Görel
Moderator
Det har jag aldrig sett, men jag har förstås inte sett allt.Ja, det kan bli så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag aldrig sett, men jag har förstås inte sett allt.Ja, det kan bli så.
I samband med en vårdnadstvist t ex. Om den ena föräldern 'får' ensam vårdnad så kan föräldern behöva ha mer kontakt för att få till umgänge.Det har jag aldrig sett, men jag har förstås inte sett allt.
Men sluta nu. Ensam vårdnad innebär att man slipper samarbeta med den andra föräldern i mängder med frågor, tex skolgång, resor, läkarbesök etc.I samband med en vårdnadstvist t ex. Om den ena föräldern 'får' ensam vårdnad så kan föräldern behöva ha mer kontakt för att få till umgänge.
Den erfarenheten delar inte jag. Domstolen brukar skriva tydliga domar om hur umgänget ska se ut och en del uppger även hur kontakten ska se ut, så att sådana situationer som du beskriver inte ska behöva uppstå.I samband med en vårdnadstvist t ex. Om den ena föräldern 'får' ensam vårdnad så kan föräldern behöva ha mer kontakt för att få till umgänge.
Vårdnad, boende och umgänge är olika saker. Domar gällande detta kan se olika ut.Men sluta nu. Ensam vårdnad innebär att man slipper samarbeta med den andra föräldern i mängder med frågor, tex skolgång, resor, läkarbesök etc.
Ensam vårdnad innebär ju inte att barnen träffar den andra föräldern mer än ifall man har delad vårdnad. Snarare i 99,9% av alla fall så är det ju så att ifall den ena föräldern har ensam vårdnad så är det någonting som tryter i den andra föräldern, och det är i nästan alla fall så att barnen är mindre hos den föräldern än "normalt".
Jag håller med om att det inte hör till vanligheterna. Det var länge sedan jag jobbade med familjerätt men sådana situationer har förekommit.Den erfarenheten delar inte jag. Domstolen brukar skriva tydliga domar om hur umgänget ska se ut och en del uppger även hur kontakten ska se ut, så att sådana situationer som du beskriver inte ska behöva uppstå.
Min uppfattning är att domstolarna insett problemet och förtydligar domarna för att problemen inte ska behöva uppstå.Jag håller med om att det inte hör till vanligheterna. Det var länge sedan jag jobbade med familjerätt men sådana situationer har förekommit.
Jag ska inte fortsätta rantet men det jag tänker på var inte alltför länge sedan. Tyvärr.Min uppfattning är att domstolarna insett problemet och förtydligar domarna för att problemen inte ska behöva uppstå.
Ot men vilken fantastisk grund du givit din son om han trots autism kan uttrycka att han inte kan kontrollera sina känslor hos sin pappa. Vilken insikt hos någon så ungDet är också en tanke jag haft, att jag skulle må bättre av att slippa oron över hur barnen har det hos pappan och stressen över att vara ständig jour.
Viss avlastning finns, mina föräldrar. Problemet där är att äldsta barnet har autism och kan i perioder ha mycket utbrott. Mina föräldrar orkar inte riktigt med det. Men absolut, viss avlastning finns vilket jag är oerhört glad för!
Jag gissar att pappan kommer vilja komma hit för att träffa barnen i stället. Stora vill inte träffa pappa alls säger han, och det är skitsvårt att bemöta. Han känner sig så sviken av sin pappa och jag vill verkligen att han ska känna att jag är på hans sida. Samtidigt som man såklart inte ska prata skit om den andra föräldern. Jag försöker bekräfta och validera hans känslor och säger att det pappa gör är fel.
Tror du inte barnet redan tänker på det rätt mycket om hen nu inte trivs där och blir så stressad inför besöken. Kanske det blir en lättnad att få prata om det och berätta om hur hen tänker? Du kan ju prata i öppna frågor så att säga.Jag tänker att det är något vi tar tillsammans med/efter besök med soc. Jag vet inte riktigt vad jag har för rättigheter, hur pappan tar det och vad soc rekomenderar. Vill inte starta mer oro och tankar hos barnet än. Men absolut, han är klok och kan prata och resonera så vi kommer prata om det.