Motsvarande frisk ras?

Silver Girl

Trådstartare
Har en vän som funderar på hundras. Hon har kommit fram till att den perfekta hunden för henne (lynne, aktiveringskrav, storlek och pälsvård) egentligen än en cavalier. Men hon vill inte ha en ras med så många rasbundna sjukdomar och varken hon, jag eller någon i vår närhet har tillräckliga kunskaper/kontakter i rasen för att kunna hitta ev friskare linjer.

Vilken hundras skulle ni rekommendera henne i stället?

Det hon söker är i första hand en kompis, till promenader och lättare träning. Ska klara någon vecka med lite mindre aktivering då och då. Kommer gå valpkurs och ev något ytterligare för att det är kul, men har inga tävlingsambitioner.
Vill ha en liten hund (max kring 40-45 cm). Ingen pälsvård (ej heller klippa eller trimma), förutom borsta regelbundet. Låg jaktinstinkt.
Och en ras där det är lätt att få en frisk hund utan att behöva vara insatt och ha kontakter.

Sv: Motsvarande frisk ras?

Västgötaspets kanske?

Visserligen ett helt annat utseende än cavalieren, men väldigt friska :)

Om det inte vore för jaktlusten så låter det ju faktiskt som om vinthundarna hade kunnat passa fint. Kanske kan vara läge att hålla utkik efter en italiensk vinthund, en omplacering som man vet att inte har så mycket jaktlust? Många italienare är, trots att de är vinthundar, väldigt lätta att ha lösa ute.

Sheltie. Generellt friska, enkla hundar. Är väl inte lika glada för folk som spanielraserna men det finns gott om undantag. Det finns problem med rädslor i rasen så det får man vara noga med när man letar valp. Kan ha lätt till skall men det finns de som aldrig säger ett ljud.

Det finns ju en ras som heter enbart King Charles. Den är lite större än cavaljeren och inte lika populär o sönderavlad. Jag vet dock inte hur det är med friskheten, men det bör rasklubben kunna svara på.

Det finns ju en ras som heter enbart King Charles. Den är lite större än cavaljeren och inte lika populär o sönderavlad. Jag vet dock inte hur det är med friskheten, men det bör rasklubben kunna svara på.

King Charles Spaniel är (/ska vara) mindre än en Cavalier Kring Charles Spaniel, och så vitt jag vet har dom en del problem med hjärt- och ögonsjukdomar likt Cavaliern. Möjligen även besvär med andning hos extrema exemplar.

Kanske en Mittelzpits? Det är små och friska hundar.
http://www.skk.se/hundraser/tysk-spets-mittelspitz/
Det förekommer patella luxation, men jag känner ingen som har en mittel som har det.

Vår mittel har nästintill ingen jakt i sig och har mycket lättskött päls. Hon är väldigt lättlärd och tycker om att komma på promenader med hon klarar sig bra en vecka utan massa aktivering.

Tyvärr kan en del mittlar vara lite skälliga, men det är nog individuellt. Vår är inte så skällig utan varnar mest om det är något konstigt.

Svarar alla:

Sheltie, mittelspitz och papillon har varit med i funderingarna, men vi har fått uppfattningen att de kanske kräver mer aktivering, speciellt sheltien, för att bli harmoniska hundar. Skall i måttliga mängder är inga problem, hon bor i hus och kommer inte störa grannar i någon större omfattning. Beskrivningen av mittelspitz lät lovande, den kanske kräver mindre än vi tror?

Västgötaspets och petit brabachon får jag föreslå, tror inte hon har funderat på dem. Men vet att hon inte är så förtjust i plattnosade hundar, så den senare kanske faller på det.

Vinthunden faller på jakten. Hon vill om möjligt kunna ha hunden lös ibland, och att träna en vinthund till det kan ju bli svårt utan tidigare erfarenhet.

Senast ändrad:

Svarar alla:

Sheltie, mittelspitz och papillon har varit med i funderingarna, men vi har fått uppfattningen att de kanske kräver mer aktivering, speciellt sheltien, för att bli harmoniska hundar. Skall i måttliga mängder är inga problem, hon bor i hus och kommer inte störa grannar i någon större omfattning. Beskrivningen av mittelspitz lät lovande, den kanske kräver mindre än vi tror?

Västgötaspets och petit brabachon får jag föreslå, tror inte hon har funderat på dem. Men vet att hon inte är så förtjust i plattnosade hundar, så den senare kanske faller på det.

Vinthunden faller på jakten. Hon vill om möjligt kunna ha hunden lös ibland, och att träna en vinthund till det kan ju bli svårt utan tidigare erfarenhet.

Alla vinthundar jagar inte, jag vet både en italiensk vinthund oc´h en whippet som inte jagar alls:)

De är såå enkla att ha lösa, alltid nära:O)

Men det finns mycket jakt i rasen. Och man ska väl inte köpa valp och hoppas få en som inte är rastypisk. ;)

Utseendemässigt lik, betydligt mer frisk och som i alla fall verkar som en lätt ras: Nederlandse kooikerhondje

Nu har jag träffat väldigt olika koikers, men har överlag uppfattat dem som mer krävande? Fina dock absolut.

Bedlingtonterrier är skitroliga hundar som är enkla! Dock lite pälsvård, men inte mer än att de ska klippas regelbundet och borstas nån gång i veckan.

Braben är inte så homogen och finns med både kort och lite längre nos. Även storleken skiljer en del.
Min hane är en plattnosad skrutt på 4 kg medans bekantens väger 6,5 kg och har riktigt mycket nos. Så gillar hon rasen i övrigt kan hon säkert hitta en variant som passar henne.

Vi har en finsk lapphund, och det är inte mycket jakt i henne. Hon kan sticka efter ekorrar eller en hare som springer upp precis framför henne men i övrigt är det inga problem att ha henne lös där vi bor, trots att det finns mängder med hare och rådjur.

Alla vinthundar jagar inte, jag vet både en italiensk vinthund oc´h en whippet som inte jagar alls:)

De är såå enkla att ha lösa, alltid nära:O)

De hundarna är i så fall inte det minsta rastypiska och man bör inte stödja avel på dem genom att köpa avkommor från sådana hundar och absolut inte hoppas på att få en sådan hund när man köper valp.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 529
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar