Motsvarande frisk ras?

Sv: Motsvarande frisk ras?

Vår hund brukade dock sätta upp nosen i vädret och sjunga en trudelutt som hälsningsfras när man kom hem och hade varit borta en stund.

Haha låter som min tjej ^^ Har man varit borta någon timme eller liknande så blir man grundligt välkomnad med "skönsång" a.k.a. lite klent ylande-liknande läte :D

Mittelspitzen är ingen frisk ras... tyvärr! Har en kompis som har 2 stycken, och dom är sjuka jämt! Jag vill inte ens veta hur mycket dom kostat henne i vet. räkningar. Men dom är underbara hundar! Allt för nära till skall tycker jag, men väldigt väluppfostrade och trevliga!

* Jenny *

Med frisk ras menade jag främst få kända rasbundna sjukdomar. Vad jag kunnat läsa mig till är dessa få hos mittelspitz, men rekommenderas kolla patella och ögonlysning.
Sedan kan ju alla hundar bli sjuka. Vad är det för fel på din kompis hundar? Något som kan hänföras just till deras ras?
Är nyfiken då jag själv planerar mittelspitz under nästa år :)

Jag känner bara en bedlington, men han är helt underbar. Okomplicerad, mjuk, kan slappna av överallt, tålig, trevlig, orädd. Om det är nån hund som inte kräver en fast hand, så är det den, han är väldigt mjuk. Har väldigt liten motor och stort doftintresse, dvs är lite svårjobbad, men väldigt lätt i vardagen och att leva med. Kan inte svara för hur rastypisk han är, men som jag förstått hans matte så är han som dom ska vara temperamentsmässigt.

Jag hade lätt skaffat en bedlington, om det inte var för pälsen, som blir smutsig och blöt och måste klippas och badas. Men så är jag bortskämd med släthåriga hundar som kräver noll pälsvård.

Med frisk ras menade jag främst få kända rasbundna sjukdomar. Vad jag kunnat läsa mig till är dessa få hos mittelspitz, men rekommenderas kolla patella och ögonlysning.
Sedan kan ju alla hundar bli sjuka. Vad är det för fel på din kompis hundar? Något som kan hänföras just till deras ras?
Är nyfiken då jag själv planerar mittelspitz under nästa år :)

Jag är inte så insatt, men ska be henne skriva här själv. Hon finns här på Buke ibland!

* Jenny *

Nej, jag tycker inte det är en skällig hund. Om man inte legat i sängen i en vecka(sjuk aptråkig matte/husse, då får dem lätt till skall. Och andra sidan så är de väldigt lättränade och man kan säga åt dem att gå o lägga sig igen och så blir det tyst :)

Min blir skällig om hon inte får tillräckligt med stimulans.
För att hålla henne nöjd räcker det med att hänga med på dagens aktiviteter och det är lätt att ta med en sån liten och söt hund (de flesta hjälper gärna till med den, alla tycker den är söt, och ingen blir rädd för en sån fluffig liten söt varelse)

Det är jag som är "kompisen" som kamomillo pratar om! :)

Jag har som sagt två st, båda två med dåliga knän trots patellafria föräldrar och syskon och de har själva 0/0 på sina respektive patellaintyg.
En av mina är opererad för patellaluxation, den andra tränas för att slippa opereras.

Vår veterinär säger sig märka av allt mer dåliga knän hos rasen, patellan undersöks vid 1 års ålder, innan hundarna är riktigt klara i kroppen och de kan vara stabila då, men kan ett - ett par år senare vara ostabila.

I övrigt är det inte så många rasbundna problem, men som sagt patellaproblemen ökar, och det har varit tal om någon ögonsjukdom (minns inte vilken i skrivande stund) som börjat visa sig i enstaka fall. Man bör också vara väl medveten om att mentaliteten inte alltid är stabil, det finns många nervösa mittlar där ute.

Däremot så tycker jag att det är en fantastisk ras! Lättmotiverade, enkla att ha att göra med, följsamma men med lite egen vilja, nära på ingen pälsvård, hänger mer än gärna med på allt man har att erbjuda! Tränar (och har tävlat lite) lydnad och viltspår med min ena och den andra älskar att köra drag!

Dock har vissa väldigt lätt till skall, andra är ganska tysta.

Tack för info!
Har redan som plan att försöka hitta en kennel som inte enbart ställer ut utan tränar/tävlar annat också. Känns som det skulle ge större chans att hitta rätt hund. Är medveten om risken med skällig hund, men då allt annat känns rätt med rasen så kan jag kompromissa med det.

Hoppas det är ok att jag slänger in fler frågor om Mittelspitz.
Nu är det inte aktuellt för mig förrän om ett år men vad jag har läst så verkar Mitteln vara en näst intill perfekt ras för mig. Det är lätt till skall jag är orolig för eftersom jag bor i lägenhet. Att hunden skäller när det är uppe i varv har jag inga problem med men i lägenheten och ex hundmöten vill jag inte det. Att dåliga knän blir vanligare gör mig också tveksam.

När man tittar på kennlar och valpar vad ska man titta på för att få en så frisk individ med stabil mentalitet?
Kan man också se på föräldrar och även på valparna tidigt om de har lätt till skall och hur lätt är det att träna bort?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 529
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar