Jag benar ur det här lite, för att kunna diskutera med mig själv:
Han gör det endast när han går in i huset på kvällen.
Är det skillnad på kväll som är mörk och kväll som är ljus? (För tre månader sedan vad det väl åtminstone ljusare på kvällen?) Andra hunden bryr sig uppenbarligen inte särskilt mycket om morret, vilket jag gissar är för att de flesta hundar i en flock vet när den andra hunden menar allvar och när den inte gör det... Den låter ju förjävligt, men jag upplever inte så mycket hotfullhet. Har han rest ragg? Det är lite svårt att se på filmen.
På filmen verkar som att morret peakar när du tar av halsbandet.
Är det samma sak om du har ett halsband med knäppe eller om du tar av halsbandet på utsidan? Hur är det när halsbandet tas av efter andra promenader? (Är halsbandet på i hundgården eller tar du av det "enligt samma rutin" som här i hallen?) Efter av halsbandet är av så skakar hunden på sig och även om morret kommer tillbaka så är det ju ändå mer dämpat + gäspningen som ändå är en lugnande signal. Det känns som att intensiteten i morret trappas ner ganska direkt efter att halsbandet är av.
Jag har ju larmande vakthundar, och de vaktar huset (såklart). Det kan uppstå konflikt om ena hunden har varit ute några timmar (på träning eller något annat) medan andra har varit kvar hemma. Då är det ett jävla morrande i hallen, från båda håll. Jag är inne på samma linje
@HeddaVovven där. Hur är det med vakt i övrigt? Larmar hunden? Vaktar den vissa grejer från andra hunden eller resten av flocken? Mina kan ju hitta "en skatt" (som kan vara allt från en byggkloss till en strumpa eller en kotte) som de vaktar högt och tydligt från soffan med fullt trumpetande så fort någon närmar sig. Så härliga djur!
Jag hade provat:
1) Att byta till ett halsband med knäppe för att se om det här uppkommer pga ett upplevt obehag kopplat till halsbandet som träs av. (Då borde det visserligen vara lika obehagligt varje gång, så det är här min svaga teori, men värt att testa för att kunna stryka den.)
2) Du går in först, hunden får komma in, du säger till att sitta, tar av kopplet, ni gör en high five och sen är det klart. Ändra rutinen till något där du har ansvaret.
(Jämför: Hade det varit en divig hingst som gjorde en show varje gång man gick in med den i stallet så hade det varit aktuellt att bryta vanan innan den eskalerade. Tänker att det är lite samma grej. Typ lite "HÄR KOMMER JAG!" eller "HONEY I'M HOME!" och man ba: men kära värld, kan du inte bara trötta någon gång då?
)