Sv: Motion??

Brukar bli en morgonpromenad på 1-2 timmar (då vi har sällskap med andra hundar oftast och inte går hela tiden).

Mitt på dagen får labben gå 1 timme ungefär, medan lagotton får en mindre promenad + träning (lydnad, trick mm. vad vi känner för).
Kvällen en promenad på ca 1 timme (ibland uppdelat på två).

Nu när det är så varmt brukar det bli kortare, då den ena är ung och den andra gammal (7 månader samt 9 år).
Och när vi är på sommarstället är de ute hela dagarna och får då istället två promenader (en på morgon och en på kvällen) på en timme vardera. Då leker de ju mycket under dagen också...

Fakta

11 månaders Grand Danois

Höjd : 86 cm

Vikt : 70 kg + ( ska väga honom hos vet nu nästa månad )

Motion

Vi är ute och promenerar ca 1 timmes ihållande promenad ( lös ) då tränare vi litw lydnad ( allmän ) busar med någon hundkompis, jagar lite pinnar m.m

Sedan är vi ju ute på kisspromenader också dom vara i ca 20 min * 3ggr /dag
Vi ska även försöka simträna några gånger i veckan nu under sommarperioden.

Vi försöker undvika mono-rörelser och för mycket bus på stumt underlag nu under växtperioden.

Men samtidigt så måste han få springa, leka och härja fritt.. Om han tar skada av det så kan jag inte straffa mig själv då är det aveln som det är STORA fel på, tyvärr.

( Han ska röntgas i januari 06 )

*lånar knapp*
Hur mycket BÖR man anstränga en 10 (snart 11)-månaders unghund?
Hon är stor och kraftigt byggd (Schäfer/rottweiler/berner sennen).

Var hos vet. i lördags och då sade hon att jag kunde börja cykla och springa med henne pga av att hon kommer att bli såpass stor, så skulle hon muskla sig för att skona ben och leder.

Men hur mycket är lagom att cykla i början? Hur många gånger i veckan?
Sen ska vi börja med simträning nu när vädret äntligen blivit bättre, hur länge bör hon simma?

Vi går även en timmes promenad/dag på både asfalt, grusväg och skogsmark.
Sen kör vi lydnad i cirka 40 minuter/5 ggr veckan och cirka två ggr/veckan spår.
Och vi leker även med boll eller frisbee på tomten i cirka en halvtimme/dag.

Är det någon som har några bra tips?
Finns det något mer man kan göra?

Skulle absolut inte rekomendera cykling till en så pass stor hund som inte blivit röntgad, alldeles för enformig motion enligt mig.

Simträning däremot är bra för muskulaturen.

Springning på hårt underlag och i koppel skulle jag också akta mig för, när jag joggar och Atlaz är med så springer vi enbart på preparerat underlag , han får vara lös ..
Då joggar vi mellan2-4 km och detta ca 2 ggr veckan

Min gamling är 11 år och han går lös på skogspromenader 3-4 ggr/dag ca 30 min per gång, så totalt 1,5-2 timmars promenad per dag. Han orkar tyvärr inte springa med när jag rider längre.

jag har inte tänkt att springa med henne på asfalten när vi joggar, utan det får bli i skogen. Är det bra underlag? Om hon springer i mitten av grusvägen eller i gräskanten?

Hur gör ni som kan ha era hundar lösa? Hur har ni tränat dem till det?
Om jag släpper min så stannar hon hela tiden och nosar i kanterna och drar in i skogen om hon hittar något intressantare än att springa med mig.
Jag gillar inte att behövsa ha henne kopplad när vi springer, då kan hon ju inte springa i sin egen takt.

Ska vi vara två när vi tränar lösträning med henne dom första gångera eller hur har ni gjort?

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 659
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
831
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: MML
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 495
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka