Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Viewhill Sunrise (Emigrant) ur tiden. Emi blev 28 år gammal.
Emigrant.1.jpg

Vad fin han är. Blir han 3 nu? Hur stor är han? Hur går det med körningen?

Ja, han blir 3 år till sommaren, är ju född i juli. Han har faktiskt gått med en maratonvagn två gånger, men vilar nu med körningen fram till våren, då jag hoppas att han växt i min tvåhjuliga vagn. Nu var det länge sedan jag mätte honom, men han närmar sig nog 1,44 skulle jag tippa!

*kl*
Lite nya bilder på några av bygdens morgans. Penny med min kusin Nathali:
69316_480708046647_653951647_7431906_7153309_n.jpg

66661_489713676647_653951647_7592415_3133777_n.jpg

En liten Nixon som snart lämnar flocken för att börja ett nytt liv i småland:
36180_492494791647_653951647_7655506_116906_n.jpg

Pharazon lär sig att hoppa:
149007_494067546647_653951647_7681402_3398528_n.jpg

Hejsan!
Kul att se att så många håller tråden igång :-) Jag har en liten treårig kille o funderar hur långt ni kommit med era hästar i treårsåldern. Min kille går bra med vagnen o får jobba lite långsamt i paddocken.

Alltid kul att utbyta erfarenheter :bump::bump::bump:

Min är ju bara två, så jag vet ännu inte exakt hur långt han kommer ha kommit som treåring. Det viktigaste är ju ändå att ta allt i hästens takt!

Men vårt mål är att han ska vara helt inkörd, och det ser bra ut eftersom han har gått med vagn två gånger och är väldigt orädd. Han ska också ridas i skritt och trav, och vara relativt styrbar. Själva skolningen börjar jag sedan med när han är fyra, har jag tänkt. I dagsläget är han alldeles för liten för att bära vikt tycker jag, så en förutsättning för inridningen är att han växer till sig.

Hur långt har du kommit med din?

Ang. treåringar så har Betty (2 år och 7 mån) haft ryttare på sig två ggr. Vi fortsätter med träning en gång i veckan i ett par veckor, sen får hon vila lite. Hon är också på g att köras in och har haft vagn 3-4 ggr och är inte ett dugg rädd. I vår betäcks hon troligen så hon ska vara inriden så pass att hon kan gå i skritt, trav och galopp i skogen innan sommaren. Nästa höst/vinter påbörjas skolning, sen får hon vila tills bebis är avvand. Vi jobbar korta pass, ca 15-20 min varje gång.

Jag kör så ofta jag hinner, men tiden är väl det som jag saknar mest. Ridningen har vi inte kommit långt med alls. Satsar på inridning nästa höst. Just nu är det basgrejer som gäller. Att vänja sig vid liten lätt ryttare o gå åt rätt håll, stanna när man ber om det osv. Ska bli kul när man kommit igång lite bättre :-)

*kl*

Hej alla morganvänner!

Jag har en försäkringsfråga som jag hoppas ni kan svara på. Morganföreningen har en egen försäkring (morganfonden) om jag förstått rätt?
Vad är fördelen med den? Nackdelar?

Är den att föredra framför "jättarna" Agria, Folksam mm

Eftersom jag precis lämnat över fondansvaret till en annan efter att ha haft hand om den i 3 år så anser jag att jag inte är rätt person att uttala mig offentligt men mitt råd är att du kontaktar nya fondansvarig och pratar med henne. Vad du bör veta om fonden är att den inte finns till för att bedrivande vinstinbringande verksamhet utan ska mer ses som en service till morganhästägarna.

Vilka fina hästar ni har tjejer (och killar?) !

Jag satt och funderade lite på morganhästen som tävlingshäst (tänker dressyr då ;) ) och efter lite googlande hittade jag detta "Morgans that have competed in Dressage at Third Level or Above". Vad är Third Level och är det någon som känner till klassbeteckningarna, är tex GP det jag tror? ;) Finns det morgans i svår dressyr? I så fall, vilken % ligger de på? Någon som vet?

Dressyrmorgans.png

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 456
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?