Moraliskt dilemma

Sv: Moraliskt dilemma

Ja man kan ju tolka saker hur man vill, ofta gör man det för att det ska passa in i det man själv vill.
Men jag kan säga att jag skulle aldrig vilja att min speciella kille gick vidare till någon annan överhuvudtaget än möjligtvis M. Om hon då säljer min kille är ju den personen fri att göra vad den vill med hästen.:eek: osvNej, så vill inte JAG ha det! Men jag är inte heller TS bortgågne vän.

Efter att ha läst alla inlägg om hur man kan tolka en människas sista önskan förbi slakt för att man själv inte gillar slakt så undrar jag var respekten finns för människors önskningar.

Och jag undrar var respekten finns för djurs rätt att leva.

Touche,
men vi vet inte på vilket sätt denna häst är speciell.
Jag vet att MIN är det på flera sätt. Han har stor potential att bli vandringspokal o bli utsatt för ojust behandling. Alltså stor potential att få ett väldigt trist liv. Han har redan haft det under många många år.

Gör dig av med någon eller några av de hästar du har sedan tidigare, och håll löftet till din vän.

Jag hade tagit bort hästen.

Och jag tror faktiskt att det var precis vad din vän hoppades att du skulle förstå, när alternativen var att hästen hamnade hos dig eller gick till sin skapare. Jag tror inte din vän ville att du skulle lida under bördan av hennes sista vilja, utan ha ett alternativ som hon tydligt pekat på.

Döda hästar lider inte. Däremot gör felplacerade hästar det, ibland rätt rejält.

Jag hade nog rådgjort med hennes föräldrar, talat om läget. Kanske de kan hjälpa till lite ekonomiskt om de har möjlighet, annars tycker jag du ska ta bort honom enligt din väns vilja. Jag antar att hon ansåg att hennes häst skulle ha svårt att anpassa sig till en ny ägare som inte känner till hans specialliteter och kanske av den anledningen bli en vandringspokal, då jag förstår av vad du skrivit inte är någon dyrbar häst.

Oj det är en svår sits du har hamnat i men samtidigt så om du följer din magkänsla så tror jag att det blir rätt. Kan inte hennes föräldrar bidra med lite ekonomisk hjälp? Det kan låta helflummigt det här men lägg fram problemet för din avlidna vän och be om råd och hjälp! Jag håller tummarna för att det löser sig för dig!
Personligen hade jag nog försökt att behålla hästen, kanske hittat en medryttare som kan vara med och dela på kostnaderna samtidigt som du har full koll! Fodervärd är värre då du släpper taget på ett helt annat sätt.

Som jag ser det om det hade varit jag själv som var i din sits så finns det två alternativ.
1. Avlivning av hästen.
2. Att lämna ut den foder under en begränsad tid, till att börja med. Sedan antingen hoppas på att foderpriserna eller den ekonomiska situationen ändras så att hästen kan komma hem igen. Eller att den fungerar hos fodervärden och kan stanna kvar där. På det sättet äger du ju hsten fortfarande.

Tyvärr är det ju också så att det inte är gratis med avlivning och bortforsling/nedgrävning. Annars hade jag säker valt alternativ 1. Men kanske ekonomin inte tillåter en avlivning av icke akuta skäl och då blir detalternat 2.

Jag tror att det är som någon annan i tråden har svarat, att din vän var rädd att hästen skulle bli en vandringspokal om den såldes.

Jag skulle, om det händer mig:

Hitta en riktigt bra foderrvärd, på avstånd, så att jag kan besöka hästen och se att den mår bra.

Om hästen är så speciell, att det är svårt att hitta just den där fodervärden, då skulle jag faktiskt slakta.

Om jag skulle sälja den, bara för att jag fått hästen och därmed har rätten att göra som jag vill om jag känner att jag inte har råd, eller förmåga att ta hand om hästen, då skulle det kännas som att jag svek min väns sista vilja.

Mvh

IngelaH,
som vet vem som skulle ta hand om sin häst på rätt sätt om något skulle inträffa.

Jag hade följt min väns sista önskan att om jag inte kunde ha hästen ska den gå till slakt och därför avlivat den.
Jag hade annars känt mig riktigt rutten som inte ställt upp på en döende väns sista önskemål :(

Försök att hitta en fodervärd som du litar på behåll ägandeskapet men informera om att de får ha hästen till döddagar bara du får hålla koll.
Ingen i din närhet som vill ha hästen kvar hos dig men ha den som sin egen mot att betala maten? På det viset så har du ju full koll.
Du kan inte ställa honom på storbal?

Jag hade pratat med föräldrarna och diskuterat med de. För min del känns det viktigt att ha med mej de som "berörs", det var trots allt deras barns sista önskan.

Givetvis skulle jag försöka hitta en bra fodervärd eftersom då har man kontroll över hästen. Aldrig någonsin skulle jag sälja den, hellre att den gick till slakt

Rent spontant så känns det som att den här hästen du fått i förtroende bör stanna i din ägo livet ut. Din polare valde dig, därför att hon hade förtroende att du skulle se till hästens bästa. Däremot tror jag att hon också hade haft förståelse för din ekonomiska situation.

Således, kan du låna ut hästen på foder eller ta in en medryttare så hästen får jobba lite för sitt leverne? På så sätt har du fortfarande insyn i hur hästen har det, även om du får en ekonomisk lättnad.
Men att sälja, nej. Det var din polares ögonsten.
Och att slakta hästen om den är frisk och välmående? Nej.

Prata med föräldrarna. Finns kanske en möjlighet att de kan sponsra med lite foderpengar nu i vinter. Tror att för deras skull så kan det också vara skönt att ha kvar hästen i livet, då det är en länk till deras avlidna dotter.

Senast ändrad:

Först en fråga; är årets foderpriser högre än tidigare år? Jag tycker att de ligger väl på samma som de senaste åren.

Om jag satt i din situation skulle jag först kontakta föräldrarna och förklara att du helt enkelt inte har råda att försörja hästen eventuellt höra om de kan vara med och betala för hästens mat och strö. Om de inte vill/kan det skulle jag söka efter en medryttare som är villig att vara med och betala. Jag skulle liksom många andra som svarat tråden ha svårt att slakta ett friskt djur men jag skulle definitivt inte sålt hästen då hade slakt gått före.

Jag hoppas att det löser sig för dig och för hästen.

En vän sedan 30 år gick bort i somras efter lång tids sjukdom. På sin dödsbädd förklarade hon med all önskvärd tydlighet för sina föräldrar (inga andra arvtagare finns) att hon ville att jag skulle ta hand om hennes häst och om jag inte ville det så skulle han slaktas, hon ville inte att han skulle säljas.
Föräldrarna kontaktade mig om saken och för mig kändes det då som en självklarhet att ta hand om hästen. Hon blev jätteglad för att jag gjorde det och 4 dagar efter att jag hämtat honom "släppte hon taget".
Nu till mitt lilla problem - den här vinterns foderpriser har gjort att jag har svårt för att klara ut detta rent ekonomiskt. Ett halvblod äter en del även om han är lättfödd... Frågan är bara hur jag ska ta mig ur detta. Han är liksom en häst som jag inte har något större behov av.
Jag har en överlåtelsehandling som visar att hästen är min, så rent juridiskt är jag fri att göra vad jag vill med hästen. Men moraliskt är det en svårare fråga...
Sviker jag förtroendet från min vän om jag säljer honom?
Ska jag skicka honom till slakt?
Ska jag ringa och rådgöra med hennes föräldrar innan jag gör något alls?

HUR hade Du gjort? :crazy:

Om du var hennes riktiga vän och en ärlig sådan skulle inga tveksamheter finnas över ditt förfarande...
Om du skulle sälja hästen sviker du 30 års vänskap, hon gav dig ett stort förtroende och uppenbarligen litade hon på dig.
Om du inte har råd med hästen du lovat henne att ta hand om...följ hennes sista önskan och avliva hästen...

Tillägger:
Hästen blir 16 år, är ingen stjärna och ganska speciell.
OM jag skulle sälja så är det endast till någon jag känner, efter prövotid att de trivs med varandra. INGET annat är aktuellt.

En vän som tar så lättvindigt på en väns sista önskan....då är jag hellre utan vänner:confused:

Har inte läst mer än första inlägget.
Men jag hade lånat ut honom på foder hos bra människor. Eller om det visat sig omöjligt; slaktat honom efter hennes vilja. Då vet man iaf att han aldrig kommer lida.

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle inte slakta en frisk häst no matter what!
kan du inte låta någon ha honom på foder? eller en halvfodervärd kanske så kan han stå kvar hos dig?

jag skulle nog helst inte sälja, då tappar du kontrollen över hästen.. men nog måste det finnas någon som kan tänka sig ha honom som foderhäst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV