Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Måste man verkligen ta fram en referens på att det är totalt olämpligt och otrevligt att låta någon, varesig det är häst, kanin, hund, människa eller annat levande stå i sin egen skit!?

Kaniner är helt beroende av att ha tillgång till sitt eget bajs.
Deras matsmältningssystem bygger på det.
De blir sjuka och dör om det inte kan "idissla" sin egen avföring.

Avföringen innehåller B och K vitaminer som kaninen behöver.

Hästar äter också bajs för att hålla sin tarmflora frisk om den sviktar.
Bajs från en frisk individ kan göra skillnad för en häst med diarre.
En behandling som man ger hästar som förlorat sin tarmflora till följd av diarre är tarmflora uppslammat i vatten.

Detta är ju gräsätare.
Vi kött och allätare (hund, människa) fungerar annorlunda.

Stanken av urin, eller snarare ammoniak, är ju skadlig för lungorna.
Så det måste ju undvikas.

Och annat de kan bli sjuka av måste också undvikas.
Hur blir de sjuka av bajs i hagarna?

Med tanke på att de flesta hästar har bajs i sina vinterhagar så borde de sjukdomarna vara klart kända.

Hästar väljer inte som du - de har inga skam eller äckelkänslor runt bajs.

Om du har gått hästutbildning förstår jag inte hur du ens kan debattera att omockad, begränsad yta är skadligt för hästen. du har dessutom problem med dräneringen, dvs vattnet stannar kvar.
Jag kan visa dig ett konkret exempel:
för 2 vintrar sen hade östergötland problem med extremt regnig vinter. de stall som hade hagar med dålig dränering och begränsad yta, dvs hästarna kissade och sket i hagen och vattnet rann inte undan utan de stod i skiten, blev sjuka. 2 hästar som fick ett par små minisår på benen, åkte in på strömsholm och fick stå kvar och bli behandlade för grov infektion, pga bakterier som bildats i det stillastående vattnet från bajset och kisset.

det är ett exempel.

ett annat är mask. ju mer skit i hagen överallt, desto större risk att fodret hamnar nära bajs, och hästen tuggar i sig mask/mask sprids mellan individer.
utöver det har jag svårt att förstå frågan varför det skulle vara skadligt att stå i sitt bajs. det känns rätt självklart att det inte är hälsosamt.

en permanentbädd som är rätt skött, innebär inte att hästen står i sitt bajs. så i den frågan har du en poäng. inte ang. inte mockning av hagar med dålig dränering och överbelastning djur i förhållande till ytan.

Senast ändrad:

Det vore något det.
Jag har 2 hästar som kan göra det jobbet.

Ett halvt traktordäck kanske?

Det sluttar ordentligt så massor av vatten som forsar över ytan borde fungera.

DEt var ju en lösning jag inte tänkt på.. men risken finns väl att traktordäcket bara glider uppepå? Och blir svårt att tippa ur när man forslat bort bajset till destinationen?
Jag tänkte mera på en slädliknande historia, sån som de metallslädar man kan köpa för att skotta snö. Där blir ju värsta jobbet att dra själva släden när den är full (men det skulle ju hästen få göra) Men tror det blir för klen konstruktion...
Förr hade man väl iofs plog som man kopplade till häst. En sån kanske skulle gå att få tag på. Eller efterkonstruera en liknande.
Så man medelst häst kan ploga de hårdgjorda ytorna en gång i veckan.

Nu är det litet för mycket snö men det skulle vara jätteintressant att höra hur ett spolningstest går. Pls keep me posted!!

//Waern

Hur blir de sjuka av bajs i hagarna?

Hästar väljer inte som du - de har inga skam eller äckelkänslor runt bajs.

Vi mockar alltså inte våra hagar annat än vissa - små - områden. Stora skogshagar som de vi har går ju knappt att mocka, inte heller att plöja upp.

Men om man med hage menar kanske 20x20 (eller 10x10?) meter hårdgjord yta, så lär det ju bli en hel del skit där under vinterns gång. Hur skulle det inte kunna vara en bakteriehärd? Risk för invärtessjukdomar tex mag- och tarmstörningar måste det ju bli, tex.

Och samma sak även i ligghallen, om nu hästarna skiter hyfsat mycket där. Att bara strö över det - hur pass torrt blir det, vad står hovarna i, finns risk för röta, vad händer med småsår på hästarnas ben osv?

Många hästar undviker enligt min erfarenhet att kliva i skit, både sin egen och andras. Jag vet inte om det beror på "äckel och skam", eller om det finns någon annan mer evolutionär-hälsomässig förklaring. Men oavsett så finns alltså ett hästbeteende för att undvika skiten, och då är det väl inte orimligt att man hjälper tamhästar med det, när de inte bara kan gå någonannanstans?

Senast ändrad:

Kul att se att så många kan lägga sig inne i sina hästars boxar/lösdrifter utan att bli grisiga.:bump:

Att strö över fungerar bra så länge som man strör tillräckligt mycket.
Jag mockar aldrig min lösdrift utan stör på nytt hela tiden, det är rent och fräscht där.
Har man möjlighet att ha stora hagar så anser jag inte att man behöver mocka. Hos oss gör fåglarna det jobbet. Det är bara en hage som behöver mockas och där går det en häst som skiter allt på samma ställe, så fåglarna hinner inte med. Där brukar vi mocka bort hans gigantiska skithögar, men det gäller även sommarhagar.
Jag vet inte om det är olika i olika områden av landet, men jag upplever att skiten försvinner av sig självt (dvs fåglar och andra djur) där jag bor nu. Där jag bodde förut mockade vi ibland.

Skulle du själv vilja sova med din säng full i din egen skit!?!

Det är det många människor som gör.. då vi har en massa mysigt i våra bäddmadrasser, kuddar och täcken.
Man ska tvätta allt varannan månad i minst 60 grader och hur ofta gör man det??

Jag har lösdrift till mina. Hittills har dom bajsat 1 hög inne i den i vinter ;) Blir ibland någon hög när jag har dom uppbundna, mockar ut det på en gång. Hade det varit större tryck hade jag kört med bädd.

Tyvärr får vi inte in traktorn i lösdriften och det är ganska långt till tak annars hade jag bara fyllt på med halm dagligen vid behov och kört ut det en gång om året.

Mocka hagarna gör jag inte. Markerna plöjs och odlas på i omgångar, hästarna går alltid på nya marker, aldrig samma som förra året. På sommaren flyttar de mellan hagar innan marken trampas sönder eller blir för hårt betad. Jag kommer även i vinter ha dom i olika hagar på dagtid för att minska trycket på marken så mycket det går.

Det är det många människor som gör.. då vi har en massa mysigt i våra bäddmadrasser, kuddar och täcken.

Förvisso, men i min värld så likställer jag inte det med att ha sängen full med avföring, vilket jag hoppas att ingen vill ha!

Och samma sak även i ligghallen, om nu hästarna skiter hyfsat mycket där. Att bara strö över det - hur pass torrt blir det, vad står hovarna i, finns risk för röta, vad händer med småsår på hästarnas ben osv?

Mina skiter gärna i lösdriften vilken i första hand är deras favoritpiss-ställe, det går ju att pissa därinne utan att det skvätter. Jätteskönt!

Jag har inte mockat sedan i somras. Kommer nog få lov att dra en repa i jan-feb men sedan blir det inget igen förrän till sommaren.

Jag ströar bara nytt över bajset hela tiden, kisset rinner ju undan. Mina hästar har superfina hovar, inte tillstymmelse till röta och det är torrt och tillräckligt trevligt för att jag själv lägger mig där och filosoferar ibland.

Nu får mina hästar aldrig småsår, får de sår har det olyckligtvis varit fråga om riktiga skador som varit ganska fula. Dessa har läkt alldeles utmärkt även om jag nästan hellre hade haft dem inne i lösdriften dygnet runt, då det är renare där än i en hage vilken kan vara äckel-lerig på sina ställen.

//Waern

Har två hästar och mockar ut bajset i deras boxar varje dag. Tar inte många minuter max 20 min om jag tar god tid på mig.

Deras hage mockar jag varje dag, ibland funkar det inte exakt var dag men då tar jag allt dagen efter hagen är på 1 ha. Sommarhagen mockar jag däremot inte.

Jag har lärt mig att när boxen är färdigmockad så ska den vara så ren att du själv ska kunna tänka dig att sova där. Jag mockar rent varje dag :)

Jag har absolut ingen lust att sova på torv, så det stämmer inte i mitt stall :)

Lite skit i hörnen är ok... bara bädden är torr och varm.

Stallgången sopas några gånger i månaden - har eget stall.

Senast ändrad:

Jag har hästarna på lösdrift och kör på prov med "avbenade" pallar ovanpå lite halm, och sen massor av halm ovanpå.
Det fungerar över förväntan. Halmen är alltid torr eftersom kisset rinner ner, och bajsarna är lätta att plocka bort.

Det här gör mig mörkrädd! Pallar med spik i inne i lösdriften.. Pallarna kommer ruttna och sen om man har otur har man en rostig spik som kryper upp i en hov....

Jag kanske är jävligt töntig men jag skulle inte ens våga elda skräp och pallar på mark som någon gång skulle tänkas bli/vara betesmark.

//Waern

Jag mockar ut allt blött och skitigt varje dag. Hade bädd (halm) för ett par år sedan, men då min stora klumpeduns älskar att rulla sig, så vände han helt sonika uppochned på hela boxen varje gång han rullade sig, oavsett hur mycket strö det än var där inne. Därför har jag slutat med det och mockar ut allt istället, så nu är det torrt och fint i boxen på morgnarna.
Det tar väl ca 25-45 minuter för mig att mocka, då det är mycket att "sortera". Dessutom sopar jag upp det bös som fastnat i de blöta fläckarna på golvet. Till sist måste jag också sopa en kant på ca 20 cm vid den främre boxväggen där vattenhinkarna och krubban sitter, annars blir det så blött och slabbigt där när hästen spiller vatten och hö (vilket sedan möglar:crazy:).
Jag vill att det ska vara så rent så att jag kan ligga där och sova:)!

Visst hade jag kunnat använda tiden till något bättre och roligare, men jag kan helt enkelt inte låta bli att göra det noggrant;)!

Jag ströar bara nytt över bajset hela tiden, kisset rinner ju undan. Mina hästar har superfina hovar, inte tillstymmelse till röta och det är torrt och tillräckligt trevligt för att jag själv lägger mig där och filosoferar ibland.

Om det är rimligt torrt och rimligt hygieniskt så har jag alltså inget att invända. De risker jag kan se var de jag nämnde. Jag hade inte blivit förvånad om det blivit bakterier även i en sådan bädd, men om det inte gör det så klagar inte jag.

I boxar/lösdrifter som mockas av många olika personer skulle jag undvika permantentbädd just för att inte alla kan sköta den, men alla kan se vad som är skit och vad som är strö och sen ta ut skiten. (Får man hoppas.)

Egentligen är jag mer tveksam till att inte mocka hagar som består just av små hårdgjorda ytor, mer tveksam ju fler hästar som samsas om utrymmet, då det ju ökar mängden skit. I sådana hagar skapar man väl i normalfallet inte en permanentbädd över hela.

För mig är egentligen inte frågan om man själv vill ligga i hästens bädd, utan om den är vettigt hygienisk och bra för hästarna. :D

Senast ändrad:

KL

Det spelar aldrig någon roll om man kommer med fakta

Ju renare hästen har ju bättre mår dess stråle -det bästa är en vinter med mycket snö då det rensar ut bajs och annat gojs ur hovarna och det håller dem rena och bakteriefria, förutsatt att de står bra inne

Nästan ingen häst har tillräckligt bra strålar - utan den äts upp av bakterier
Det enda man kan göra är at har så bra hygien man bara kan, vissa vill andra vill inte

Strålen behövs oavsett vilken modell för hovmekanism man bekänner sig till :o

det folk sällan tänker på - vad gör den där bädden med så mycket strö att översta lagret blir torrt för hästens senor och muskler :o :o :o Mår den bra av att stå i en så djup bädd ur det hänsenndet

Mår unghästar som växer och ska utvecklas bra av det?

Svaret är nej

vem fan bryr sig

kvalster kan nog knappast liknas vid att sova i din egen avföring : )

KL

Det spelar aldrig någon roll om man kommer med fakta

Ju renare hästen har ju bättre mår dess stråle -det bästa är en vinter med mycket snö då det rensar ut bajs och annat gojs ur hovarna och det håller dem rena och bakteriefria, förutsatt att de står bra inne

Nästan ingen häst har tillräckligt bra strålar - utan den äts upp av bakterier
Det enda man kan göra är at har så bra hygien man bara kan, vissa vill andra vill inte

Strålen behövs oavsett vilken modell för hovmekanism man bekänner sig till :o

det folk sällan tänker på - vad gör den där bädden med så mycket strö att översta lagret blir torrt för hästens senor och muskler :o :o :o Mår den bra av att stå i en så djup bädd ur det hänsenndet

Mår unghästar som växer och ska utvecklas bra av det?

Svaret är nej

vem fan bryr sig

Klart det spelar roll - din fakta är dock ej korrekt då du bestämt dig för att alla permanent bäddar innebär att hästen står i sin egen skit och att bädden är ohygienisk.

som jag sagt till dig upprepade gånger tidigare, bör du besöka stall som har korrekt skötta permanentbäddar.

det blir inget gojs att sjunka ner i. botten blir kompakt då den brinner ihop. ovanpå finns ett poröst, rent, torrt skikt av halm.
återigen: RÄTT skött var ordet.

ang. unghästar så hoppas jag verkligen att de inte står i bädden hela dagen utan rör sig på varierat underlag både i hage och under arbete.

Det är en intressant vinkel. Förr (70-tal) pratades det mycket och ofta om vikten av att bäddarna inte var för tjocka för hästarna pga risken för att hästarna skulle bli bockbenta. Detta är faktiskt ingenting jag hört på mycket länge. Det kanske är bra att lyfta fram detta igen?
Jag menar inte att permanentbädd är fel. absolut inte, men det är ändå en aspekt som glömts bort tror jag.

Vi mockar alltså inte våra hagar annat än vissa - små - områden. Stora skogshagar som de vi har går ju knappt att mocka, inte heller att plöja upp.

Men om man med hage menar kanske 20x20 (eller 10x10?) meter hårdgjord yta, så lär det ju bli en hel del skit där under vinterns gång. Hur skulle det inte kunna vara en bakteriehärd? Risk för invärtessjukdomar tex mag- och tarmstörningar måste det ju bli, tex.

Många hästar undviker enligt min erfarenhet att kliva i skit, både sin egen och andras. Jag vet inte om det beror på "äckel och skam", eller om det finns någon annan mer evolutionär-hälsomässig förklaring. Men oavsett så finns alltså ett hästbeteende för att undvika skiten, och då är det väl inte orimligt att man hjälper tamhästar med det, när de inte bara kan gå någonannanstans?

Håller med, och IU har ju berättat hur stor (liten...) hennes hage är....:crazy: som ett ridhus- för 7 isisar:( Och då utan mockning

KL

Det är märkligt att när man har lösdrift för att det är naturligt för hästar så tar man samtidigt ifrån dem deras naturliga instinkt att hålla isär skit och matplats, samt att inte vilja trampa i egen eller andras skit. :confused: För att man inte orkar och har tid.:cool:

Kritiken här gäller yta/antal hästar samt tänkande runt konsekvenserna av IU:s val att inte mocka samt de långa försvarsinlägg som verkar mest hållas för att slippa må dåligt över att inte orka mocka:o

Hur man har det i stora lösdrifter med rejäla hagar handlar det ju inte om här.

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden