Sv: Mockning

Dessutom det där att vi har "personal som mockar åt oss" stämmer ju bara till viss del. Ja, stallägaren mockar på vardagarna, MEN, vi gör allt på helgerna. Vi turas om på helgerna. Den helgen man har då gör man allt till allas hästar. Släpper ut, fodrar, mockar, tar in etc. Dvs, man är där på morgonen och förmiddagen, på eftermiddagen, och på kvällen. 3 gånger blir det att åka per dag. Blir ofta att man stannar i stället, i alla fall mellan mockningen på morgonen/förmiddagen och eftermiddagsfodringen. Så ok, vi har uppassning till viss del, men det tar vi igen på helgerna.

mockar på morgonen,jobbar kvällar och börjar jag morgon så börjar jag aldrig före 8-9 så jag hinner mocka o sopa på morgonen,så det hinner vädras hela dagen

*lånar*

Jag mockar oftast på morgonen när jag släppt ut. Slutar jobbet kl 18 och då är det skönt om allt är färdigt...

Eftersom jag har möjlighet så mockar jag på morgonen för att det ska få stå och lufta hela daganra, innan jag går hem på kvällarna lyfter jag ut skithögarna för att det ska vara gott på kvällarna.

linda746 skrev:
Mocka ni till Era hästar på morgonen eller kvällen. Mina hästar går ute i hagen hela dagarna. Såg ett program på tv:n där vetrinären sa att de blir sjuka om man inte mocka ut på morgonen? Kom med förslag hur ni gör.
Eken

Vi mockar när vi hinner under dagen. I dag blev det jag som fick mocka nu på morgonen (halv 10 ca) för de andra skulle iväg.
I går blev det på eftermiddagen vid 4..

_86a_ skrev:
Blir faktiskt riktigt upprörd när jag läser alla svar! Veterinären har helt rätt. Hästar har otroligt känsliga luftrör och ska inte utsättas för att ställas i ett dammigt stall. Nu tänker ni säkert att jag överdriver? - Inte dammar det väll så mycket när man mockar? Svaret är att - Jo, det gör det! Jag har själv en dammöverkänslig häst, plus att vi i stallet har en häst med fullt utvecklad bronkit. Detta beror inte på hur vi har hanterat hästarna utan hur de hade det innan vi köpte våra hästar. Rådet från alla veterinärer jag har pratat med är att alltid mocka på morgonen. Detta gäller ALLA hästar. Det ska vara MINST 4 timmar mellan man mockar och tar in hästarna, och helst längre. Det är inte det synliga dammet som är farligt utan de små partiklarna som inte syns. Vi i vårat stall mockar på morgonen och lägger all halm runt väggarna så att golvet får torka, sen bäddar vi på eftermidagen. På detta sätt slipper vi de skadliga ammoniakångerna också. Lång utevistelse är också viktig, hästar är inte gjorda för att stå inne i ett stall. Vi släpper ut dom vid 6, halv 7 på morgonen och tar in dem runt 21 på kvällen. Dessutom har vi alltid en dörr öppen hela natten så att vi får in ordentligt med frisk luft.
Skall kanske tillägga att hästarna mår toppen nu när de går på bete! Längtar inte tills vi tar in dom.
Hoppas alla tar in nått av vad jag har sagt. Vet av erfarenhet att så inte brukar vara fallet tyvärr...

Om du har en dammöverkänslig häst så bör du inte ha halm som strömedel!!! :o Ett av de dammigare altenativen! Byt till tidningspapper, torv eller spån =bättre enl Ulltuna hästklinik!! :)
Om du ska ha kvar halm som strömedel så kan jag rekomendera att först lägga lite spån och kalk på golvet innan halmen, kalken binder amoniaken=luktar mycket mindre och spånet suger upp urinet bättre än vad halmen gör och det gör oxå att det luktar mindre!
Lite tips bara! ;)
Våra hästar går ut vid ca 7 och in vid 20-21. Vi mockar eller sopar aldrig när en häst är inne. Ofta blir mockningen på sen eftermiddag. Vi har nyligen bytt till torvströ och amoniaklukten är obefintlig!! :) Vi har även dubbeldörr öppen och ventilation i varje box! Skönt! För vi har en häst med bronkit... :cry: Det blir ju lite kallt när det är så mycket öppet men då får de ha ett fleece på istället!

Håller med !!! Tycker riktigt synd om hästarna när de måste gå in på kvällen! Men numera har våra iaf härliga och stora hagar att gå i på dan!!! :banana: Längtar redan till nästa sommarbete! :)

I förra stallet där våra hästar stod ingick halm och många brydde sig inte så mycket om att det luktade :mad: särskilt då en del mockade slarvigt ibland... :( Då gick en del in vid 17 dessutom, andra gick ute till 21 när det inte var för mörkt eller för jävligt väder!
Är lycklig för att hästarna har fått det bättre! :D

Stort beröm till trådskaparen!!! :bump: :bow:
jättebra att ta upp ämnet!!!

Som jag sa i ett tidigare inlägg -
Och JA - Halm är dammigt!! =( Men nu ingår det i våran stallhyra... Köpte eget spån ett tag i ett annat stall, men det gör inte så stor nytta när alla andra hästar i stallet står på halm. Sen så innehåller spån terpentin vilket är slemhinneretande... Inte så bra det heller! Men min pålle mår bättre av spån än halm ändå. Lite olika vad de reagerar på.. Pappersströ ska ju vara bäst. Torv är väldigt olika vad folk säger om, men jag gillar det inte (hästen har dock inte stått på det så jag kan inte säga nått om det egentligen).[/QUOTE]

Men det luktar aldrig ammoniak i vårat stall =) Vi lägger halmen runt väggarna när vi mockar så att golvet får torka, sen strör vi på eftermiddan när vi har ridit. Det blir ju många timmar emellan vi strör och tar in hästarna ändå, de kommer ju in såpass sent.

Hm, gick inge bra att sätta in ett citat. Får ingen koll på hur man fixar saker här, men, men, det står ju i alla fall det jag skulle säga.

Jo, skulle hellre ha annat strö... Men som sagt va så ingår halm. Hadde jag eget stall skulle jag ha uteboxar, pappersströ och småbalshösilage!! Drömma kan man ju alltid... Fast småbalshösilage har vi i alla fall, och rutinerna är ju bra =) Och hästarna går ute än =) Täcken på natten (börjar nog med det på dagen snart också), och stödutfodring så klart! Får väll se när vi tar in dom, kanske runt 1 november?

Ja, det är bra med öppna dörrar! Luftigt ska det va! Det är bara vi människor som gnäller när det blir lite kallt... Och det är ju som sagt va inte särskilt svårt att sätta på ett täcke.

Jag mockar helt enkelt när jag kommer till stallet, vilket oftast blir på em. Det är endast när jag jobbar em, och är i stallet på fm, som jag har möjlighet att mocka på morgonen.

_86a_ skrev:
Blir faktiskt riktigt upprörd när jag läser alla svar! Veterinären har helt rätt. Hästar har otroligt känsliga luftrör och ska inte utsättas för att ställas i ett dammigt stall. Nu tänker ni säkert att jag överdriver? - Inte dammar det väll så mycket när man mockar? Svaret är att - Jo, det gör det! Jag har själv en dammöverkänslig häst, plus att vi i stallet har en häst med fullt utvecklad bronkit. Detta beror inte på hur vi har hanterat hästarna utan hur de hade det innan vi köpte våra hästar. Rådet från alla veterinärer jag har pratat med är att alltid mocka på morgonen. Detta gäller ALLA hästar. Det ska vara MINST 4 timmar mellan man mockar och tar in hästarna, och helst längre. Det är inte det synliga dammet som är farligt utan de små partiklarna som inte syns. Vi i vårat stall mockar på morgonen och lägger all halm runt väggarna så att golvet får torka, sen bäddar vi på eftermidagen. På detta sätt slipper vi de skadliga ammoniakångerna också. Lång utevistelse är också viktig, hästar är inte gjorda för att stå inne i ett stall. Vi släpper ut dom vid 6, halv 7 på morgonen och tar in dem runt 21 på kvällen. Dessutom har vi alltid en dörr öppen hela natten så att vi får in ordentligt med frisk luft.
Skall kanske tillägga att hästarna mår toppen nu när de går på bete! Längtar inte tills vi tar in dom.
Hoppas alla tar in nått av vad jag har sagt. Vet av erfarenhet att så inte brukar vara fallet tyvärr...

Men det beror väl väldigt på utvädrig och luftvolym i stallet?
I vårt stall har man aldrig haft en hosthäst, och stallet har varit igång i 20 år. Detta trots att folk har mockat på morgonen.
Stallet är väldigt välventilerat..
Jag mockar alltid efter skolan, hästen står på permanentbädd så jag tar bara bort bajset, rör därmed ofta inte upp ammoniaken.

linda746 skrev:
Mocka ni till Era hästar på morgonen eller kvällen. Mina hästar går ute i hagen hela dagarna. Såg ett program på tv:n där vetrinären sa att de blir sjuka om man inte mocka ut på morgonen? Kom med förslag hur ni gör.
Eken

Jag mockar åt min medryttarhäst när jag kommer ut (runt 16-16.30) och den tiden kom jag ut till min foderhäst tidigare också och hon tog ingen skada utav det....Jag kan tilläga att de hästarna gick (går) i hagen hela dagen tills man ska ta in dem och rykta/rida...

//Michelle

På förmiddag mitt på dangen eller på kvällen, beror helt å hållet på. Går kurs på vardagarna så man hinner inte på dagen då.
Men jag har aldrig någonsin hört talas om en häst som har blivit sjuk för att boxen inte har mockats på morgonen.

Jo, det är klart att det beror på utvädring och luftvolym! Men jag skulle å andra sidan inte vilja ha min häst i ett stall med dålig luft överhuvudtaget, hur tidigt det än mockades...

JAg mockar alltid på eftermiddagarna, eftersom att jag inte har tid att vara i stallet på morgnarna.
Men vårat stlal e helt öppet dagtid för att det ska luftas ordentligt, sen så stänger vi för en av dörrarna på nätterna så att det inte blir korsdrag. Men det är bra luft óch bara 3 hästar så jag tror inte att det blir så mkt ammoniak..

Jag mockar alltid på morgonen. Inte för någon speciell anledning utan för att det är då jag är i stallet...

Ursäkta en dum fråga men vad är det för skillnad på att mocka på kvällen (innan man tar in hästarna) och att bädda (halma, eller vad man nu strör med) :confused:

Det var väl inte själva mockningen som var problemet utan att det dammade och det dammar väl lika mycket även om du har mockat på morgonen och strör på kvällen :confused:

En annan tar det både på vardagar och Jourer på helgerna med tre till fyra besök i stallet per dag.................. :smirk:

Senast ändrad:

ankans skrev:
Vi har öppningsbara fönster i boxarna, samt dörrar på båda sidor så vi har tvärdrag..

tvärdrag kan väl inte vara bra??

har alltid lärt mej att det ska vara mycket luft gör inget om det blir kallt, men det får inte bli tvärdrag.. har jag fel??

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17