Mygg/insektsmedel till dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Holsteiner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 691
H

Holsteiner

Vilken typ av mygg/insektsmedel kan man använda till ett dräktigt sto (som alltså ska föla nästa sommar)? Förstår att ingen typ av "gift" är bra egentligen, men av de som finns färdiga i handeln att köpa - vilka använder ni med dräktiga ston?

En person sa; man får väga fördelarna mot nackdelarna. Om hästen är mkt irriterad/stressad av "odjuren" så är kanske ett insektsmedel bättre än att hästen mår dåligt för att den är stressad.

Sv: Mygg/insektsmedel till dräktigt sto?

Vad jag vet så ska ju tex switch även fungera på nyfödda föl.Jag hade på switch samt ett vanligt flugmedel (typ flyfreeride eller vad det heter) när mitt sto var dräktigt.Jag tror inte att det är så farligt.

Jag har använt switch på både dräktiga ston och sto + litet föl. Ingen har visat några reaktioner. På fölungar tar jag bara ett par droppar. Det är nog ingen fara bara man använder med måtta. Som sagt stress pga insekter kan vara skadligt det med.

Jag har en flitigt använd ligghall där hästarna får vara när det är insektsinvasion. Jag tror det ger det allra bästa skyddet. När det var 32 grader i skuggan förra veckan stod hästarna där 12-14 timmar för atts en gå ut och beta på natten

Samma här,jag har en stor maskinhall till mina hästar och den har dom använt väldigt mycket under den varma perioden som varit,finns inte bättre "flugmedel" än den!:)

Doseringen, bara ett par droppar??? På Flaskan rekommenderas per kg häst.

Har två sto med föl på bete, och har köpt en flaska med Switch... Ska jag ej använda doseringen som anges på flaskan för fölen?

Det kan du nog göra, men tänk på att testa lite på dem först så dem inte får utslag :) Kanske kan man ta något mindre än vad det står just fölen. Men för lite gör ju heller ingen nytta. Vi har Switch på våran lille och det har inte hänt nåt :) Du kan nog va lugn.

Doseringen, bara ett par droppar??? På Flaskan rekommenderas per kg häst.

Har två sto med föl på bete, och har köpt en flaska med Switch... Ska jag ej använda doseringen som anges på flaskan för fölen?

Jag har använt mig utav switch både på sto och föl och följt anvisningen som står på paketet.
Och vi har ingen reaktion på någon utav fölen eller stona.

Det är säkert bara jag som är överdrivet försiktig framför allt första gångerna. Jag har även sprayflaskan från Switch som jag använder mellan framben och under magen.

Till fullblodet använder jag en mindre dosering än vad som står på flaskan för hon gillar inte alls switch men det räcker tydligen för hon har inte haft en enda fästing varken i år eller förra året och hon är inte speciellt besvärad av mygg eller knott bara när bromsarna kommer fram. Men mot bromsarna är det inte mycket som hjälper:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 137
Senast: Lavinia
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 798
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 487
Senast: lizzie
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 502
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna