någon med en töltande häst

Sv: någon med en töltande häst

okej lägger upp en bild på hur min pålle bär sig i nuläget:angel:
<---Där syns han i trav på min avatar
3093859.jpg
Tölt

3093848.jpg

här försöker han sätta sig på rumpan och bära mer vikt bak som synes "drar" jag inte upp han i munnen eller nåt sånt. han försöker själv hitta balansen bak.

3093841.jpg
skritt

galopp lös
3207977.jpg


kommentera gärna
 
Senast ändrad:
Sv: någon med en töltande häst

alltså jag menade inget illa talar av egen erfarenhet det bästa är att banta dom för deras egen skull de håller bättre då när de ska bära övervikt + en ryttare= inte superbra kanske....även om din e av gammal typ(min är det oxå) så kan den bli smalare dock va det en dum vinkel så ja ser inte så bra visa gärna en bättee bild.

jag skulle då inte vilja bära min övervikt på kanske 50kilo + en ryttare på kanske (drar te med nåt) 50kilo mestadels på mina otränade bakben...näeee dra bort de där 50 kilona övervikt så har man helt plötsligt bara 50kilo ryttare:angel: :smirk:

nej men ja hoppas du fattar va ja menar.

Hrannar skrev:
Haha skulle fetma göra att de inte kan bära med sina bakben :rofl:
Nä, hon är i normal hull ( dock grov benstomme, då hon är en gammal typ av islandshäst;) )och det som hon behöver är att arbeta rätt som hon börjat göra nu, samt att få hennes energi på rätt ställe, väldigt mycket isisar har svårt me.
Får se bild på er nu då;)
Komma här och kommentera utan bild, går inte serru:p
 
Sv: någon med en töltande häst

okej....näe sommarmage är ju inget fel men min häst har riktigt mkt underhudsfett + mage= tar lång tid att banta bort. känner man där revbenen skulle vatt är det bara ett enda mjukt fett lager...

usch försöker verkligen banta honom men det är ruskigt svårt verkar som att han bara blir fetare o fetare.
 
Sv: någon med en töltande häst

Klart jag fattar:angel: , men hon är i bra hull samt gått ner ännu mer nu när hon stått på hö pga fången, men en häst av den äldre typen med grov benstomme, bred revbens båge, har inte de långa benen och smalare båge som de "nya" isisarna och därav ser de "tjockare" ut ....jag har även själv en hel del erfarenheter om hästar och deras leder då jag jobbar med hästar;) :smirk:

Han ser lite småstressad ut på bilderna, kanske försöker han för mycket eller så är han inte redo för det arbete du kräver ??
 
Senast ändrad:
Sv: någon med en töltande häst

Trodde du syftade på Hrannar's häst när det gällde fetman, men det verkar som att du pratar om din egen? *förvirrad* :o
 
Sv: någon med en töltande häst

okej va bra...jo men din och min har samma typ för båda är av den äldre modellen lr håller du inte med? jag vet inte exakt eftetsom ja inte sett en exteriörbild av din.
men min kan heller inte se assmal ut med långa smäckra ben men han kan definitivt se smalare ut:angel: som här tex:
535758.jpg
detta e de smalaste ja fått han te o de e ju endå övervikt:cry:

japp jobbar med hästar jag med + har gått inriktigt häst på gymnasiet där man få lära sig allt runt hästen;) :angel:

på bilderna rider jag för Haffi om du vet vem dä e :smirk: min häst var seg på den lektionen därför fick vi träna på att han skulle ha mer framåtdrivining och "sätta sig" på bakdelen detta var andra gången vi testatde/tränade detta så det är ju förståligt om han ser en aning spänd ut...men vet du va rå...idag när ja va ute o red töltade han helt rent hela ridturen på 1 timme o 45min spände sig inte en enda gång(passtakt) eller blev framtung(travtakt) som han gjort alla andra gånger så det var riktigt kul han har börjat ändra sig nu sen vi börjat träna att han ska "sätta sig" mer och bära mer vikt på bakdelen.

Hrannar skrev:
Klart jag fattar:angel: , men hon är i bra hull samt gått ner ännu mer nu när hon stått på hö pga fången, men en häst av den äldre typen med grov benstomme, bred revbens båge, har inte de långa benen och smalare båge som de "nya" isisarna och därav ser de "tjockare" ut ....jag har även själv en hel del erfarenheter om hästar och deras leder då jag jobbar med hästar;) :smirk:

Han ser lite småstressad ut på bilderna, kanske försöker han för mycket eller så är han inte redo för det arbete du kräver ??
 
Sv: någon med en töltande häst

Jag hoppas att du menar att du red ut vanligt i 1:45min och inte att du red ett träningspass (krav på form) så länge på en sådan häst?
 
Sv: någon med en töltande häst

nej såklart inte ute i skogen jag rider knappt aldrig i paddock bara när det är träningar + nån enstaka gång/vecka måste nog bli bätte på det men ja tycker de duger bra med vad skogen har att erbjuda.

vi skyndar långsamt så formen och samlingen tränar vi bara lite på under turen med avslappnad skritt på lång tygel som återhämtning emellanåt...det var nästan det första jag lärde honom att lång tygel är=avslappning då återhämtar han sig snabbt igen.

vi har kommit längst i samlingen i skritten men där är formen mkt inblanda i tölten fokuserar vi mest på att bära vikt bak sen kommer formen senare.
traven lullade vi bara med på skoj idag annars är det samma sak där att stundtals får han jobba sen lulla i sin takt osv.
galoppen kan han ibland bära sig på tygeln även om det nästan är hans lättaste gångart så har vi inte riktigt kommit dit ännu.

jag kommer att öka tiden han får mer krav på sig med tiden men som sagt vi skyndar långsamt.
 
Sv: någon med en töltande häst

japp jobbar med hästar jag med + har gått inriktigt häst på gymnasiet där man få lära sig allt runt hästen

Aha, det trodde jag inte då du skrev som du inte visste bättre:crazy:
vad jobbar du nu me?

Man vet inte om du pratar om din egna häst eller min isis:cool:
 
Sv: någon med en töltande häst

ja om inte du red för haffi exakt samma dag och samma tid och har en brun liten islandshäst som heter Thengill så pratar jag om dej;) nej skämt och sido...

skriver jag så otydligt att du/ni inte ens kan läsa sammanhanget(måste bättra mig i så fall).

vad spelar det för roll vad man jobbar med och hur utbildad man är finns nog folk som inte vet ett skit endå man måste ju ha lite känsla och veta när man gör rätt och fel/vad som är bäst för hästen.

jag har min häst just nu och nästan varje dag + 2 andra medryttarhästar(islandshästar) åker på krurser sitter på buke hela dagarna hihi.
och så har jag(om de nu va så viktiga att veta hela min bakrund) jobbat på island i 7veckor jobbar på diverse gårdar i sverige(islandhästar) bla kvarnbacka i skåne, gibraltar i östergötland, och granmyra i östergötland m.m.

men ja kan nog ingenting endå;)

du själv då?
 
Sv: någon med en töltande häst

Nu tycker jag vi "vuxna" forsätter vår diskussion, fler som vill lägga in sina isisar som ni rider AR på??:)

Hrönn är betydligt bättre, en veckas vila till sen sätter vi igång...ska bli härligt att få rida isis igen :love:
 
Sv: någon med en töltande häst

Tydligen inte:devil: du vågar ju inte ens säga vad du själv jobbar med utan byter ämne vem är det som är vuxen här igentligen?
 
Sv: någon med en töltande häst

Eftersom det står i hennes profil så är hon knappast rädd för att säga det.

Men det här var om isisar och bilder på dem och inte tjafs så nu stryker vi det här tycker jag...från allas sidor (även min).
 
Sv: någon med en töltande häst

som sagt behöver man inte ha känsla för hästar bara för att man studerar till nåt.

men men som sagt slut på detta tjaffset tar gärna emot lite mer kommentarer på bilderna jag lade ut.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp