Sv: Morganhästar tråd 2!
Han blir 2 till våren ja, lika gammal som hans pappa var när han betäckte sina första ston (och pappa blev godkänd som 4åring i våras). I USA (liksom på Island) låter de 2-årshingstarna betäcka ett par ston för att utvärdera hingstens nedärvning och om han är ngt att spara inför framtiden. I Sverige godkänner vi inte hingstar i bruksprovet förrän de är 4, vilket ger längre generationsintervall men tack vare EU-regler tillkommer det varje kompetent stoägare att själva välja ut rätt hingst för att matcha sitt sto med då det är fritt att bet'cka med vilken hingst man vill så länge han löst licens. Inte att förglömma - bara för att en hingst blir godkänd och presterar på ett bruksprov så är det inte säkert att han nedärver sig tillräckligt bra, det ser vi framförallt exempel på i halvblodsaveln som är så stor i antal, där många toppresterande tävlingshingstar får mindre bra avkommor. Jag har själv ratat godkända hingstar för att jag anser att de inte är tillräckligt bra som individer.
Pharazon bedömdes med bland annat 9 för sin trav som föl, samma utställning visades hans pappa och fick även han 9 på trav. Han kommer att visas på nästa års riks och under sensommaren kommer han därefter kastreras eftersom hans ägare vill det. Eftersom hans bror heter Copper Coin, är gdk hingst och har vunnit det mesta som går att vinna i Morgan-Sverige, så är jag synnerligen säker på att hans gener är värda att avla vidare på för ett par utvalda ston, framförallt med tanke på insändaren i senaste morganbladet där det betonas av vikten av att vi inte avlar för snävt och riskerar för hög inavelsprocent i våra svenska morgans pga de få individer som finns här.