Sv: Mockning

Jag blir också lite allergisk mot dina inlägg. Det finns olika sätt att framhålla och dela med sig av det man vill säga utan att döma andra.

De flesta av oss har inte personal som mockar åt oss och de flesta av oss måste jobba eller gå i skola.

Jag själv går upp 05.20 varje dag och åker till jobbet 06.00. Hur i hela friden skulle jag kunna mocka innan jag åker till jobbet? Jag kommer hem vid 16.00 - 17.00 tiden. Kopplar av någon timme eller två och åker sedan till stallet. Följaktligen mockar jag runt sex-, sju-tiden. Inte mycket jag kan göra åt det.

Visst är det säkert bättre att mocka på morgonen, men de flesta av oss har inte den möjligheten. För den sakens skull så vill vi fortfarande våra hästars bästa och försöker göra det bästa av den situation vi har. Vi ventilerar, har fläkten på, har hästarna ute så länge som möjligt och försöker att inte sopa när hästarna är inne.

Dela med dig av din kunskap, döm inte.

Mvh//LG

Jag mockar helst på morgon/fm, mest för att få det gjort. Så man kan ägna sig åt roligare saker resten av dagen. ;)

LillaGeisha skrev:
Jag blir också lite allergisk mot dina inlägg. Det finns olika sätt att framhålla och dela med sig av det man vill säga utan att döma andra.

De flesta av oss har inte personal som mockar åt oss och de flesta av oss måste jobba eller gå i skola.

Jag själv går upp 05.20 varje dag och åker till jobbet 06.00. Hur i hela friden skulle jag kunna mocka innan jag åker till jobbet? Jag kommer hem vid 16.00 - 17.00 tiden. Kopplar av någon timme eller två och åker sedan till stallet. Följaktligen mockar jag runt sex-, sju-tiden. Inte mycket jag kan göra åt det.

Visst är det säkert bättre att mocka på morgonen, men de flesta av oss har inte den möjligheten. För den sakens skull så vill vi fortfarande våra hästars bästa och försöker göra det bästa av den situation vi har. Vi ventilerar, har fläkten på, har hästarna ute så länge som möjligt och försöker att inte sopa när hästarna är inne.

Dela med dig av din kunskap, döm inte.

Mvh//LG

Amen :bow:

Men HALM!!!...måste väl vara det sämsta du kan ströa med om du har damm-överkänsliga o bronkit-hästar :confused:

Torv är väl ett måste för dig om du inte vill ha spån...eller är jag ute o spånar nu? ;)

Det är inte speciellt många som vet hur noga det är med att låta dammet lägga sig, och hur lång tid det faktiskt tar.

Om hästarna går in i boxen/stallet virvlar inte dammet upp då? :angel:

jag mockar lite olika.. ibland efter skolan.. :angel: å ibland mockar min sambo på förmiddagen.. vi brukar oftast lägga in den rena halmen typ 10- 20 min innan jag tar in honom.. så att pisset får torka.. :smirk:

Men det där med att man måste mocka på morgonen har jag faktiskt aldrig hört nått om-...

_86a_ skrev:
Blir faktiskt riktigt upprörd när jag läser alla svar! Veterinären har helt rätt. Hästar har otroligt känsliga luftrör och ska inte utsättas för att ställas i ett dammigt stall. Nu tänker ni säkert att jag överdriver? - Inte dammar det väll så mycket när man mockar? Svaret är att - Jo, det gör det! Jag har själv en dammöverkänslig häst, plus att vi i stallet har en häst med fullt utvecklad bronkit. Detta beror inte på hur vi har hanterat hästarna utan hur de hade det innan vi köpte våra hästar. Rådet från alla veterinärer jag har pratat med är att alltid mocka på morgonen. Detta gäller ALLA hästar. Det ska vara MINST 4 timmar mellan man mockar och tar in hästarna, och helst längre. Det är inte det synliga dammet som är farligt utan de små partiklarna som inte syns. Vi i vårat stall mockar på morgonen och lägger all halm runt väggarna så att golvet får torka, sen bäddar vi på eftermidagen. På detta sätt slipper vi de skadliga ammoniakångerna också. Lång utevistelse är också viktig, hästar är inte gjorda för att stå inne i ett stall. Vi släpper ut dom vid 6, halv 7 på morgonen och tar in dem runt 21 på kvällen. Dessutom har vi alltid en dörr öppen hela natten så att vi får in ordentligt med frisk luft.
Skall kanske tillägga att hästarna mår toppen nu när de går på bete! Längtar inte tills vi tar in dom.
Hoppas alla tar in nått av vad jag har sagt. Vet av erfarenhet att så inte brukar vara fallet tyvärr...
Setta va nog det dummaste jag har läst. Kollade dina inlägg då var det 2 st. Vill du bara jävlas här eller?

Mockar på morgonen samt sopar golvet ordentligt då. Sen står stallet vidöppet under dagen medan hästarn är ute. Tar in en, jobbar den och ställer sen in den och tar in nästa och jobbar den.

Mitt stall luktar inte stall...faktum är att jag kan gå in med arbetskläderna utan att det blir minsta lukt på dom...det doftar friskt där inne :p

Jag mockar oftast på mornarna, jag tror inte hästen blir sjuk om man mockar på kvällen, men är det hästar som står inne så tycker jag att det är självklart att den får mockat minst 2 gånger/dag för stallmiljön och hästens skull.

jag mockar på eftermiddagen när jag kommer från skolan.

på sommaren osv släpper jag ut hästarna och mockar när de är ute

Om jag jobbar mockar jag när jag kommer hem eller på kvällen. Mockar uteslutande med hästarna ute och låter det gå minst en timme innan intag. När det gäller sopning så STRUNTAR jag hellre i att sopa en dag än sopar strax innan hästarna ska in. Sopar aldrig med hästarna inne. Ska jag sopa vill jag det ska gå minst två timmar med öppet stall tills intag.

När jag är ledig mockar jag på fm.

Hästarna går ut vid fem om jag jobbar, vid halvåtta - åtta när jag är ledig. De kommer in mellan 21 och 23 på kvällen (den period de kommer in på nätterna alltså)

När jag hade mindre resväg och började senare mockade jag på morgonen innan jobbet, mest för det är så SKÖNT att ha allt klart när man kommer hem och är hungrig, trött, frusen och det är mörkt ute :angel: Men nu är det snudd på en omöjlighet att mocka innan. Jag går upp 05, jag åker till jobbet vid 06. Den timmen innehåller morgonfodring av hästar, hundar och katter, släppa ut hundarna, byta täcke/n på hästarna, linda av valackens stallbandage, fylla mat i hagen samt släppa ut. Och så ska jag fixa iordning mig och klä på mig och så (det brukar dock klaras av på en kvart..). Frukosten brukar bli i bilen pga tidsbrist :devil: Duschar inte på morgonen utan kvällen innan.

Om jag skulle mocka med skulle jag få gå upp 04. Själva mockningen tar bara 10 - 15 minuter (två boxar), men sen ska jag duscha med osv. Så när jag jobbar mockas det när jag kommer hem eller på kvällen.

Lilldamen VAR dammkänslig/dammallergisk så jag är för väl insatt i problemen i sådana fall. Dock, TROTS att det gått mindre än 4 h mellan mockning och intag har jag lyckats få henne så 'frisk' att hon nu äter HÖ igen, så tja.. :devil:

Jag har kallstall, synnerligen bra ventilation. Hästarna står på spånbädd, åt förr höilage men sen i somras hö (och än går det utmärkt med hö soms agt..peppar peppar)

Sen, de två - tre dagar per vinter dåd et blåser STORM ute så får jag inte upp stallporten och kan alltså varken släppa ut hästar eller kommer ut med dyngkärran. Då mockar jag men lägger bajshögarna i skottkärran och ställer den på stallgången,d vs jag mockar med hästarna inne. Inte ens unghästen har reagerat på det, tacka kallstall för det.

Iom att jag har bädd så skulle jag utan problem kunna mocka med hästarna inne, DE drar upp MER av ev damm i bädden än vad min mockning gör...

Ströar jag så ska det gå minst 2 h innan jag tar in.

Kan bli svårt att mocka ut på morgonen då man lixom är på jobbet :smirk:

Jag åker till stallet efter jobbet och mockar och rider och donar=)

Min häst har blivit hela 24½ år med denna sortens mockning på kvällen.

Så den vet som sa så måste ha gått fel utbildning :D

Sopa gör man bara när gått och blött ner golvet lite lätt innan så de inte dammar sen när man sopar :idea:

På vardagarna mockar jag på kvällen, eftersom det är då jag är i stallet (ägaren ger morgonmål före hon åker till jobbet). På helgerna beror det lite på när jag är i stallet, men oftast på kvällarna då också.

Eftersom jag måste åka hemifrån klockan sju så hinner jag inte mocka på morgonen. Det blir på eftermiddagen/kvällen.
har jag dock tur så mockar farfar åt mig, då ströar han itne direkt utan låter boxarna stå och torka. :)

Mockar en gång om dagen, på eftermiddagen. Det gör alla i det stallet där jag har min häst, och ingen lider av det.
De går ju ute på dagarna, så det gör ju ingen skillnad om man mockar precis innan man släppt ut dom eller precis innan man tar in dom...eller hur? :)

Jag har alltid mockat på eftermiddan-kvällen. Dvs. efter skolan, vilket kan vara allt mellan kl 13-20.
Någon gång under min livstid har det tom. inte mockats alls under ett dygn :o kan vara för att pappa lovat att mocka för jag varit sjuk, men sen har han glömt av det... Men sjuka hästar? Nope aldrig.
Hästarna går alltid ute minst 10 h under höst/vinter.

Lånar knapp

Hhalm dammar väl inte?? jaghar haft halm i massa av år och de dammar inte menjag kasnke fått tag på bra halm=)
Sågspån och torv dammar ju som fan, det ligger ju torvdamm ÖVERALLT :crazy:

Tidningspapper är att reka till en hosthäst och utebox :)

Aldrig hört talas om det, men vi mockar iaf på morgonen.

Jag måste be om ursäkt! Var inte meningen att döma någon... Blir bara så ledsen då det är så många som inte bryr sig ett dyft! Menar då inte främst här, utan i "verkliga livet". Är verkligen jobbigt att ha en sjuk häst, och inte blir det bättre av att så få förstår. Vill bara väl!

"4timmarsregeln" har 2 veterinärer sagt till mig. (dessa är gifta så det är inte så konstigt att de säger lika). Alla andra vetrinärer jag pratat med har inte sagt nån specifik tid utan de har sagt att man ska mocka på morgonen eller förmiddan så att det kan vädra hela dan.

Och JA - Halm är dammigt!! =( Men nu ingår det i våran stallhyra... Köpte eget spån ett tag i ett annat stall, men det gör inte så stor nytta när alla andra hästar i stallet står på halm. Sen så innehåller spån terpentin vilket är slemhinneretande... Inte så bra det heller! Men min pålle mår bättre av spån än halm ändå. Lite olika vad de reagerar på.. Pappersströ ska ju vara bäst. Torv är väldigt olika vad folk säger om, men jag gillar det inte (hästen har dock inte stått på det så jag kan inte säga nått om det egentligen).

Förlåt, förlåt. Kanske blev lite väl hårda ord.. Men, men, ja, om du läser mitt andra inlägg igen så säger jag faktiskt att jag förstår om man inte vill gå upp morgonen innan jobbet och mocka.

Jag har också haft min häst i stall där man gör allt själv. Då mockade vi precis innan vi tog in hästarna. Fast jag försökte lösa det genom att rida/gå mellan mockningen och intagningen av min häst. Funkade dock inte =( Eftersom han redan var dammöverkänslig så blev han dålig. Tiden blev för kort emellan och dammet han inte lägga sig.

Har också haft honom på lösdrift. Men denna sköttes inte så bra, de var inte så noga med fodret etc. Annars något jag rekommendrar starkt. Pållen mådde mycket bättre där!

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila