MöRS sommarlätta 28/6

Sv: MöRS sommarlätta 28/6

Jag har väääldigt mycket bilder ifrån tävlingen, nästan 500 bilder. Jag försökte att få minst en bild på allas gångarter. Det är bara att höra av er om ni vill ha era bilder. De ska läggas ut på MÖRS hemsida www.mokkur.com så fort Erica får bilderna ifrån mig. Mvh/ Jeanette

Jag längtar. Min mamma tog lite bilder, men jag är osäker på om de blev bra.

*kl*
Nu ska jag uppdatera lite bättre:) Gick upp 4 på lördagsmorgonen. Va på Häringe vid halv 8. Trött som ett as, men det gick ändå. Startade första klassen T7 vid 11.20. Gick helt OK och jag slutade på 4,77. Och sen ropar dom upp i högtalarna att vi gått till B-final, våran första final, va jätte glad. Sen var det dax för lunch, men jag skulle rida femgången så jag hann inte få i mig ngt, men Vattar fick lite krafft och vatten. Sen så var det dax för femgången ochdet gick riktigt bra faktiskt. Fast han tog högergalopp (red i vänster varv) flera gånger, så vi blev nollade i den. Men eftersom sämsta gångarten dras bort så var det inte så farligt. Slutade på 4,60 och kom som sista ekipage till A-finalen. Fick bra pass i båda läggningarna i uttagningen så ajg var jätte nöjd. :) Töltfinalen lag jag inte så mkt energi på, han fick lulla runt i det tempot han ville, fick 4,50 i b-finalen och en 9e placering. Mellan töltfinalen och femgångsfinalen så lag jag mig och sov en liten stund i bilen. Riktigt skönt. I femgången fick vi rida höger varv, vad bra tyckte jag eftersom att han inte fick till vänstergaloppen i uttagningen. MEn nejdå, nu var det bara vänster galopp som funkade. *suck* Sen skulle det läggas pass och jag har nog inte lagt från högervarv förut, men det gick bra och fick 5,0-5,0-4,5 för passen. Och jag är supernöjd över det, eftersom vi legat mellan 3,0-4,0 tidigare! Fick en fin kommentar av (Malin/Freyr) efter finalen! Den lever jag på ett tag!

Fint anordnad tävling! :bow:

Tyvärr tror jag att jag glömde min ena boots (magicboots)...:(

Naggur skötte sig bra. Hade ingen energi dock... Inte så konstigt kanske med tanke på att han gått på bete dygnet runt i två veckor.
Lite trist att vi orutinerade amatörer ska behöva tävla mot typ sm-ekipage bara...

Sofia och naggur fick 4,77 i fyrgång ungdom
Mamma och Naggur fick 3,27 i tölt vuxen

I tölten va han så trött så de gick i ultrarapid och va travtaktigt. men det är bara att träna=) Det gick bättre än förra tävlingen i alla fall.
För sofia gick det sämre. men ändå helt okej

Jo, det är väldigt tråkigt att uppklassningsregeln är borttagen. Det känns som om många kommer att åka till lättklass tävlingar för att plocka rosetter...Men men alla har sina mål med tävlandet.

*halvt kl*
Men sägas skall dock om ett av "SM-ekipagen" att hästen stått i två år skadad/halt och verkligen inte gick bra i uttagningen
Jag förstår utmärkt att ryttaren valde att ta ut häten på en liten tävling först.

/Malin

Jag håller med, jag tror att det är väldigt få av dessa "SM ekipage" som ställer upp på lättklass enbart för att plocka hem rosetter. Jag lovar det ligger anledningar hos dom flesta som ställer upp i lätt-klasser på hästar som håller en väldigt hög standard. Har det inte med hästen att göra kan det bero på osäkerheten hos ryttaren.

Jag skrev inte "SM-ekipage" utan jag tycker bara att det är tråkigt att den regeln är borttagen.

Senast ändrad:

Det var därför jag skrev "halvt kl* i början av inlägget.
Det var inte enbart riktiat till dig.

/Malin

Håller med nett om att det är synd att de tagit bort uppklassningsregeln, men så vitt jag visste tror jag att det var bara på prov som den är borta.
De flesta verkar nästan inte bry sig om att kolla var de ligger poängmässigt.

KL.
Jag kan ju ta och uppdatera från tävlingen också.

Som jag skrev innan så blev Ótur halt på fredagen (ljuger om jag säger att jag inte grät :o ), så vi satt i stallet länge länge och försökte komma på en lösning.
Va i princip bestämt att jag skulle lånat Kiickan's Askur ända tills vi kom på att hans pass ligger hemma i enskede och ingen har nyckel dit.
Ringde då upp tävlingsledaren och frågade om det var OK att ta med Ási som faktiskt är den enda hästen i stallet (utom dom som redan skulle tävla) som är i kondition för det. Fick ett OK så då blev det som det blev..
Han är trots allt SM kvalad i passgrenar och femgång.

Fyrgångsuttagningen gick helt okej, han va lite speedad i skritten och sen så drog han i galoppen men överlag var han duktig. Fick en 6.0a på tölten. Totalt fick jag 5.37 och ledde uttagningen inför finalen.
Töluttagningen gick också bra, fick inte så mkt till arbetstempo men valfria gick desto bättre. Totalpoängen blev 5.23 och ledde den också inför finalen.

Fyrgångsuttagningen blev i vänster varv vilket ledde till att vi kom 5a. Han blir för stark till vänster och med en trasig höger hand så blev det ju inte direkt bättre :p Han va rätt duktig ändå.
Töltfinalen däremot var riktigt rolig :D :D
Nu fick vi till arbetstempot (även om han va stark som ett as) och valfria gick nästan som på räls. Kom delad etta med Micke och Sprengur vilket ledde till att vi ville rida om.
Omridningen gick kalas och Ásipási kammade hem en gulblå rosett. Det va riktigt roligt faktiskt :D Hans tölt som inte ens brukar gå särskilt bra på banan ..

Hur som haver, angående diskussionen om SM-hästar .. Eftersom jag är en av dom som red på en SM häst så tycker jag att jag kan få "försvara" det hela lite. Ási hoppade in som sista stand in, det är inget som var planerat och ingenting jag skulle gjort i vanliga fall. Bara så att alla vet.
Men jag kan ju säga såhär, att jag hade plockat bättre rosett i frygången med hästen jag skulle ridit :angel: Om man ska se det så.

Vill också passa på att ge en stor eloge till MöRS som skötte sin första oficiella tävling med GLANS !!!!!!! :bow:

Jo att Sprengur varit skadad vet jag om och jag förstår precis hans val att ställa upp i en lättlkasstävling för hästens skull.

Sen menade jag inte just bara denna tävlingen=)

Man kanske borde införa klasser i tävlingarna precis som på ponny/storhästtävlingar. Så man som amatörryttare slipper tävla mot de bättre ekipagen. Ungefär som på firmakeppni.

Annars tycker jag att de va bra organiserat! Har ingenting att klaga på=)

Nej, jag tror inte heller att dom åker på lättklasstävlingar för att vinna. Alla har säkert sina skäl!
Som i detta fall då mickes häst stått skadad en längre tid, och michis häst blev halt.
Jag menar bara att det är tråkigt för oss amatörer att behöva tävla mot dom.
På ett sätt är det ju bra att man får tävla på alla tävlingar då det inte finns så himla mycket tävlingar för islandshästar. Men man borde kanske införa klasser som jag skrev till malin. Ungefär som på firmakeppni

kl
Jag tycker jag var jätte duktig i collektingring :D
Eftersom min kompanjon var as trött så fick jag såklart göra mest jobb. ;)
Men det var väldigt roligt även fast vädret slog om HELA tiden.

vem av dom va du som satt i collecting. Pratade med någon utav er där. kan det ha varit du?

+Linisen
Hehe :D
Jag är det långa med brunt hår. Allmänt känd som den sociala ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat