Sv: Munkorg

*knapp lån*
Jag blev lite nyfiken. Hur är det att leva med en så stressad hund att han tuggar i sig plast? Är det vanligt att stressade hundar ger sig på just leksaker?
Hur/vad gör en hund stressad?
Jag tror inte jag mött någon stressad hund, förutom en breton som hade ett extremt dåligt hundspråk (svanslös?) Han sprang nästan ihjäl sig för att vara alla hundar till lags.
Och en setter som nöp folk i arslet när dom fick besök, han hade också ett stressbeteende.
Men annars är jag skonad stressade hundar.
Vilka raser blir lätt stressade ( om det finns rastypiskt?)
Hur hjälper man hunden?
Finns det spec. tränings sätt?
Ska man undvika det som stressar, eller utsätta i små doser?

Berätta gärna!
Jag blir alltid nyfiken på det jag inte kan något om!

*Jenny *

Jag har en extremt ostressad hund, en bomb skulle kunna detonera bredvid henne och hon hade bara tittat på den... MEN, när hon lämnas själv förvandlas hon till ett monster, stressad är bara förnamnet. Så en hund kan vara otroligt stressad i en situation, men inte en annan. Det är oftast inget konstant tillstånd.

Håller med Lady Vip.
Min hund blir stressad av för mycket ändringar av rutiner. Sen klarar hon inte av hårda ord. Tar åt sig när barnen grälar med varandra. Vi har fått anpassa mycket efter henne men det gör inget eftersom det bara är nyttigt att barnen förstår att deras tjafs påverkar hunden. Då de verkligen älskar henne, så försöker de lugna ned sig.

Freja blir även tokstressad när hon blir lycklig.. det kommer besök, hon får bada, huggben.. eller som när husse tar fram hagelbössan för lite underhåll.. Hon älskar att följa med honom på jakt. Det tar ett tag innan hon lugnar ned sig. Till skillnad från den andra labben som kopplar bort så fort hon fattar att det inte är dags för jobb.

Nu ligger hon bredvid mig i soffan och snarkar ljudligt.. så det är inte stress hela tiden. När hon känner igen sig i situationen, så är hon cool som glass..

Senast ändrad:

bara vid de tillgällen vi inte har 100% koll på honom

Fast... Vid de tillfällen man inte kan ha full koll på en sådan hund som du har ska den inte ränna okontrollerat lös heller. Känns ju nästan som ett bättre alternativ att vara inne eller sitta hundgård? Medan du får bukt på problemet tänkte jag.

Jag kan inte heller ha full koll på min hund alla gånger så då får hon ligga och tugga på ett ben i hundgården medan jag är upptagen.

Fast... Vid de tillfällen man inte kan ha full koll på en sådan hund som du har ska den inte ränna okontrollerat lös heller. Känns ju nästan som ett bättre alternativ att vara inne eller sitta hundgård? Medan du får bukt på problemet tänkte jag.

Jag kan inte heller ha full koll på min hund alla gånger så då får hon ligga och tugga på ett ben i hundgården medan jag är upptagen.

:bow::bow:
En så stressad/nervös hund mår förmodligen bättre i en bra hundgård än i munkorg!

Då du har 2 småbarn som sprider ut sina utesaker (det är dem du tror han tuggat på och fått i magen). För att komma åt utesakerna måste han väl ha tillgång utan uppsikt på gården?
Ni vill heller inte "låsa in honom" då antar jag att du menar ej fri tillgång till tomten? dvs att han är inomhus med stängda dörrar.

Då ni vet att hunden blir glad då folk kommer på besök och hämtar en leksak så bör ni ju även med lätthet kunna träna bort de med tex byteshandel. Ett tuggben, godis eller en hundleksak att byta den förbjudna leksak med..

Så kör du byteshandel och inte låter honom vara ute i trädgården själv behöver du inte en munkorg på hunden, inte sant?

Jag har varken barn eller schäfer som äter plastsaker, men TS har det. Jag ser faktiskt ingenstans att TS skriver att hon inte vill träna sin hund.

Visst är det rimligt att TS över byteshandel. Men jag ser inte varför det skulle utesluta användningen av munkorg. Efter det inlägg där TS skriver att hunden är av den mer stressade typen så är jag dock benägen att hålla med om att hunden förmodligen skulle vara betjänt av en hundgård. Men det utesluter ju inte byteshandel och munkorg vid vissa tillfällen det heller.

Undrar jag om en sån hade passat på mim staff också?! Eller om han har för kort nos... Får testa för Grizzly finns här i närheten.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 914
Senast: skiesabove
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 035
Senast: nejlica
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈