någon med en töltande häst

Sv: någon med en töltande häst

Djurjouren skrev:
Som en PRE utan anabola? Mkt benvift och noll framåtbjdning? eller menar du det braiga psyket?
Tölt är fyrtakt, som snabb skritt i fotförflyttningen, underbart lösgörande för ryttaren.
Pass är stötigt, obehagligt och låsande för ryttare och häst.

Haha du borde testa min häst. Grisepass är den bekvämaste gångarten på honom!!!:D :angel: Och han kan lura många ryttare om vi säger så....
 
Sv: någon med en töltande häst

sucka skrev:
Jag har börjat med AR rätt nyligen, har bara hållt på i ca åtta veckor och har tagit 4 lektioner. Tränaren jag rider för har inte så stor erfarenhet av tölthästar och därför frågar jag här, hur ska jag göra i början med tölten?

Jag har fått rida ganska mycket med längre tyglar så att han får hitta sin egen neutrala form, och det bör jag även göra i tölten, som jag förstår det? Problemet är att han blir travtaktig när han får gå lång, kan även bli passtaktig. Så finns det någon som har hållt på mycket med islandshästar och kan berätta hur ni gick till väga?

När din häst förstått meningen med skänkelhjälper enligt AR, dvs sätta bakbenen längre in under tyngpunkt och inte springa fortare, så kan du använda skänklarna till att ge impulser för att byta takt till tölttakt. det innebär rätt snabba skänkelhjälper.
kan beskrivas mer exkat oxå men har inte tid nu...

har gjort detta med stor framgång på mitt sto. lade dock ned tölten för ett bra tag innan jag började jobba med den enligt AR.
 
Sv: någon med en töltande häst

*kl*
provar att sätta fart i denna tråd igen:D

det här var ju jätteintressant!
hur går det för alla er icke-töltande töltare nu?

jag är inte en ar-are fullt ut, så snälla stryp mig inte för mitt sätt att arbeta nu...:smirk: vi gör så gott vi kan jag och min hårfager
jag har en (är sy nybliven hästägare så blir fortf såå glad av att skriva det) islandshäst (eller kallblodstravare, ibland blir jag osäker) som är låång och stor och med en enorm trav (han ser på allvar ut som barna hedenhös häst...):love: .
jag har arbetat honom mycket vid handen nu den senaste tiden och märker en enorm skillnad.

han rids även av andra islandsryttare, så därför har jag inte möjlighet att sätta honom i ar träning fullt ut. men det lilla jag ändå gör, gör en stor skillnad.
han har alltid tagit tölten naturligt vid drivning (och haft en helt underbar tölt!), om han har varit ordentligt samlad, men han har saknat riktig bärighet.
jag har än så länge bara arbetat i skritt, men ibland när vi är ute i skog och mark kan jag inte låta bli att tölta. han töltas ju ändå regelbundet, så varför ska inte jag få:rofl:

till saken: när jag börjar arbeta honom uppsuttet och driver fram honom tar han naturligt tölten! taktfast, balanserad, underbar. han går samlat och med bärighet, i en friare form än tidigare.:love:

denna diskussion gör mig lite konfunderad...har jag tur? han tränas visserligen inte helt enligt ar (eftersom andra islandsryttare, och jag ibland, rider honom på islandsvis), men efter att ändå ha inlett en slags ar träning har alltså tölten förbättrats. Är det möjligt?

så, kom igen och skriv hur det går för ER:love: vill höra och veta!
 
Sv: någon med en töltande häst

Givetvis förbättras tölten av annat korrekt arbete.
Korrekt arbete, oavsett hur det är utfört, ger balans, styrka och smidighet. ;)

/Renée, som själv inte har töltande hästar i någon form.
 
Sv: någon med en töltande häst

ja, det är klart:smirk:

det är synd att jag inte kan sätta honom i träning helt enligt ar (skulle inte ha möjlighet att ha honom då) men jag tränar honom så mycket som möjligt. jag kan tänka mig att vi skulle göra större framsteg om vi endast jobbade enligt ar, men man får ta vad man får. han har ändå gjort enorma framsteg sedan i vintras (efter att vi började träna mer och han blev min "på riktigt") och han har mognat mentalt och börjar få en kroppsuppfattning som inte fanns förut.:love: vissreligen märker jag ju inte bakslagen, kanske eftersom han rids kontinuerligt...men jag tycker att vi gör små framsteg varje pass, faktiskt. men å andra sidan har vi inte kommit så långt och det kanske vi inte gör heller så som ambitionen är nu.

jag blir så imponerad av honom, tycker att han är så intelligent. och jag blir så stolt efter varje litet framsteg (oavsett hur litet). jag tror han är stolt också, för han visar tydligt att han tycker om att gå in på volten och arbeta och han ger allt han kan varje gång och jag tror att han blir lika glad av sina framsteg som jag blir. enda gångerna något inte fungerar är när jag inte kan förklara något för honom ordentligt, då blir han sur och grinar med mulen. annars tror jag att vi med fortsatt träning kan komma riktigt långt. vårt samarbete har utvecklats enormt! och bara det är ju guld värt:)

han har väldigt åtskilda gångarter och en stark trav, så ibland upplever jag honom inte riktigt som en gångartshäst. Men hur menar man egentligen att gångartshästar är svårare att arbeta med, som några har skrivit här? är det för att de ridits in så annorlunda? är det då annorlunda om man ex tränar en islandshäst enl ar från första början? det borde det vara, för jag tror inte att töltträningen i början direkt främjar hästens hållning...men å andra sidan är det ju nästintill omöjligt att få dem att tölta om det inte finns en samling och bärighet där? (även om den inte är så bra den kan bli).

oj, vad långt det blev:o
många funderingar är det:p
inga fler som har funderingar eller teorier? eller bara vill berätta hur det går för er? vilka framsteg har ni gjort?

även ni som "bara" har tre gångarter kan ju skriva en rad eller två, om ni vill... ...
vore jättekul att veta:)
 
Sv: någon med en töltande häst

Eftersom din häst (som verkar underbar förresten) har lätt för att tölta tycker jag att du ska tölta med honom. Alltså, jag tänker så här: Jag har en islandshäst, jag älskar att tölta :love: och vill göra det. Men min häst är svårtöltad. Han har egentligen jättefin tölt för en skicklig ryttare men blir lätt passtaktig. Vi har tävlat en gång med ganska bra resultat, men ser jag bilder så går han på framdelen med putande underhals.

Så började vi rida AR, egentligen för att jag tyckte att ridningen och lektionerna var så himla mycket roligare än de islandslektioner jag gått på. Mycket mer finlir, koncentration på min sits och mindre press på hästen. Så var jag så inne i AR-svängen och är kvar där än, med undantag för några kurser för andra typer av instruktörer. Jag lade helt ner tölten, och jag har faktiskt ingen aning om det var rätt.

Funderar över det rätt mycket. Kan tänka mig att vi kanske skulle fortsatt lite då och då, men nu gjorde vi så som vi gjorde.

Nu börjar vi rida lite tölt igen. Enligt min instruktör kommer tölten ganska naturligt efter det att vi kan rida skolor i trav, och det börjar vi så smått kunna.

Hade jag en töltsäker häst hade jag töltat på, i varje fall med de erfarenheter jag har i dag. Tror att det skiljer mycket från häst till häst vilken väg man väljer att gå. Och från ryttare till ryttare, så klart.

Kul att höra om din pålle.

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Jag ville bara berätta att min isis, som är en femgångare har jag "tränat" bort pass så det gör hon aldrig i träningen, ev i hagen.
Nu har vi kommit dit att hon själv hittat en bärig trav och verkligen börjat slappna av ...
Red ut en dag och satte mig i belastnings sits för jag hade en handhäst att ha koll på, då sätter hon igång i tölt, lugnt o fint och bara några m.,...men HÄRLIGT var det!!
Så på henne så kom tölten automatiskt när hon fått styrkan samt kan urskilja sina gångarter :)
 
Sv: någon med en töltande häst

OA
vad roligt att höra om din häst också. jag läste lite i en gammal tråd av dig angående ar. du verkar ha lika många funderingar som mig:)
min gullis är underbar:love: , men han har varit något av en problemhäst och var "tonåring" mellan 7 och 11 års ålder. först nu har han blivit vuxen, lärt sig koncentrera sig och inte bara sätta emot som en :devil: det är mycket krut i honom så vi har våra ut-och-racea-i-skogen-dagar också så att han får ur sig all energi! men jag får honom allt mer nu att kanalsiera sin energi till arbete i långsamt tempo nu! -tåladmod-tålamod- :p

Hranar
det är ju helt otroligt att du kunnat få bort passen genom arbetet! den har ju en förmåga att göra hästarna spända...hoppas att tölten kommer allt mer:)


:bump:
fler svar, funderingar, tankar, idéer, åsikter, berättelser sökes!! så skriv nu alla :bow:
 
Sv: någon med en töltande häst

Jo men det gick ju:)
Nu har jag ett isis på 4 år som är riktig passgångare, och han gör nu samma sak med, att få bort passen...och det börjar nog sätta sig, man får vänta så plötsligt en dag kommer allt att fungera som man vill, den känsla är underbar:love:

Känns som att fler isisar skulle behöva ändra sin träning, ser många som inte vet hur de ska urskilja sina gångarter och då blir det ju inte lätt alltså:crazy:
 
Sv: någon med en töltande häst

Måste bara visa en bild på min häst. För ett och ett halvt år sedan fick vi grisepass eller tölt bara jag satte mig det minsta i traven, eller tog i tyglarna. Jäklar så vi kämpat. Och nu börjar han bli stark.

Han är en gänglig femgångare. Jag sitter som en kratta:smirk:

HrekkurTrav.jpg


OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Va härligt det ser ut!!
Vacker häst!!
Lägger in en bild på mig från kursen, hon kan ju trava utan problem på longen,söker fram o ner och verkligen bär upp sig, hon kan såklart trava med mig på ryggen, men har haft lite mer problem med just traven i "rätt form", så at jag känner att hon bär upp sig m.m.
Men hon har börjat hitta formen så smått, och det är STORT för att vara isis, blir så störd på vissa folk som har isisar, men ja de kan ju inte trava på dem.
Men instruktören ser själv att hon har svaga bakben, men det jobbar vi på och ju starkare hon blir desto BÄTTRE ;)
Fast vi är LÅNGT från färdiga, dock på mycket bra väg!!
Fast jag vet ju vad som behöver tränas på , ser oss redan nu som vinnare:)
Hrnn3.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: någon med en töltande häst

Jag tycker att det ser ut som att du och ditt sto har en fin trav att arbeta vidare ifrån. Är hon 4- eller 5-gångare? Inte så lätt med våra töltande, allt tar en jäkla tid.

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Hrönn är så kul att se för hon är så tydlig med allt. :D

Hon kommer få en riktigt härlig trav när hon blir starkare.
 
Sv: någon med en töltande häst

Wow! era hästar ser riktigt bra ut tycker jag. ska se om jag kan låna sambons digitalkamera och få ut en bild jag med.

det måste vara underbart att få igång en ordentlig trav om den inte funnits där tidigare! själv är min isis väldigt oisig och har en otroligt stark trav. vårt största problem i ridningen nu är att han inte bär ordenligt på inner och därför "ligger" i kurvorna i trav och galopp. det frodiga gräset på detta har gett en energi som heter duga:p så när vi tränar ordentligt får det bli från marken, eftersom lyhördheten inte är så stor när det lockar mer att springa:angel:
 
Sv: någon med en töltande häst

Tackar!!
Ja ut med kameran och ta bilder!!:)
Måste vara härligt och ha en isis med bra grundtrav!
 
Senast ändrad:
Sv: någon med en töltande häst

*knapplån*
Mera bilder! Jättekul att se på andra islandshästar. Ska försöka få med pojkvännen till stallet så att han får ta kort på mig och hjärtat:)
 
Sv: någon med en töltande häst

Ja gu ja!!
Fota på!
Blir en liten tråd om barock me isisar:)

Nu har tyvärr min älskling , som är på bild fått fång...fastän hon haft bra hull osv.:(

Men det ska komma ut en hovis och se hur pass gånget det har kommit, för så ont verkar hon ju inte ha haft det, eller har...jag håller båda tummar o tår!!

Var aktsamma med era me!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp