Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

ginnies

Trådstartare
Anledningen till att jag startar upp en ny tråd om detta ämne är att allt jag fått fram inte hann komma med i förra tråden.
Därför gör jag ett nytt försök, en tydlig rubrik och innehåll som stämmer överens men vad rubriken lovar.

Att man under tiden 1:a mars 20-onde augusti inte får ha sina hundar lösspringande i naturen från föraren är något inte alla känner till, andra tolkar lagen på annat sätt än myndigheterna vars uppgift ändå är att tolka dem- så här kommer lite mailkonversation med kunniga.

För att få allt på ett ställe kommer därför tråden i början upprepa sig.

Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Första kontakten var Jordbruksverket. De förklarade kort men hänvisade sedan till polisen.

Hej ********,

Det stämmer att 16 § Lagen om tillsyn över hund och katt (2007:1150) säger att under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Notera alltså att det står "hindras från att springa lösa" i texten. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Det finns däremot inga speciella regler som vi känner till om hur många meter hunden får befinna sig från föraren.

Lagtexten lyder under polisens ansvar, så jag rekommenderar att du vänder dig till dem för att få svar på dina frågor.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Linda Andersson

-------------------------

Linda Andersson

Djurskyddskontrollhandläggare

Avdelningen för djurskydd och hälsa/Department for Animal Welfare and Health

Jordbruksverket/Swedish board of Agriculture

551 82 Jönköping

Besöksadress: Vallgatan 8

Tel: 036- 15 62 17

Jag ställde en motfråga till Jordbruksverket:

Hej Linda.Tack för ditt svar men har en undran till om det går bra?

Jag frågade er skriftligt då det på "nätet" påstås att ni, alltså jordbruksverket, vid muntlig förfråganvia telefon från vissa som har hund vad gäller detta, tyder lagen som så att de får vara lösa under barnkammartiden och faktiskt rätt långt bort bara de är lydiga och kommer på inkallning?

Och fick då till svar:

Hej igen,

Det är möjligt att någon här på Jordbruksverket kan ha svarat på en fråga om man får hålla hundar lösa eller om de måste vara kopplade med det som faktiskt står i denna paragrafen. Fast däremot mer detaljerade tolkningar eller uttalanden i enskilda ärenden avseende denna lagstiftningen ska vi på Jordbruksverket naturligtvis inte svara på utan dessa frågor ska i så fall ställas till polismyndigheten.

Med vänliga hälsningar

Linda Andersson

Sedan frågade jag polisen.

Fick detta svar:

Kopia till: "Alingsås Västra Götaland" <alingsas.vastragotaland@polisen.se>

Inkorg
Fullständigt brevhuvud

Hej!
Jag fick din fråga till mig eftersom jag brukar handha s.k. djurärenden.

I Lagen om tillsyn av hundar och katter, vilken ändrades och skärptes till 2008, står att läsa att 1 mars - 20 augusti får din hund inte springa löst där det kan finnas vilt. Under resten av året skall du hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva eller förfölja vilt.
Jag har hämtat lite information från förarbetena till lagen, jurister och andra har skrivit och kommenterat vad innebörden i lagtexten skall vara. Jag tror att du får ett direkt svar på din fråga i texten nedan.

I lagen om tillsyn av hundar och katter är 16 § 1 st hämtad direkt från 6 § jaktlagen, förutom den lilla skillnaden att det nu står "springa lösa" och i jaktlagen stod "löpa lösa". Någon skillnad i sak är det dock inte. Bestämmelsen innebär inte något absolut koppeltvång, men nära nog. När 6 § jaktlagen behandlades menade Jordbruksutskottet att även om hunden inte i alla situationer måste hållas kopplad, så fordrades att hunden måste vara i princip under samma kontroll som när den förs i koppel för att inte anses löslöpande.
Utskottet anförde också: ”Om hunden inte förs i koppel eller kort lina bör den befinna sig nära innehavaren. Den måste omedelbart lyda vid tillrop och skall genast kunna återkallas när det behövs.
Om hundägarens ansvar tolkar utredaren 6 § jaktlagen så här: ”Att hunden skall hindras från att löpa lös innebär att den måste hållas ’under fullständig kontroll’, vilket för de flesta hundar är synonymt med att den är ’kopplad’.”

Därefter kontaktade jag rikspolisen o frågade:

----- Original Message -----

To: rikspolisstyrelsen@polisen.se
Sent: Sunday, September 30, 2012 6:45 PM
Subject: lösa hundar under känslig tid

Hej igen, jag puttar upp min fråga och undrar om någon som har detta som ansvarsområde kan svara om tolkningen av lagen, ex om hunden får vara lös långt ifrån bara den är lydig?
Ursrungsfrågan:
Hej åter.
Jag har såklart läst lagen om tillsyn av hundar o katter, varit i kontakt med jordbruksverket o naturvådsverket, jv säger det är erar bort och att jag ska höra med er.
Det står hundar skall"hindras från att springa lösa", jag skulle gärna vilja veta vad det innebär...får de vara lösa, hur långt från föraren??, det står även att de inte får "störa" djurlivet, vilket borde innebära att de hålls som kopplade, alltså intill föraren- men vad gäller?

Jag fick till svar:

Om hunden är lös i skog och mark under den tid du beskriver nedan så ska den vara under kontroll och vid förarens omedelbara närhet.

Med vänliga hälsningar

POLISHUNDTJÄNSTEN

Jag bad om ett mer detaljerat svar:

Sent: Wednesday, October 03, 2012 2:48 PM
Subject: Re: lösa hundar under känslig tid

Hej Pelle igen!

Jag undrar om du kan förtydliga vad "vid förarens omedelbara närhet" betyder?

Som jag förstår det, är det nära typ koppelavstånd om nu hunden är lös??, men anledningen till jag frågar mer precist är att en del andra hundägare än jag tolkar detta omedelbara närhet som att 10 meter är helt ok, även längre, bara hunden är lydig?, det vore väldigt snällt om jag kan få din tolkning av detta.

Delvis PGA att vi har naturbeten med både mycket vilt o tamdjur och vill ha på fötterna när hundar springer löst under barnkammartiden och ha dem nära sin förare. Tack för du tar dig tid.

Och svaret blev:

Med "vid förarens omedelbara närhet" så menar jag att föraren omedelbart ska få in hunden till sin sida om något oförutsett händer.
Exempelvis ett rådjur dyker upp några meter framför hunden, i ett sådant läge så måste föraren omedelbart få in hunden till sin sida.
Så hunden ska då inte vara längre fram en ett normallångt koppel, 2 meter. Om hunden ska kunna vara lös så förutsätter det att föraren har ovillkorlig lydnad på sin hund.

Med vänlig hälsning

POLISHUNDTJÄNSTEN

Fick detta svar:

Hej!

Frågan om koppeltvång har inte prövats i domstol, varför det inte heller finns några avgöranden som mer i detalj talar om vad som gäller (däremot finns det ett flertal avgöranden där den som har dödat lösspringande hundar, för att skydda sin egen hund eller tamboskap, har friats från ansvar, så det finns all anledning att hålla ordning på sin hund). Naturvårdsverket har inte heller tagit fram någon officiell vägledning kring detta.

Det finns alltså inget färdigt svar på din fråga, men personligen gör jag bedömningen att det i vart fall under tiden 1 mars - 20 augusti föreligger krav på att hundar hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Detta för att undvika onödig stress eller skador då djuren har ungar. Har man en extremt väldresserad hund bör det alltså gå bra att ha den okopplad (eftersom lagen inte direkt föreskiver koppeltvång), men den bör då befinna sig i förarens omedelbara närhet, dvs. aldrig längre bort än "normalt koppelavstånd", dvs. inte mer än ett par meter från föraren. Hunden ska stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Klarar man inte av att garantera att hunden aldrig smiter iväg ska den hållas i koppel under den här tiden på året. Tanken är alltså att hunden ska befinna sig under förarens direkta tillsyn, så kopplet får inte vara för långt och hunden får inte befinna sig utom synhåll.

Rådjurskid, harungar, markhäckande fåglar m.m. räds alla hundar, av alla raser, året runt. Störningen på det vilda, som frilöpande hundar utgör även om det bara rör sig 20–30 meter från föraren kan vara väsentlig, i vart fall under vår/sommar/höstperioden.

Nu är detta som sagt min personliga bedömning av hur jag tror att en domstol skulle resonera rörande tolkningen av reglerna kring tillsyn/koppeltvång, men för närvarande finns alltså inget rättsfall som ”ger facit” på frågan.

Observera också att reglerna för hur hundar ska hållas (koppeltvång, hundförbud m.m.) kan variera från kommun till kommun (genom bestämmelser i den lokala ordningsstadgan). Kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor för närmare att ta reda på vad som gäller.

Mvh

//Nils

NILS HALLBERG
miljörättsjurist

Jag skickade en motfråga och bad om lite mer tydlighet, och fick följande svar:

Hej!

Det finns som sagt en mängd störningsmoment för viltet i naturen, men hundar får man förmoda har ansetts (av lagstiftaren) utgöra en extra allvarlig störning, eftersom hundägare har åsatts ett strikt skadeståndsansvar för sina hundar. Andra former av störningar omfattas i förekommande fall också av speciallagstiftning, såsom förbud mot terrängkörning m.m. Däremot anses cykling och svampplockning m.m. ingå i allemansrätten och med stöd av denna får man också röra sig fritt i naturen – dock utan att störa eller förstöra, vilket får anses inrymma att man, med tillämpning av ”sunt förnuft”, inte heller stör djurlivet/viltet. Hunden kan man också ta med sig på sin vistelse i naturen, men dock under de ordnade former som bl.a. kraven i lagen om tillsyn över hundar och katter ställer. När det gäller just hundar så rör det sig som sagt om rovdjur, många gånger avlade just för sina eminenta jaktegenskaper, varför de får förmodas utgöra en större risk för ”viltet på menyn” än vad ex.vis en svampplockare eller cyklist gör.

Hundar ska alltså hållas som vore de kopplade (alt. kopplade på riktigt) under vår/sommar/höst alldeles oavsett andra störningar i närheten.

Mvh

//Nils

NILS HALLBERG
miljörättsjurist

Tack för att du lagt ner lite arbete, intressant att läsa! Jag hoppas vi får behålla den här tråden, det vore bra om ämnet kunde diskuteras klart.

Så nu var allt inlagt som finns för tillfället.

Det vore konstigt om det på ett hundforum inte skulle få finnas en tråd där lagen om hur man har sin hund under barnkammartiden, inte skulle få finnas.

Jag vill också avsluta med att verkligen trycka på naturvårdsverkets tolkning oavsett andra störningar så ska man ha sin hund nära, kopplad eller om lös, som om kopplad.

Tack för att du lagt ner lite arbete, intressant att läsa! Jag hoppas vi får behålla den här tråden, det vore bra om ämnet kunde diskuteras klart.

Tack så väldigt mycket och som sagt, det finns säkert mer att tillägga för andra, alla får såklart lägga till vad de vill och vet. Som alla vet, man äger ingen tråd.

Den enda synpunkten jag har på den här tråden är att jag hela tiden läser rubriken: Myndigheternas syn på Barnkammartidelag

:D

Åh, jag har glömt ett n, ja det kan jag leva med.:), synd bara att det blev en trist felstavning.

Tack för denna tråd! Då har jag ett gott kvitto på att jag har rätt att ha mina hundar lösa. :)

Tack för denna tråd! Då har jag ett gott kvitto på att jag har rätt att ha mina hundar lösa. :)

Varsegod!

Vad roligt att den ändå till viss del är uppskattad.

Men jag måste ändå förtydliga mig- jag har inte påstått att hundar under barnkammartiden promt ska vara kopplade, det är andra användare som när de svarat mig menat att jag menat det ska vara koppeltvång, bäst jag skriver det tydligt så inte missuppfattningar från de andra trådarna följer med.

Däremot skriver jag ju ibland:angel: att om någon har dålig koll på sin hund att "det finns koppel", men det gäller ju faktiskt även under andra tider på året- om kollen är dålig menar jag.

Vad duktig du var som mejlade ut alla frågor! Jättebra att läsa samma sak från olika håll :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka