Sv: Mockning
Jag blir lite förskräckt över hur många tar det de hör och sväljer det med hull och hår utan att reflektera själva.
* En (1) veterinär har sagt till dig att det ska gå 4 timmar mellan mockning och insläpp. Har du bekräftat detta med andra veterinärer eller forskning på hästar och damm? ALLA veterinärer sitter inte inne med alla fakta, även de är människor som tolkar och har egna åsikter utifrån det de läst eller hört.
* OM det skulle vara så att hästar blir sjuka, varför är inte alla ridskolehästar och hästar i tävlingstall i stadsområden sjuka då de står inne hela dagarna och måste utstå både mockningsdamm och sopning?
En sak till - är inte halm det dammigaste man kan ha? Kanske bättre att byta strö än att byta stall...
Visst har du till viss del rätt i det du skriver men jag reagerar för att jag blir lite allergisk (dammallergisk, kanske
) mot antydningen om att andra missköter sina hästar pga vi inte gör som du har hört att.... Nu var det andra inlägget i mildare ton än det första, men ändå..
I vårt stall är vi 10 stycken hästägare som sköter detta kollektivt och mockar åt oss själva varje dag. Många av oss har jobb eller studerar och kan inte mocka på morgonen. Vi mockar helst innan hästarna kommit in men om det inte går så är det inget större problem. Ingen av oss har halm, en del har kutterspån men de flesta har råspån, vilket dammar mycket lite och är tyngre och därför ligger mer stilla.
Jag tror inte att mockningen är ett så stort problem - där håller man sig ju inom boxväggarna, däremot kan nog sopning när hästarna står inne ställa till mer problem. Eller att man har höloft och slänger ner hö från den när hästarna står inne.
/Camilla