Moraliskt dilemma

ameo

Trådstartare
Moderator
En vän sedan 30 år gick bort i somras efter lång tids sjukdom. På sin dödsbädd förklarade hon med all önskvärd tydlighet för sina föräldrar (inga andra arvtagare finns) att hon ville att jag skulle ta hand om hennes häst och om jag inte ville det så skulle han slaktas, hon ville inte att han skulle säljas.
Föräldrarna kontaktade mig om saken och för mig kändes det då som en självklarhet att ta hand om hästen. Hon blev jätteglad för att jag gjorde det och 4 dagar efter att jag hämtat honom "släppte hon taget".
Nu till mitt lilla problem - den här vinterns foderpriser har gjort att jag har svårt för att klara ut detta rent ekonomiskt. Ett halvblod äter en del även om han är lättfödd... Frågan är bara hur jag ska ta mig ur detta. Han är liksom en häst som jag inte har något större behov av.
Jag har en överlåtelsehandling som visar att hästen är min, så rent juridiskt är jag fri att göra vad jag vill med hästen. Men moraliskt är det en svårare fråga...
Sviker jag förtroendet från min vän om jag säljer honom?
Ska jag skicka honom till slakt?
Ska jag ringa och rådgöra med hennes föräldrar innan jag gör något alls?

HUR hade Du gjort? :crazy:

Sv: Moraliskt dilemma

Oj, vilken jobbig situation.
Jag hade nog tagit bort honom eftersom din vän ville det om inte du kunde ta hand om honom. Risken är ju annars att han hamnar på ett ställe där han inte trivs. Det känns dessutom jättefel att sälja och då tjäna pengar på honom. Eller kanske kan han lånas ut på foder men stå kvar hos dig/ i närheten av dig?

Lycka till!

Är det en frisk och kry häst?
Är den gammal?
Är det en svår häst att ha att göra med?
Skulle någon kunna få många bra år med honom?
Vad säger ditt hjärta?

Ja inte sjutton hade jag skickat en frisk häst till slakt pga av några principer iaf. Pratat öppenhjärtigt med föräldrarna, och berättat precis hur det ligger till, och att man vill sälja hästen, för att man inte har möjlighet att ha den kvar. Det är ju inte hästens fel allt det här.
Sjukdom och död kan ingen rå för, varken djur eller människa.
Det är bara att göra det allra bästa av situationen, för både djur och människor.
Jag hade försökt prata med föräldrarna om saken,och varit helt ärlig.
Sedan hade jag sålt hästen och gett dem hälften av intäkterna.
(frågan gällde vad jag förstod hur läsaren själv skulle ha gjort.)

Intressant fråga. Och svår.

Själv har jag lekt med tanken vem som skulle få min häst när jag dör, och i den tanken ingår nog att det inte är så nödvändigt att hästen bor hos just den personen. Det är ett hårt krav att ställa på en människa, att ta det ekonomiska och tidsmässiga ansvaret att behålla en häst hela dess livstid. Däremot skulle det vara viktigt för mig låta en person ärva som kunde tänkas placera hästen på ett ställe där den får det bra. En person som känner hästen och mig och som vet vad som är bra i mina ögon och vad som är bra för just den hästen.

Jag tror också att det kan vara en god idé att prata med föräldrarna. Kanske kan de bidra med en slant?

Kanske lånat ut den på foder, till någon i närheten, så att jag kunde kontrollera hur hästen har det? Då har jag alltid möjligheten att hämta tillbaka hästen om den inte mår bra.

Tillägger:
Hästen blir 16 år, är ingen stjärna och ganska speciell.
OM jag skulle sälja så är det endast till någon jag känner, efter prövotid att de trivs med varandra. INGET annat är aktuellt.

En vän sedan 30 år gick bort i somras efter lång tids sjukdom. På sin dödsbädd förklarade hon med all önskvärd tydlighet för sina föräldrar (inga andra arvtagare finns) att hon ville att jag skulle ta hand om hennes häst och om jag inte ville det så skulle han slaktas, hon ville inte att han skulle säljas.
Föräldrarna kontaktade mig om saken och för mig kändes det då som en självklarhet att ta hand om hästen. Hon blev jätteglad för att jag gjorde det och 4 dagar efter att jag hämtat honom "släppte hon taget".
Nu till mitt lilla problem - den här vinterns foderpriser har gjort att jag har svårt för att klara ut detta rent ekonomiskt. Ett halvblod äter en del även om han är lättfödd... Frågan är bara hur jag ska ta mig ur detta. Han är liksom en häst som jag inte har något större behov av.
Jag har en överlåtelsehandling som visar att hästen är min, så rent juridiskt är jag fri att göra vad jag vill med hästen. Men moraliskt är det en svårare fråga...

Kan du inte låna ut honom till en bra fodervärd ett tag ivarjefall då är han fortfarande din och du har koll på att han har det bra. 16 år är ju ingen ålder på en häst han kan leva många år till.
Mvh Camilla

Hoppar in från ÄU..

Det är ju en knivig femma det där.. Men jag tycker faktiskt inte man ska skicka en felfri, frisk och trevlig häst till slakt på det sättet. Även om man lovat. Det är inget hästen ska behöva avsluta sitt liv för, om den är helt frisk och livsglad, tycker jag.

Jag skulle sålt hästen, givetvis efter att ha pratat igenom det ordentligt och klargjort läget för föräldrarna, men lagt ORDENTLIGT med energi på att hitta så perfekt hem åt den som möjligt. Det gör man ju normalt sett också, men jag tror du förstår vad jag menar. Prövotid, uppföljning osv där båda parter i köpet är medvetna om omständigheterna.

Ev. lämnat ut på foder?

Du HAR redan respekterat din väns önskan genom att ta hand om hästen.
Hon ville att just du skulle ta den för att hon litade på ditt omdöme och förmodligen gillade din syn på hästar och hästhållning.

Jag skulle se det som att detta förtroende även innefattar att du är kapabel att hitta ett riktigt bra nytt hem åt hästen, där den får det bra och förhoppningsvis kan leva många härliga år till.
Alternativet slakt var ju om du INTE åtagit dig ansvar för hästen, och den alltså riskerat hamna på något dåligt ställe.

Jag skulle letat efter någon som var villig att ta hästen på långtidsfoder, för ev senare köp om h*n visar sig värdig.

eftersom du lovade din vän på hennes dödsbädd, då detta var hennes innerliga och sista önskan i livet att du tog hand om hästen skulle jag nog se till att försöka hålla det löftet.
Eller åtminstone kolla upp om det finns någon som kan köpa honom av dig som är snäll och verkligen kan älska hästen, att slakta den verkar väldigt grymt:cry:

Skulle tveklöst följt min väns önskan här, annars har jag svikit henne! Kunde jag inte behålla hästen så skulle jag skicka den på slakt.

Kicki :)

Jag håller med dig. Det var ju det som det gick ut på från början. Jag skulle bli grymt besviken. Jag har en häst här nu som skall avlivas efter fölningen. Aldrig att jag skulle svika det och tjäna pengar på stoet. Ett löfte är ett löfte oavsett.

Jag hade tagit bort honom.
Har själv en häst som jag inte vill ska vidare härifrån, har fått maken att lova att han slaktar honom, den andra kan dock gå till försäljning.
Har undrat lite om min medryttare eventuellt kanske skulle kunna ta honom men skulle hon då sälja honom skulle jag få spader. :devil:
Men det är nog inget alternativ mao, som du skriver får man ju förfoga en häst hur man vill.

Jag tolkar det som att hon framförallt ville att hästen ska slippa bli någon vandringspokal och vara säker på att han har det bra.

Jag hade i första hand försökt hitta en bra fodervärd till honom, då är det ju fortfarande du som äger honom och kan ha koll så att han har det bra.

Hade jag inte hittat någon som kunde garantera detta hade jag nog tagit bort honom.

Allt för att undvika att hästen vandrar runt hos olika ägare, det verkar ju vara det hon ville undvika till varje pris.

Är det enbart denna vinter som är problem, gissar att det kom oväntat att du blev med en extra häst, eller kommer problemet att kvarstå till sommaren, nästa vinter?

Jag skulle inte sälja hästen vidare, men om det var en tillfällig svacka att jag inte kunde reda ut kostnader skulle jag överväga att låna ut hästen tills jag kunde lösa det, för att sen ta den tillbaka om den inte passade jättebra med den som lånade den.

Om jag inte ser det som en möjlighet att behålla hästen fick det nog bli slakt, men då är mitt hjärta så blödigt så det fick det nog bli så att jag fick leva på havregrynsgröt och behöll hästen.

Jag anser fortfarande att själva Livet går före påhittade principer.
Att beröva någon livet tycker jag är ett större brott än att följa principlagarna.
Sedan är det ju förstås ett stort jobb att sköta en häst, och det är väl förmodligen därför folk är så benägna att "ta bort" hästar som det så vackert heter.
Katter och hundar omplaceras på löpande band, medan hästar som är dyrare att äga, och kräver mera skötsel, hellre avlivas.

Om det bara är årets foderpriser som är problemet skulle jag ha löst det tilflälligt och hoppats på bättre priser nästa år. Hitta medryttare/fodervärd och låt hästen stå kvar hos dig så har du ju koll på den. Hitta en sponsor med gott hjärta.

Jag skulle INTE ha slaktat en frisk häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV