Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Grattis, vad kul att det gick bra :)

Vi ska iväg på lördag med Jolene som ska försöka bli diplom sto och så ska vi visa lille Zafrina :)

blev några bilder när jag hoppa jolene idag och så tog jag några exteriör bilder på summer!

65506_1282675812.jpg

Jolene
81274_1282676041.jpg

Summer

KL.
Hej alla! Är inte speciellt aktiv här för närvarande men är in o kikar ibland.
Moonlight har vuxit så det knakat i sommar. Han har gått jättebeteshage, kuperad med bra bete.
DSC01139.jpg

Taget i augusti.
tyvärr har han åkt på en spark o vi har besökt vet. Och lyckligtvis så verkar det läka bra.:)

wow, vad fin! Ser verkligen ut som en riktig "bit"!

Här hemma har Lirio gått med släpa ett antal gånger, och han är helt otrolig. Trots att den går emot benen ordentligt rör han inte en fena, utan traskar på och löser de situationer som uppkommer hur lugnt som helst. Däremot är han helt turbo när jag "bara" tömkör, det verkar ha blivit för enkelt... häromdagen gjorde han två courbetter på rad istället för att skritta vackert. :D

Han är ju stor nu och vill jobba och göra rätt för sig ju;) Vill dra stora lass.:D

Ja, det verkar faktiskt som att han är redo för nya utmaningar. Tyvärr är han fortfarande för liten för vagnen, så vi tar det lugnt med inkörningen tills han växt till sig.

*kl*

Hej Goldi, kul att se dig igen även om nyheterna var av det sämra slaget. Hoppas han kryar på sig snabbt!
Här händer massor, nya hästar till gården men snart åker också årets föl, lille Nixon.
Bifogar bilder på Escania's Pharazon LT, som ska bo här i ett år och stå tillgänglig för avel då också innan han åker tillbaka till sin ägare och påbörjar sin inridning och utbildning mot dressyr.
Prinsen9.jpg

Prinsen17.jpg

Kul att du är förvånad - men det är inte jag. Lirio är en klok häst, framförallt så är han en morganhäst. ;)

Sant, så sant! Vi fick nu chansen att vara med på körkurs för Sandra Samulesson (som dömde tömkörningen på morganriks), så på söndag är planen att Lirio ska dra mig i vagn. Håll tummarna för oss!

Åh vad kul! Du måste ju rapportera!

Själv så tävlar Kitty och jag KM. Vår sista westerntävling på ett par år iom att hon nu ska få föl de kommande två åren.

Spännande, då håller jag tummarna för att ni får en fin avslutning på tävlingssäongen!

Nu är inte jag ngn expert på avel, men av vilken anledning ska han ut i avel så tidigt? Är inte han bara 2,5 eller 3 till våren? Är inte meningen att hingsten ska ha presterat och visat goda resultat och visats upp? Jag bara undrar?:)

Han blir 2 till våren ja, lika gammal som hans pappa var när han betäckte sina första ston (och pappa blev godkänd som 4åring i våras). I USA (liksom på Island) låter de 2-årshingstarna betäcka ett par ston för att utvärdera hingstens nedärvning och om han är ngt att spara inför framtiden. I Sverige godkänner vi inte hingstar i bruksprovet förrän de är 4, vilket ger längre generationsintervall men tack vare EU-regler tillkommer det varje kompetent stoägare att själva välja ut rätt hingst för att matcha sitt sto med då det är fritt att bet'cka med vilken hingst man vill så länge han löst licens. Inte att förglömma - bara för att en hingst blir godkänd och presterar på ett bruksprov så är det inte säkert att han nedärver sig tillräckligt bra, det ser vi framförallt exempel på i halvblodsaveln som är så stor i antal, där många toppresterande tävlingshingstar får mindre bra avkommor. Jag har själv ratat godkända hingstar för att jag anser att de inte är tillräckligt bra som individer.

Pharazon bedömdes med bland annat 9 för sin trav som föl, samma utställning visades hans pappa och fick även han 9 på trav. Han kommer att visas på nästa års riks och under sensommaren kommer han därefter kastreras eftersom hans ägare vill det. Eftersom hans bror heter Copper Coin, är gdk hingst och har vunnit det mesta som går att vinna i Morgan-Sverige, så är jag synnerligen säker på att hans gener är värda att avla vidare på för ett par utvalda ston, framförallt med tanke på insändaren i senaste morganbladet där det betonas av vikten av att vi inte avlar för snävt och riskerar för hög inavelsprocent i våra svenska morgans pga de få individer som finns här.

Så lite så. Det finns fler här som använt sig av unga hingstar som kanske har ngt att tillägga. Jag räds inte att lägga obeprövade hingstar på ston som jag vet vad de nedärver men då ska hingstarna leva upp till en viss standard och jag är ganska kräsen. ;)

Nu har jag snegla många och långa gånger på just morgan.. :)
Är det någon härinne i tråden som har erfarenhet på korsningar mellan halvblod och morgan? Och har lust och berätta om både för och nackdelar...

Inga personliga erfarenheter av just korsningar mellan raserna men jag har jobbat väldigt mycket med halvblod (varmblod), både svensk-, tysk- och kwpn-stammade och avel med dessa. Vet att det har gjorts ett par korsningar med morganston och halvblodshingstar (både dressyr- och hoppavlade halvblod) och säkerligen har ett par morganhingstar betäckt halvblodsston. Dessa korsningar har nog gjorts för eget bruk och avkommorna har inte kommit ut på tävlingsbanorna så svårt att säga hur resultaten blivit. Jag tror personligen att de största anledningarna för att korsa ett halvblod med en morgan skulle vara temperamentet och arbetsviljan. Men jag vill gärna höra lite mer utförligt vad du är intresserad av i avkomman för att kunna tipsa och råda mer ingående. Typmässigt är ju morganhästen väldigt högrest och kort i ryggen, men ngt mindre än halvbloden, vilket kan vara för- eller nackdel beroende på personliga premisser.

kl

Med så mkt morganmänniskor på samma ställe kanske jag kan få svar på lite funderingar kring morgan-läget i sverige just nu :D

Först och främst, SGS Go-Go (e: Equinox Beaubrook), finns hon i livet och har hon lämnat nåt?
SGS Jigaboo (e:Tronshagens Quite a Man) nån som vet var han är?

Hanover Super Dan- finns det nån som fortfarande har han kvar bak i ledet i Sverige?

SGS Ability?

Nån som har Ironwood Springtime en bit bak kanske?=)

Massa kusar men vi har ju inte varit med på ett par år så man missar ju massor=)

Det jag gillar med just morgan är det du beskriver, temp och arb.vilja.
Eftersom jag och min hästintresserade familj inte tillhör det där stor släktet ;) utan ligger runt 165 själv vill jag inte ha någon mega häst!
Och jag äger ett swbsto runt 160 som exteriört är väldigt vacker, bra hals. Ngt kvadratisk och rör sig taktmässigt trevligt. Orädd och modig.
Har lagt en halvblodshingst på henne iår men eftersom hästarna ska hanteras och kunna ridas av samtliga på lite olika nivåer är jag tveksam att just denna avkomma passar tex mamma.
Likaväl som att hoppa en bana eller rida dressyr ska vår "framtida stjärna";) kunna ridas ut på utan att resterande ryttare får en otrevligt ridtur.
Samt att en sund och hållbar individ står högst på schemat, och tyvärr tycker jag inte att hållbarheten är ok alla gånger på rena halvblod :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 461
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 482
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI