Roxer

Trådstartare
Det har uppstått ett litet problem här hemma. Märkte idag att hunden går i kattlådan och äter kattbajs. Kattlådan är en täckt sådan med lucka. Jag kan ju inte gärna stänga in katterna i badrummet och hunden VET att han inte får vara där och botanisera. Eftersom kattlådan innehåller kattsand lär han ju få i sig lite sånt också, vilket inte känns helt nyttigt. :crazy:

Därför tänkte jag höra om ni har något bra tips på hur man ska komma runt problemet utan att bygga rena fort knox hemma. Vi funderar på att införskaffa hasp på toadörren så att hunden inte kommer in, men så att katterna kommer in. Problemet är ju att om han är tillräckligt smart så överlistar han väl den också så småningom. Ställa kattlådan högt upp känns också lite smålurigt då de säkert river ner den förr eller senare.

Hjälp?

Sv: Moment 22

Vi har provat att vrida kattlådan in mot hörnet nu. Få se om det hjälper.

Mottar dock gärna tips på åtgärder... Åka in till vet för att hunden svalt en massa kattsand står ju inte högt på poppislistan direkt.

Kompostgaller/grind är människans bästa vän. :D

Jag har en som jag helt enkelt bara skjuter undan när jag ska in i badrummet.

Det är ju det att jag är osäker på om katterna kommer in i badrummet då. Risken finns att åtminstone ena av dem kissar i soffan istället om hon inte kommer åt lådan.

Skulle möjligtvis vara någon typ av grind med breda mellanrum så att katterna kommer in. Tål att funderas på. Dock så finns ju risken att han hoppar in om han är tillräckligt sugen...

Kattlucka i badrumsdörren är ju väldigt smidigt, men det beror ju givetvis på hur rädd du är om badrumsdörren :)

haha jag ser att du har en springer på avataren :p

jag har en och mamma har en, båda är lika galna i kattskit! :eek: dom står på lur och städar toan innan man hunnit dit själv :grin:
vi har satt upp haspar nu, för min hund får inte äta nåt annat än sin dietmat pga allergiutredning... sen är det inte så fräscht heller.

hemma hos mig och sambon använder vi pussi kompakt, det är bara torkad lera och är inte speciellt farligt för hunden. har faktiskt märkt skillnad åt det positiva hållet om han varit dålig i magen och sen ätit kattlåda = fastare bajs haha. hos mamma och pappa har dom papperspellets, känns hårdsmälta!

Kan du inte ha kattlådan på toaletten och ha en hasp i dörren så den hålls öppen så pass att katterna kommer in men inte hunden?
Vår katt bor på toaletten (självmant), hon ligger alltid och sover där inne, går ut i köket och äter lite, går in och lägger sig igen. Jag har funderingar på att sätta i en hasp i dörren så hon kommer igenom men inga klåfingriga ungar behöver vara och öppna dörren hela tiden. Är ett himla springande ut och in där!

Hur stor är hunden. Sätt fast ett kompostgaller ca 2 dm upp som en grind då kan katterna lätt smita under o hunden stängs ute. o ni kan öppna den lätt för att gå på toan. Eller lämna dörren på glänt så bara katten kommer in. Typ med en haspel så den inte går att putta upp.

*KL*

Jag har två bajsätare, och jag har helt enkelt vridit kattlådorna så att de inte kommer åt. Ställt dem med öppningen in mot ett hörn t ec. Katterna hoppar upp på/över lådan, och ner i hörnet och går in. Har fått lägga en tegelsten på taket på den ena lådan dock, då hunden annars bara vände lådan. Den andra lådan står bäst till, den står mellan en vägg och en bokhylla, och puttar man på den kan man bara putta inåt, och det hjälper ju inte. Katterna hoppar upp på lådan, och ner i utrymmet mellan låda och vägg och går in.

Den andra står mot vägg men andra sidan fritt, öppningen mot vägg med (står i ett hörn), och så är det en tegelsten ovanpå, och så finurligt att när hundgrinden till sovrummet är öppen, så står den för lådan. (Katterna kan ju gå under grinden)

Haha.. Man skulle kunna tro att det är en springer, men det är en tvättäkta Münsterländer. ;) Samma kattbajsfixering dock. Märkte det på att han luktade parfymerat ur munnen, blandat med kattbajs. Inte så fräscht.

Hasp är definitivt ett alternativ vi överväger eftersom det känns lättast.

Hade ju varit ett alternativ om man skulle bo kvar i bostadsrätten lite längre än vad vi nu planerar. :)

Det är precis den taktiken vi provar just nu, och han verkar inte ha ätit skit idag när han var hemma själv ett par timmar. Kanske bara behövdes en så enkel åtgärd.

Vi får väl utvärdera efter någon vecka hur han sköter sig med kattbajsätandet. :p

Jag hade katternas mat i källaren ( dom hade även sin "ytterdörr" där) Men naturligtvis var ju katterna välkomna upp i huset så jag tog ett kompostgaller och satt fast det som en grind men med ca 20 cm till golvet vid källardörren...katterna kröp lätt under men hundarna kom ju inte under så bra :D
så för människorna var det ju enkelt och för katterna med, men voffarna fick vackert stanna på rätt sida.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 568
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10