Musklad VS omusklad hästrygg

Ganti

Trådstartare
Jag undrar om någon skulle vilja förklara för mig med t.ex text, gärna bild, på hur en välmusklad hästrygg ska se ut?

Har försökt läsa mig till på nätet men jag hittar inget om det.

Vissa skriver att ryggen ska vara helt rund, det vill säga att man inte ska kunna känna eller se ryggraden, andra skriver att det ska vara som en neråtgående skåra längst med ryggraden där man ska kunna hälla typ vatten och det ska stanna kvar där...

Ja man blir ju lite förvirrad så jag tänkte starta en egen tråd och se vad som kommer fram =)

Sv: Musklad VS omusklad hästrygg

Och andra anser att har man en skåra i ryggraden är hästen fet :-)

Det ÄR jättesvårt med hull och muskler, jag har själv varit en sån som tyckte min 100 kg överviktiga häst var skitsnygg och "musklad"..Ehh joråserru..

Jag har tyvärr inga bilder på min pålla när hon är musklad och slimmad, just nu står hon och har gjort så mer eller mindre 1 år. Om du vill se en omusklad rygg kan jag ordna det dock :-)

/Lavinia

nästan 160 pers som har läst tråden och alla är lika fundersamma och okunnig som jag?
Ingen som vet?

Jo det är svårt, men jag tycker dock att det borde finnas nån förklaring på hur en rätt musklad rygg ser ut =)

Jag har också hört att de hästar med skåra längst ryggraden ska vara överviktiga/fett...

Men är det ryggraden som en skåra borde hästen vara sjukt fet?! Så länge den inte går på anabola eller hälften belgisk blå! :p
Man ska iaf kunna kupa handen lite lätt om man håller på ryggraden. Och se till att där är muskler och inte fett! :D men det känns på konsistensen..

Olika hästar har olika förutsättningar för 'dike' längs ryggraden. Dvs för att häst A ska få det skulle kunna krävas t ex sjukt fet, för att häst B ska få det krävs "normal muskling". Samma sak gäller ju även t ex "hjärtrumpa".

Hästar har olika anatomi, vissa har en mer 'platt' rygg, andra en mer takig (^) rygg osv. Så det är lite svårt i text förklara generellt. Men på en väl musklad rygg ser du "muskelfileer" på sidan av ryggraden. Men frånvaron av det betyder ju inte per definition att hästens rygg är omusklad.

Tänk på människor och magrutor. Alla kan nog få det om de kämpar nog - men vissa behöver knappt anstränga sig eller "träna extra" för att ha magrutor, andra tränar stenhårt men har mindre än föregående.

Så bästa är att lära sig hur sin egen hästs rygg 'ska' se ut!

Det är så olika. musklerna kommer ju olika beroende på vad det är för arbete hästen utför också. Egentligen tror jag det är väldigt svårt att se vad som är muskler och inte bara genom att titta på hästen eftersom dom ser så olika ut.

Jag har inga bra bilder, men det är bilder iaf ;) Hästen i fråga var aldrig på tävlingsnivå för han hade spatt som begränsade våran ridning (fick ej gå på böjda spår osv) Dock var det alltid väldigt viktigt att han inte gick helt omusklad.. Enda välmusklade bilden på min förra häst har han dock sadel på så den är kass egentligen :o Men slänger med den ändå:

33191596.jpg

Hyfsat bra rygg men dåligt med rumpmuskler:
33191598.jpg

Ganska jämnt musklad men inte välmusklad direkt:
33191599.jpg

Under uppbyggnad efter vila:
33191597.jpg

Omusklad och sommarmage :angel:
33191600.jpg

Sen bör man tänka på att muskelbyggning/sättning är oerhört individuell, precis som med människor.

Tack för era svar!! =)

Detta med fileérna har jag aldrig riktigt fattat vad det är om jag ska vara helt ärlig :S

Min häst t.ex. har en okej överlinje, hon ser alltid ganska fin ut över ryggen oavsett om hon rids eller ej. Eller ja,
just nu är hon nog det fulaste hon någonsin varit. Jag ska se om jag hittar en bild som kan illustrera. Så länge
bjuder jag på lite gamla bilder på hennes rygg.

På min häst måste man känna och klämma!

Runt 7 månader gången i sin dräktighet, promenerades och reds knappt.
st-4.jpg

Välmusklad och fin!
stdsc.jpg

Vilat i x antal månader pga en fraktur i carpus.

Stellabildmage1.jpg

Totalt omusklad pga skador.

Stellamage-1.jpg

Perfekt.

myferrari_by_eldfuxen-d3f6901.jpg

Vilken skillnad det ær på henne, trots att hon på alla bilder ser fin ut i hullet! Hur många olika sadlar/bomviddar måste du ha mellan "perfekt" och "totalt omusklad"?

Hennes måttade childeric var typ en "match made in heaven" och hon kunde ha den även om hon var omusklad,
men med en padd. Hon ändrade sig inte mer än att sadeln blev för vid. Till slut så passade den dock varken mig
eller henne så då skaffade jag en bomlös sadel. Nu har jag en vidare childeric. Men nu har hon ju inga muskler
igen då hon fått föl + att hon har lite mer svängd rygg nu efter fölet och så börjar hon ju bli gammal, så jag tror
inte att den kommer att passa på henne sen. Vi får ut i sadeldjungeln igen om hon blir ridbar igen. :)

Jag har i alla fall exempel på dåligt musklad rygg (som visserligen är takformad också och ser ännu värre ut pga det).

a9-1.jpg

12-1.jpg

Tack för era svar och bilder, men det är själva ryggen jag är intresserad av inte hela överlinjen.

Det som skulle hjälpa mig är bilder tagna snett/över ryggen så man tydligt ser hur ryggen ser ut musklad eller omsuklad...

Tack för era svar och bilder, men det är själva ryggen jag är intresserad av inte hela överlinjen.

Det som skulle hjälpa mig är bilder tagna snett/över ryggen så man tydligt ser hur ryggen ser ut musklad eller omsuklad...

Sådana bilder är väldigt svåra att få rättvisande. Om de inte är takiga i omfattningen som den bild som las upp igårkväll nåt inlägg ner, så fotar du ryggen uppifrån/snett uppifrån så ser det nästan alltid mer välfyllt ut än det är.

Ut och titta på hästryggar, och kläm - det är enda sättet.

Jag letade bilder på min, men det går inte på bild se skillnaden direkt bra - trots att det är två sadelvidder och rejäl skillnad emellan.
Byter jag häst kan du få se både omusklat och musklat som ser lika ut med - för det är fett över. Osv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 062
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 738
Senast: Karminnie
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka