Multitalang

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 004
H

Helan

Vad anser ni gör en hingst till mulittalang?
Lambourghini, Nobel mfl beskrivs vara multitalanger, men vad gör dem till detta? Höga poäng på bruks, och/eller tävlingsresultat?

Sv: Multitalang

De "svenska" multitalangerna har jag varit tveksam till. Ofta känns det som att det är en hingst som är bra i en gren som stammen inte riktigt stämmer med. Jag skulle inte välja en sådan hingst, eftersom det är svårt att veta vad som slär igenom på avkomman. Om jag t.ex. vill ha en förbättrad kapacitet så skulle jag välja en hingst där det är genomavlat i flera generationer.

Ur avelssynpunkt tycker jag att det är intressantare att prata om multiförvärvare i sådana fall, som t.ex. Argentinus som lämnat ett otal svårklasshästar i både hoppning och dressyr.

För Nobel gäller det väl tävlingsresultat i svår klass i både dressyr och hoppning.

För Lambo är det att han gjort bra resultat i båda grenarna på bruks. Samt att han stam talar för att kunna ge både dressyr och hopphästar. Han är dock rätt ung ännu, så vad avkommorna gjort går ju inte att jämföra med äldre hingstar.

Tycker även att kan kan se på avkommorna, hur de blir. Anser att Quite Easy räknas dit då hans avkommor gör fina resultat både inom hopp och dressyrsporten... Eller?
Likaså New Balance som själv tävlat inom båda grenarna och har flera avkommor som får höga poäng på både hoppning och gångarter...

Multitalang är för mig en häst med bra gångarter, god hoppförmåga och hög ridbarhet. Om det sedan är en hingst så ska han lämna samma egenskaper vidare till sina avkommor.

Kanske Aerline H kan räknas till dessa också då?

Omman tittar på hans blup ska han väl göra det, det är bara skritten som är under.

Highlight är en annan hingst som bara har grönt på sin blup.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 703
Senast: ildiko
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har gått 24 gånger hos psykolog nu, har sista på onsdag. Det enda jag fått höra innan är hur bra det är, så jag tror mina...
2
Svar
35
· Visningar
4 321
Senast: Enya
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka