Mack_Lobell

Trådstartare
Kan ni inte lägga in lite bilder på er när ni rider monté och bilder på era sadlar och övrig utrustning. Eller skriva vad ni rider med för tyglar och hur korta läder ni har t ex. ;) Skrivs alldeles för lite om monté här.

Någon mer som tycker det är ALLDELES för lite lopp? Känns som "utvecklingen" går bakåt - montén tog ett kliv framåt 2008 och nu två kliv bakåt:crazy:
Hört att någon inom styrelsen inte är så förtjust i monté:grin:

Lägger in bilder själv sedan, har inte så många bra ännu

Sv: Monté

Kan ni inte lägga in lite bilder på er när ni rider monté och bilder på era sadlar och övrig utrustning. Eller skriva vad ni rider med för tyglar och hur korta läder ni har t ex. ;) Skrivs alldeles för lite om monté här.

Någon mer som tycker det är ALLDELES för lite lopp? Känns som "utvecklingen" går bakåt - montén tog ett kliv framåt 2008 och nu två kliv bakåt:crazy:
Hört att någon inom styrelsen inte är så förtjust i monté:grin:

Lägger in bilder själv sedan, har inte så många bra ännu

Tyvärr är det för många oseriösa som rider vilket ger grenen ett dåligt rykte. Många som knappt kan volta och så vidare. Synd för er som faktiskt kan och vill göra monte till en bra del i Svensk travsport.:cry:
Jag skall börja monte träna mina 2 hästar om dom passar för det Så ryttare på Åby med omnejd ha telefonen på ;) :rofl:

hej jag rider med halvlångs stigläder, (lite kortare än vad man har när man happade) och stegtyglar, vilket jag tycker är ett måste, tycker jag får bättre kontroll på hästarna på det viset. Jag har en sadel som väger ca 3kg tror jag en lite "stärre" monté sadel, köpte den för att lära mig att rida i mindre sadlar och nu har jag inte kommit och köpt någon mer. har inga bilder när jag rider monté men skoj är det ju.

håller med civil action, det finns många som inte borde ha licens. det är tyvärr ofta man blir less på att se på monté loppen när det bara blir omstart på omstart och många som bara gapar och skriker utan anledning. det är tråkigt...

Det där med att skrika åt varandra i loppen har jag allvarligt inte fattat...

Okej om nån klipper benen på en och det blir galopp men annars känns det ju inte riktigt seriöst...

Jag rider/red också med lite kortare än hoppläder och dubbla vävribbtyglar. Nu har jag inte nån häst att rida så jag har inte bestämt om jag ska skaffa förstärkta stegtyglar eller hur jag gör.

men nu är jag ju synnerligen orutinerad på löpridning då omständigheterna gjort att jag inte ridit ett enda lopp. :p Jag skulle förmodligen inte ha några större problem med det ändå eftersom jag vet exakt hur mycket extra man ska ta ut volten utan sulky för att inte orsaka omstart... :idea:
Däremot skulle jag väl trilla av hästen halvvägs av utmattning men det är en annan femma... :D

Jag håller med till 100% att det är för lite monte lopp! och ärligt talat så förstår jag inte varför. Vad spelar det för roll om ett par vresiga gubbar inte tycker om monte? Det är väll ändå spelarna och hästägarna som borde påverka? Ibland känns det som om STC är lite instängda i sig själva...:bump:

Det är väll ändå spelarna och hästägarna som borde påverka?

Är det generellt högre spel i montelopp?

Den hästägare som vill starta i monte av någon annan anledning än att hästen tjänar mer pengar där måste ju vara dum. Det sliter massor på hästarna.

Samtidigt måste jag säga att många ryttare blivit riktigt duktiga! Det är väldigt stor skillnad nu mot för två år sedan. Och det finns flera duktiga svenska montehästar också.

Monte är bra för det lockar in nya människor till sporten, men det räcker bra med de lopp som finns.

När jag började med montén på ett bygdetrav 96-97 vet jag att det tog ett jäkla tag och tjat innan vi fick igenom att få några tävlingar på ett bygdetrav! Folk såg mig ridträna våra hästar samtidigt som min far körde och tyckte att vi skulle försöka få till några tävlingar. STC däremot tyckte att "det inte hade ngt med trav att göra"!? :eek: Tokigt tycker man :grin: Men till slut gick det efter många om och men. Tog ett tag till då det var så få som anmälde då det inte var känt här i större utsträckning men sen kom det i rullning, fler och fler dök upp :)

Saknar det mycket! Tävlade där ett par år och skulle sen ta licens med min pärla. Men då det var på hennes elfte år fick jag ej ha med henne på kursen :mad: otroligt fjantigt tycker jag då det bara handlar om en kurs men men. Får se om man tar licensen framöver!? Så himla skoj var det! Så skoj att se på alla som håller på :laugh:

Tyvärr är det för många oseriösa som rider vilket ger grenen ett dåligt rykte. Många som knappt kan volta och så vidare. Synd för er som faktiskt kan och vill göra monte till en bra del i Svensk travsport.:cry:
Jag skall börja monte träna mina 2 hästar om dom passar för det Så ryttare på Åby med omnejd ha telefonen på ;) :rofl:

om du har något lopp till dem där ryttare som ej segrat mm endast får rida, så tipsar jag om att sätta upp mig. jag har precis fått ut min licens, men inte hunnit rida lopp än. men nästa onsdag på valla blir det kval =):bump::banana::rofl:

Jag håller med till 100% att det är för lite monte lopp! och ärligt talat så förstår jag inte varför. Vad spelar det för roll om ett par vresiga gubbar inte tycker om monte? Det är väll ändå spelarna och hästägarna som borde påverka? Ibland känns det som om STC är lite instängda i sig själva...:bump:

håller med, MEN samtidigt ser man ju ofta lopp som är halvfulla!

Ja, och det är verkligen syn! Kanske kritikerna skulle anmäla sina hästar om det vore mer prispengar i potten? Monten behöver verkligen hjälp på traven, ( :rofl: )

Ja, och det är verkligen syn! Kanske kritikerna skulle anmäla sina hästar om det vore mer prispengar i potten? Monten behöver verkligen hjälp på traven, ( :rofl: )

Jag kan väl inte räknas till kritiker eftersom jag tycker det är väldigt kul att rida själv även om jag inte gjort det på ett bra tag på grund av en trasig fot.

Men nä, jag tror inte att det blir "fler" som anmäler sina hästar, däremot tror jag kanske att de som har bra hästar matchar till de loppen med högre prispengar. För ni kan väl int allvarligt mena att det skulle vara högre pengar generellt i monén? :crazy:

Jag känner väl kanske att det är samma som att propagera för att höja prispengarna i P21-loppen. Det skulle i stället MINSKA antalet lopp då det fortfarande är samma prispengar som fördelas i loppen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 311
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 272
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar