Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Jag har lärt mig att när boxen är färdigmockad så ska den vara så ren att du själv ska kunna tänka dig att sova där. Jag mockar rent varje dag :)

Även jag är upplärd på detta sätt, till "Korven" som ställde frågan om stallgången skall vara så ren så att den går att äta från, nej, vi sopar inte stallet när hästarna är inne. Det sopas ordentligt på morgonen när alla gått ut. Detta för att minska damrisken. Så vår stallgång kan du inte äta ifrån men du kan definitivt gå och lägga dig i vilken av boxarna som helst när dom är ny mockade!

/B

Kanske ej så man kunde bjuda på middag på den, men fräsch och avsopad iaf..
För övrigt så brukar jag smaka av hästarnas vatten, ta lite kraftfoder i krubban:o osv för att se att det känns frächt och att man inte blir dålig av det..:o

Även jag är upplärd på detta sätt, till "Korven" som ställde frågan om stallgången skall vara så ren så att den går att äta från, nej, vi sopar inte stallet när hästarna är inne. Det sopas ordentligt på morgonen när alla gått ut. Detta för att minska damrisken. Så vår stallgång kan du inte äta ifrån men du kan definitivt gå och lägga dig i vilken av boxarna som helst när dom är ny mockade!

/B

jag frågade inte när gången sopades.

Fast mockning hör ju faktiskt till hästskötseln. Jag tycker om att pyssle o göra det fint i hästens box. Tar bort allt piss o skit. Boxen ska se mysig och injudande ut. Tar väl max en kvart att mocka...?

Riktiga hästägare:
  • lägger minst en timme per dag och box på mockning
  • överlåter aldrig hästens dagliga skötsel på någon annan
  • är i stallet minst fem timmar varje dag (och mockar?)
  • ger hästen mat minst fem gånger om dagen - själv
  • skördar eller åtminstone köper och transporterar hem höet själv
  • sköter alla in- och utsläpp själv 365 dagar om året
  • tar aldrig sovmorgon, reser bort eller festar

Det har då jag fått höra, eftersom jag har hästen inhyrd där allt utom mockning, inköp av kraftfoder och iordningställande av hökassar ingår :crazy:
Att jag däremot har tid att istället motionera och sköta min häst ordentligt (istf att bära höbalar), att jag dessutom kan ta lite semester och komma hem som en uppiggad hästägare och att jag har tid med min familj och mina andra djur, det räknas inte...

Nå, för att svara på frågan, jag har växelströbädd hos min häst och tar således ut allt blött spån och skit varje dag. Tar ca 15 minuter. Då hinner jag även byta vatten i vattenkoppen samt torka ur krubban om det behövs.

Hagen, som är en stor rasthage med träd i (och underbart sandunderlag som aldrig blir lera!) mockas inte nu under vintern, skiten hinner frysa fast och/eller snöa över innan man hinner mocka. Utan hagarna skorstädas med traktor när hästarna flyttas till gräshagar.
Vår/höst kan man skotta ihop högar som hämtas med traktor vid tillfälle, någon gång i månaden (vid behov).

Har 3-4 hästar och torv/råspån (det som vi kan få tag på för tillfället).

Jag har "bädd" som jag mockar varje dag, dvs jag vänder inte på allt utan mockar av ytan samt skottar ut det blöta då det gått igenom upp till ytan så det klafsar (blir några gånger i månaden).

Lägger ca 30 min per dag på mockning (alla boxar) och tar ut mellan knappt ½ och 1½ skottkärra per box (mer de gånger jag skottar ut det blöta). En av hästarna är rörig och de andra två är med välorganiserade i sina boxar.

Hästarna går i medelstora dagar som inte mockas förutom en som står i sjukhage. Sjukhagen mockar+krattar jag varje dag (för att hålla underlaget precis jämt och hagen rent), det tar ca 5 min per dag.

Ska stallgången vara så ren också att man kan äta på den?
Ja, tack! Vet inte hur det har gått till eller när det hände, men en osopad stallgång kan få mig att bli vansinnig... Inte ett enda spån eller höstrå får ligga kvar när jag är framme med sopen. Lustigt hur det kan vara, när jag tänker efter...:o

Riktiga hästägare:
  • lägger minst en timme per dag och box på mockning
  • överlåter aldrig hästens dagliga skötsel på någon annan
  • är i stallet minst fem timmar varje dag (och mockar?)
  • ger hästen mat minst fem gånger om dagen - själv
  • skördar eller åtminstone köper och transporterar hem höet själv
  • sköter alla in- och utsläpp själv 365 dagar om året
  • tar aldrig sovmorgon, reser bort eller festar

Det har då jag fått höra, eftersom jag har hästen inhyrd där allt utom mockning, inköp av kraftfoder och iordningställande av hökassar ingår :crazy:
Att jag däremot har tid att istället motionera och sköta min häst ordentligt (istf att bära höbalar), att jag dessutom kan ta lite semester och komma hem som en uppiggad hästägare och att jag har tid med min familj och mina andra djur, det räknas inte...

Nå, för att svara på frågan, jag har växelströbädd hos min häst och tar således ut allt blött spån och skit varje dag. Tar ca 15 minuter. Då hinner jag även byta vatten i vattenkoppen samt torka ur krubban om det behövs.

Hagen, som är en stor rasthage med träd i (och underbart sandunderlag som aldrig blir lera!) mockas inte nu under vintern, skiten hinner frysa fast och/eller snöa över innan man hinner mocka. Utan hagarna skorstädas med traktor när hästarna flyttas till gräshagar.
Vår/höst kan man skotta ihop högar som hämtas med traktor vid tillfälle, någon gång i månaden (vid behov).
Aj då, då är jag ingen riktig hästägare då allt utom mockning ingår. Har jag inte tid en dag så kan mockning köpas till också....

Efter att ha drillats hårt från början så får en box ta max 7 minuter att mockas. Sen kan det ta längre tid, om någon ställer sig och snackar blir jag lat och man koncentrerar sig ju inte riktigt. Men effektiv mockning, 7 minuter max, oavsett strö. Varje dag. Lämnar inte heller högar i boxen när jag åker.

KL

Spelar det någon roll hur/när/hur länge var och en mockar åt sin/sina häst/ar? Huvudsaken är att det är rent och torrt så att hästen mår bra, vägen dit är ovidkommande.

En lösdrift som taktormockas ett par ggr par år förutsätter naturligtvis att det ströas ordentligt. Gör man det så spelar det ingen roll att skitarna ligger kvar, de täcks snart av rikliga mängder halm. Ströbädden blir lätt metertjock. Detta kan man ju inte uppnå i en vanlig box och därför verkar det ganska pantat att som boxare ondgöra sig över mockningsrutiner i en lösdrift.

I en box i ett inackorderingsstall krävs andra rutiner. Tror inte att någon i stallet skulle gilla att det ligger en halvmeter bädd i en box.

Jag anser kanske inte att en pedantmockad box är detsamma som en god och ansvarsfull hästägare. Hästägandet är så mycket mer än att svinga en grep. Däremot är förstås en grisig bädd oacceptabelt.

Hur gör jag? Spånbädd i boxar, mockar skit dagligen. Stora hagar till få hästar gör att jag inte behöver mocka hagarna. Har gjort det nåt år med traktor, fan vad drygt.

Aj då, då är jag ingen riktig hästägare då allt utom mockning ingår. Har jag inte tid en dag så kan mockning köpas till också....

Samma här :D Det var därför jag fick alla kriterierna uppräknade för mig av folk som såg snett på att jag flyttade till mitt nuvarande stall.
Fast jag kontrade med att riktiga hästägare klarar av att klippa sin häst själv :devil:

*kl*

Står hästarna på box så mockas den dagligen. Mina går på lösdrift och då mockas foderhuset rent från skit och sånt. Den andra lösdriften, med två boxar om det behövs, mockas inte om det är torrt där. Hagar mockas inte alls, dom harvas varje vår. 2 hästar på strax över ett ha hage..

Nu går det dock inte att mocka någonstans, allt sitter fastfruset, utan nu får det snällt vänta tills det tinar, vilket det kan ta några veckor såg det ut som. Men ren halm får dom när det behövs iaf.

Och ligga i boxen tänker jag inte göra, jag har en säng som är både varmare och bekvämare..;)

En lösdrift som taktormockas ett par ggr par år förutsätter naturligtvis att det ströas ordentligt. Gör man det så spelar det ingen roll att skitarna ligger kvar, de täcks snart av rikliga mängder halm. Ströbädden blir lätt metertjock. Detta kan man ju inte uppnå i en vanlig box och därför verkar det ganska pantat att som boxare ondgöra sig över mockningsrutiner i en lösdrift.

Sant! Och det blir så fint, gult, rent och trevligt i halmen att jag och barnen faktiskt brukar lägga oss ner och filosofera litet. Titta på hästarna, ut på himlen genom öppningen. Nästan alltid slås vi av att det är så stilla, som om att tiden står still.

Hur många som nu mockar jättefint i sina hästars utrymmen lägger sig i desamma?

//Waern

Jag har tallrikar hemma så behöver inte, men vad är det för fel att vilja hålla rent?
Jag sopar hela stallet varje dag efter mockningen. En rutin jag har som tar ca 5 minuter extra. Sen vad andra gör i sina stall skiter jag i, men varför inte få ha rent om man vill ha det utan att det ska låta som om man är skum på nåt sätt.

Jag lägger gärna tid på mina hästar oavsett det gäller skötsel eller ridning.
men jag anser mej inte bättre för det, men känner mej nöjd efteråt, ungefär som när man storstädat hemma.

Att mocka en timme om dagen (per häst) tycker jag låter extremt långsamt :p
Men givetvis ser man till att dagligen göra rent hos hästen!
Hur man gör det är väl egentligen oviktigt tycker jag, så länge inte hästen behöver trampa direkt i skiten/pisset, men det känns som lite slöseri med strö att slänga över ett tjockt lager över skiten istället för att ta bort skiten först.

I mitt stall har vi bädd och det tycker jag personligen är det bästa. Hästen riskerar aldrig att få skavsår och den får hela tiden stå på ett jämnt underlag.
Att det vore bekvämare kan jag väl inte hålla med om. SÅ kul är det INTE att gå tjugo vändor med svintunga skottkärror :devil:

Ang rasthagar, hur ofta dem ska mockas beror ju helt och hållet på. Är det stora rasthagar där det går 2-3 hästar, och hästarna bara bajsar i en del av hagen så behöver den ju inte mockas lika ofta som när hästarna bajsar utspritt eller om det är flera hästar.

Att ha många hästar i en paddockstor "lösdrift" dygnet runt kvalificerar sig defintivt till att behövas mockas åtminstonde ett par ggr i veckan!
För en eller ett par hästar i den storleken på hage skulle jag tycka det räckte att mocka någon gång i veckan.

Jag skulle inte ha något problem med att lägga en macka på stallgolvet, men då är jag inte så känslig. :D

Att lägga makaroner på golvet och slicka upp dem däremot vet jag inte om jag skulle vilja. I mitt stall skuras inte stallgolvet :p

Tar 10-15min för mig att mocka en halmbox, lite längre för en spån. Tar bort allt kiss och bajs.

Jag har blivit upplärd att när boxen är klar ska du kunna sova där själv.

Den tar inte hand om skiten själv som lera/jord gör och när skit blir liggandes på den så dräneras inte vattnet undan utan binds i skiten så det blir en sörja uppepå.
Det där är trist.
Och definitivt en orsak till att mocka oftare än varje sommar.
Jag gillar INTE att vada i bajssoppa när jag skall till ligghallen.

Jag behöver ju inte säga att jag är litet sur att jag kommer få lov att fixa till det där när det töar. Men då är jag förhoppningsvis inte skadad.
Dra av med traktor?

Den ena ytan funderar jag på att spola av med dräneringspump.
Jag har en damm alldeles bredvid med vatten i.

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka