Montékval

K

Kaxa

Har nyss köpt en starthäst som gjorde sista starten 20/12-06. Jag vet att maxtiden mellan är starter är 8 månader, men då kommer min fråga, han gjorde ett montékval i februari: Är det 8 månader från montékvalet eller är det 8 månader från sista start jag ska räkna?:confused:
Tacksam för svar

Sv: Montékval

Godkänt kval räknas som godkänd start, alltså borde montékvalet räknas så du har åtta månader på dig från det datumet.

Det är det sista som räknas. En häst behöver bara montékvalas en gång i hela sitt liv för att vara berättigad till att starta i ett montélopp, men därimot så måste hästen kvalas i ett vanligt lopp om det gått 8 månader sedan sista starten.
Hoppas att du förstår :)

Är du säker?
När jag ringde stc om en liknande sak fick jag till svar att montekval räknas och att man ej behöver kvala om för sulkystart.

Senast ändrad:

Och inte sjutton får jag fram kvalificeringsbestämmelserna i kväll.

Jag är av den fasta övertygelsen att ett montékval räknas tills jag är överbevisad. :idea:

Japp, montékval räknas. Det som är den huvudsakliga "poängen" är att det får inte ha gått längre än 8 månader sedan senaste godkända prestation i samband med anmälningstidens utgång.
Som godkänd prestation menas att hästen fullföljt loppet/kvalet på en godkänd tid.

Tusen tack alla för hjälpen.:bow:
Att det inte kan stå nånstans, klart å tydligt tycker jag är konstigt...
Men nu vet jag iaf å behöver inte stressa med start iaf...
Än en gång
:bow: TUSEN TACK:bow:

Men det står klart och tydligt! :idea:

I dag funkar pdf-arna på travsport!

1. Vilka hästar skall deltaga i kvalificeringslopp?
a) Ostartade 2-åriga och äldre varmblod.
Ostartade 2-åriga och äldre kallblod.
b) Häst som inte i minst 2 av sina 5 senaste starter (kval = start) gjort godkänd
prestation (p. 4 i "Allmänna bestämmelser") eller har tre icke godkända i
rad (tre senaste) skall gå kvallopp.
(p. 4 i ”Allmänna bestämmelser”). Om häst gjort 4 starter eller färre måste
minst 1 vara godkänd. Dock måste häst alltid ha minst 1 godkänd prestation
under den senaste 8-månadersperioden räknat bakåt från senaste dag
för startanmälan. För ostartad häst räknas första godkända kvallopp som
första start, oavsett tidigare ej godkända kvalificeringslopp. Dock gäller
rapporteringsbestämmelserna i första hand.
c) Häst som p g a otillräckliga prestationer ålagts kvalificeringslopp före ny
tävlingsstart.
d) Häst som p g a oregerlighet ålagts kvalificeringslopp.
Häst i utländsk träning som skall starta i Sverige får tillgodoräkna sig kvallopp
som godkänts i annat land.
Häst i svensk träning som tävlat i utlandet får som godkänd prestation enligt p.
1b tillgodoräkna sig dels start i totalisatorlopp i utlandet och dels kvallopp i
utlandet som uppfyller de svenska kvalificeringsbestämmelserna enligt p. 2 om
godkänd kvalificeringstid.
2. Gällande kvalificeringsbestämmelser.
För de hästar som enligt punkt 1 är skyldiga att deltaga i kvalificeringslopp, gäller
följande övre gräns som godkänd kvalificeringstid.
Hästens första kvalificeringslopp skall göras i trav med sulky.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård