Sv: Mockning

Det är ju bra om man har tillräcklig ventilation för att inte det fina dammet skall stanna kvar i 4 timmar, jag har liksom utgått från det.
PL

Eftersom jag är hemma hela dagarna och har 7 meter till stallet så borde jag mocka på förmiddagen så att jag har det gjort sen när dom ska in.....men det blir inte alltid så!!!!
Men visst tycker jag att det blir bättre när jag gör det för jag strör med halm och då lägger jag all torr halm under krubban (spiltor) och sen sopar jag golvet noga och så får det stå och torka under dagen.

Jag mockar på em/kväll. Eftersom jag jobbar och mockning inte ingår i stallhyran.
Om hästen går ute hela dagen, hur kan den då bli sjuk av en omockad box?! :D

Är det rejält dåligt väder hinner pålle in några timmar innan jag mockar ibland, men de flesta dagar på året så mockar jag innan pålle ens kommer in i boxen på kvällen/em.
Eller också hinner han bara stå inne ngn timme.

Jag har alltid mockat på kvällen (undantag helger) i samband med ridning och jag har aldrig haft någon häst med problem med sina luftrör. Tyvärr har jag inte möjligheten att åka ut till stallet för att mocka på morgonen. Jag kan förstå att det inte är det bästa att mocka en spånbädd och sen dirkekt ställa in hästen på den. Men genom att vädra bra vid mockning tycker jag att man kan få bort det mesta spånet. Har aldrig hört det påståendet förrut.

Jag mockar på morgonen, men drar ihop spånet på kvällen igen. Dels för det går snabbare att göra så och dels för att golvet hinner torka. Kan dock tillägga att det ingalunda har med ventilation att göra, utan för det är lämpligt att ha det gjort efter jobbet.

Blir hästen sjuk av stallet så är nog inte mockningsrutinerna det avgörande, utan snarare lokalen och hästhållningen som sådan.

På helgerna mockar jag på förmiddagarna. Och på vardagarna blir det när jag kommer från jobbet. Ibland kan jag ha hunnit en eller två boxar även då på morgonen.

Hos oss mockar vi (= min dotter) på eftermiddagen. Har en häst som är mkt dammkänslig, och det räcker gott med 1-2 timmar före insläpp, men vi har bra ventilation.

Har en hosthäst men har aldrig märkt av att hon blivit dålig av att jag mockat precis innan insläpp, ja mer än när jag stod i inhyrning och folk stod och slängde ut spån i sina boxar när hon redan stod inne.

Jag mockar när jag får tid, åker inte ut extra för att mocka och tänker inte stå vid 5 på morgonen och göra det heller. :smirk:
Så de dagar jag jobbar fm så blir det alltså mockning på em, de dagar jag går kvällen mockar jag på fm :D .
Så varannan vecka får hon mår bra då :banana: ....

Frågan måste ju också vara HUR man mockar.
I tex halmbädd upplever jag att det dammar mer efteråt eftersom att du gärna rör om ALLT när du mockar.
I mitt spån tar jag bara bort kiss och bajs och försöker att inte röra resten för mycket.
men jag har i o f alltid en spånhög mot en vägg i boxen, det kan alltså inte vara bra.. för hästen leker med den ibland och kraffsar ut den i boxen... hon har i of inte blivit sämre av sin hosta, snarare tvärt om, men står i ett kallstall och det kan göra sitt till i of och jag upplever att det är bra luft där så det gör troligtvis sitt till.

stallpersonalen mockar på förmiddagen vardagar.
på helgen så mockar de flesta före 15:00 då det är insläpp

ja precis, det beror ju på ventilation.

Vi har öppningsbara fönster i boxarna, samt dörrar på båda sidor så vi har tvärdrag..

Mockar nästan alltid kväll....

Jag förstår om man inte vill åka ut på morgonen och mocka. I stallet där min häst står ingår mockningen på vardagarna, och så turas vi om på helgerna. Det är super =) Är också det 3:e stallt jag har min häst i, det lönar sig att leta tills man hittar ett bra! Det är inte speciellt många som vet hur noga det är med att låta dammet lägga sig, och hur lång tid det faktiskt tar. Jag hade ingen aning om det innan jag köpte min häst (har haft honom 2,5 år, och var innan dess medryttare på honom i 1 år). Har sedan dess begravt mig i litteratur om dammöverkänsliga hästar. Vissa hästar är såklart känsligare än andra (det är ofta ärftligt), därför kan en del hästar klara att stå i ett jättedammigt stall hela sitt liv utan att bli sjuka medans andra blir dåliga av minsta lilla. Men det är ingen bra ide att chansa. Bryter det ut så blir det bara värre. Rådet om att det ska vara minst 4 timmar mellan man mockar och tar in hästarna, kommer från en veterinär. Detta gäller oavsett vilken ventilation man har (vi har utmärkt ventilation), och gäller alla hästar, även de som är fullt friska. Förstår om detta kan vara svårt att uppfylla, och man kanske inte kan/vill flytta. Men man kan väll fösöka få nån timme mellan mockning och intagning i alla fall? Lägga in ridningen där tex. Man kan ju försöka binda upp hästen ute eller nära dörren medans man gör i ordning den.

Där jag har hästen är det också utmärkt ventilation. Dessutom är det bara de privata (ca 1/5 av hela hästbeståndet) som inte får mockat förrän på em/kväll. Övriga hästar mockas det till av personalen på morgonen.

I mitt fall är det inte viljan som styr om jag skulle mocka på morgonen. Skulle jag göra det så skulle jag komma till stallet och mocka före de fick morgonfoder, så tidigt åker jag till jobbet...

Det måste väl ändå i så fall röra sig om hästar som står inne länge på förmiddagen innan de kommer ut? Eller som överhuvudtaget inte är ute så mycket? Fast då måste man väl nästan mocka morgon och kväll?

Själv mockar jag för det mesta på eftermiddagen eller kvällen beroende på när vi kör till stallet. Men våra pållar kommer ut vid 7 snåret på morgonen och tas in vid 19-20 tiden.

linda746 skrev:
Såg ett program på tv:n där vetrinären sa att de blir sjuka om man inte mocka ut på morgonen? Eken

amen alltså! :rofl: :eek:

som om det inte finns nog med uppfunna ämnen för hästägare att oroa sig för.... :D

isåfall skulle ju alla sverigens ryttare behöva ha sina hästar helinackorderade för att kunna få mockat på morgonen! :eek: :crazy:

Det är väl klart att det är fräschare nu snabbare man mockar ur. Men alla hästar som står på hel eller halvpermanent bädd då, tex?
Har ALDRIG varken hört eller erfarit att det är nån kris om man mockar på kvällen eller eftermiddan. Min häst går ute hela dagarna så vad gör det om boxen står omockad till eftermiddan/kvällen när han är ute - kan absolut inte vara nån katastrof det garanterar jag....

jag mockar på morgonen om jag har morgon skiftet. annars gör jag det när jag kommer ut och rider på eftermiddan/kvällen. Punkt slut.

men det är klart - har man sin häst på BOX 23 timmar om dygnet så är det ju helt klart ohälsosamt för den att stå i omockad box nästan ett dygn innan nån kommer och mockar.
det kanske var det programmet syftade på ???

Senast ändrad:

Jag blir lite förskräckt över hur många tar det de hör och sväljer det med hull och hår utan att reflektera själva.

* En (1) veterinär har sagt till dig att det ska gå 4 timmar mellan mockning och insläpp. Har du bekräftat detta med andra veterinärer eller forskning på hästar och damm? ALLA veterinärer sitter inte inne med alla fakta, även de är människor som tolkar och har egna åsikter utifrån det de läst eller hört.
* OM det skulle vara så att hästar blir sjuka, varför är inte alla ridskolehästar och hästar i tävlingstall i stadsområden sjuka då de står inne hela dagarna och måste utstå både mockningsdamm och sopning?

En sak till - är inte halm det dammigaste man kan ha? Kanske bättre att byta strö än att byta stall...

Visst har du till viss del rätt i det du skriver men jag reagerar för att jag blir lite allergisk (dammallergisk, kanske ;)) mot antydningen om att andra missköter sina hästar pga vi inte gör som du har hört att.... Nu var det andra inlägget i mildare ton än det första, men ändå..

I vårt stall är vi 10 stycken hästägare som sköter detta kollektivt och mockar åt oss själva varje dag. Många av oss har jobb eller studerar och kan inte mocka på morgonen. Vi mockar helst innan hästarna kommit in men om det inte går så är det inget större problem. Ingen av oss har halm, en del har kutterspån men de flesta har råspån, vilket dammar mycket lite och är tyngre och därför ligger mer stilla.

Jag tror inte att mockningen är ett så stort problem - där håller man sig ju inom boxväggarna, däremot kan nog sopning när hästarna står inne ställa till mer problem. Eller att man har höloft och slänger ner hö från den när hästarna står inne.

/Camilla

Jag mockar nästan alltid på morgonen eftersom jag endå släpper ut hästarna då. Någon enstaka gång kan det bli på eftermiddagen.

Har aldrig tänk på det där med att dammet och det där men det stämmer nog bra att det är bäst att vänta med att ta in hästen tills allt lagt sig.

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar