Morrande hund

Det är inte jag som har den åsikten om panosteit. Min unghund hade också panosteit. Enligt min veterinär så förekommer panosteit på hundar när de växer som mest dvs som regel innan ett års ålder.
Behandling innefattar antiinflammatoriskt men allra viktigast är reduktion av energiintag.
Och min veterinär hade inte samma åsikt. Vi har redan gått igenom detta i en tråd där jag vägrar kalorireducering på en redan smal hund

Och min veterinär hade inte samma åsikt. Vi har redan gått igenom detta i en tråd där jag vägrar kalorireducering på en redan smal hund
Vi har också olika åsikt om hundens smalhet. Enligt min mening är det en hund som ser ut att vara vid helt normalt hull. Inte är den överdrivet smal iallafall.

Tror att det är vaktbeteende som slår på när han går in i huset. Han vaktar huset helt enkelt. Har sett det hos andra hundar fast då har det varit i bilen iställen. De hundarna har gått från att ha vara hur trevliga som helst till små monster när de hoppat in i bilen.
Kan det hjälpa om du styr upp situationen lite bättre? Hunden får vänta utanför tills du har gått in. Sedan bjuder du in hunden men beordrar den att lägga sig på dörrmattan medan du klär av dig.

Har exakt det beteendet hos min hane. Bakom galler i bilen är han inte trevlig. Så fort han kommer ut, toksnäll.

Hane 1.5 år, har panosteit sedan ca ett halvår, beteendet pågåt ca 3 månader. Äter smärtstillande då det kommit ett nytt skov.

Han gör bara detta när han går in på kvällen, ibland in till hundgården på dagen.

Någon som har några tankar kring det?
Ibland kan ha slicka en samtidigt som man tar av koppel/halsband

Jag hade följt Heddavovvens råd. Hunden får vänta utanför tills du klätt av dig och bjuds sedan in.

Jag benar ur det här lite, för att kunna diskutera med mig själv:

Han gör det endast när han går in i huset på kvällen.
Är det skillnad på kväll som är mörk och kväll som är ljus? (För tre månader sedan vad det väl åtminstone ljusare på kvällen?) Andra hunden bryr sig uppenbarligen inte särskilt mycket om morret, vilket jag gissar är för att de flesta hundar i en flock vet när den andra hunden menar allvar och när den inte gör det... Den låter ju förjävligt, men jag upplever inte så mycket hotfullhet. Har han rest ragg? Det är lite svårt att se på filmen.

På filmen verkar som att morret peakar när du tar av halsbandet.
Är det samma sak om du har ett halsband med knäppe eller om du tar av halsbandet på utsidan? Hur är det när halsbandet tas av efter andra promenader? (Är halsbandet på i hundgården eller tar du av det "enligt samma rutin" som här i hallen?) Efter av halsbandet är av så skakar hunden på sig och även om morret kommer tillbaka så är det ju ändå mer dämpat + gäspningen som ändå är en lugnande signal. Det känns som att intensiteten i morret trappas ner ganska direkt efter att halsbandet är av.

Jag har ju larmande vakthundar, och de vaktar huset (såklart). Det kan uppstå konflikt om ena hunden har varit ute några timmar (på träning eller något annat) medan andra har varit kvar hemma. Då är det ett jävla morrande i hallen, från båda håll. Jag är inne på samma linje @HeddaVovven där. Hur är det med vakt i övrigt? Larmar hunden? Vaktar den vissa grejer från andra hunden eller resten av flocken? Mina kan ju hitta "en skatt" (som kan vara allt från en byggkloss till en strumpa eller en kotte) som de vaktar högt och tydligt från soffan med fullt trumpetande så fort någon närmar sig. Så härliga djur! :angel:

Jag hade provat:
1) Att byta till ett halsband med knäppe för att se om det här uppkommer pga ett upplevt obehag kopplat till halsbandet som träs av. (Då borde det visserligen vara lika obehagligt varje gång, så det är här min svaga teori, men värt att testa för att kunna stryka den.)

2) Du går in först, hunden får komma in, du säger till att sitta, tar av kopplet, ni gör en high five och sen är det klart. Ändra rutinen till något där du har ansvaret.
(Jämför: Hade det varit en divig hingst som gjorde en show varje gång man gick in med den i stallet så hade det varit aktuellt att bryta vanan innan den eskalerade. Tänker att det är lite samma grej. Typ lite "HÄR KOMMER JAG!" eller "HONEY I'M HOME!" och man ba: men kära värld, kan du inte bara trötta någon gång då? :cautious:)

Alltså, jag sällar mig till fåtalet som inte tycker att hans morr låter allvarligt menat.
Med reservation för att jag är långt ifrån expert på att läsa hundar.
På något vis ser man ju att han vänder upp direkt på mattan och ja, släpper inte in dig egentligen. Får känslan av att han typ provar att låta och ser vad du gör med det...
Oavsett, håller med om att det kan vara bra att föra dagbok för att klura ut vad som triggar, strukturerat byta rutiner/utrustning osv för att se vad som gör skillnad. Och jag skulle definitivt inte låta honom gå in först. Och inte låta honom stå kvar/ivägen, utan hellre kommendera in honom att han får vänta längre in. OM han känner sig trängd, av oklar anledning, så ÄR det inte säkert att han KAN (mentalt) utnyttja det. Så, det kan hjälpa att säga till att han ska gå in och ge utrymme istället för att du tränger dig på.

Jag benar ur det här lite, för att kunna diskutera med mig själv:

Han gör det endast när han går in i huset på kvällen.
Är det skillnad på kväll som är mörk och kväll som är ljus? (För tre månader sedan vad det väl åtminstone ljusare på kvällen?) Andra hunden bryr sig uppenbarligen inte särskilt mycket om morret, vilket jag gissar är för att de flesta hundar i en flock vet när den andra hunden menar allvar och när den inte gör det... Den låter ju förjävligt, men jag upplever inte så mycket hotfullhet. Har han rest ragg? Det är lite svårt att se på filmen.

På filmen verkar som att morret peakar när du tar av halsbandet.
Är det samma sak om du har ett halsband med knäppe eller om du tar av halsbandet på utsidan? Hur är det när halsbandet tas av efter andra promenader? (Är halsbandet på i hundgården eller tar du av det "enligt samma rutin" som här i hallen?) Efter av halsbandet är av så skakar hunden på sig och även om morret kommer tillbaka så är det ju ändå mer dämpat + gäspningen som ändå är en lugnande signal. Det känns som att intensiteten i morret trappas ner ganska direkt efter att halsbandet är av.

Jag har ju larmande vakthundar, och de vaktar huset (såklart). Det kan uppstå konflikt om ena hunden har varit ute några timmar (på träning eller något annat) medan andra har varit kvar hemma. Då är det ett jävla morrande i hallen, från båda håll. Jag är inne på samma linje @HeddaVovven där. Hur är det med vakt i övrigt? Larmar hunden? Vaktar den vissa grejer från andra hunden eller resten av flocken? Mina kan ju hitta "en skatt" (som kan vara allt från en byggkloss till en strumpa eller en kotte) som de vaktar högt och tydligt från soffan med fullt trumpetande så fort någon närmar sig. Så härliga djur! :angel:

Jag hade provat:
1) Att byta till ett halsband med knäppe för att se om det här uppkommer pga ett upplevt obehag kopplat till halsbandet som träs av. (Då borde det visserligen vara lika obehagligt varje gång, så det är här min svaga teori, men värt att testa för att kunna stryka den.)

2) Du går in först, hunden får komma in, du säger till att sitta, tar av kopplet, ni gör en high five och sen är det klart. Ändra rutinen till något där du har ansvaret.
(Jämför: Hade det varit en divig hingst som gjorde en show varje gång man gick in med den i stallet så hade det varit aktuellt att bryta vanan innan den eskalerade. Tänker att det är lite samma grej. Typ lite "HÄR KOMMER JAG!" eller "HONEY I'M HOME!" och man ba: men kära värld, kan du inte bara trötta någon gång då? :cautious:)
Kan svara lite snabbt på halsbandet, vi har provat olika typer inklusive sele så kan sätta en peng på att det inte är utrustningen

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V