Sv: MöRS sommarlätta 28/6
KL.
Jag kan ju ta och uppdatera från tävlingen också.
Som jag skrev innan så blev Ótur halt på fredagen (ljuger om jag säger att jag inte grät
), så vi satt i stallet länge länge och försökte komma på en lösning.
Va i princip bestämt att jag skulle lånat Kiickan's Askur ända tills vi kom på att hans pass ligger hemma i enskede och ingen har nyckel dit.
Ringde då upp tävlingsledaren och frågade om det var OK att ta med Ási som faktiskt är den enda hästen i stallet (utom dom som redan skulle tävla) som är i kondition för det. Fick ett OK så då blev det som det blev..
Han är trots allt SM kvalad i passgrenar och femgång.
Fyrgångsuttagningen gick helt okej, han va lite speedad i skritten och sen så drog han i galoppen men överlag var han duktig. Fick en 6.0a på tölten. Totalt fick jag 5.37 och ledde uttagningen inför finalen.
Töluttagningen gick också bra, fick inte så mkt till arbetstempo men valfria gick desto bättre. Totalpoängen blev 5.23 och ledde den också inför finalen.
Fyrgångsuttagningen blev i vänster varv vilket ledde till att vi kom 5a. Han blir för stark till vänster och med en trasig höger hand så blev det ju inte direkt bättre
Han va rätt duktig ändå.
Töltfinalen däremot var riktigt rolig
Nu fick vi till arbetstempot (även om han va stark som ett as) och valfria gick nästan som på räls. Kom delad etta med Micke och Sprengur vilket ledde till att vi ville rida om.
Omridningen gick kalas och Ásipási kammade hem en gulblå rosett. Det va riktigt roligt faktiskt
Hans tölt som inte ens brukar gå särskilt bra på banan ..
Hur som haver, angående diskussionen om SM-hästar .. Eftersom jag är en av dom som red på en SM häst så tycker jag att jag kan få "försvara" det hela lite. Ási hoppade in som sista stand in, det är inget som var planerat och ingenting jag skulle gjort i vanliga fall. Bara så att alla vet.
Men jag kan ju säga såhär, att jag hade plockat bättre rosett i frygången med hästen jag skulle ridit
Om man ska se det så.
Vill också passa på att ge en stor eloge till MöRS som skötte sin första oficiella tävling med GLANS !!!!!!!