N

nykomling

Vi får betala 50 kr/gång om vi vill ha hjälp med mockning i vårt stall vad betalar ni? Och tycker ni det är mycket/lite?

Sv: mockning

Blir en bra timlön för den som mockar. Tycker det är mycket. Tror jag fick betala 35kr/gång i förra stallet men utnyttjade det sällan.

40 kr plus moms alltså. Hur långt tid kan det ta att mocka, tippa gödsel, sköta gödselstack, strö och sopa? Uppdelat på antalet boxar så klart. Sedan kan man räkna på en rimlig timkostnad, vilken jag inte tror blir överdrivet hög.

Fullt rimligt. Sedan handlar det ju om vad stallägaren vill styra det till. Vill man egentligen inte mocka åt sina inackorderingar sätter man ju ett pris som kanske avskräcker från allt utom akutinsatser.

Hos oss kostar det 30,-/dag för mockning. Det tycker jag är billigt med tanke på hur lång tid det tar för mig att mocka men jag drar mig för att be om mockning i veckorna för det skulle bli 600,-/månad och då känns det helt plötsligt som mycket pengar.

När jag hade inackorderade tog jag betalt beroende på hur ofta jag skulle mocka, det blev billigare ju oftare jag mockade. Kommer inte ihåg hur mycket men ungefär 30 kr/dag om det var alla vardagar, helgerna var dyrare. Blev det akutmockning, dvs att jag fick reda på att jag skulle mocka efter lunch, när jag var klar med mina egna, tog jag en hundring. Det blir ju ganska mycket mer jobb om man måste gå ut en extra gång och får avbryta något annat man höll på med. Man kunde också köpa till bara en vecka eller helg om man skulle iväg eller så.

50 kr är väl helt ok, det är ju upp till var och en att bestämma vad man vill ha betalt för att utföra en tjänst samtidigt som det fritt att låta bli att köpa den :)

Kan ju också vara så att stallägaren har lagt priset så pass högt för att slippa det arbetet. Spelar mindre roll om det är tungt eller tar lång tid om man inte vill göra det, men ändå kan tänka sig någon gång då och då. Då och då har en tendens att vara direkt kopplat till vilket pris om man tar för tjänsten. Lågt pris så får man mer att göra, högre pris så anlitar hästägaren servicen mer sällan.

Där jag har stått har det kostat allt mellan 20-100kr/gång.

100kr om det är en akutmockning, dvs hästägaren hör av sig samma dag.
50-75kr om det handlar om någon enstaka dag där man bett om det i god tid.
20-40kr/dag om det handlar om mockning varje dag alt man ska iväg på semester och behöver hjälp flera dagar i följd.

Tycker det är helt rimliga priser :)

Vi får betala 50 kr/gång om vi vill ha hjälp med mockning i vårt stall vad betalar ni? Och tycker ni det är mycket/lite?

Jag har alltid haft mockning i hyran men en vän till mig hade en äldre farbror inackorderad och den farbrorn gav min vän 2000kr/månad för att mocka måndag-fredag. Den tjänsten skulle jag också gärna vilja utföra :p

Det låter väldigt mycket tycker jag. I de stall jag varit har vi bytt tjänster med varandra. Jag mockar åt något ibland och denne mockar åt mig ibland. I mitt stall har de inhyrda ibland fått svårt att komma ut, varit sjuka eller annat och då mockar jag givetvis åt dem. Inte har jag tagit något extra för det. Om någon vill ha mockning inbakat i stallhyran skulle jag lägga på ca 150 kr/månaden. Det tycker jag är rimligt.

OK pris, jag hade inte mockat för mindre pengar än så.

Hade jag varit i behov av mock-hjälp hade jag lätt betalar 50:-/box!

150 kronor i MÅNADEN :eek: Vad blir det för timlön...?

*kl*
Jag håller nu på och ska sätta en rimlig hyra för framtida inackorderingar. Kommer enbart ha fullservice, med mockning alla dagar i månaden och jämför med stallen i området. Har inte bestämt hur mycket det blir ännu, men klart mer än 150 kr. Något ska man ha för jobbet, speciellt som inckorderingarna är en extra inkomst. Jobbet jag utför ska betala sig, annars bor de ju mer eller mindre för självkostnadspris, och då har jag hellre stallet fullt med egna ;)

50 kr/gång om det gäller akutmockning är väl ok. Klart det blir mindre om det gäller alla dagar i månaden och det är inbakat i hyran.

150 kronor i MÅNADEN :eek: Vad blir det för timlön...?
*kl* Har man ett stort stall och driver det för att få lönsamhet så kommer saken i en helt annan dager. Jag har ett litet stall med enbart tre platser så jag har aldrig mer än max två inackorderingar. Det är ren hobby för mig och vi hjälper varandra. Skulle jag bli sjuk så vet jag att de tar hand om min mockning, fodringar, in och utsläpp osv. Det blir en helt annan sak när det är så litet.
Jag håller nu på och ska sätta en rimlig hyra för framtida inackorderingar. Kommer enbart ha fullservice, med mockning alla dagar i månaden och jämför med stallen i området. Har inte bestämt hur mycket det blir ännu, men klart mer än 150 kr. Något ska man ha för jobbet, speciellt som inckorderingarna är en extra inkomst. Jobbet jag utför ska betala sig, annars bor de ju mer eller mindre för självkostnadspris, och då har jag hellre stallet fullt med egna ;)
Jag skulle också resonera så om jag hade stt stall som företag.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nyfiken på vad ni som står uppstallade betalar för extratjänster, eller vad ni som driver stall tar betalt för dessa? Kanske har ni en...
Svar
10
· Visningar
968
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 563
Senast: ameo
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar