i Storstadsområdet har dessa svin sedan länge förekommit, dom skrämmer inte bara upp hästarna,, dom kräver ett fullgott stängsel för att vare sig ta sig in till tamdjuren eller att tamdjuren i panik springer igenom ett icke fullgott stängsel ut bland flocken.

Själv anser jag att ett fåtal vargar är som en fjärt i rymden genfört med att få in en flock viltsvin i i sitt närområde.

Det bästa av allt,, det är ju för fasen jägarna som själva har planterat in dom mitt i bland tamboskap så dom får utlopp för sitt nöjes dödande..

Som rubriken i länken säger: Nu har svinen nått Norrland

Och så sitter folk i norrland och beklagar sig för att vargen ger sig på tamdjur och att det är så synd om dom.

Om ett år ska även jag tycka synd om dom när dom fått ta del av sanningen om vilket som är mest skrämmande,, en enskild förvirrad varg eller en flock galna vildsvin.

GRATTIS NORRLAND!!

Har dom inte upptäckt det förrän nu:confused:... Det är ju inte ett nytt fenomen att man släppt ut vildsvin. Vissa har också smitit från vildsvinshägn från uppfödningar. Så visst har det funnits vildsvin däråt sen tidigare.

Kanske dom skulle studera utvecklingen som den varit här i Småland? Idag har man uppenbara problem att hålla grisstammen nere på en vettig nivå. Dom förökar sig i en vansinnig takt...och jägarna skjuter fler och fler...till ingen nytta...

Piraja/som varje kväll har en stor flock på besök i trädgården:mad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Fritid Som en del kanske vet så vill jag köpa ett hus, någonstans i Sverige då det inte går att köpa ett vettigt hus för min budget i...
2
Svar
35
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: terwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka