vicsan

Trådstartare
Jag har en aktiv Dansk svensk gårdshund som är 2 år. Jag undrar hur mycket jag kan motionera honom? Hur märker man om hunden får för mycket motion?

Sv: Motion

Så länge hunden är frisk osv så brukar det vara ägarna som blir trötta innan hunden blir trött. Det viktiga att tänka på bara är att värma upp innan och varva ner efter krävande aktiviteter i stil med agility, drag, cykelturer m.m.

Många gånger om hunden är i bra form så går det inte att trötta ut den och få den nöjd med fysisk motion. Så om du undrar hur mycket du kan motionera för att hunden har svårt att slappna av eller verkar understimulerad så kan det vara klokt att inte bara träna fysiskt utan att även träna mentalt krävande grejer. Nu vet jag inte om det är så för dig, men det är en vanlig orsak till varför folk frågar om mängden motion. Att då låta hunden spåra, träna lydnad eller annat där den verkligen måste fokusera, tänka efter och lösa uppgifter är superbra. Tänk också på att det inte är någon som helst mental träning för hunden om du håller på med lite sitt, ligg och enkla tricks när hunden väl har lärt sig tricken. Det är själva inlärningen som är det jobbiga.

Sv: Motion

En frisk, vuxen hund kan man i princip motionera hur mycket som helst, men kan vara värt att tänka på några saker:

- inte gå från 0 motion till flera timmars fysträning, bygg upp långsamt.
- hundar har absolut olika aktivitetsbehov från början, men det beror också på vad man gör med dem. En hund som är van vid flera timmars motion lär bli rastlös av att plötsligt bli soffhund, iaf under en invänjningsperiod.
-lär hunden att slappna av också, tid att vila
- håller med R_C om aktivering

Liknande trådar

Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 344
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar