Moraliskt dilemma

Sv: Moraliskt dilemma

Följ hennes vilja de var ju därför du fick den hon litade på dig och ni andra som ger andra råd vad är ni för bästa vänner. Bra då vet man att de går inte LITA på NÅN.:cry::(

Jag håller med.

Jag har ett fint men knepigt sto (14 år gammal) som jag vill skänka till en viss person i händelse av min död men som inte får placeras vidare.

Gör vederbörande det kommer jag att rotera i min grav och sedan från Helvetet (där jag troligtvis hamnar) skicka "onda ögat" på henne.

Om hästen är frisk & sund hade jag först talat med vännens föräldrar vad de tyckte & om de kunde bidra till hästen.
Hade inte velat slakta en frisk häst men hade inte velat att den hamnade i ett dåligt hem.Livstidsfodervärd eller liknande hade varit ett alternativ men eftersom vännen hade en sista önskan så blir det mkt svårare.

Har inte läst alla svar men såhär känner jag:

Din vän kände förmodligen hästen väldigt väl och eftersom det är en speciell häst ville hon förmodligen inte att han skulle hamna ngnstans och bli missförstådd och sedan säljas vidare och vidare, utan hellre då tas bort. -vilket jag förstår helt och fullt.

Hon litade på dig och visste att du skulle kunna ta hand om honom. Jag hade tagit bort honom precis som hon ville. Hästen lider inte av det.
Kolla med hennes föräldrar först om de kanske kan bidra med en slant.

Om du säljer honom så vet man inte vad köparen gör 2 år fram i tiden, de kanske säljer honom även om de lovat att inte göra det och så blir det precis som din vän fruktade.

Prata med föräldrarna och hör vad dem tkr om det är en frisk häst så vill man helst inte skicka iväg den men omd et är en bekant kanske man kan göra det.Men om föräldrarna tkr att du ska göra som vännen säger och då skulle jag göra det även om hästen var frisk.Det är väl bättre att den dör lycklig än att den skickas runt men prata med föräldrarna och bestäm ngt gemensamt så löser det sig nog:)

:bump:Jag hadde sänt hästen till slakt:bump:
Har skälv en sjukdom som gjör att man inte vet hur länge man travar runt här.och jag har klart deklarerat att mina hästar skall avlivas(kadaverbilen).så om din vänina hadde två alternativ. så vad är problemet?:bump:

Det som komplicerar saken litegrann också är att jag egentligen inte har pratat med min vän själv om detta, utan enbart med hennes mamma. Och jag tolkade det hon sa som att alternativen var att hästen skulle till mig eller till slakt.

Jag tycker ärligt talat att du är utsatt för känslomässig utpressning. Det är förmodligen lätt för nån att säga "min vilja är att ameo och ingen annan ska ha hästen". Och ÄNNU lättare för vederbörandes mamma att vidarebefordra det på det viset - dessutom med laddningen i att det är sista viljan.

Tror du verkligen att din vän hade velat ställa till det för dig, ekonomiskt och praktiskt? För det gör ju den där hästen. En häst är ett jätteåtagande på alla vis.

Så min slutsats är att du kan välja att tolka det som att det är du som ska avgöra hästens framtid på för hästen bästa möjliga sätt. Om det innebar att du behåller hästen, att du slaktar den eller att du säljer den med omsorg om den - det måste du få avgöra.

att ta hand om hästen behöver ju inte betyda att hästen måste bo hos dej heller...de kan ju lika gärna betyda att hästen kan vara hos en bra fodervärd, då har du ju endå koll på den och kan ta tillbaka den om de inte funkar..
de är ju också att ta hand om hästen..

Som rubriken säger - moraliskt dilemma!
Då beror det ju på vad man har för moral....

Din vän gav dig ett alternativ egentligen -hon ville att du skulle ta hand om hästen.
Det andra alternativet var direkt inte ditt alternativ utan hästens. DVS om du inte tog hand om den så skulle den slaktas.
Jag anser att du genom att acceptera att ta hand om hästen så sa du ja till din väns önskan.
Hade du i det läget sagt nej så hade troligtvis hästen slaktats utan att du behövt blanda dig i det hela.

Du tog hand om hästen men tycker nu att det kostar för mycket.
Min moral säger att du har ett alternativ -prata med föräldrarna och förklara läget! Det är endast dom som moraliskt sett kan avgöra hästens vidare liv eller död. Även om du väljer att slakta direkt så tycker jag att föräldrarna har rätt att få veta det.

Förök vänd på situationen -att du är den som ligger för döden och ger en sista önskan om vad du vill ska hända med din ögonsten. Hade inte du velat att hästen fick det som du ville???

KL

Jag skulle vända mig i min grav av vånda om det var jag som haft denna önskan, och min vän tagit emot och accepterat önskan, dvs tagit hästen. Och sen när jag dött, går emot den önskan.
Vad skulle då vara syftet med att ta emot hästen till att börja med?
Det förtar ju hela saken med att över huvud taget HA en sån sista önskan - om den sen inte efterföljs.

Tycker det är märkligt att folks syn på Moral och Etik sträcker sig så att när det gäller djuret så ska det hållas liv i till varje pris - men när det gäller människan bakom detta djurs sista önskan och tillförlit till sin bästa vän som accepterat önskan, så verkar det vara helt okej att skita i det hela och bryta denna önskan och löfte? Märkligt.

Förstår att du skulle vilja följa din väns sista önskan. men vad jag inte förstår e detta diskuterande om att avliva friska hästar. Klart man inte vill att de ska fara illa elr bli vad ni kallar vandringspokaler. men har ni tänkt på att de kanske finns nån människa här ute i sverige som skulle bli lycklig över hästen och som hästen kanske skulle bli lycklig ihop med.
dessutom behöver du inte sälja hästen det finns medryttare och fodervärdar. då har du fortfarande koll på vad som händer. dessutom om de finns någon som skulle älska å trivas med hästen kan man sälja med kontrakt på att hästen skall gå tillbaks till dig vid försäljning elr att du ska få första tjing och liknande.
jag får uppfattningen att om inte du kunde ta hästen direkt när personen avled skulle den avlivas. kanske för att hon inte litade på att nån kunde placera den i rätt hem. men nu tog ju du hand om hästen eftersom det var hennes största önskan kan man ju hoppas att hon litade på dig. att hon litar på ditt omdöme och kunskap att hitta rätt person till att äga elr sköta hästen.
ta ett snack me föräldrarna i fösta hand. som många säger de kanskekan hjälpa till med en slant elr skötsel.

KL

Jag skulle vända mig i min grav av vånda om det var jag som haft denna önskan, och min vän tagit emot och accepterat önskan, dvs tagit hästen. Och sen när jag dött, går emot den önskan.
Det förtar ju hela saken med att över huvud taget HA en sån sista önskan - om den sen inte efterföljs.

Tycker det är märkligt att folks syn på Moral och Etik sträcker sig så att när det gäller djuret så ska det hållas liv i till varje pris - men när det gäller människan bakom detta djurs sista önskan och tillförlit till sin bästa vän som accepterat önskan, så verkar det vara helt okej att skita i det hela och bryta denna önskan och löfte? Märkligt.

Mycket bra skrivet, håller med till fullo!!!:bow:

[QUOTE

Tycker det är märkligt att folks syn på Moral och Etik sträcker sig så att när det gäller djuret så ska det hållas liv i till varje pris - men när det gäller människan bakom detta djurs sista önskan och tillförlit till sin bästa vän som accepterat önskan, så verkar det vara helt okej att skita i det hela och bryta denna önskan och löfte? Märkligt.[/QUOTE]

Jag tycker inte alls det är märkligt.
Man har olika syn på saker.
Men som sagt,fick vi inte diskutera det ämnet i denna tråd.

Svårt.Men du påpekar att hästen är speciell,ja,jag tycker såhär- en sista önskan är en sista önskan.Respektera det.Och det har du gjort,till viss del genom att ta hand om vännens häst.Du uppfyller inte din väns önskan om du säljer eller lånar ut-annars så hade din vän gett dig det uppdraget.-Jag tycker du ska informera föräldrarna om läget innan du gör något.-Jag tycker ändå att i slutändan att du ska ta bort den.Tragiskt,men inte mera tragiskt än din väns bortgång.

Så här hade jag gjort

1. Jag hade pratat med vännens föräldrar och förklarat läget, om de vill hjälpa till ekonomiskt tills du fixat till din.

2. Kan de inte hjälpa till ekonomiskt, så skulle jag leta en medryttare/halvfodervärd.

3. Lånat ut hästen på foder på lång tid, haft den antingen kvar i stallet eller i närheten så att man kan åka o hälsa på ofta.

4. Som en sista utväg - trotjänaravlivning hemma, inte skicka hästen iväg till slakten.

Det är alltså 4 alternativ. Jag skulle inte svika min vän, tänk om jag var vännen. Det femte alternativet är ju att sälja hästen, men om det inte känns bra i hjärtat så får man nog göra det tråkiga. Men jag tycker att du ska satsa på halvfodervärd eller fodervärd.

Hur är hästen uppstallad? Om den inte gör så mkt, blir inte riden mer än hobbyridning utan vidare satsning så kanske kan du flytta till lösdrift, kan ju bli billigare. Förstås om det finns någon lösdrift i närheten av där du bor. Undersök andra möjligheter innan du tar bort den, för din väns skull och för hästens skull. Jag tycker att det är jättesynd om man ska ta bort en frisk häst.

Håller med Mackan.

För mig finns inget dilemma här, moraliskt eller inte. Det enda rätta är att tabort hästen om du inte kan ha kvar den själv, att ens tänka tanken på att gå emot din väns sista vilja och hennes förtroende för dig skulle för mig vara uteslutet.

En dödhäst mår inte dåligt, det är vi som gör det! Snarare kommer den att må mkt dåligt om den hamnar någonstanns där den inte blir förstådd och inte trivs.

Hoppas du orkar ta rätt beslut - men egentligen är beslutet redan taget åt dig - du vet ju vad hon ville!

Men du var ju inne på rätt spår där! Skaffa en sadel som passar och sätt igång och rid ett par gånger i veckan. Hästen kanske är underbar att rida!
Pja, kommer du hit och är barnvakt då? ;)

Underbar lär han inte vara - jag har ridit hans mamma och halvbror + ridit in helbrorsan... Men trevlig är han säkert.
Men det slutar nog med att han blir kvar här, den här gången i alla fall. Så får vi se vad som händer sen.

Vad gäller medryttare så är det nästan omöjligt att få någon vettig att komma ut hit och rida, plus att jag inte ens är säker på om jag vill ha någon annan rännande här. Och fodervärd känns inte aktuellt.
Som sagt, han blir nog kvar här.

För MIG känns det som samma sak att låna ut hästen till fodervärd som att sälja den. Det kan bli lika mycket vandringspokal av det, eftersom det kanske inte är lätt att hitta rätt ryggare till honom. Och vad spelar det då för roll att jag bär det yttersta ansvaret, om han ändå får flytta runt?

KL

:bow::bow::bow::bow: Bockelibock!

Kicki :)

Om du har ekonomiskt svårt just nu så kanske hennes föräldrar kan bidra ekonomiskt ett tag i allafall?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV