Motsvarande frisk ras?

Sv: Motsvarande frisk ras?

Papillonen är avlad för sällskap, i viss mån agility. Då säger uppfödarna att den är avlad för bruks :D
Jag för min del tycker att den "bruks" avlade hunden är roligare, det innebär ju bara att de har avlat på föriga hundar som gillar att vara med - bättre mentalitet helt enkelt!

Det är en väldigt lätt hund som gillar att vara med överallt, och för min hund och de jag känner till räcker det mycket väl som daglig aktivering.
Fast får hon chansen att hänga med någon annan familjemedlem om jag ligger i sängen och är sjuk, så blir man dissad på två röda :cautious:

Hur är det med Japanese chin? Jag ska erkänna att jag inget kan om rasen men utseendemässigt stämmer den väl rätt väl överens med vad som söks? Har som sagt ingen aning om hälsoläget etc.

Jag är bara välbekant med en japanese chin, som visserligen är ganska hårt utställningsavlad men som bara agerar 'sällskapshund' och han har så många osunda, maniska uttryck att jag inte ens vet var jag ska börja. O_O
Har en känsla av att de kanske kräver mer än folk vill tro?

Tibetansk spaniel ?

Frisk och långlivad, relativt lika i mentaliteten men kanske något mer självständig men det är givetvis individuellt såklart. Goa små clowner som inte kräver mycket pälsvård, en genomborstning 1 gång i veckan räcker alldeles utmärkt. Med rätt motivering så kan de slå knut på sig själva för att få belöningen (tittar på min godisgris till tibbe ^^). Inte en så stor ras om man ser till antalet individer men i stort sett alla uppfödarna (finns 1 som jag personligen undviker men det är allt) avlar med sunt förnuft och på vettiga hundar så det är inget problem att hitta en frisk och sund individ :)

Bedlingtonterrier är skitroliga hundar som är enkla! Dock lite pälsvård, men inte mer än att de ska klippas regelbundet och borstas nån gång i veckan.

Jaaa! Bedlisar är helt underbara hundar! De ser ju lite hejiga ut när de är klippta men när de inte är det så ser det ut som en helt annan hund! Och man måste ju inte trimma dom. Har en kompis som har kennel och alla hennes Bedlisar är supermysiga. Pigga, glada och sociala. Och pälsen är så mjuuk :love:

Jag säger Papillon jag med. Mycket enkla hundar som tål att vara med på saker hela dagarna. Men också kan klara sig med måttlig aktivitet om man tex är sjuk.

Jag har haft pappisar i 25 år nu. Det är en härlig ras som är med på allt.
De är intelligenta och har en bra "av och på-knapp". De har inte jakt eller skall i sig mer än normalt.

Mina borstas inte ens varje vecka. Snarare varannan eller var 3:e. De är utan tovor trots att de är med i stall hela dagarna och busar i skogen etc.
Bakom öronen kan man behöva hålla mer koll på tovor. Men resten av pälsen brukar vara silkig och tovar sig inte lätt.
Det är en frisk ras. Det ev problem de kan ha rasbundet är en ögonsjukdom och knä-tjofräs. Det kollas alla reggade föräldrar för innan avel. Så för att safe:a kollar man att hunden är avlad av skk-uppfödare.

Pappisar är små glädjesprinklers! ;)

Jaaa! Bedlisar är helt underbara hundar! De ser ju lite hejiga ut när de är klippta men när de inte är det så ser det ut som en helt annan hund! Och man måste ju inte trimma dom. Har en kompis som har kennel och alla hennes Bedlisar är supermysiga. Pigga, glada och sociala. Och pälsen är så mjuuk :love:
Och den enda rasbundna sjukdom beräknas vara bortavlad inom typ 10år om den inte är det redan.

Någon av griffonraserna, långhårig dvärg- eller kanintax, welsh corgi, västgötaspets, papillon.

ang sheltie så är min erfarenhet att de inte är särskilt krävande, de jag har träffat och lärt känna har varit utmärkta familjehundar i normalaktiva familjer.

Nu har jag inte haft någon själv men mina farföräldrar har haft ett antal och det har verkligen inte varit några krävande hundar, utan är nöjda och glada om de får vara med sin familj på utflykter, promenader, ute på tomten etc. Farfar tycker att lydnadsträning osv är ett hemskt onödigt hittepå dessutom så nån träning har det inte varit tal om, men glada och nöjda har hundarna vart ändå. Ett klassiskt farfarcitat: "Han får sitta vart och när han vill, vem är jag att tala om för honom vart han ska slå ner rumpan?"

Lätt till skall har de dock, vilket kan driva mig till vansinne, men glada, lättsamma och trevliga hundar utan tvekan

Dansk-Svensk Gårdshund.

Trevlig, lättsam ras. Minimal pälsvård. Liten jaktinstinkt (ja, med undantag för möss och råttor förstås). Social, lättlärd, familjekär. Anpassningsbar, trivs lika bra med att ligga och sova under skrivbordet på kontoret som att busa runt på gården eller kuta på agilitybanan.

Tikarna är mycket hemkära, jag har alltid kunnat ha mina lösa hemma på gården utan problem.

Inga större sjukdomsproblem, vad jag vet.

Bedlingtonterrier är skitroliga hundar som är enkla! Dock lite pälsvård, men inte mer än att de ska klippas regelbundet och borstas nån gång i veckan.

Bedlingtonterrier är en ras jag har ett väldigt gott öga till också! Det finns en i byn och han är verkligen jättetrevlig och okomplicerad.

Annars kanske tibetansk spaniel eller bichon havanaise skulle kunna passa.

Även welsh corgi cardigan. Supertrevliga hundar som stannar på gården som hänger med på allt, men är lugna om de inte aktiveras dagligen.

Haha det var många lustiga svar du har fått tex vinthund och terrier när du frågar efter en hund som är ointresserad av jakt och har lågt aktiveringsbehov :D

Jag röstar också på Papillon, söt som Cavalieren, snäll och okomplicerad ras som dessutom är känd för att vara frisk.

KL

Tack för alla svar. Just nu funderar min vän främst på papillon, med mittelspitz och tibetansk spaniel som alternativ.

Ursäkta att jag snor tråden lite grann :o men då jag själv känt mig sugen på en cavalier om jag skulle skaffa en hund så har jag följt den här tråden med stor nyfikenhet.

Har sett tipsen och blev förtjust i mittelspitzen, osäker på welsh corgin om den passar även om jag älskar deras utseende och skulle gärna ha en om jag kunde :love: Dock så blev jag nyfiken på de andra förslagen.
Flera har föreslagit Papillon, men då tänker jag tillbaka på en Papillon som jag kände för länge sedan och kommer ihåg en liten hund med skarpa skall som ekade i ens öron :crazy: Är rasen skällig?
Och några föreslog Bedlingtonterrier, jag kikade på rasen på skk's hemsida och där står det att den kräver en bestämd hand, alltså passar den inte riktigt som en förstahund?

Och några föreslog Bedlingtonterrier, jag kikade på rasen på skk's hemsida och där står det att den kräver en bestämd hand, alltså passar den inte riktigt som en förstahund?
Jodå den passar, har en bekant som skaffade en bedlingtonhane för två år sedan, det var hennes första hund. Han blev väl lite bortklemad då och då under sin uppväxt men sen började de på valpkurs och mer än sådan bestämd hand behöver man inte ha. Men tikarna är kanske mer följsamma och hemmakära än hanarna och man ska inte uppmuntra jaktbeteende hos dem. Men utöver det så är de bra för nybörjare, lätta att ha att göra med och en väldigt frisk ras.

Det finns en jaktavlad bedlingtonterrier också (i England) och dessa hundar kräver nog garanterat en bestämd hand. Men bedlisen som finns i Sverige är betydligt mildare.

Ursäkta att jag snor tråden lite grann :o men då jag själv känt mig sugen på en cavalier om jag skulle skaffa en hund så har jag följt den här tråden med stor nyfikenhet.

Har sett tipsen och blev förtjust i mittelspitzen, osäker på welsh corgin om den passar även om jag älskar deras utseende och skulle gärna ha en om jag kunde :love: Dock så blev jag nyfiken på de andra förslagen.
Flera har föreslagit Papillon, men då tänker jag tillbaka på en Papillon som jag kände för länge sedan och kommer ihåg en liten hund med skarpa skall som ekade i ens öron :crazy: Är rasen skällig?

Mittelspitzen är ingen frisk ras... tyvärr! Har en kompis som har 2 stycken, och dom är sjuka jämt! Jag vill inte ens veta hur mycket dom kostat henne i vet. räkningar. Men dom är underbara hundar! Allt för nära till skall tycker jag, men väldigt väluppfostrade och trevliga!

* Jenny *

Alla mina pappisar har varit tysta. De är som sagt väldigt intelligenta. Så de gör vad de får.

Jag känner en skällig pappi. Den är extrem på många sätt. Så att den skäller beror lite på att den har mer benägenhet mentalt för saker än övriga pappisar. Men också får att den tillåtits härja.

Jag vet många som berättat historier om aggressiva eller bjäbbiga pappisar de vuxit upp med. Men jag har trots att jag känner många och haft ett par själv inte mött mer än någon enstaka och uppenbart märklig individ.

Jag är allergisk mot bjäbb. Så sånt reagerar jag på.
Så nej - pappisar ska inte ha nära till skall normalt.

Alla pappisar jag har träffat har varit skälliga men mycket handlar nog om uppfostran med.

Vår Papillon var inte det minsta skällig men googlar man verkar det finnas skälliga exemplar. Vi uppfostrade inte våran alls däremot var grannens tax väldigt skällig trots att de ständigt gapade på den. Vår hund brukade dock sätta upp nosen i vädret och sjunga en trudelutt som hälsningsfras när man kom hem och hade varit borta en stund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 529
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar