Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Jag försöker det, håller ena handen högt och den andra håller jag fast mig i en rem. Det funkar ganska bra. Även om det inte känns så kul att hålla upp huvet på honom men nöden har ingen lag.
Tror du han slutar med detta självmant eller måste jag göra ngt mer ? Skulle behöva få igenom några duster där han får ge sig. Och det lyckas ju ibland.

Svårt att säga när man inte ser när bockningarna kommer och hur han ger uttryck för dem men du tänker absolut rätt, du måste vinna och han måste inse att det inte är lönt och att det blir jobbigare när man bockar än om man gör som matte säger. Håll oss uppdaterade om hur det går!

Min ena arab är/har varit likadan, och jag vet precis hur det känns när man blir nervös och orolig inför ridningen. Som Sara säger försöker jag jobba mycket med att han ska röra sig FRAMÅT- då får han inte energin till att bocka. Jag har rätt korta tyglar och håller händerna lång fram på manen, så att jag lätt kan föra huvudet uppåt om han försöker ta ned det. Och så gäller det att försöka känna av när en bock är på gång- då morrar jag och tar lätt i tygeln uppåt, och smackar fram honom. Säkerligen inte det stiligaste gud har sett, men det funkar oftast.

Fast att ha händerna långt fram känns inte så lockande eftersom han är jättestark och kör ner huvet och skjuter upp ryggen o slår bakut. Jag tänker att då är jag i framvikt. Men att driva på o försöka få upp huvet får jag försöka om jag hinner med. Första reaktionen är att få stopp på honom och det får jag oftast fast sen fortsätter vi framåt. Men det går jättefort och är svårt att känna innan när det är på g.
Det är väl bara att jobba på och ta det försiktigt. Jag ska låta honom bralla av sig i paddocken innan ridturerna när han känns pigg.
Ikväll när vi var ut var han trött o seg så nu ska han få vila ett par veckor. Det tror jag han mår bra av. Det kan ju hända att det är bättre sen. Vila gör susen på det mesta.

Gott Nytt År från oss till er alla och tack för svar. Bra att bolla lite tankar.

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

En häst som bockar drar jag i ena tygeln för att få huvudet bakåt mot sadeln, då kan dom inte bocka, utan måsta klara balansen i stället.

Sen måste man gå till varför han bockar, är det bara dumheter för att slippa jobba eller är det något annat som ligger till grund som tex ond rygg, mun mm.

Jag är säker på att det är bus och ohyfs.:devil: Munnen nyss kollad o inga problem med ryggen vad jag kan märka. Han blir lite överladdad och vet inte var han göra av sin energi tror jag.

Kom på att jag hade ett travhuvudlag med uppkäk. Så nu har jag ridit med det 2 dgr och än har han inte gjort ngt försök till bockning. Han fick springa lös på ridbanan först för att upptäcka att när han bockade så kändes det obehagligt i munnen. Jag har fäst uppkäket med krokar i bettet. Först hade jag stången i munnen men det blir ju både bett och stång så jag tog bort den och nu sitter uppkäket i bettet och löper över nosryggen genom pannband, nackstycke och till sadeln där jag fäst det i sadeln i ett longeringsdelta. Jag har det inte så hårt utan han kan skritta avslappnat men det känns om han kör ner huvet o bockar.
Håll tummarna för oss.:p

*kl*

Jag har upptäckt att jag inte har någon koll alls på alla nya blodslinjer som finns i alla fina morgans. (Sitter fast i Super Dan och Titan ;) )

Jag ska opereras till veckan (förhoppningsvis) och kommer ligga inne några dagar. Iom att barnen inte är där så har jag lite lugn och ro och tänkte passa på att läsa på lite om stammarna/linjerna.

Min fråga är då om ni kan rekommendera litteratur på nätet. Vet ni var det finns bra info? Eller egentligen allt "morganrelaterat"!

Har ni inget att göra får ni gärna lägga in lite fina bilder på era vackra hästar! Det är en fröjd att se hur de utvecklas!

God fortsättning till Er alla!

Film från dagens lek med Nixon =)
http://www.youtube.com/watch?v=AD_TPwzw5dE

fs_483001559_81886_1295618948.jpg

Jag har en liten fråga :)
är de för tidigt att sitta in en morgan vid 2års ålder? :) håller på med inkörning nu mycket kommando och han verkligen älskar de och fattar allt vi menar, men tillbaka till såkallat insittning :P jag väger 56kg och vi tänkte inte sätta mig på han innan man märker att han är redo vilket han börjar kännas nu :) och de kommer inte bli inridning utan bara så han fattar att vi kommer att sitta på han och de kommer bli insittning sen får han vila till han blir 3 hade vi tänkt :)

Lite bilder på han :)
71258_1297623565.jpg

älskar denna bilden :angel:
72603_1297623577.jpg

Jag har suttit på hans bror en gång i boxen, det är det jag brukar göra med två-åringarna - en eller två uppsittningar på våren och sen inridning på vintern när de fyller tre. Hans storasyster gjorde vi likadant med, satt på henne ett par ggr på våren/sommaren när hon var två och hon är nu riden ca 10 ggr, väldigt korta turer men hon är positiv och tycker inte det är ngn big deal. Jag tycker det är bra att man vänjer dem vid att man står högt osv, det blir inte så traumatiserat sen när det kommer till den riktiga inridningen utan det blir en naturlig del av vardagen istället.

För övrigt har brorsan fått bekanta sig med vagnen för första gången idag!
180555_10150137883746648_653951647_8582841_1301333_n.jpg

Från igår:
182418_10150137814051648_653951647_8581923_1213506_n.jpg

ja vi tyckte de skulle varit bra att sitta in han nu till våren och inte börja rida in han fören nästa år :) han är ju stencool så tror inte direkt han bryr sig har haft sadel med stigbyglarna nere så han är ganska van vid de nu :) men tack för tipsen och vad fin pelles bror va :D

Ptja, jag gör ingen big deal av att sitta på dem så väntar med det tills jag ska rida in dem. Mina hästar är vana att jag hänger på dem osv, och då ska det inte vara något problem att kravla sig upp.

Jag hade först tänkt rida in Lirio nu i vår som treåring, men väntar tills han är fyra. Han är fortfarande späd i kroppen och barnslig i huvudet, så jag nöjer mig med att köra honom i år. Igår åkte jag pulka efter honom, helläckert! :bump:

härligt :) vi hade ett halvblod på 175 som va väldigt valpig vid 3 års ålder så väntade till 4 men de gick åt helvete, han va för mogen för att ridas in så blev bara katastrof :P

Du gör rätt i att vänta, är dom inte mogna så är dom inte. Varför ha bråttom?
Jag gjorde likadant med ett av mina ston, hon var inte alls mogen i huvudet så vi tömkörde henne istället som 3 åring och, visserligen är hon ett sto, betäckte henne och det var det bästa jag kunde gjort med henne!
Som 4 åring var hon redo mentalt och fysiskt så då gick det kanon att hoppa upp på ryggen :-)

Ja, just nu har han inte fattat att man kan gå rakt fram och titta åt sidorna... istället går han dit han kikar, vilket blir både ned i diken och upp i snövallar :rofl: Tur att han är cool och drar sig loss utan problem, även om jag ibland får hjärtat i halsgropen när pulkan tumlar runt. Det känns bäst att låta honom bli lite mindre "allt är roligt, allt ska gå fort, heja matte, spring, snurra runt, jag koooommmer om du ropar någon hästs namn, jag följer med på allt, där är en bil, vi slickar på den...!". Han är överallt! :angel::rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 446
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix