någon med en töltande häst

Sv: någon med en töltande häst

Oj, det låter ju inte alls roligt! Hur gammal är hon?
Håller tummarna för er!

Tar nog kort imorgon på lektionen, hoppas jag!:idea:
 
Sv: någon med en töltande häst

usch vad tråkigt. du får berätta hur det går!

jag jobbar på bildfronten. har inte lyckats få tag i någon digitalkamera än bara.
 
Sv: någon med en töltande häst

Hrannar skrev:
Ja gu ja!!
Fota på!
Blir en liten tråd om barock me isisar:)

Nu har tyvärr min älskling , som är på bild fått fång...fastän hon haft bra hull osv.:(

Men det ska komma ut en hovis och se hur pass gånget det har kommit, för så ont verkar hon ju inte ha haft det, eller har...jag håller båda tummar o tår!!

Var aktsamma med era me!

Men fy, det är ju skit. Fång är inget roligt alls. Håller tummen att det är lindrigt, men du får vara väldigt noga med var hon går nu, och så.

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

sucka skrev:
*knapplån*
Mera bilder! Jättekul att se på andra islandshästar. Ska försöka få med pojkvännen till stallet så att han får ta kort på mig och hjärtat:)

Jag "bjuder" väl ut mig och lägger ut en till då. Tror att vi går i en förvänd sluta kring ett hörn, något felriktade men ändå ett försök. Jag har börjat med en ny ridtil om någon vill lära! Sitta vackert till häst! Man välter omkull händerna och tar sedan upp dem á la sippfröken eller vovve som tigger. Det här SKA jag vänja mig av med, så himla svårt bara.

BigittaJuni.jpg


OA
 
Sv: någon med en töltande häst

ser så trevlig ut din häst! här går han verkligen fiiint! bra att du uppmärksammat det där med händerna. fick på en kurs prova att hålla i bettet medan en motbart tog i tyglarna på olika sätt (olika handhållning) och nedlagda händer var det obehagligaste jag varit med om. skona din gullis från det.:) men du rider trevligt tycker jag (efter vad jag sett här...) hästen verkar också tycka det:)
 
Sv: någon med en töltande häst

Mycket trevlig häst du har!!
Ser ut att verkligen vilja jobbas!!
Vem rider du för?
Kna ju PM mig annars:)

Hrönn som min dam heter, haltar inget och verkar må bra,glad o piss om vanligt, medicineringen är slut på fre sen får vi se vad som händer, men jag kommer ev låta henne gå i en stor hage utan bete och ge dem hö...så ledsna blir de nog inte!
De har det nog värre nu i sin lilla skithage och lite hö om dagen.

Men jag håller tummarna!!!
 
Sv: någon med en töltande häst

Hrannar skrev:
Mycket trevlig häst du har!!
Ser ut att verkligen vilja jobbas!!
Vem rider du för?
Kna ju PM mig annars:)

Hrönn som min dam heter, haltar inget och verkar må bra,glad o piss om vanligt, medicineringen är slut på fre sen får vi se vad som händer, men jag kommer ev låta henne gå i en stor hage utan bete och ge dem hö...så ledsna blir de nog inte!
De har det nog värre nu i sin lilla skithage och lite hö om dagen.

Men jag håller tummarna!!!

Du har PM!
Min häst tycker verkligen att det är kul att bli riden. Vi växlar en del, är på banan ibland och i skogen då och då. Tränar en del vid handen också, det tycker jag är kul. Just nu försöker vi lära oss diagonalsluta vid handen, det kommer så smått. Vi går långsamt fram, jag måste också hänga med, även om han kan.

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Har du lust att pma mig också om vem du tränar för?:)
 
Sv: någon med en töltande häst

intressant tråd finns det någon här som tävlat islandshäst på klassiska islandshäst tävlingar med en AR utbildad islandshäst som kan piaff och sen lärt sig tölt fick ni då mkt bättre poäng/bättre tölt än andra som rider islandshästarna klassiskt?
 
Sv: någon med en töltande häst

hästen ser möjligen lite fet ut kan det vara så? kanske därför h*n har svårt att bära sig och ta i med de svaga bakbenen.
 
Sv: någon med en töltande häst

superfin häst ser ut att ha mkt muskler men en sak jag såg....ryggen ser väldigt sänkt ut där bakom sadeln kan det vara så att han släppt ryggen just där i den höga formen?

OlleAtlas skrev:
Måste bara visa en bild på min häst. För ett och ett halvt år sedan fick vi grisepass eller tölt bara jag satte mig det minsta i traven, eller tog i tyglarna. Jäklar så vi kämpat. Och nu börjar han bli stark.

Han är en gänglig femgångare. Jag sitter som en kratta:smirk:

HrekkurTrav.jpg


OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Gullan86 skrev:
superfin häst ser ut att ha mkt muskler men en sak jag såg....ryggen ser väldigt sänkt ut där bakom sadeln kan det vara så att han släppt ryggen just där i den höga formen?

Ja hjälp, nu ser jag det också. Måste maila och fråga min instruktör, det ser inte så kul ut! Och här är man stolt :crazy:

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Gullan86 skrev:
intressant tråd finns det någon här som tävlat islandshäst på klassiska islandshäst tävlingar med en AR utbildad islandshäst som kan piaff och sen lärt sig tölt fick ni då mkt bättre poäng/bättre tölt än andra som rider islandshästarna klassiskt?

Det här tangerar en tråd jag tänkte starta på islandshästforumet. Jag funderar nämligen väldigt mycket över de gångarter som rids på tävling, speciellt grundgångarterna. Jag undrar mest över vad de egentligen gör för hästen. Jag kollade lite i den nya boken Icelandig Horse. DÅ jag tittar på t ex Falki som fått 10 för skritt så förstår jag ingenting. Tycker mest att han paddlar fram på framdelen och har bakbenen en mil efter sig. Likaså har jag svårt att förstå traven och galoppen. Jag menar inte alls att vara kritiskt nu, vill bara lära mig att förstå.

Far på semester till England om en stund och kommer inte att hinnal läsa svar, men tänkte ta upp det då jag kommer hem igen.

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

På den första bilden du har med (fövända sluta) så släpper hästen ryggen för att den inte söker till handen. Den ser rädd ut att ta kontakt med handen. Det kan vara enbart för stunden (ni gör en rörelse ni inte tränat mycket på ännu) eller att h*n har en tendens att göra så, eller du kanske är lite för ostabil i din hand för stången så din häst inte vågar säka till den.
Svårt att veta på en enda bild.

På sista bilden är det dock svårt att se om hon släppt ryggen eftersom hittersta bakbenet är i den läget det är (höften är som högst). Höften är säkert flera cm högre på hitsidan än den är på utsidan.
Dock en lättning med handen 2-3cm som hästen följer så hade ryggen kommit med helt och håller (troligtvis), men att säga att h*n helt släppt ryggen på sista bilden är svårt eftersom innehöft är höjd i det läget.
 
Sv: någon med en töltande häst

nej då såklart ska du vara stolt din häst går tusen gånger bättre än vad min gör för tillfället i bärighet så det ska du inte ta illa vid dig bara nåt jag såg kan ju va bra att kolla upp kan ju som den människan över mig skrev vara så att det är bilden som luras, men ja tänkte bara det kunde va bra att veta vissa saker ser man ju ibland inte själv utan fortsätter i samma spår(om det nu är fel alltså).

tycker du har en jätteflott häst annars hur gammal är han? har du ridit AR länge eller?

jag har oxå en islandshäst som du säkert vet och börjar mer och mer bli intresserad av detta med AR dock är jag just nu mest intresserad av viken ridstil som verkligen är bäst för hästen och vilket som är rätt eller fel om de nu finns nåt sånt.

mitt mål är endå att ha det kul med min häst men jag vill rida honom på ett sätt så att han håller så länge som det är möjligt och bär sig på rätt sätt.

OlleAtlas skrev:
Ja hjälp, nu ser jag det också. Måste maila och fråga min instruktör, det ser inte så kul ut! Och här är man stolt :crazy:

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Haha skulle fetma göra att de inte kan bära med sina bakben :rofl:
Nä, hon är i normal hull ( dock grov benstomme, då hon är en gammal typ av islandshäst;) )och det som hon behöver är att arbeta rätt som hon börjat göra nu, samt att få hennes energi på rätt ställe, väldigt mycket isisar har svårt me.
Får se bild på er nu då;)
Komma här och kommentera utan bild, går inte serru:p
 
Sv: någon med en töltande häst

jo fetma kan förstöra mkt av prestationen min häst är fet och jättesvår att få ner i vikt alla mina tränare klagar och har sagt att han med den magen inte kan "sticka in och under" benet under magen och bära sig rätt + att det är ju tungt med den övervikten...men vi jobbar på det.
 
Sv: någon med en töltande häst

Fast det beror ju också mycket på hästen.

Har sett bild på ett ganska dräktigt sto som poserade för levaden helt fin fint.
Men hon är ju också ganska högt tränad.

Hrönn är dock inte mer än i sommarhull (om man ser henne IRL). Lite lätt mage som de ska ha på sommaren, men inte fet på det sättet.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp