Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Ja jag minns det också. Undrar om det bara glömts bort :o eller har man forskat på detta och kommit fram till att det inte är ett problem? Jättehöga bäddar blir ju väldigt mjuka om man bara lägger på nytt i flera månader men inte tar ut något.......Var inne i en sån för ett par år sen, (ett slags lösdriftsboxar i ett travstall) hög svajig bädd att gå på där man bara la in ny halm ovanpå.
Det blöta blev ju lägre och mer packat medan de torra ställena var högre men svajiga att gå på:razy:

Nej jag vet inte om det är bortglömt eller om forskningen visat annat. Kom bara att tänka på detta i sammanhanget. Det visades alltid bilder på bockbenta hästar som varning.

På 70 talet gick inte hästar i hage så som de gör nu. snarare stod de inne en hel massa, minst sagt. så problemet blir då ett annat, helt klart. Fast de permanent bäddar jag pratar om ska inte bara växa och växa sig högre och högre :crazy:
Det kanske var olika med hagvistelse bland stallen på den tiden och det är det ju även nu. Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad när det gäller att ha hästar i hage då mot nu, förutom att det är vanligare med lösdrifter nu.
Mitt inlägg är inget emot permanentbäddar. Det var bara en tanke som dök upp när det pratades om väldigt höga mjuka bäddar.

Permanent bädd med spån i botten och halm över blir helt fantastiskt i min erfarenhet. torrt, luftigt och som du skriver - lättmockat.
Permanentbädd med spån i botten har jag bara provat en gång och jag gör inte om det. Brände inte ordentligt och var otroligt jobbig att ta ut. Luktade också ampa när den skulle ut. Nej aldrig mer. Beror väl i och för sig på att spån måste ligga minst ett år innan det brunnit och mina bäddar ligger bara ett halvår åt gången så har man bäddarna mycket längre kan det ju fungera.Fast jag tror inte att så många har sina bäddar över ett år åt gången.
jag har aldrig permanent bädd utom i köldgrader, dvs jag tänker aldrig ens tanken att lägga permanent bädd innan det blivit stadiga minusgrader ute, av anledningen att då brinner det bäst, och det blir geggigt och klafsigt annars lätt. dvs icke fräsht. I en utebox borde det vara lättare, dvs det blir kallare.
det är svårare att få igång förbränningsprocessen när det är kallt så att anlägga bädden på hösten tycker jag är jättebra. Då är förbränningen igång när den riktiga kylan slår till.

Fast jag får nog hålla med mackan där att på 70-talet så var det inte alls ovanligt att hästar inte gick i hage ivart fall inte vintertid. Vet att jag själv hade häst så under ngn period. Inget man tyckte var konstigt då. Men idag känns det ju helt horribelt och jag skämms för att man utsatte sin pålle för det. En ponny som förövrigt stod i stallet och tokvävde, man kan väl tycka att ngn klocka borde ha ringt :angel:

Fast jag får nog hålla med mackan där att på 70-talet så var det inte alls ovanligt att hästar inte gick i hage ivart fall inte vintertid. Vet att jag själv hade häst så under ngn period. Inget man tyckte var konstigt då. Men idag känns det ju helt horribelt och jag skämms för att man utsatte sin pålle för det. En ponny som förövrigt stod i stallet och tokvävde, man kan väl tycka att ngn klocka borde ha ringt :angel:

Ja jag skrev ju att det säkert varierade mellan olika stall och det gör det ju även idag. Det finns de som bara har hästarna ute några timmar om dagen fortfarande och det finns de som inte har vissa hästar ute alls.

Mocka tillräckligt mycket - ja.
I stall - definitivt.
Varje dag - tveksamt.
Ute - tveksamt med frekvensen.

Om nu alla hästar som går till halva skenan med lera och skit skulle riskera att med stor sannolikhet få något lidande av det så borde man ju höra och läsa om flera fall med tanke på hur många hästar som går så.

Du är inte sann.

Permanentbädd med spån i botten har jag bara provat en gång och jag gör inte om det. Brände inte ordentligt och var otroligt jobbig att ta ut. Luktade också ampa när den skulle ut. Nej aldrig mer. Beror väl i och för sig på att spån måste ligga minst ett år innan det brunnit och mina bäddar ligger bara ett halvår åt gången så har man bäddarna mycket längre kan det ju fungera.Fast jag tror inte att så många har sina bäddar över ett år åt gången.

det är svårare att få igång förbränningsprocessen när det är kallt så att anlägga bädden på hösten tycker jag är jättebra. Då är förbränningen igång när den riktiga kylan slår till.

Känner inte igen ett ord av det du beskriver.

jag har i många år anlagt permanent bädd med spån som grund när det börjar bli kallgrader, dvs ca i december. bädden ligger inte längre än till april. det har brunnit utmärkt, varit totalt luktlöst (tills man mockar ur det givetvis, självklart luktar det då man frigör allt). färscht och torrt. så jag känner som sagt inte alls igen mig i din beskrivning.

Mina hästar har rena ben.
Så högt upp går varken bajset eller leran.

Bajs sjunker man inte ner i det kan man gå på.

Även rena ben kan få sår..

Är dina hästar "Jesushästar"?

Kan dom gå på bajsvatten? (Som du helt enligt dig själv haft problem med i din hage!)

Stanken av urin, eller snarare ammoniak, är ju skadlig för lungorna.
Så det måste ju undvikas.

Och annat de kan bli sjuka av måste också undvikas.
Hur blir de sjuka av bajs i hagarna?

Med tanke på att de flesta hästar har bajs i sina vinterhagar så borde de sjukdomarna vara klart kända.

Hästar väljer inte som du - de har inga skam eller äckelkänslor runt bajs.

Nu tycker jag att du vänder och vrider på allt rättså konstigt.
du missuppfattar dig själv nu i princip och svarar på helt fel saker som jag inte ens skrivit.

jag har inte sagt att de blir sjuka av bajs i hagen de var ju precis det jag skrev att de INTE blir, LÄs för tusan gubbar:grin:

ibland får jag en känsla av att du gjorde denna tråden för att bekräfta för dig själv att dina hästar inte alls har det dåligt. du säger att du är säker på det men en då gör du trådar om detta och drar upp det och samma sak med bajsvattnet i hagarna osv osv.
varför ta upp det om du är så säker på att allt är tip top och perfekt? känns som att du är osäker.

suck, givetvis väljer hästarna att inte äta brevid sitt bajs och de väljer att lägga bajset på samma platser sen äter de inte där eller för nära trodde du visste det?
det är ju inte för att de skämms över att de bajsat:rofl: utan att de är smarta och slipper få i sig mask sen är nog inte bajs så gott heller:angel:

'
Men det är ju inget argument i min värld.
Att DU tycker att det är äckligt.

Folk tycker så mycket.

Jag vill att hästarna skall kunna röra sig dygnet runt.
Att de skall kunna gå ut och in som de vill.
Och att det inte skall finnas någon risk alls för dålig luft.

Ärligt så är det ett himla mickel jämfört med boxhållning.
Mörkt och kallt och regnigt är det också.
Man kan konstruera boxar så att de också går att mocka med traktor.
Förut så hade jag ett par hästar som stod inne för att jag tyckte att det var trevligt.
Varmt och skönt blir det i stallet också.
Mocka i ett varmt stall är trevligt i motsats till vad det är att mocka hage i mörker och hällregn.
Mocka ligghallar är okej med tak och så.
Ena ligghallen är jättemysig att mocka.

Men hästarna trivs inte med att "sitta inlåsta" och inte kunna umgås med varandra.

nu kan jag faktiskt hålla med de andra lite, det låter lite som att du inte mockar hagarna för att det är mörker, hällregn och kallt???:confused:

Jag har inget emot lösdrift, jag tycker det är allra bäst men har man många hästar måste man antagligen ha väldigt mkt mark med, då räcker det inte med så lite mark som ett ridhus, det borde ju vem som helst förstå.

ett ridhus i mark str hade jag max haft 2 hästar i. och det funkar nog knappt med lösdrift då för det kommer bli söndertrampat redan då.

stackars hästarna faktiskt, går det inte att ha större hagar eller mindre antal hästar?

visst hästarna är ju inte ledsna för att de står i skit kanske men vilket tråkigt liv, en lösdriftshage ska ju vara stor och spännande mkt saker att syselsätta sig med och mkt torrt att gå undan på inget grus helst som läggs ut tycker det inte känns mysigt precis.
bättre med skogshagar då och ja...för 7 hästar tycker jag minimi mått är 7hektar helst 10hektar på vintern för att det inte ska bli söndertrampat.

på sommaren behövs ca 10hektar om inte mer om de ska klara sig enbart på gräset, beror på hur bra gräset växer och så.

Mocka måste man tydligen göra en viss mängd tid varje dag för att vara en riktig hästägare.
Och för hand helst med grep och skottkärra.

Permanentbäddar och traktormockning räknas som fusk - och det är fult.
Har man inte underkastat sig mocknings-oket i tillräcklig utsträckning så måste man uppfostras till det.

Ser inget fel på en bra Permanentbäddar och inte häller att "mocka" med traktor Kör själv över sommarhagarna med traktorn när dem byter till ny hage.

Är det så det är?
Står alla och skottar hästskit runt en timma om dagen?
Och är alla rasthagar mockade varje dag?

Nä mockar inte nån timme om dagen men vinter hagen på ca 15*120m mockas 3-4gånger i veckan

Jag kör djupströbädd i mina ligghallar och mockar mina grusade och hårdgjorda hagar där lösdrifterna står med traktor varje år.
Denna mockning uppfyller miljökraven på gödselhantering.

Skulle själv villja ha en riktig djupströbädd men kan tuvär inte det, men att bara mocka 1gång år på den storleken som dina hästar går på skulle jag se som en sanitär olägenhet.

Finns kanse inte nån forskning som visar på att det skulle vara skadligt men det finns inte häller forsknings som visar på att det inte skulle vara skadligt.

Men fakta är att bajs innehåller bakterier som jag inte kan se som en fördel om hästarna skulle gå i.

det folk sällan tänker på - vad gör den där bädden med så mycket strö att översta lagret blir torrt för hästens senor och muskler :o :o :o Mår den bra av att stå i en så djup bädd ur det hänsenndet

Mår unghästar som växer och ska utvecklas bra av det?

Svaret är nej

vem fan bryr sig

Nu höll jag på att säga ett ord som börjar på uppf..

Hursom, det är ett problem med ditt resonemang i ovanstående. Du har helt rätt i att en för djup bädd inte är bra. Men dels så en torv/spånbädd blir inte djup - tvärtom den blir fast och utmärkt. Det blir även en rätt skött halmbädd även om det där är knepigare hålla den bra, lite beroende för vad man har för häst.

Men mina på bädd står fastare och mindre djupt än snitthästen på växelströbädd (dvs där det fluffas dagligen).

*KL*

Jag tror att den här diskussionen kommer gå i cirklar hur länge som helst, för det är sådan skillnad i kärnfrågan, vad innebörden av 'mycket' är, i detta fallet mycket bajs.

Inte_Ung skrev: Nu så är inte mina hagar sådana utan grus med bajshögar här och där
Jag har ju sett de bilder som finns/fanns på hemsidan, och där är det snarare det motsatta förhållandet. Alltså enligt MIN bedömning. Inte Ung gör en annan. Och när man står så långt ifrån, så kommer det aldrig att 'enas' helt enkelt.

Utan kvar finns då bara att låta Länsstyrelsen och kommunens Miljö och Hälsa bedöma om mockningen rent 'lagligt' är tillräcklig eller ej, och i övrigt kommer de olika sidorna tycka olika både igår, idag och imorgon?

kl

Funderade på den här tråden när jag stod ute i alla minusgraderna och mockade idag. Blev full i skratt nä jag tänkte på de som slår sig för bröstet för att de mockar uppemot 1 h per box och anser att det är den standard alla bör följa. Hur gör man om man har flera hästar, tro? Om jag skulle behöva lägga 5 timmar på mockning varje dag så skulle jag nog behöva gå ner i arbetstid för att hinna med stall, hästar, handla, laga mat, lägga barn osv.

Så jag tänker att en timmes mockning är förunnat de med en häst, behagliga arbetstider eller studentliv och utan barn!? Men det är förstås inte fel att mocka in absurdum, hellre det än tvärtom! Bara lite festligt att läsa en tråd där man har så olika förutsättningar.

Hästar ska aldrig stå i skit eller lera, bajsvatten låter inte ok alls. Men som jag föstått det ska I_U åtgärda problemet så snart vädret tillåter, varför då tjata om detta i tråd efter tråd?

Och ni som har lösdrift - ni har väl inga rasthagar till det? För då känns nästan mockning av den lilla hagen mer nödvändig än mockning av lösdriften.

Fast jag tror ju inte att alla som mockar en timme per box om dan slår sig för bröstet. Det kan ju vara så att vissa helt enkelt ser mockning som lite terapi och har tid att lägga ner den tiden. Inte för att de menar att det är dåligt att mocka snabbare.

Första vintern vi hade eget hade vi 5 hästar att mocka efter. Jag var höggravid och det var nytt och lite tungt med halm som skulle vändas och gås igenom supernoga då vi hade inackorderingar som lyfte på den och letade bajs. :) inte såg jag det då som "min mysstund " på dan precis. Då var man effektiv då man räknat ut man man i stort tjänade 12 kr i timmen :)

Nu när vi bara har 2 egna att mocka efter, och jag har 2 små huliganer hemma och dessutom pluggar på distans ,så är min mockningsstund min enda egentid utan skrik och bråk och jag tycker det är skönt att mocka noggrant och vill att det är rent och snyggt i stallet, då det är enda stället där de små huliganerna inte härjar och stökar ner :)

Jag gör ju inte detta för att glänsa för andra, då vi nästan aldrig har folk i stallet utan för att stallet är "mitt" ställe.
Kanske fler har det så, att stallet är deras plats för terapi och mockar och pysslar länge medans man funderar på världsproblem.
Andra som har många hästar och mindre tid över gör det snabbare och effektivare bara.

Fast jag är inte så långsam egentligen. Jag fixar allt i stallet på en timme, men har mina rutiner och är noggrann.
Mina grannar tar en timme på sig för varje box med torvmix vilket är ett mysterium för mej.

Så länge hästarna mår bra finns väl inga direkta fel.

Senast ändrad:

Delvis KL

Efter inlägg om hur lång tid folk tar på sig att mocka så har jag faktiskt roat mig med att klocka mig själv :)
I förra stallet fick jag pikar om att jag "petade" och tog lång tid på mig så jag trodde faktiskt att jag stod orimligt länge (tiden har ju en tendens att bara rinna iväg när man är i stallet...)
Döm om min förvåning när jag upptäcker att halmboxen (där jag måste vara extra petig pga öppet sår) har tagit mellan 12 och 14½ minuter och lilla elvispens spånbox mellan 15 och 19 minuter :laugh:

Jag har permanentbäddar. vad säger du om det Susan? OM nu permanentbäddar är bakteriehärdar och äckliga, skulle inte ett öppet sår på 8x9 cm på en kota ha blivit rejält infekterat på 1½ månad? Icke sa nicke, det läker fint och har krympt till att vara 5x5cm. Visserligen fick jag byta från spån till halm av praktiska skäl, spån fastnar lättare än halm, men likförbenat är det permanent bädd.

För övrigt anser jag, trots att underhållningsvärdet i tråden är ganska högt, att positionerna är ganska låsta och att någon form av konsensus inte kommer att uppnås, hur mycket man än ältar frågan ;)

Senast ändrad:

*KL*

Jag tycker att det är jätteintressant att bädden anses vara det som ska vara så torrt och rent som möjligt, när hästägare i Sverige uppenbarligen inte har några som helst problem att släppa ut sin häst i 3-4 dm djup lera som resulterar i mugg mm. Gissa hur mycket bakterier det finns i en djup lera?

Hästens liggunderlag ska givetvis vara torr.

Jag har ju sett de bilder som finns/fanns på hemsidan, och där är det snarare det motsatta förhållandet. Alltså enligt MIN bedömning. Inte Ung gör en annan. Och när man står så långt ifrån, så kommer det aldrig att 'enas' helt enkelt.

De där bilderna är före grusningen.
Och i mars när allt tinade.

Men inte var det bra inte.
Det var ju därför som jag grusade.

Märkligt i alla trådar är att ingen verkar kunna läsa varken om det som jag har åtgärdat eller om det som jag tänker åtgärda.

Bilder som jag har sett från dina hagar är inte bättre än mina bilder om man tänker på vilken tid på året som de är tagna.
Vid tiden för dina bilder så har mina hästar flyttat till vårhage.

Har 2 hästar som står på spån , tar 5-20 minuter per box. Hade gärna haft bädd men har 2 elvispar i boxarna. Har köpt boxmatta till den ena och hoppas på att de ska underlätta och inte kräva lika mkt strö. Mockade hagen varje dag i sommras/höstas, då tog de ett par minuter och var hur lätt som helst. Sen kom mörkret och regnet och det har blivit mkt mera sällan.

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka