Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Jag beställde från USA förra året men därefter tog de slut i den affären som min kontakt (morganuppfödare) hade i närheten. Så nu har jag tagit saken i egna händer och har gjort ett par egna pannband istället. Betydligt billigare!

Kitty med sitt träns från USA
35076_446271971647_653951647_6552661_8025105_n.jpg

Pannband som jag gjorde till Sue
227795_10150247459756648_653951647_9367277_1547396_n.jpg

Jag beställde från USA förra året men därefter tog de slut i den affären som min kontakt (morganuppfödare) hade i närheten. Så nu har jag tagit saken i egna händer och har gjort ett par egna pannband istället. Betydligt billigare!

Kitty med sitt träns från USA
35076_446271971647_653951647_6552661_8025105_n.jpg

Pannband som jag gjorde till Sue
227795_10150247459756648_653951647_9367277_1547396_n.jpg

Har du gjort det själv :eek: Imponerande! Hur gör man ett sådant pannband? Det måste vara "helmeckigt"?

Vet du hur det fungerar med visningen. Åringarna visas väl i inte i träns, eller? Två åringarna, de visas väl i träns?
Så inte jag och Sussi virrar till det totalt (som vanligt) och beställer helt fel! :angel:

Jag kommer nog inte kunna var med på Riks själv (lyckades pricka in strålningen då), vilket nog är bra. Jag börjar redan bli supernervös!

Lite meckigt är det, syr för hand i fuskläder som är ganska tjockt så ibland är det knepigt att få till det med nålen.

Har för mig att det är såsom du säger med visningen men nya TR kommer snart ut och där står det utförligt.

Nu har jag äntligen tagit några nya bilder på Lirio, som nu fyller 3 i dagarna. Han har gått med parkkratta för första gången, och tyckte att det var lagom svårt. Lite fick han ta i, vilket gjorde att mer fokus lades på att gå ordentligt istället för att strutta runt ovan mark som han numer gillar att göra när han tömkörs. Jag har också suttit på honom, och det gick superfint. En stolt matte!

Nu har jag äntligen tagit några nya bilder på Lirio, som nu fyller 3 i dagarna. Han har gått med parkkratta för första gången, och tyckte att det var lagom svårt. Lite fick han ta i, vilket gjorde att mer fokus lades på att gå ordentligt istället för att strutta runt ovan mark som han numer gillar att göra när han tömkörs. Jag har också suttit på honom, och det gick superfint. En stolt matte!

Vilken fin pojke! Förstår att matte är stolt!

Vet inte om jag kommer ihåg rätt, men var det inte Lirio som inte var så stor, eller? Han ser väldigt fin ut på bilderna, hur stor är han nu?

Tack för berömmet, vad glad jag blir. Det stämmer att Lirio varit liten hela tiden, idag är han 145 cm och har börjat bredda sig lite grann. Han har växt relativt långsamt och varit slank hela tiden, men nu börjar han se ut som en häst. :)

*kl*

Hallå! Nu får jag också vara med här!
Hämtade hem denna goding igår :banana:

img_0240_155298384.jpg

img_0244_155298504.jpg

img_0247_155298715.jpg

Ice Farceurs Honey

Min :D

Stort grattis! Vad kul att kunna fortsätta följa henne, kommer ju passa ypperligt till western! Hon har samma pappa som Lirio längre upp på sidan.

Tack :laugh:
Har nog inte fattat att hon är min riktigt än.. Ja det ska bli jättekul att "börja om" igen och se vilka grenar hon tycker är roligast :)
Vad kul med lite familj!

Grattis! Och kul med fler morganägare i tråden. Då har vi varsin avkomma efter Sonny. Men jag måste säga att de ser väldigt olika ut, hur gammal är din?

Tack :laugh: Ja dom var väldigt olika. Min brås ju väldigt mycket på pappan!
Hon blev 4 den 22 juni. Din då?

Edit: Såg att han blir 3 snart...

*kl*

Så måste jag såklart lägga in några bilder på Tullesbo Black Montana som anlände ikväll till oss för att stå tillgänglig i aveln den sista delen av säsongen och visas på Morganriks i augusti. "Monty" är helbror till min Kitty.

283190_10150309022546648_653951647_9944734_7154766_n.jpg

262238_10150309022656648_653951647_9944735_8338880_n.jpg

264868_10150309023191648_653951647_9944743_6727195_n.jpg

Era hästar är fantastiskt vackra!

Jag går ju i tankarna på att köpa en till häst i åldern föl-tvååring, i fall att mitt sto inte blir dräktigt.
Rasen intresserar mig då den är väldigt vacker, lagom stora. Hur rör sig morganhästar, arbetsvilja etc?
Hur mycket får man betala för en morgan som rör sig bra?

*kl*

Lägger ett litet minnesinlägg så jag hittar tillbaka :)

Har alltid varit småkär i morganhästar. Min allra första sköthäst som jag hade som plutt var en korsningsvalack efter Country Boy (a.k.a Martez). Han var undan ett nordsvenskt sto, så han var lite grövre men åh, så fin :love:

Beror på hur gammal den är men kring 40' för föl och sen höjs det inte jättemycket förrän de är inridna. Vissa rör sig bra, andra mindre bra och vissa helt fantastiskt (säger jag som är drillad av en dressyrhästuppfödare sen jag var 15) och det är framförallt arbetsviljan som gör det så roligt att ha en morgan, de gör alltid sitt bästa.

Jag har "bara" en morgan, och arbetsviljan är det definitivt inget fel på. De jag träffat har varit otroligt sociala och velat göra sitt bästa i alla lägen, och min tycker det är mycket roligare att jobba än att skrota i hagen.

+Amk; Tack för svar! Jag har i sådana fall tänkt köpa något som jag själv kan rida in, dvs, max 2,5-3 år.
Är det import som gäller eller kan man hitta en Morgan med bra gångarter i Sverige? Man tenderar ju till att hålla hårdast de de som är finast. :D

Ett tips är ju att kika förbi på Riks nu i augusti, så får du se många representanter av rasen och i många olika åldrar.

Nu har ju jag bara haft min i tre veckor, men är redan helt såld :love:
Arbetsvilja, utstrålning, social, glad, ja dom har allt :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 420
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Annonsera mera VII