N
Nicke
Sv: Moraliskt dilemma
Egen betraktelse...(fast det inte hör hit)
Av detta lär Jag mig att inte ha någon sista önskan till nära och kära, eftersom det ställer till sånt trassel för folk. Och det vill man ju inte.
Man vill ju inte bli ihågkommen som en trasselgubbe. Och inte skulle jag vilja att mina djur ska behöva dö bara för att jag gör det.
På stenåldern begravde de djur tillsammans med människor när de dog. Jag tror jag vill komma ett steg längre, och hoppas att mina nära och kära inte gör det, utan försöker omplacera alla mina djur, och går det så går det, gör det inte det, så gör det inte det.
Det är ju inget man kan göra åt saken när man avlidit.
Och tänker man vända sig i sin grav, innebär det att man tror på ett liv efter detta.
Nu har jag talat bara för mig själv.
Fast jag inte fick.
Hoppas ingen blev arg.
KL
Jag skulle vända mig i min grav av vånda om det var jag som haft denna önskan, och min vän tagit emot och accepterat önskan, dvs tagit hästen. Och sen när jag dött, går emot den önskan.
Vad skulle då vara syftet med att ta emot hästen till att börja med?
Det förtar ju hela saken med att över huvud taget HA en sån sista önskan - om den sen inte efterföljs.
Tycker det är märkligt att folks syn på Moral och Etik sträcker sig så att när det gäller djuret så ska det hållas liv i till varje pris - men när det gäller människan bakom detta djurs sista önskan och tillförlit till sin bästa vän som accepterat önskan, så verkar det vara helt okej att skita i det hela och bryta denna önskan och löfte? Märkligt.
Egen betraktelse...(fast det inte hör hit)
Av detta lär Jag mig att inte ha någon sista önskan till nära och kära, eftersom det ställer till sånt trassel för folk. Och det vill man ju inte.
Man vill ju inte bli ihågkommen som en trasselgubbe. Och inte skulle jag vilja att mina djur ska behöva dö bara för att jag gör det.
På stenåldern begravde de djur tillsammans med människor när de dog. Jag tror jag vill komma ett steg längre, och hoppas att mina nära och kära inte gör det, utan försöker omplacera alla mina djur, och går det så går det, gör det inte det, så gör det inte det.
Det är ju inget man kan göra åt saken när man avlidit.
Och tänker man vända sig i sin grav, innebär det att man tror på ett liv efter detta.
Nu har jag talat bara för mig själv.
Fast jag inte fick.
Hoppas ingen blev arg.