någon med en töltande häst

Sv: någon med en töltande häst

Kan man inte hitta lite hjälp inom centrerad ridning??
Där görs det mycket övergångar och läser man böckerna så känns det som att man skulle där kunna få mer "kontroll" på sin egna kropp...för det måste vara VI som behöver lära det där!
 
Sv: någon med en töltande häst

Inte_Ung skrev:
Det är en fråga om god och precissionsartad ridning.
Och själva kärnan i gångartsridning.

Hur gör man för att rida just de gångarter som man vill rida?



Jo, men det är just det - i Paso-världen (även de i Europa) fokuseras det på hästarnas speciella gångarter och det finns uppvisningar och tävlingar i just det. De flesta jag tittat på hittills (personerna) går även klädda som latinamerikanska cowboys, och det finns mängder med cowboy-livsstils-träns och utrustning till dessa hästar.


Det är mycket fina hästar, och de verkar väldigt glada och trevliga, men jag har bara sett dem i dessa latinocowboy-miljöer, och är själv inte intresserad av att rida i sådana tävlingar, bara för att det är en Paso. Utan jag vill då fokusera på det jag i första hand kan och är skolad i (= *vanlig* ridning) och sedan då *klassisk* ridning. Just Pasos har även flera olika avelsinriktningar vad gäller alla de olika extra gångarterna. Köper man en *vanlig* häst med de vanliga tre gångarterna, skritt, trav och galopp, så behöver man bara fokusera sig på att hålla sig inom dem (lite förenklat), och behöver inte tänka så mycket på om hästen helt plötsligt börjar med passgångssteg eller alla dessa olika saker Pasos kan av naturen.


Hur man gör för att rida de gångarter man vill rida inom de *vanliga* tre och det *klassiska* blir ju då min och ev Pasons tränares sak att bistå med :-)
En kameltränare! :-) (kameler går passgång)
 
Sv: någon med en töltande häst

Det krävs ju som sagt var ridning av ryttaren. Olika kroppspositioner, olika handställning, olika sinnesstämning för respektive gångart.
Det är svårt. Varför skaffar du en sån häst om du vill ägna dig åt "vanlig ridning"?
Jag gillar oxå vanlig ridning men tölt är som en guldkant på tillvaron.
Tom min tävlande travhäst kan numera tölta, riktigt tjusigt oxå. Det är så WOW, urhärligt. Det var inte mmeningen att han skulle tölta, men en dag var det mkt tsress omkring oss, galopare och traktorer och grejor och stundande galop på banan så han blev busig och jag satt till och woooops så töltade vi, rent dessutom. vi blev lika förvånade bägge två.
Jag anser att om man rider de andra gångarterna riktgt noga och riktigt rakriktat så komer tölten av sig själv sen.
 
Sv: någon med en töltande häst

PAC skrev:
Hur man gör för att rida de gångarter man vill rida inom de *vanliga* tre och det *klassiska* blir ju då min och ev Pasons tränares sak att bistå med :-)
En kameltränare! :-) (kameler går passgång)

Flygande kamelpass i puckelpist? Äsch, jag är bergis trött!

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Djurjouren skrev:
Jag anser att om man rider de andra gångarterna riktgt noga och riktigt rakriktat så komer tölten av sig själv sen.

Har du lust att utvidga lite? Tänk om vår tölt kommer av sig själv, det vore mumma! Vi tränade tölt från vår samlade men avslappnade skritt idag, och vi fick allt några fina steg.

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Djurjouren skrev:
Det krävs ju som sagt var ridning av ryttaren. Olika kroppspositioner, olika handställning, olika sinnesstämning för respektive gångart.
Det är svårt. Varför skaffar du en sån häst om du vill ägna dig åt "vanlig ridning"?

Jag gillar oxå vanlig ridning men tölt är som en guldkant på tillvaron.
Tom min tävlande travhäst kan numera tölta, riktigt tjusigt oxå. Det är så WOW, urhärligt. Det var inte mmeningen att han skulle tölta, men en dag var det mkt tsress omkring oss, galopare och traktorer och grejor och stundande galop på banan så han blev busig och jag satt till och woooops så töltade vi, rent dessutom. vi blev lika förvånade bägge två.
Jag anser att om man rider de andra gångarterna riktgt noga och riktigt rakriktat så komer tölten av sig själv sen.


"Varför skaffar du en sån häst om du vill ägna dig åt "vanlig ridning"?"

För att den är ungefär som en PRE/Lusitano utan anabola :-)

Fast med kamelgång då istället :-) MEN, det finns faktiskt en halvvild hästras kvar i Iberien som är naturlig passgångare, så de kanske kommer från det (inte geneten, en annan, jag skall kolla namnet)


Om jag hittar bra bilder skall du få se, när det kommer till bakben, framben, kropp, konformation osv, så kanske man ser själv varför de är intressanta + att de är naturligt i den höjden jag vill ha dem i :-)


Är tölt som passgång? (har aldrig töltat)
 
Sv: någon med en töltande häst

PAC skrev:
Är tölt som passgång? (har aldrig töltat)
Nix, passgång är tvåtaktig och tölt är fyrtaktig. Flygande pass har sväv, medan vanlig pass är markbunden á la kamel skulle jag tro. Tölt är UNDERBART! Men svårt.

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Förstår varför då jag ser bilderna. På den tyska sidan, där de räknar upp varför man vill ha en Paso Fino, står det att de töltar.

Funderar du att skaffa en Paso på "riktigt"? Spännande!

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Som en PRE utan anabola? Mkt benvift och noll framåtbjdning? eller menar du det braiga psyket?
Tölt är fyrtakt, som snabb skritt i fotförflyttningen, underbart lösgörande för ryttaren.
Pass är stötigt, obehagligt och låsande för ryttare och häst.
 
Sv: någon med en töltande häst

Paso finos var urläcker!!!! Vill ha!!!!
Men ändå, varför ha en sån om man inet är intresserad av kamelgång?;)
 
Sv: någon med en töltande häst

Djurjouren skrev:
Paso finos var urläcker!!!! Vill ha!!!!
Men ändå, varför ha en sån om man inet är intresserad av kamelgång?;)


Men det är ju samma resonemang som varför köpa en kallblodstravare som inte skall gå på banan, utan användas för dressyr :-)

Tänk om det var världens snabbaste travare, och så missar man (och den) alla lopp-prispengarna i trav, bara för att man inte hade vett att sätta den på sin banan, utan enbart finrider den i piaff och passage istället.

Sådana frågor kommer man ingen vart med :-)


Vad gäller pasos just, löser den frågan sig lätt med en sådan enkel sak, att det finns ändå inga paso-tävlingar i kamelgångarterna i Sverige. Fast även om det funnits, är det väl som med quarter eller vilken häst som helst - bara för att man köpt en quarter måste man inte vilja leva i western-världen. Så länge man inte slår dem osv, skall man väl få rida vilka *grenar* man vill på dem.

:eek: :D



(visst är de snygga :d fast alla hästar är fina!)
 
Sv: någon med en töltande häst

PAC skrev:
(visst är de snygga :d fast alla hästar är fina!)

jag har ridit en paso fino. Jag var i Tyskland och träffade på denne lille pojk, han var tagen för tidigt och gångartstränad i allt för ung ålder...hittades av ägaren i ett slakthus, väntandes på sin tur, täckt av skit och mager som ett as...på bilden fem-sju år gammal.

jag fick honom, men kan inte med att transportera honom de 200 mil det är hem hit...Lille goe grabben, saknar honom än:cry:

har är iaf ett bevis på att alla Pasos inte är vackra:angel:

http://hem.passagen.se/aremea/Pedro3.jpg

(notera hur senorna ser ut på hans bakben...han har iaf inte ont av det...)
 
Sv: någon med en töltande häst

Men stackars hästen så han ser ut. Hur har han det nu? Lilla lilla gubben.

OA som ofta får frågan varför jag väljer islandshästar när jag vill rida AR.
 
Sv: någon med en töltande häst

Migo skrev:
jag har ridit en paso fino. Jag var i Tyskland och träffade på denne lille pojk, han var tagen för tidigt och gångartstränad i allt för ung ålder...hittades av ägaren i ett slakthus, väntandes på sin tur, täckt av skit och mager som ett as...på bilden fem-sju år gammal.

jag fick honom, men kan inte med att transportera honom de 200 mil det är hem hit...Lille goe grabben, saknar honom än:cry:

har är iaf ett bevis på att alla Pasos inte är vackra:angel:

http://hem.passagen.se/aremea/Pedro3.jpg

(notera hur senorna ser ut på hans bakben...han har iaf inte ont av det...)



Red du på den stackarn när han såg ut så??


Han är visst vacker, det är ju inte hans fel att han ser ut så. Då skall du se hur en del rescues ser ut på sanctuarny i USA ... det var en, Lucky, fotona från när de räddade honom, där han var och hur genomruttet det var och hur han såg ut ... och fotona på Lucky sedan ... vilken fin häst han var. De har alla möjliga raser där, polishästquarters som fått höallergi, barrelquarters som knäckt benet, criollos som folk tröttnat på osv. Och det är nog ännu värre i Latinamerika.
Det är ju inte rasen, hästen och att den har anlag för något som andra misshandlat, som är hästens fel.


Jag har också sett några mindre trevliga bilder från en paso-uppfödare på Irland (i stort sett den enda där), och hade det varit här hade jag anmält den personen med en gång. Men nu är det i Irland, och då köper jag helt enkelt inga hästar av den personen.

Men med den pason du hade där, jag hade gjort den enda rätta efter veterinärkonsultation, för honom, och avlivat honom med de bakbenen. Även *vackra* hästar måste avlivas om de blir skadade och det är det bästa för dem.



nog om det - det var tölt och annorlunda gångarter i förhållande till de andra utbildningsmomenten det handlade om :-)
 
Sv: någon med en töltande häst

på den bilden hade de haft honom i tre månader, när jag var där hade han bott där i ett år och var inte i lika dåligt skick.
han har INTE ont, inga problem att röra sig, springer och busar i hagen, är med och går lös brevid när de är ute och rider(han tycker det är jättekul och går som en hund brevid sista hästen i ledet...).

Det skulle gå att träna upp hans rumpa för att få "upp" senorna litet, men då krävs det en del tid...

För övrigt BOR han hos en Vet. och han har det jättebra, men jag saknar honom ändå!
och han ÄR ful, även om han inte kan hjälpa det
http://hem.passagen.se/aremea/Pedro1.jpg (han lyckades skaka på sig precis när jag skulle ta huvudbilden:P)
 
Senast ändrad:
Sv: någon med en töltande häst

Tänkvärda ord :bow:
Det enda är väl att gångartshästar är så attans svårridna jämfört med "vanliga" hästar .
 
Sv: någon med en töltande häst

Det var ju bra att han får bo hos en veterinär. Å han är inte ful, han har bättre hårkvalitet i manen t ex än många andra och snygg färg på mulen.

Här kan du titta på sanctuaryn i USA http://www.horsesanctuary.com/
Utöver de med benen och sjukdomarna, är det lille Lucky där. Han är inte den konformistiskt snyggaste även efter han fått vård, äta och träna upp sig, men han är gör fin. Men de hästarna är det ingen som rider på längre, utan de får vara pensionärer.

Jag har även "Horse Conformation - Structure, Soundness, and Perfomance" (Equine Research), och "Howell Equine Handbook of Tendon and Ligament Injuries" (L.B Schultz), och alla bilder på alla olika hästar och saker de visar är inte så trevliga där heller.
 
Sv: någon med en töltande häst

Knapplån.
Idag har 5-årsprojektet och jag varit på ridkurs för en Islandshäst-tränare.
Så nu kan Projektet tölta fint.
Denne tränare är så lyhört för hästar att allt görs på hästarnas villkor.
Så Projektet trivdes ypperligt.
Tränaren är en som jag känner sedan mycket länge och litar fullständigt på.
Annars så hade det ju inte gått.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp