Moraliskt dilemma

Sv: Moraliskt dilemma

För mig är det inte värre att slakta en frisk häst än att grannen slaktar en frisk ko och gör oxfile av den.

Det låter som om du redan har bestämd dig. Behövs verkligen fler synpunkter?

jag hade ALDRIG tagit bort den...
jag har haft nära som gått bort och "svikit" dem efter deras död... saker jag aldrig kan ta tillbaka men saker som jag kommer ångra för resten av mitt liv. det har skapat aldeless för många tårar för att göra det igen.

På sin dödsbädd förklarade hon med all önskvärd tydlighet för sina föräldrar (inga andra arvtagare finns) att hon ville att jag skulle ta hand om hennes häst och om jag inte ville det så skulle han slaktas, hon ville inte att han skulle säljas.

HUR hade Du gjort? :crazy:

Svaret på din fråga står i ditt första inlägg. HH

Jag hade gjort mitt allra yttersta för att hitta en aktiv medryttare/halvfodervärd som kan rida och sköta hästen hos dig, så att den står kvar hos dig men du kanske får lite hjälp med det ekonomiska.
Jag skulle aldrig kunna sälja hästen, mitt samvete skulle inte klarat det...
Avlivning skulle bli i absolut nödfall, jag skulle försökt mitt allra bästa för att ge hästen ett bra liv hos mig.

Jag beklagar verkligen sorgen för din vän!

*knapplån*

Jag läser det ni skriver.
Hoppas fortfarande kunna hitta en lösning som känns bra.
Men det är inget enkelt beslut oavsett...

Jag anser fortfarande att själva Livet går före påhittade principer.

Hur kan ett löfte bli en påhittad princip!? Ger jag ett löfte står jag för det, om löftet innebär för mig något som jag inte kan stå för gör jag det inte. Och om någon ger mig ett löfte så förväntar jag mig att det hålls, annars vill jag att dom avstår.

Och ett liv till varje pris är inte något liv, vilket det lätt kan bli med en häst i den här åldern som tydligen även är lite "speciell".

Kicki :)

PRATA med hennes föräldrar och förklara läget!
Om de vill att hennes häst ska finnas kvar i livet kanske de kan sponsra med lite pengar till foder...

Jag anser inte att du ska sälja hästen iallfall, det vore att svika ett sista löfte till en vän...

hitta en medryttare eller lämna på foder..då har du inte sålt den och har fortfarande koll på den.
slakta tycker ja inte du ska göra.
är de inte en bra lösning med en medryttare?

de är ju igentligen bara dom alternativen..tycker jag iallafall..fodervärd/medryttare/bli sponsrad med pengar av någon.

Senast ändrad av en moderator:

Försök hitta någon medryttare/halvfodervärd.
Annars, har hästen haft ett bra liv så varför inte följa hennes önskan och ta bort den. Hästen "lider inte av att vara död" så att säga.

Jag har bara läst första inlägget.

Jag skulle nog följt kompisens önskan. Hon ville inte att någon annan än du skulle ta hand om hästen så då skulle jag inte låta det bli så heller.

/M

PRATA med hennes föräldrar och förklara läget!
Om de vill att hennes häst ska finnas kvar i livet kanske de kan sponsra med lite pengar till foder...

Jag anser inte att du ska sälja hästen iallfall, det vore att svika ett sista löfte till en vän...

Du skrev precis vad jag tänkte säga!:bow: Förklara läget för hennes föräldrar och fråga om de kan tänka sig sponsra foder annars är slakt det enda tänkbara alternativet om du inte har råd att ha kvar honom. Medryttare ser jag inget hinder för så länge det är du som har ansvaret över hästen och är ansvarsfull och selektiv i valet.

Jag läser det som att om TS inte ville ha hästen skulle den slaktas. Jag läser ingenstans att vännen har sagt att TS måste behålla hästen hela dess liv eller slakta den. Det vore väl tokigt att tvingas behålla en häst som man inte klarar av att ha ekonomiskt. Så var säkert inte vännens tanke heller.

Jag skulle skänka bort hästen till någon som jag är säker på skulle ta bra hand om den, ifall jag inte kunde ha kvar den själv. Jag skulle aldrig drömma om att ta betalt för en häst jag fått till skänks.

Jag är tacksam för alla era svar.

Det som just nu gör att jag tvekar angående slakt är helt enkelt att jag har haft nog med döda hästar de senaste åren. Det blir för mycket rent känslomässigt för mig just nu. (att jag principiellt inte tycker att det är någon skillnad mellan att slakta friska kossor eller en frisk häst är ju en annan sak, när jag inte måste ta hand om eländet själv.)

Det som komplicerar saken litegrann också är att jag egentligen inte har pratat med min vän själv om detta, utan enbart med hennes mamma. Och jag tolkade det hon sa som att alternativen var att hästen skulle till mig eller till slakt.
Jag har inte haft någon direkt kontakt med min vän de senaste ca 4 åren egentligen, helt enkelt för att hon har varit för sjuk för att orka med när jag ringt upp och de gånger hon själv varit pigg nog så har hon inte hört av sig ändå. Så jag blev milt sagt förvånad när jag blev kontaktad om detta.
Efter att jag hade hämtat hästen så hade min vän bett sina föräldrar att de skulle hjälpa henne att få prata med mig i telefonen, men det hade inte blivit läge för det - enligt mamman. Och sen var det för sent... Tyvärr... :cry:

Det jag lovade föräldrarna var att hästen skulle bli kvar här så länge han hade ett meningsfullt liv här. Min tanke var att jag skulle kunna komma igång med min egen ridning på honom - än så länge har jag bara konstaterat att sadeln jag fick med var alldeles för smal i bommen :smirk:... Närmare ridning än så har jag inte varit på evigheter...

Men det slutar nog med att han blir kvar här, den här gången i alla fall. Så får vi se vad som händer sen.

Vad gäller medryttare så är det nästan omöjligt att få någon vettig att komma ut hit och rida, plus att jag inte ens är säker på om jag vill ha någon annan rännande här. Och fodervärd känns inte aktuellt.

Senast ändrad:

men hö kostar inte så mycket att man behöver ta betalt så av nån medryttare..behöver ju bara vara en medryttare som vill ut o skritta i skogen o vill sköta om en häst..

annars har du ju redan bestämt dej för att slakta hästen? eftersom inget annat alternativ finns så då är de ju inget problem igentligen eftersom de inte finns så mycket val då.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du ska prata med föräldrarna. Kanske dom kan bidra ekonomiskt till hästens uppehälle. Pratade ni inte om den biten då det bestämdes att hästen skulle få ett hem hos dig? Det är ju trots allt en viktig del då man lovar att ta hand om ett djur. Det är ju inte bara den här vintern som fodret är dyrt.

Jag hade hållt mitt löfte. Jag skulle aldrig kunna svika ett sådant löfte då hade jag inte lovat något från början....Det kan säkert ordnas på något sätt. Ekonomiskt bidrag från föräldrar, Fodervärd till hästen antingen med stallplats kvar hemma hos dig eller i närheten där du har koll. Förhoppningsvis kanske hon hade en livförsäkring som du kan få lite bidrag ifrån till hästens foder. Hennes föräldrar borde ju förstå vad ditt löfte betydde för henne och även förstå att det här medför kostnader för dig.

Jag hade följt hennes sista vilja och slaktat hästen eller försöka behålla den, sålt den hade jag iallafall inte...

Jag missade ditt sista inlägg om fodervärd och medryttare, såg nu att detta inte var aktuellt.

*KL*

Jag skulle utan tvekan men med tungt hjärta avliva hästen om jag inte kunde ha den.

Vännen sa ju att om du inte VILLE ha den skulle den slaktas, och vill ha eller kan ha är ju rätt jämställt här.

Visst KAN man resonera som så att vännen är ju i alla fall död, och 'märker' ju inget, och ge hästen ett bra hem. Men jag skulle inte 'klara' att göra så, skulle kännas som ett svek.

Så jag skulle ta bort, utan tvekan.

Men du var ju inne på rätt spår där! Skaffa en sadel som passar och sätt igång och rid ett par gånger i veckan. Hästen kanske är underbar att rida!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV