Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Jag har bädd, kalk i botten tjockt lager torvströ. Och mockar bort bajs, fyller på torv vid behov. Funkar bra, ingen lukt och en stadig fin bädd. Ska tilläggas att hästen "dammsuger" upp varenda höstrå, så det är mycket fint i boxen!:laugh:

Det tar mig 5-10 min att mocka mina två halmboxar. Ungefär lika lång tid som det tar för övriga att mocka sina torvboxar trots att de har bädd!

Min ena har bädd och i den andra mockar jag ut allt smutsigt varje dag, han river upp botten varje natt ändå annars. Slänger in fräsch halm varje eller varannan dag efter behov, det tar ca 5 min extra. Någon i stallet kan stå i 30 min och mocka, jag förstår inte riktigt behovet av det. Hästen kommer ändå trampa runt i sin skit inom några timmar, det viktigaste är väl att det är överlag fräscht och torrt?

Hur lång tid det tar med mockningen har väl inte med hur rent det blir? Har man en lättmockad häst och/eller är van vid den hästen eller jobbar effektiv kan man ju utföra ett lika bra jobb hur lång tid mockningen än ter sig?
Sålänge det blir ordentligt rent i boxarna och de har tillräckligt med strö i boxen så tycker jag det kvittar hur det gått till

Tillägg: Jag mockar ur hagarna mestadels på sommaren allt från 1-3 ggr/månad

Spenderar ungefar 20 minutes per stall och jag har span, bade cutter och raspan.
Ett 20 cm tjockt lager som blir totalt vant varje dag, far pa sa satt ut vata flackar (blir kakor i spanet), samt far ut "gomda" bajshogar. En sprider skiten, en annan har snygg hog.
Ho som ligger kvar aker i hohack om den inte ar skiten pa. Lillhingsten anvander ocksa mkt ho att gora en "badd" at sig och den ar ren. Sa den far stanna.
en skottkarra/manurebucket per stall, och gaffel. I paddocken mockar jag sommartid dagligen, vinter tid inte alls (skiten ar fastfrusen). Hagen blir inte mockad. Rund corralen (har sand) tar jag upp efter jag har arbetat.

Delar pa span och skit ocksa. Sa kiss spanen (det vata) ateranvander jag som underlag for ridstig i skogen. Bandar det med "skogsavfall" typ, kvistar lov etc..

Fungerar for mig, tycker inte om permanent baddar, men alla tycker olika.

Jag har tre hästar som står på halm, mockar ur allt pink/bajs/allmänt smutsig halm varje dag.
Från det att jag börjar mocka och när jag är klar (tömmer kärran två ggr) så har det ungefär tagit 15-20 min när jag har halmat och gjort det mysigt för dom :)

Att mocka hagen går lite dåligt om man itne står beredd hela dagen med grep å kärra då det fryser under vintern.

Vinterhagarna mockas ur med hjälp av traktor på våren/sommaren.
Sommarhagarna plöjs upp och sås in med jämna mellanrum så dom är omockade.

Har funderat lite på dom som har lösdrift och bor där det är kallare, det fryser ju! Hur lyckas man mocka då?
Ok om man har så stort så man kan köra in me traktorn men alla har ju inte det...

Jag har försökt göra det så bra som möjligt för hästarn och så lättskött som möjligt för mig. Jag har permanenta spånbäddar till hästarna i stallet. Det är väldigt lättmockat och bäddarna är alltid torra och luktfria. Jag mockar ofta noga (ut med all skit, jämnar till, strör ca 1 gång/vecka), men det tar ändå inte många minuter. Jag använder skottkärra, grep, kratta. Boxarna mockas ur helt efter betessläpp.

I lösdriften mockar jag max en gång i veckan, men fyller alltid på så att där är torr halm. Jag har stora hagar, så jag brukar inte mocka dem, mer än om hästarna bajsar kring matplatsen, vilket inte händer så ofta. När jag släpper på sommarbete mockas vinterhagar och lösdriftshage. De putsas sedan också. Sommarhagarna mockas inte, men putsas.

Senast ändrad:

*KL*

jag har inte bädd, har haft det nån gång men tyckte inte att det funkade bra med min häst (eller så var det bara jag som inte var bra på att mocka bädd?) :crazy:

så jag lägger alltid upp allt rent och fint längs kanterna och tar ut allt kiss och bajs, sen står jag och pillar en bra stud så jag får bort alla små "bajskluttar" som blir då min fröken gillar att vandra runt i sin egen skit ;)

tar väl ca 20 min ibland beroende på om det är vinter eller sommar (vinter = gå in tidigare och sommar = senare) och kan ta 5 min :)

Förra hästen var väldigt renlig, bajsade längs ena kanten och kissade i mitten. Nuvarande häst är helt hopplös. Han bajsar precis där han känner för det, under krubban, mitt i boxen osv. Han kissar överallt och rör runt allting. Det är 40 minuters jobb om dagen och minst två kärror med skitig halm.

Nu har jag lessnat och ställt honom på "veckobädd", rejält lager med kakor av halm (vi har fyrkantsbalar, vilket är väldigt smidigt) och sedan mycket löshalm ovanpå. varje dag tar jag ut skiten och jämmnar till, lägger på ny löshalm om det behövs. En gång i veckan, eller var femte dag typ, tar jag ut all smutsig halm och lägger i en ny botten av kakor och löshalm ovanpå.

Om han står i en liten sjukhage mockar jag ur den varje dag. Nu står han i en större hagen som mockas en gång i halvåret.

Senast ändrad:

Jag fattar inte hur folk som mockar en timma per dag gör... Hur stora är deras boxar egentligen???

Nu har jag iofs jobbat med hästar så jag har vanan inne och mockar nog lite snabbare än om jag inte jobbat med hästar.

Men en vanlig box med spån tar absolut max 15 min. Och tar dne 15 min är den äcklig och blöt med söndermosade bajshögar.

En halmbox tar någon minut längre.

Nu går mina på lösdrift och jag ansvarar inte för sköttseln av lösdriften så jag mockar inte alls. *lyxigt*

Har funderat lite på dom som har lösdrift och bor där det är kallare, det fryser ju! Hur lyckas man mocka då?
Ok om man har så stort så man kan köra in me traktorn men alla har ju inte det...

Om man mockar varje - varannan dag borde det funka? Jag har kallstall, haft lösdrift med dock, och högarna fryser ju ovanpå ströet sas. Så är det bara nog med strö så det inte blir blött/sörjigt så kan man enkelt lyfta ut de frusna bajshögarna.

Fryser ju i boxarna med vintertid, spån kör jag med grep som vanligt, men det går fortare då det bara är lyfta ut hela högen, den sitter ju ihop. Halm handmockar jag med handskar åt renliga, och även där lättare, just att jag kan lyfta bort en hel hög med en hand, då det är en stor frusen klump.

Och de flesta lösdrifter har väl bädd, dvs kisset rinner ner i botten och är kvar, så om man då tar bort bajset enligt ovan var X dag så borde det inte vara problem?

Däremot är grisiga hästar inte kul när de fryser, de som hinner pulvrisera högarna innan de fryser.

Jag fattar inte hur folk som mockar en timma per dag gör... Hur stora är deras boxar egentligen???

Nu har jag iofs jobbat med hästar så jag har vanan inne och mockar nog lite snabbare än om jag inte jobbat med hästar.

Men en vanlig box med spån tar absolut max 15 min. Och tar dne 15 min är den äcklig och blöt med söndermosade bajshögar.

En halmbox tar någon minut längre.

Nu går mina på lösdrift och jag ansvarar inte för sköttseln av lösdriften så jag mockar inte alls. *lyxigt*

En timme har jag nog aldrig fått ihop, men 40 minuter. En gris som körde elvisp efter. Dvs allt var sammanrört, och det fanns inte ens en hel bajsboll. Och så blanda ihop kissigt och rent strö. Alt var endera att ta ut rubbet (och kasta försvarliga mängder rent strö), eller 'pilla', vilket tog en jävla tid (dvs 40 min). 12 - 16 kvm box, storleken gjorde ingen större skillnad.

Den hästen var inte poppis i inackstall där mockning ingår av ngn anledning :angel: Och jag kan INTE säga att jag saknar just att mocka efter den.

*KL*

Jag förväntar mig att den här tråden blir lite prydligare, och dristar mig att använda den färgade kortleken vid behov om detta inte kan uppfyllas.

Det innebär att detta är en ny tråd, ett nytt ämne osv. Gamla trådar och oförrätter göre sig ej besvär.

Boj/moderator

När jag hade hästarna, så mockades boxarna varje dag och vinterhagen på ca 4 hektar (till 3 ponnier) mockdes öht inte alls, utan på våren for vi över med betesputsen och betesharven och sedan inga hästar i hagen på x månader = kanonfint :D

Senast ändrad:

Nytt försök då.

Jag har permanentbädd, bajs och ev ytblött tas ut, ströas vid behov. Bädden töms varje/vartannat år. Hagar mockas inte då de är så stora att det skulle vara ett heltidsjobb, men hästarna skiter på toaställen/rator, som mockas ur regelbundet, dock inte ofta och inga speciella intervall men minst ett par ggr/år. Hagar slås minst 1 gång/år.

Tar 10 - 20 minuter att mocka, ströa, lägga in mat och fylla vatten i 2 - 3 boxar, lite beroende på om grisiga hästar eller ej.

Ja då är jag en dålig hästägare för jag mockar nån minut i veckan. Skiter inne gör han bara ibland när han stått inne för länge= läs 3 timmar. Permanentbädd på torvmix.
Ute i vindskyddet mockar personal 1 gång i veckan och helgen nån hästägare. Mockas ut med traktor varje vår, fin brunnen halm.

Jag tycker det är slitigt att mocka hagar. Och gör det helst inte om jag slipper.

Har fn lösdrift. Den mockar jag ur med traktorn på sommaren och det brukar bli en vända på vintern med. I lösdriften kör jag in en storbal halm åt gången som hästarna dels kan äta av, dels leka eller betäcka eller vad de vill och så ströar jag med den över all gammal skit och piss så de har en ren och torr bädd.

I en annan del av hagen har jag en grusad yta där det även är en foderplats. Där fodrar jag senhöst och tidig vår när det är geggigt ute. Naturligtvis skiter hästarna där så då handmockar jag en kärra om dagen just runt foderplatsen.

När det blir kallare och fryser så kör jag ut storbalar i hagen. Naturligtvis skiter de i närheten av dem så det blir lite äckligt. Men det mockar jag inte utan flyttar plats om det blir för grisigt. Så när det kommer någon tödag under vintern och det finns litet tid över så drar jag av lite bajs med traktorn.

De har ett bajs-stråk där de går och bajsar. Om de orkar. Annars släpper de helt enkelt skiten där de står. Vid maten eller i lösdriften.

Jag har fn 3 hästar på ca 1 ha vinterhage. Jag mockar alltså bara runt den permanenta foderplatsen under senhöst och tidig vår. Harvar och vältar sedan i maj när de går på sommarhagarna.

//Waern

Jag har tre hästar som står på halm, mockar ur allt pink/bajs/allmänt smutsig halm varje dag.
Från det att jag börjar mocka och när jag är klar (tömmer kärran två ggr) så har det ungefär tagit 15-20 min när jag har halmat och gjort det mysigt för dom :)

Att mocka hagen går lite dåligt om man itne står beredd hela dagen med grep å kärra då det fryser under vintern.

Vinterhagarna mockas ur med hjälp av traktor på våren/sommaren.
Sommarhagarna plöjs upp och sås in med jämna mellanrum så dom är omockade.

Jag tror att det du beskriver är mest vanligt här uppe. :)

Boxar mockas varje dag, och ströas med valt underlag.

Hästarna byter mellan vinter och sommarhage.

Hagen mockas med traktor varma årstiden.

Som du säger - det fryser ju. Om jag skulle stå med grep och skottkärra i hagen så skulle det gå många grepar på en vinter. ;) Bajset blir som genomfrusna klumpar som inte går att få loss.

Jag tycker inte att det här är något problem, egentligen. Vet lösdrifter som inte mockar under vinterhalvåret, utan det görs av praktiska skäl när det är varmare. Och de är inte gigantiskt stora lösdrifter, utan större hagar. Och det verkar funka bra. Hästarna ser ut att må mycket bra, även på såna lösdrifter.

Norrland

Är det så det är?
Står alla och skottar hästskit runt en timma om dagen?
Och är alla rasthagar mockade varje dag?

Det tar ungefär fem minuter att mocka boxen åt min häst, vilket jag gör varje dag. Hästen har ett hörn som toalett, mycket renlig av sig. En gång i veckan lägger jag in en ny torvbal, vilket tar kanske ytterligare fem minuter.

Rasthagar med hårdgjord yta/grus, som är kanske 10x20 meter eller mindre hade jag mockat i princip dagligen. Det är ju snabbt gjort på sådant underlag och ser väldigt trist ut om det är mycket skit där. Men jag vill inte ha min häst i sådana hagar av andra skäl (rörelse och stimulans).

De riktigt stora skogshagar vi har mockas inte alls, utom ytorna runt dricksvattnet och där vi lägger in höet, om nu någon häst råkar skita där plus det hörn av hagen där det mesta av skiten hamnar. För övrigt är det svårt att se hur man rent praktiskt skulle kunna mocka något vidare bland granar och berg i de hagarna.

Vi har permanentbäddar med kalk i botten. Tar kanske 20 minuter att mocka 3 boxar. Vi mockar i vindskyddet ute ca varannan dag.
Sen tar det ju lång tid att mocka ur bäddarna fram på våren,men det underlättar ju ändå det dagliga.

Mocka måste man tydligen göra en viss mängd tid varje dag för att vara en riktig hästägare.
Och för hand helst med grep och skottkärra.

Permanentbäddar och traktormockning räknas som fusk - och det är fult.
Har man inte underkastat sig mocknings-oket i tillräcklig utsträckning så måste man uppfostras till det.

Är det så det är?
Står alla och skottar hästskit runt en timma om dagen?
.

Jag mockar varje dag. Såklart. Om jag inte mockar luktar det och hästen ligger i bajs och det är ju inte så mysigt.

Hur lång tid det tar är mindre intressant, jag hade ju varit tvungen att göra det även om det tog mig tre timmar. Nu tar det bara 10 minuter för mig eftersom min häst bajsar väldigt prydligt :laugh:

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka