Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Samma här :D Det var därför jag fick alla kriterierna uppräknade för mig av folk som såg snett på att jag flyttade till mitt nuvarande stall.
Fast jag kontrade med att riktiga hästägare klarar av att klippa sin häst själv :devil:

Oops, inte heller på den punkten kvalar jag in som riktig hästägare- har aldrig klippt en häst:D Min häst ser ut som en björn!

Jag undrar vad en riktig hästägare är egentligen, sånna som vi, vi är ju också hästägare?

öh, den inställningen har jag faktiskt aldrig stött på. Om man väljer växelströbädd eller permanentbädd spelar väl ingen som helst roll så länge hästen har en torr och ren liggplats, tycker jag. Jag har för övrigt växelströbädd till den ena och växlelströbädd till den andra. Jag mockar båda boxarna på ca 10 minuter. *Tiden är ju oväsentlig egentligen. Har man spån går det fort, har man halm tar det längre tid, men spelar roll? huvudsaken att det blir rent.
Hagarna mockar jag någon gång varannan vecka. Det beror lite på vädret. Då mockar jag vid insläppet och där de äter. (oftast är det ingenting där och då mockar jag alltså inte alls) Går igenom hagen ordentligt på försommaren varje år.
Du ser ju till att dina hästar har rent. Då är väl allt som det ska tycker jag.

Senast ändrad:

Det där är trist.
Och definitivt en orsak till att mocka oftare än varje sommar.
Jag gillar INTE att vada i bajssoppa när jag skall till ligghallen.

Dra av med traktor?

Den ena ytan funderar jag på att spola av med dräneringspump.
Jag har en damm alldeles bredvid med vatten i.

Får jag blidväder men det är tjäle så kan jag dra av det med traktorn innan våren. Nu står de inte där utan får en storbal utställd i taget. Byter ju plats då det blir för grisigt.

Eg skulle man uppfinna en sorts bajsdragare a la snösläde som man kunde koppla till en dragsele så kunde hästarna få träning samtidigt som de finge dra bort sitt eget skit.

Då fick ju hästen träning i att arbeta framför tömmarna, det bleve avskalat varje vecka utan att man behöver skotta så väldigt.

Spolar du så tror jag du måste göra det ganska frekvent och ha lite skjuts på strålen.

//Waern

Har funderat lite på dom som har lösdrift och bor där det är kallare, det fryser ju! Hur lyckas man mocka då?

Mycket halm och djupströbädd så fryser inte bajset fast.
Jag mockar ena ligghallen 2ggr/vecka då en av valackarna har sin bajshög där.
Den växer sig för hög för att tackhöjden skall klara sig om jag bara fyller på med halm.
I andra ligghallen så blir det inte mycket bajsat alls.
Där så hamnar bajset på den grusade ytan utanför ligghallen.

Eg skulle man uppfinna en sorts bajsdragare a la snösläde som man kunde koppla till en dragsele så kunde hästarna få träning samtidigt som de finge dra bort sitt eget skit.
Det vore något det.
Jag har 2 hästar som kan göra det jobbet.

Ett halvt traktordäck kanske?

Spolar du så tror jag du måste göra det ganska frekvent och ha lite skjuts på strålen.
Det sluttar ordentligt så massor av vatten som forsar över ytan borde fungera.

Jag har faktiskt inga problem att sova i boxen. Har hänt när det varit sjuka krakar, och även suttit en del i boxarna. Inte minst när stallkatt T fan´ns, som brukade störa min mockning så mkt att jag fick sätta mig och kela med honom, ofta slutade det med att jag låg raklång.

Och förr när jag av omtanke om min arma mor sa åt henne att 'bara' ströa när jag jobbade 48 h helg, dvs det mockades innan intag fredag, men på lördagen ströades det bara inför intag, och sen mockning på söndagen, så hade jag inte heller haft problem lägga mig i boxen. Nu har jag kallstall vilket kanske spelar in.

Men just i boxar är det enklare än i hagen tycker jag, man strör ju i boxen. Jag vill nog helst inte lägga mig i någon av ratorna i hagen annat än vintertid när det är djupfryst ;)

Som jag sa i inlägget som blev borttaget. Det är lite som med fodring. Det är inte hur många ggr/dag man fodrar som är det viktiga, utan hur lång tid i sträck hästen är utan mat. Det kan vara bättre för hästen att fodra 1 gång per dag än att fodra 4 ggr/dag. Samma är det ju med mockning, att om man mockar med kärra och grep dagligen eller med traktor en gång/år är inte det viktiga, utan det är hur 'ytan' är, hur rent/skitigt hästen står/ligger i. Om man mockar dagligen och snålar med strö kan det vara sämre än om man mockar årligen men ströar väl. I box/lösdrift alltså, hage är ju lite annorlunda då den inte ströas, utan endera mockas, harvas eller vilas istället.

Oops, inte heller på den punkten kvalar jag in som riktig hästägare- har aldrig klippt en häst:D Min häst ser ut som en björn!

Jag undrar vad en riktig hästägare är egentligen, sånna som vi, vi är ju också hästägare?

Jag sa ju det eftersom personen som klagade över min flytt hysteriskt ringde runt varje gång hennes ouppfostrade häst skulle klippas, ingen har klippt den mer än en gång :crazy: Det finns alltid nåt att trycka till folk med när det behövs ;)
Rent juridiskt är man väl hästägare när man skriver på ett köpekontrakt eller registreras som ägare i passet...

Men jag skulle nog tycka att en riktig hästägare har kunskap nog att ta ansvar för hästens väl och ve, och kunskap nog att inse när den egna förmågan brister, om det sen är att man saknar kunskap om vissa sjukdomar, att man behöver anlita en hästtandläkare (hur många kan fixa sina hästars tänder själv?!) eller om man helt enkelt inser - som du och jag - att man inte har möjlighet att sköta allt kring hästen själv utan betalar någon annan för att göra det.

För mig är det självklart att mocka ur ligghallen minst en gång per dygn när hästarna använder den. Det är absolut inte bra för hovarna med svenskt höstväder, blöta och gegga. Det blir knappast bättre av att dessutom stå i skit och pissig bädd! Att låta hästarna ha både djupbädd i hallen och dessutom skit i rasthagen är uselt för både hovar och resten av hästen.

Nu har jag så stora hagar att jag inte behöver mocka hela tiden, men favoritplatserna, där de skiter mest, mockas. Om jag nödgats hålla mina hästar i rasthagar vore daglig mockning obligatoriskt. Har man så många hästar att man inte hinner mocka så kan man dra ner på antalet djur. Svårare än så är det inte. Sen om man mockar med dammsugare, traktor eller handkraft det är skit samma, så länge det görs. Och det är inte för att "man som hästägare ska skyffla skit" utan för djurens välmående!!

/Migo

Hur många som nu mockar jättefint i sina hästars utrymmen lägger sig i desamma?

//Waern

Det händer! Hundarna och jag kryper då och då ner i halmen och lyssnar på hur sju hästar mumsar hö. Mycket mysigt och meditativt i allra högsta grad!

/Migo

Och det är inte för att "man som hästägare ska skyffla skit" utan för djurens välmående!!

Referens på det tack.
Och inte bara en massa "det har jag fått lära mig" och "alla vet väl det" nu.

En djupströbädd behöver varken vara blöt eller skitig.
Är djupströbädd = "stå i skit och pissig bädd" för dig?
I en ligghall på dränerande grusbädd så blir det inte blött utan torrt.

Vad i bajset är så farligt?
Vad åstadkommer det?

Urin och ammoniak fräter, men det blir det ju inget av ute, för det rinner undan.

Jag har hästarna på lösdrift och kör på prov med "avbenade" pallar ovanpå lite halm, och sen massor av halm ovanpå.
Det fungerar över förväntan. Halmen är alltid torr eftersom kisset rinner ner, och bajsarna är lätta att plocka bort.
Jag mockar bort de få bajshögarna som blir varje dag, och lägger ett nytt lager med halm eftersom hästarna äter upp en del av halmen. Tar ca 10 min/dag. Sen på våren blir det att ta bort all halm (tar nog mkt längre tid!)

Jag är av den åsikten att så länge hästarna har det torrt och fint där de sover så får man sköta mockningen hur man vill.

När jag hade dem på box så mockade jag varje dag ur allt blött och all hästskit. Tog mellan 15-45 minuter/box beroende på häst.

Senast ändrad:

Referens på det tack.
Och inte bara en massa "det har jag fått lära mig" och "alla vet väl det" nu.

Måste man verkligen ta fram en referens på att det är totalt olämpligt och otrevligt att låta någon, varesig det är häst, kanin, hund, människa eller annat levande stå i sin egen skit!?

Att en djurägare ens tänker tanken på att kräva referens på att det är skadligt får mig att må illa!

Skulle du själv vilja sova med din säng full i din egen skit!?! Eller ha dm tjockt lager skit i din trädgård?

Nä, trodde inte det?

Tror du att det är hälsosamt för dig om du nu skulle göra det?

Jag tror definitivt inte att det är hälsosamt!

*kl*

Den här och andra trådar fick mig ikväll att börja fundera.

När "uppfanns" det här med mockning?

Om hästen inte tar skada av att stå skitigt, vare sig inne eller ute, varför mockas det övh? Mer än någon gång om året då kanske för att skiten inte ska nå taket inomhus. Utomhus behövs ju inte alls, någon gång egentligen. Så vitt jag vet har dock mockning i alla tider ingått i stall/djurskötsel. Är det alltså bara för vår egen skull vi gör det?

Själv tycker jag att det skulle vara väldigt skönt att komma undan "kravet" på mockning varje dag men så som stallet jag står i ser ut och sättet jag håller häst på idag, så sätts den punkten på min dagordning. Inne mockas dagligen, i år växelbädd av halm, har haft alla varianter och strömedel andra år. Ute någorlunda dagligen i den 20x30m stora vinterhagen så länge underlaget inte tillåter dem att gå ut i den 3-4ha stora hagen som putsas/plöjs med jämna mellanrum.

Och jodå, en och annan stund i halmen har det allt blivit genom åren. ;)

Jag har mina hästar på lösdrift och de håller det fint i lösdriften så där bajsar de inte alls så den behöver inte mockas.

Om de står inne i box vid dåligt väder mockar jag såklart men det händer max 5gånger/vinter.

Hade jag varit häst hade jag inte valt att stå i min egen skit och i stanken av urin, sånt kan de bli sjuka av.
Hästarna har ju inte valt att låsas in på liten yta, går de på lösdrift eller i det vilda så håller de sig undan från bajshögarna.

Jag tror definitivt inte att det är hälsosamt!

Där så är det där "tror" igen.

Och så en parallell till dig och mig.
Hundar rullar sig gärna i skit ibland - vad jag vet.

Massor av Svensk djurhållning bygger på Djupströbädd och lösdrifter som mockas årligen.
Både för hästar men främst för nötkreatur och får.
Om det funnits forskning som pekat på skadligheten så tror jag faktiskt att vi hade vetat det.

Och om hästarna tyckt illa vara så borde de gå och ställa sig på de rena partierna.

Naturligtvis så skall de ha en torr och ren liggplats.
Men det blir det ju i en ligghall som ströas varje dag med ren halm.

Hade jag varit häst hade jag inte valt att stå i min egen skit och i stanken av urin, sånt kan de bli sjuka av.

Stanken av urin, eller snarare ammoniak, är ju skadlig för lungorna.
Så det måste ju undvikas.

Och annat de kan bli sjuka av måste också undvikas.
Hur blir de sjuka av bajs i hagarna?

Med tanke på att de flesta hästar har bajs i sina vinterhagar så borde de sjukdomarna vara klart kända.

Hästar väljer inte som du - de har inga skam eller äckelkänslor runt bajs.

När "uppfanns" det här med mockning?
När man ställde djur i hus.
Inne i en byggnad så måste man ju hålla undan kiss och bajs, annars så luktar det illa och djur och människor blir sjuka av luftföroreningarna.
Särskilt ammoniaken då.
Permanentbäddar är dock en oerhört gammal uppfinning.

Om hästen inte tar skada av att stå skitigt, vare sig inne eller ute, varför mockas det övh?
Inne så är det luften som det absolut avgörande.
Ute så är det platsen under tak.
Så länge som det får plats tillräckligt med strö under taket för att djuren skall ligga rent så kan man ju bara ströa på.

Inne i stallet så låter jag inget bajs ligga längre än nödvändigt för luktens skull.
Jag vill ha bra luft.

Är det alltså bara för vår egen skull vi gör det?
Det är frågan?
Till stor det så är det nog så.

För att det skall vara trevligt för oss i stallet.
Stallet är också oftast även det för vår skull.

Det finns en miniminivå av renlighet som måste uppfyllas.
Detta för att skydda mot parasiter och smittor.
Där ingår årlig mockning av rasthagar och rengöring av stallar.
Samt rent nog för att inte lukta illa i stallet.
När det luktar stall så är det redan för mycket skadliga ämnen i luften.

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka