Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Jag mockar mina boxar varje dag. Den ena står på wellpapp-strö så där mockar jag skit + kissfläcken hon kissar mest på. Försöker ha lite kompakt botten i resten av boxen.

Den andra boxen har halm och där har jag bädd och mockar skiten. Men sticker det upp kiss mockar jag ut det med.
Båda dessa boxar tar mig ca 20 min per dag tillsammans.

Mockar inga hagar då de är såpass stora (ca 1 ha vardera till 2 hästar) utan de betesputsas varje år + att kajorna sprider ut skiten direkt.

Sen såg jag den andra tråden och hann inte skriva i den. Vilket var synd. Så jag hoppas jag inte sabbar denna nu.
Men det har ju med mockning att göra....

Som tidigare nämt så har jag en grusad yta vilken under åren alltid föredras av någon eller några individer. Där vill de gärna stå och släpper följdaktligen sin skit där.
Denna yta är perfekt då det inte finns tillstymmelse till lera, nära till maten och de kan stå torrt och fint och filosofera. Jag brukar mocka denna yta för hand dagligen med någon kärra. Skulle jag av någon anlednign hoppa över en dag så ser det ju genast grisigt och jag har lite extra till nästa dag.
JAg upplever även att det blir äckligare på mina stövlar och de luktar illa.

Så hade jag otur här och skadade armen så jag kunde inte mocka på 3 veckor. Nu lagom innan det frös och snön kom hade jag ett 5 cm tjockt lager av skit på gruset. Så hästarna stod ju inte i lera till knäna men i skit.
De verkade inte bekomma men jag kan kvickt konstatera att en sådan grusad yta är litet dum.
Den tar inte hand om skiten själv som lera/jord gör och när skit blir liggandes på den så dräneras inte vattnet undan utan binds i skiten så det blir en sörja uppepå.
Detta trots att det är dikat, dränerat och att det är litet sluttning. 0/30 grus.

Där inte ligger duk är det bäst, där det är duk under är det sämst.

Väldigt irriterande och hittils är det enda som hjälper att mocka undan skiten. Då är det jättefint på platsen, har det dessutom regnat så är det typ avsköljt.

Jag behöver ju inte säga att jag är litet sur att jag kommer få lov att fixa till det där när det töar. Men då är jag förhoppningsvis inte skadad.

//Waern

I lösdriften har vi halm och där läggs det på ny halm (strör ut halm i storbal) direkt det börjar bli lite. Det traktormockas 1-2 ggr/år.
I lösdriftshagen mockas det inte alls (förstår inte hur det skulle fungera med kuperad skogsmark och stora hagar?!). Runt utfodringsplatsen gör man snyggt och tar bort nedtrampat och smutsigt hösilage.

Inne i stallet mockar man självklart den box man använder och fyller på med strö när det behövs (använder spån).

Ang. mockning så beror det helt på vilka förutsättningar man har. Jag kan mkt väl förstå att man mockar små platta rasthagar (precis som vi gör med våra sjukhagar) men att mocka stora, kuperade skogshagar- gärna i mörkret efter jobbet- är inte alls lika självklart.
Att det tar en halvtimme för en att mocka och 5 min för en annan kan både bero på hur renlig häst man har, vilket strö man använder samt hur lång tid hästen står inne.
En häst som är ute 5 h om dagen står inne 16-18 h om dygn...

Våra hästar står någon gång inne några timmar för att torka upp, klart det är skillnad på hur lång tid mockningen tar!

När jag hade permanentbädd tog det mig ca 15-20 minuter att mocka..

När han stod på lösdrift behövde jag knappt mocka varannan dag, då pållen nästan aldrig stod i ligghallen.

Men en timma om dagen kan jag inte förstå hur det kan ta :eek:

Och det händer ytterst sällan att folk mockar sina rasthagar varje dag :cool:

Vi har halmbäddar och 2 hästar och det tar ca 1 timme med allt jobb om dan.

Använder spade och skottkärra.
Jag har lämnat en lucka på ca 50 cm längst bak och där skiter de ca 95 % så det drar jag upp med spaden.
Tar bort ev kiss om det ligger överst.
Lägger in ny halm ungefär varannan dag. Brukar gå efter om jag själv skulle vilja ligga på bädden.

Går ut och tar en rökpaus :o

Sköljer ur vattenbaljorna och fyller på nytt vatten.
Lägger in hö i boxarna för natten och fyller på nytt hö i kassar.
Blötlägger betfor.
Sopar över hela stallet.

Har inte särskilt bråttom då detta är min stund borta från en 2 och en 3-åring :)
Är det bråttom för att vi ska åka iväg, tar det ca 25 min.

Hagen mockar vi på våren när de går över till sommarhagen.

Har hästen på box på natten, vanlig spånbox som mockas ordentligt varje dag. Dock har jag renlig häst + har jobbat inom travet tidigare= tar inte över 10 minuter.
Vårat stall ligger vid ett sjukhem, så hagarna ska sommartid mockas varje dag, helst året runt, men just nu ligger bajset begravt under 2-3 dm snö... :love:
Trivs väldigt bra i de här rutinerna, det är alltid prydligt och rent och även hagen är fin. Ser så äckligt ut med dessa små rasthagar som är fyllda av bajs.... :crazy:

10-15 minuter per box i maxtid, nu är jag förvisso effektiv men stå och fjompa runt efter minsta lilla som många gör skulle jag inte stå ut med, det ska vara rent och torrt Thats it. Mockar hagen gör vi inte varje men så har vi inget större tryck på hagen heller. Till våren när hästarna går över till sommarbete mockas vinterhagen med traktor och inget annat.

Sommarbeteshagen putsas när betet är över.

Finns många lösdrifter med både storhästar och Isl.hästar och ingen vad jag vet mockar sina hagar mer än absolut nödvändigt men det beror väl så klart på vilket tryck man har och storleken

Mocka måste man tydligen göra en viss mängd tid varje dag för att vara en riktig hästägare.
Och för hand helst med grep och skottkärra.

Permanentbäddar och traktormockning räknas som fusk - och det är fult.
Har man inte underkastat sig mocknings-oket i tillräcklig utsträckning så måste man uppfostras till det.

Är det så det är?
Står alla och skottar hästskit runt en timma om dagen?
Och är alla rasthagar mockade varje dag?

Jag kör djupströbädd i mina ligghallar och mockar mina grusade och hårdgjorda hagar där lösdrifterna står med traktor varje år.
Denna mockning uppfyller miljökraven på gödselhantering.

Har spånboxar till mina två hästar, tar c:a 15 minuter att mocka till båda två och då slänger jag ut alla skit och kiss, och folk dem kallar mig pedant ;) Jag tycker det är viktigt att hästen har det rent och torrt i sin box!
Hästarna står i mindre grushage (25*25 meter) vintertid när det är väldigt blött i marken och rasthagen mockar jag varje dag, tar knappt 5 minuter.
I gräshagen (2 ha) brukar jag ta ett ryck framåt våren innan gräset börjar växa och mocka bort dem värsta högarna.

Jag gillar inte permanent bäddar,o har man ett vanligt litet stall så blir det ett rent helvete att tömma dem :crazy:
Nä jag mockar helt rent varje dag, tar tio minuter att mocka o fylla nytt strö om jag inte skyndar mig.

Det tar mig ca 30-40 min i bland längre att mocka åt mina två beror lite på hur jag mår i kroppen och hur många pauser jag behöver pga det.
Den ena rätt renlig den andra gräver över.Travaren står på växelströbädd och fullblodet på permanetbädd med kalk i botten och torv på det och just nu kutterspån överst.Travaren står på spån.Fullblodet tar längt tid att mocka trots permanetbädd.
Jag mockar varge dag. Och vid kvällsfodringen tar jag ut högarna. Vinterhagen är så pass stor (ca en HA)så den behöver inte mockas och den vilar även större delen av sommaren. beteshagarna är i ungefär samma storlekar där betesputsar vi då och då under sommaren.

KL

Jag vet ju hur jag ska ha det när jag har möjlighet att bygga eget efter eget huvud. Då blir lösdriften sådan så att det går att ha permanentbädd och mocka ut sedan på våren med traktor. Hagar sådana att det går att byta varje vinter/sommar så att det hinner bli parasitfritt mellan varven.

Nuläget är dock ett annat. Jag har lösdrift som tillkom lite hastigt och lustigt och skulle vara lite av ett försök, det har dock permanentats eftersom det funkar så bra. Den har grusbotten och inte tillräcklig takhöjd så mockning varje dag är att föredra (två gånger om det är dåligt väder och hästarna är inne mycket). Har bara en vinterhage så jag mockar den. Varje dag även där helst, snöar det så att jag inte hittar skiter så får det ju vara men så länge det är snö så är det ju lätt att mocka, bara att lyfta bort frusna högar. När det däremot töar så är de värre. Gör därför även en insats varje vår och tar bort sådant som inte hunnits med under vintern.

Sommarhagarna brukar jag också mocka men det är mest för att de till viss del ligger mellan hus och till viss del är lånade så jag vill hålla det snyggt så att det inte finns gnällanlednignar. Kör även över alla hagar en gång årligen med betesputs.

Mockar varje dag. Har enbart spån och vänder då upp och ner på hela boxen och tar bort allt kiss och varenda liten bajsplutt jag ser. Jag gillar att mocka, det rensar tankarna lite. Kan hålla på i 15-45min.

Hej!

Jag mockar inte alls, det gör stallägaren.

I min värld spelar inte tiden man mockar någon roll, bara man får det rent. Om då mockningen innebär slänga in ny halm på det gamla och skjutsa ut allt en gång/år är det helt ok, eller om man nu vill spendera timmar med boxen istället för med hästen.

Min förra stog på en variant av permanent halmbädd, där jag lämnat från början och när det var lagom tjockt mockade jag ut skiten och det som var genomblött. Tog max 5 min/dag.

Ny pållan är en gris och tog längre tid att mocka i halm, men mot slutet blev även hon renligare:-). Och nu slipper jag problemet, jag måste vara en dååålig människa..

/ Lavinia

Jag har lärt mig att när boxen är färdigmockad så ska den vara så ren att du själv ska kunna tänka dig att sova där. Jag mockar rent varje dag :)

Mocka måste man tydligen göra en viss mängd tid varje dag för att vara en riktig hästägare.
Och för hand helst med grep och skottkärra.

Permanentbäddar och traktormockning räknas som fusk - och det är fult.
Har man inte underkastat sig mocknings-oket i tillräcklig utsträckning så måste man uppfostras till det.

Är det så det är?
Står alla och skottar hästskit runt en timma om dagen?
Och är alla rasthagar mockade varje dag?

Jag kör djupströbädd i mina ligghallar och mockar mina grusade och hårdgjorda hagar där lösdrifterna står med traktor varje år.
Denna mockning uppfyller miljökraven på gödselhantering.

jag är en såndär långtidsmockare :D
jag har 2 meningar som fastnat i mitt huvud riktigt ordentligt sen teorin på ridskolan som liten, varav den ena är "boxen ska vara ren så att du själv inte ska ha något emot att lägga dig i den". och det kör jag stenhårt efter. jag har dock bädd men ser till att ha mycket rent och fräscht spån hela tiden!

i förra stallet, där dock min häst mådde väldigt dåligt och var som en elvisp i boxen så mockade jag 1 timme varje dag, eftersom allt bajs var söndersmulat så man fick stå och dutta och plocka.

i nya stallet är det fina högar längs ena väggen, så nu går det på kanske 15-20 min. dock exakt samma noggranhet. och har han nångång haft en orolig natt så mockar jag 1 timme igen, om det behövs. det får ta den tid det tar helt enkelt. :p

jag mockar noga, och stressar inte. så visst, det tar sin lilla tid :D

*kl*

Är också fostrad efter att bädden ska vara så ren att man själv ska kunna tänka sig att sova på den. Men exakt hur man får till det känns mindre viktigt. Växelströ eller permanent spelar ju ingen roll så länge ytan är torr.

Ridskolan gjorde jag om till permanentbäddad torv. Annars hade jag inte gjort annat än mockat (26 hästar tar sin lilla tid och ska man försöka ha en "normal" arbetsdag om ca 8h effektiv tid där 5h är undervisning så så får inte mockningen ta ett par timmar. De skulle ju fodras, flyttas till och från hage, visiteras och en del ridas. Blev rätt många timmar ändå).

De egna har stått på vad som passat de bäst.

Patsy stod på lösdrift med växelströbädd. Men vi hade bara fyra hästar som mest där och turades om att mocka och en timme eller så var fjärde dag kändes inte så betungande :D Vi gjorde även punktinsatser i hagen då den inte var så stor som var önskvärt.

*kl

har spån till mitt sto som mockas rent från både kiss och bajs varje dag, fyller på en ny spånbal i veckan. Tar mig 10 - 20 min beroende på hur grisig hon varit under natten. men jag stressar inte heller :)

Hagarna mockas på helgerna, det ingår i bestyren för den som har helgen, så jag behöver bara mocka hagar var 4-5e helg typ ;)

kl*

Jag har min häst på spån.

Mockar noga ut allt bajs+kiss varje dag, vänder på allt.
Tar ca 30 min om dagen, min häst är ganska stökig av sig.

Tycker det är självklart att man håller ordentligt rent och fräscht, så att man själv kan tänka sig lägga sig där utan problem, hu skulle verkligen skämmas om jag inte höll rent ordentligt

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka